Adiabatische expansie met je lichaam?

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter

Ik weet niet geheel of W&L de juiste plek is; hoewel het toch wel wetenschappelijk is...
Mocht iemand menen dat dit toch echt meer voor SG of voor mijn part HK is, je weet SM te vinden

Vandaag tijdens het eten (lekker 'goor'metten), zaten m'n vrouw en ik elkaar weer eens te stangen.
Op een gegeven moment ademde ik flink in, deed m'n tong tussen m'n lippen door en wilde gaan uitblazen om dus even flink te spetteren. Dit bij wijze van dreiging, maar doordat er tussen ons in een hele vracht vlees en ander eten stond, leek het me geen goed idee om het plan volledig uit te voeren.

Toen de dreiging duidelijk was overgekomen, ademde ik dus uit.... en wat schetste mijn verbazing? Hoewel we in de kamer toch echt 20 graden celcius hebben, was er een dampwolkje zichtbaar :D

Even proberen waar dat nou van kwam... verbeelding? of was het echt?

Dus proberen; en gevonden.

Hoe doe je het?

1) Adem in (niet super diep, maar de longen gewoon goed vullen)
2) Mond en neus sluiten
3) Druk opbouwen in longen, luchtwegen e.d. door het middenrif en borstspieren te spannen
4) dan ineens mond openen

Nu is thermodynamica voor mij tijden geleden dat ik me er actief mee bezig heb gehouden; dus de kennis is een beetje verroest... maar is dit grappige effect adiabatische expansie?

Verwijderd

Ik denk het niet. Bij adiabatische expansie koelt de lucht af door uitzetting, maar de druk die je opbouwt in je longen is niet zo groot dat de afkoeling merkbaar zal zijn. Ik denk dat het eenvoudiger is.

Door de lucht lang in je longen te houden, zal deze opwarmen tot 37 graden celsius. Hierbij kan er meer water in de lucht terechtkomen: deze raakt verzadigd met water. Als je uitademt, komt de lucht in een veel koelere omgeving, waardoor deze afkoelt en het teveel aan water condenseert.

Ik weet overigens niet of dit ook echt plaats vindt: Pogingen van mij om dit effect te reproduceren zijn mislukt :) Het zou dus ook gezichtsbedrog kunnen zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 22:16:
Ik denk het niet. Bij adiabatische expansie koelt de lucht af door uitzetting, maar de druk die je opbouwt in je longen is niet zo groot dat de afkoeling merkbaar zal zijn. Ik denk dat het eenvoudiger is.

Door de lucht lang in je longen te houden, zal deze opwarmen tot 37 graden celsius. Hierbij kan er meer water in de lucht terechtkomen: deze raakt verzadigd met water. Als je uitademt, komt de lucht in een veel koelere omgeving, waardoor deze afkoelt en het teveel aan water condenseert.

Ik weet overigens niet of dit ook echt plaats vindt: Pogingen van mij om dit effect te reproduceren zijn mislukt :) Het zou dus ook gezichtsbedrog kunnen zijn.
Nee, is geen gezichtsbedrog; ik heb het gedemonstreerd aan m'n vrouw.... ze zag het de eerste keer niet; na 3 demonstraties ook niet maar wel toen ik het direct voor haar ogen langs deed...

Maar kan inderdaad natuurlijk ook komen door verschil in maximale hoeveelheid water in de 'lucht'

Maar wat betreft dat adiabatische expansie: daar zit volgens mij geen 'eis' aan wat betreft drukverschillen... alleen het tempo waarin het veranderen van drukverschil plaatsvindt; dat moet zodanig snel zijn dat er (nagenoeg) geen warmteuitwisseling met de omgeving plaatsvindt (meen ik me te herinneren)

Maar jouw verklaring is denk ik wel wat aannemelijker...

Wat betreft het effect: blijven proberen; je kan ook andere mensen ermee verrassen als ze het in een warme ruimte zien gebeuren terwijl je het normaal alleen in koude ruimtes verwacht :)
Opnemen kan ik helaas shaken omdat ik geen filmcamera heb... wel een Pro90IS van Canon maar die filmkwaliteit is nogal crappy

Verwijderd

daar zit volgens mij geen 'eis' aan wat betreft drukverschillen... alleen het tempo waarin het veranderen van drukverschil plaatsvindt; dat moet zodanig snel zijn dat er (nagenoeg) geen warmteuitwisseling met de omgeving plaatsvindt (meen ik me te herinneren)
De temperatuurdaling ten gevolge van adiabatische expansie is volgens mij afhankelijk van het totale drukverschil, de snelheid van die daling van de snelheid waarmee de druk verandert. En als er maar weinig drukverschil is, zal de temperatuur ook niet veel veranderen. En inderdaad, als het te langzaam gaat, warmt het gas tijdens de expansie op en zal het water dus ook niet condenseren.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-01 15:05
Geen gezichtsbedrog, ik heb het zelf ook regelmatig gezien.
Maarreehh, adiabatisch betekende toch: geen warmteuitwisseling met omgeving?

Gokje: roker?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
zetje01 schreef op 29 september 2002 @ 03:57:
Geen gezichtsbedrog, ik heb het zelf ook regelmatig gezien.
Maarreehh, adiabatisch betekende toch: geen warmteuitwisseling met omgeving?

Gokje: roker?
Absoluut een non-smoker... ook in m'n omgeving zijn vrijwel geen rokers; rokerige ruimte probeer ik zoveel mogelijk te omzeilen als ik ze tegenkom... dus het is geen teerlaag in m'n longen die los komt als je dat bedoelt (of iets vergelijkbaars)

En ja: adiabatisch betekent inderdaad geen warmteuitwisseling met de omgeving... lees ook maar even terug
Pagina: 1