Toon posts:

[2000] Printerdrivers op TS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

even een kort vraagje. Wanneer je 'Version-3' printerdrivers gebruikt voor printers op terminal servers (win2k), vrijwaart je dit dan van blue-screens ed? Ik weet dat je zeker gaan Version2 drivers (= NT4 Drivers) mag gebruiken, omdat de kans op een blue screen dan vrij groot is.

Maw: als al je printerdrivers hieronder te vinden zijn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86\Drivers\Version-3
, kan je dan aannemen dat die driver geen probs. geeft onder Terminal Server?

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ik weet alleen dat de citrix man bij mij op het werk onder metaframe zeer veel probs met slechte printerdrivers heeft gehad.

onder terminal server zal dit wel niet veel anders zijn.

kijk ermee uit dus.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 19:04:
Maw: als al je printerdrivers hieronder te vinden zijn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86\Drivers\Version-3
, kan je dan aannemen dat die driver geen probs. geeft onder Terminal Server?
Correct, version-3 zijn win2k cdrom drivers, en version-2 zijn third party drivers.
Alle win2k cdrom drivers zijn gebouwd om de MS unidrv, en werken probleemloos. Andere drivers kunnen ondersteuning hebben voor bidirectioneel verkeer, en meer van die onzin, die zwaar verkeerd zijn op een TS, een een blue screen veroorzaken. Heb je het op citrix, dan trek je nog meer elende open ivm het autocreation proces, omdat deze drivers niet geschikt zijn voor automatisch creeren en automatisch deleten. Die zorgen dan voor een hangende spooler service, en erg langzaam inloggen en uitloggen.

Regel nummer 1 bij TS en citrix; gebruik drivers van de win2k cdrom.

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

inderdaad, sinds ik op 4 TS-en de drivers heb vervangen voor de W2K-cdrom drivers hebben we een stuk minder last van beruchte BSOD 0x000000E3 (code uit mijn hoofd, weet het niet zeker)

DPC Team ColdFusion

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Eigenlijk zijn er 2 soorten printer drivers, kernel-mode drivers (NT4.0, versie 2 drivers), en usermode drivers (2000+, versie 3). Een normale developer kan ook z'n eigen versie 3 driver maken.

HP maakt bijvoorbeeld voor de HP Laserjet 2100 een version-3 driver die niet afhankelijk is van unidrv, pscript of plotter driver, maar wel in usermode draait.

Het verschil tussen version-2 en version-3 drivers is dus eigenlijk dat als een version-2 driver crashed, je server BSOD't, en bij een version-3 driver stopt de spooler service. Bij die HP Laserjet 2100 driver van HP wil je spooler service dan nog wel eens stoppen, dus waar het kan gebruik ook ik altijd de Windows2000 CDROM drivers.

zie ook:
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q290874&

Verwijderd

elevator schreef op 29 september 2002 @ 11:08:
Eigenlijk zijn er 2 soorten printer drivers, kernel-mode drivers (NT4.0, versie 2 drivers), en usermode drivers (2000+, versie 3). Een normale developer kan ook z'n eigen versie 3 driver maken.
Hmm, interessant. Ik dacht dat alle drivers die niet in de ntprint.inf van de win2k server staan (lees third party), automatisch in version-2 geplaatst worden.
Dus als ik een third party driver heb, die ik stabiel vindt, kan ik hem in de registry verhuizen van version-2 naar version-3, en dan wordt het een usermode driver ipv een kernel mode? Dat biedt perspectief.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Jammer genoeg niet :)

Een driver moet specifiek geschreven zijn voor een platform. Windows 2000 heeft compatibiliteit voor 'legacy' (kernel mode) drivers, oftewel versie-2 drivers.

Een versie-3 driver moet met een andere DDK gemaakt worden. Het wordt dan ook een 'compleet' andere driver.

Een versie-3 driver is dus architectureel anders dan een versie-2 driver. Om het wat beter te illustreren, installeer deze driver maar eens: HP Laserjet 2100 driver van hp.com

Je zal zien dat ie zichzelf installeerd als Versie-3 driver (hij is namelijk Windows 2000 only en werkt dus ook alleen onder Windows 2000), terwijl hij geen dependencies op "unidrv.dll" of iets dergelijks heeft.

Windows .NET Server zal standaard geen versie-2 printer drivers meer kunnen gebruiken, tenzij je dit forceert.

Verwijderd

Topicstarter
Maw: bij het gebruik van Version-3 drivers kan je geen blue screens meer krijgen, enkel je Print Spooler gaat plat?

Is wel intressant en een pak beter dan een blue screen, want dan liggen al je users er uit!

Alvast bedankt voor de info.

Verwijderd

wat ik je aan kan bevelen, is om alleen "versie-3" drivers te gebruiken.
Heb je een printer die windows 2000 NIET standaard herkent, en waarvan de fabrikant geen "versie-3" driver heeft "Geschreven", probeer dan een standaard windows 2000 driver op te zoeken, welke veel lijkt op je printer, en installeer die, dit werkt in onze situatie perfect (Windows NT4.0 TSE icm citrix Metaframe 1.8).
Bijv de HP 840 wordt niet door NT4.0 standaard ondersteund, maar als je een HP600 driver installeert die wel standaard aanwezig is in NT4.0, dan werkt dit ook feilloos voor het werk wat wij ermee doen. Dit is VEEL stabieler dan de 3th-party drivers installeren, wat nogal vaak resulteert in "blue-screens"

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 19:53

Arno

PF5A

Met NT4 moet je wel. Een NT4 deskjet driver van HP is per definitie een BSOD

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Pagina: 1