Ik weet niet geheel of W&L de juiste plek is; hoewel het toch wel wetenschappelijk is...
Mocht iemand menen dat dit toch echt meer voor SG of voor mijn part HK is, je weet SM te vinden
Vandaag tijdens het eten (lekker 'goor'metten), zaten m'n vrouw en ik elkaar weer eens te stangen.
Op een gegeven moment ademde ik flink in, deed m'n tong tussen m'n lippen door en wilde gaan uitblazen om dus even flink te spetteren. Dit bij wijze van dreiging, maar doordat er tussen ons in een hele vracht vlees en ander eten stond, leek het me geen goed idee om het plan volledig uit te voeren.
Toen de dreiging duidelijk was overgekomen, ademde ik dus uit.... en wat schetste mijn verbazing? Hoewel we in de kamer toch echt 20 graden celcius hebben, was er een dampwolkje zichtbaar
Even proberen waar dat nou van kwam... verbeelding? of was het echt?
Dus proberen; en gevonden.
Hoe doe je het?
1) Adem in (niet super diep, maar de longen gewoon goed vullen)
2) Mond en neus sluiten
3) Druk opbouwen in longen, luchtwegen e.d. door het middenrif en borstspieren te spannen
4) dan ineens mond openen
Nu is thermodynamica voor mij tijden geleden dat ik me er actief mee bezig heb gehouden; dus de kennis is een beetje verroest... maar is dit grappige effect adiabatische expansie?