[Filter]Hoe bepaal/bereken ik een nieuwfilter voor mijn..

Pagina: 1
Acties:
  • 1.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Hoe bepaal/bereken ik een nieuwfilter voor mijn speaker die ik wil om bouwen. Ook wil ik weten hoe ik bepaal/bereken wat mijn nieuwe volume moet worden (indien nodig) Ik heb het een en ander gelezen over hoe je vanalles moet berekenen zoals hier -> Calc.
Maar waar moet ik nou beginnen.

Ik wil dus deze speaker verbouwen door een extra woofer te plaatsen (grote) om meer "body" te krijgen en dus wat meer "laag". Het moet dus eigenlijk zoiets worden als de Dynaudio Contour 3.0, Alleen is de middentoner een 17W-75LQ. Ik kan nog aan de volgende woofers komen:
20 W75 Esotec € 159,00 20 cm cone 0,50 Qts
24 W100 € 202,00 24 cm cone 0,35 Qts
30 W100 € 289,00 30 cm cone 0,62 Qts
30 W100 XL € 329,00 30 cm cone 0,40 Qts

Ik heb dit: (komt helaas niet mooi over, anders hier Nuance

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/Nuance_bestanden/nuance.gif
met
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/Nuance_bestanden/filnuanc.gif
Filter componenten
LS1 ... Dynaudio 17 W-75LQ
LS2 ... Dynaudio Esotec D-260
L1 ... 1,8 mH , 1,4 mm
L2, L3. 0,56 mH 0,7 mm
C1... 10 mF/35 V. bipolair MKT.
C2... 6.8 mF MKP
C3,C5... 15 mF MKT
C4,C6... 3.3 mF MKP
C7 ... 1 mF MKT (Esotec D260)
R1 .. 10 ohm / 5 w.
R2.. 1.8 (2.2) ohm /5 w. ( Esotec D260)
R3 .. 15 ohm / 5 w.
R4.. 6.8 ohm /5 w. (Esotec D-260)

Voor dit alles moet je gewoon een goede aanpak hebben. Ik wil het graag doen, alleen goed. Dus als iemand weet.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Zet er gewoon een subwoofer bij, denk dat je hier echt spijt van gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Je gaat als het ware een compleet nieuwe speaker bouwen. Het enige dat je meeneemt zijn je ouwe tweeter en bas/mid.

Het komt er dan ook op neer dat je een volledig nieuw filter moet gaan ontwerpen. Het zal niet mogelijk zijn je bestaande filter iets aan vullen om tot een nieuw werkend filter te komen.

De suggestie van xanandu is zo gek nog niet (Als je graag zelf bouwt, kan je natuurlijk op basis van 1 van de woofers die je noemt een sub maken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Ik heb nu dus gelezen dat een grote woofer erbij plaatsen een "probleem" is. Als ik de woofer nu dus ook het zelfde hou, Welke niet in het lijstje staat is een 17W - 75 LQ. Daar kan ik ook nog aan komen. je komt dan aan zo'n model:
Afbeeldingslocatie: http://www.gto.it/images/prodotti/ct18.jpg

Dit zou toch kunnen met mijn huidige filter omdat het een verdubbeling is en geenverandering is van woofer/driver. Welke moet ik dan halveren of verdubbelen van waarden: L1 , C1 of R1

Zoals je ziet is mijn filter geheel gescheide (hoog / laag) dus dat is het probleem niet. Heeft het tevens een "grotere" meer waarde als ik er een tweede woofer bij zet van de zelfde waarde in de zelfde kast.

Na even wat zoeken zou aan dit filter komen ( filter is van de Double 17, ook een zelfbouw kit van Dynaudio):

Afbeeldingslocatie: http://usuarios.lycos.es/altavoces/fildouble17.gif

Wat gebeurt er als ik alleen het gedeelde van het "laag" (woofers) verander? krijg ik dan een "gat" in mijn frequentie verloop. dwz: woofers lopen bijvoorbeeld van 20 tot 250Hz en en de tweeter van 450 tot 20.000 of valt dat allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

lijkt me niet prettig, 250 - 450 hz mislopen... veel 'toon' van lage instrumenten zitten in dat bereik dus je wilt dat niet missen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
djazete schreef op 30 september 2002 @ 11:57:
lijkt me niet prettig, 250 - 450 hz mislopen... veel 'toon' van lage instrumenten zitten in dat bereik dus je wilt dat niet missen....
Ik zeg niet dat dat zo ik maar ik vraag me dat af. En hoe bepaal ik dat gezien de eventuele filter aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Fireman, je tweeter loopt echt niet vanaf 450 Hz, eerder 2000-2500 Hz (of was het alleen een voorbeeld?).

De suggestie van Lampje is nog zo gek niet. Je zou een goede audiofiele sub kunnen proberen (is best lastig). Bijvoorbeeld de Thor van meneer Linkwitz.
http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm
Gesloten systeem, lekker laag wisselen (50 a 60 Hz), kan perfect reslutaat geven, mits goed afgeregeld. Als je er 2 maakt, zit je helemaal goed.

Het mooiste is dat je Mira amp krachtig genoeg blijft.

Anders op Lampje zijn site spieken hoe je een filter bepaald, speaker doormeet etc. Ook leuk, maar moeilijker (wel leerzaam).
sucses

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 30 september 2002 @ 14:09:
Fireman, je tweeter loopt echt niet vanaf 450 Hz, eerder 2000-2500 Hz (of was het alleen een voorbeeld?).

De suggestie van Lampje is nog zo gek niet. Je zou een goede audiofiele sub kunnen proberen (is best lastig). Bijvoorbeeld de Thor van meneer Linkwitz.
http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm
Gesloten systeem, lekker laag wisselen (50 a 60 Hz), kan perfect reslutaat geven, mits goed afgeregeld. Als je er 2 maakt, zit je helemaal goed.

Het mooiste is dat je Mira amp krachtig genoeg blijft.

Anders op Lampje zijn site spieken hoe je een filter bepaald, speaker doormeet etc. Ook leuk, maar moeilijker (wel leerzaam).
sucses
Het was slechts een voorbeeld van die hertzzzzz..

Jullie adviseren allemaal een sub maar dat zie ik echt niet zitten. Ik snap het niet helemaal. Twee posts hier boven zie je er een staan met een D-260 + 2x 17W-75LQ. De kast is even groot als mijn huidige kast. Dan moet ik toch gewoon een woofer bij kunnen plaatsen alleen moet ik mijn filter aanpassen. En wat ik al vroeg; hoe doe ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je bent redelijk compleet, maar ik begrijp niet helemaal wat je wil. Correct me if I'm wrong on this one

1. Je hebt een speaker met een woofer en een tweeter, een 2 weg dus, of een speaker met twee dezelfde woofers en je wil een derde bijplaatsen.
2. Je wil een woofer bijplaatsen en het bestaande filter aanpassen.
3. Je wil een woofer bijplaatsen die niet gelijk is aan de bestaande woofer(s).

Als 1 t/m 3 check is, heb ik daar de volgende bedenkingen bij.

1. Je huidige woofer is afgestemd op je huidige kast. Daar zomaar even een nieuw inproppen heeft ingrijpende wijzigingen tot gevolg voor het geluid. Dubbele (gelijke) woofer = 2 maal zoveel kastliters benodigd.

2. Het is over het algemeen onverstandig twee verschillende woofers naast elkaar te gebruiken. Ze hebben immers verschillende eigenschappen die ieder hun eigen eisen stellen aan kasthoud, bouwvorm en evt. basreflexpijp. Wil je er twee, neem dan ook twee dezelfde of zorg dat beide woofers hun eigen frequentiegebied krijgen en aparte kamers.

3. Let op dat bij een dubbele woofer de keuze is: serie dus dubbele impendantie of parallel dus halve impendantie. De impendantie is van belang voor het kantelpunt wat een frequentiefilter geeft. Ga je dus met gelijk filter een dubbele wooferconstructie aan, dan wijzigt de kantelfrequentie die het filter geeft. Het filter aanpassen is op zich wel te doen, daar ligt het probleem niet.

4. Gezien bovenstaande (i) gelijke woofers gebruiken (ii) i.p. dubbele kastinhoud vereist (iii) impendantiewijziging (iv) filteraanpassing (ook wat betreft aansluiting geluidsniveau woofer/tweeter (twee woofers geven +3db ipv een woofer)) is de suggestie van een aparte subwoofer helemaal niet zo gek. Wil je dat perse niet, dan rest mij weinig anders dan inderdaad de andere geopperde weg aan te raden -> nieuwbouw... B)

Kan je meteen eens experimenteren met dubbel gebouwde kasten met raatwerken erin en zo. Komt je basimpuls ook ten goede :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Ik heb even een researchgedaan en ben tot het volgende gekomen. Kijk eerst even naar dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/3.JPG

Zoals je nu ziet is mijn woofer op het moment in een te grote kast geplaatst als ik het zo lees. Mijn huidige volume is nl ca 32 liter terwijl de woofer eigenlijk geconstrueerd is voor een volume van 10-15 liter. Lees ik dit allemaal goed?
Dus als ik een woofer erbij zal plaatsen is mijn volume juist goed.

En wat dat filter aanpassen betreft. Kan ik nou gewoon een bepaalde waarde halveren of verdubbelen of moet ik elders in het filter nog een paar aanpassingen doen?

En wat zal er gebeuren als ik nu mijn volume ca 10-15 liter maak. Gaat 'ie dan bonken of komt 'ie beter tot zijn recht.

btw wat houd dat Vas in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Kleine legale KicK >:) wie weet er nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBlokland
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08-2023
Hoi,

ik weet niet precies hoe handig je bent met de elektronica, maar je kunt voor de aardigheid eens kijken op de volgende pagina:

http://www.sound.westhost.com/bafflestep.htm

Er wordt hier uitgelegd hoe je passief (dus tussen CD-speler en versterker of tussen voor- en eidversterker) een kleine correctie kunt toepassen voor het feit dat je het luidspreker eindige afmetingen heeft.

Wat jij namelijk wilt is de lage tonen versterken. Misschien is het makkelijker om de hoge tonen te verzwakken. Kan met komponenten van een paar duppies (bestaan die nog?).

En houd er rekening mee dat het plaatsen van twee gelijke woofers in één behuizing wel meer bas geeft (+3dB), maar dat de bas niet dieper zal gaan, je laag kantelpunt zal niet wijzigen... En daar komt bij dat alle frequenties van jouw laag luidspreker (vermoedelijk ergens tot ongeveer 2 a 3 kHz) zullen toenemen en dus niet alleen het laag. Als je daarbij telt dat je filter ook niet meer klopt en zal moeten worden gecorrigeerd... lijkt me al met al geen goed plan.

En voor wat betreft de aanbevelingen in de documentatie, daar kan prima vanaf geweken worden. Daarbij is het doorgaans zo dat een grotere behuizing een lager kantelpunt geeft. Dus verwacht ook hier geen lager kantel punt door de luidspreker in een 'optimale' behuizing te plaatsen van 10-15 liter, optimaal is een ruim begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het enige wat ik zo even snel kan doen is een simpele simulatie maken
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/grafiek1.jpg

17,2 liter, 15,5 cm baspijp, doorsnee 5cm

Realtime updaten doen 't even niet met lspcad, dus geen vergelijking met 30 liter even snel voorhanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Wekkel schreef op 13 oktober 2002 @ 22:42:
Het enige wat ik zo even snel kan doen is een simpele simulatie maken
[afbeelding]

17,2 liter, 15,5 cm baspijp, doorsnee 5cm

Realtime updaten doen 't even niet met lspcad, dus geen vergelijking met 30 liter even snel voorhanden...
En dit houd in ?

En wat betekend Vas?

Pagina: 1