Toon posts:

Haperingen muiscursor tijdens 90-100% CPU-gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Soms vallen me de prestaties van mijn systeem me wat tegen.

Eerst even de specs: P4 1.5 GHz, MSI 850 pro, 256 MB Rimm, Maxtor 30 GB 7200 rpm, Matrox G550, Lite-on DVD, Lite-on brander 32x12x40x. OS is win2000 sp2.

Tijdens processen waarbij de CPU tot 90-100% word benut, bij bijvoorbeeld rippen van audio-cd, kopieren cd naar hdd, branden enz, dan beweegt de muiscursor niet vloeiend meer.

Is dit normaal? Lijkt me dat mijn systeem toch niet zoveel moet geven om deze taken. Ook andere dingen gaan trager tijdens 90-100% cpu-gebruik, maar das wel logisch natuurlijk.

Verder nog een paar dingen; * Als ik een cd in de speler stop en dan de explorer start, dan duurt het soms wel 20 seconden voordat ik kan bladeren.

* De harde schijf maakt telkens meer lawaai. Nu moet ik zeggen dat er sinds de aankoop een jaar geleden wel steeds meer op de schijf is komen te staan (1/30GB naar 15/30GB).

What about this?

Als er mogelijkheden zijn om de prestaties te verbeteren, dan hoor ik het graag. Zelf zit ik te denken aan een verdubbeling van het intern geheugen, hoewel ik bijna nooit al mijn geheugen aanspreek.

Verwijderd

Dit is volledig normaal ja :) - want als je processor volledig in gebruik is - hoe kan hij dan de muis nog besturen op datzelfde moment? die moet dan op zijn beurt wachten. Gelukkig gaat dit alles zo snel dat je er weinig tot geen last van hebt - maar het kan dus af en toe schokkend gaan :)

Verwijderd

Als die processen voor volledige proc. belasting zorgen is er iets niet in orde.
Waarschijnlijk heb je DMA niet aangezet.

Verwijderd

het is wel redelijk normaal hoor :)
Check idd ff DMA
En verder kan 256 mb erbij helemaal geen kwaad.

Misschien is je register ook een beetje vol. Installeer jij er een hele zooi troep op? En hoelang staat windows er al op?

Verwijderd

Topicstarter
Windows staat er nu enkele maanden op. Er staan 27 programma's op.

Dat geheugen erbij zal ik dan maar doen.

Heb DMA aangezet bij 1 van de 2 IDE-controllers, de andere stond al aan. Hiermee heb ik de DMA van de dvd en of brander aangezet I guess. Hoe zet ik de DMA van de hdd aan?

Verwijderd

configuratiescherm; systeem; apparaatbeheer; schijfstations; 2e tabblad isset :).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar stond schrijfcache ingeschakeld. Was verder niets in te stellen.

Ik neem aan dat dit de Nld vertaling voor DMA is en dat de DMA nu aan staat, klopt dat?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 12:38:
Ok, daar stond schrijfcache ingeschakeld. Was verder niets in te stellen.

Ik neem aan dat dit de Nld vertaling voor DMA is en dat de DMA nu aan staat, klopt dat?
Schijfcache en DMA is iets heel verschillends helaas voor jou

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het toch bij IDE-controllers moet worden ingesteld. Na alles bij IDE 1 & 2 op DMA zetten, stond in de bios alles op UDMA = AUTO. Goed dus.

Resultaat:
* Kopieren van cd naar hdd neemt nog maar 5-15% cpu-gebruik, en duurt nog maar 4 ipv 8 minuten.
* Rippen van cd neemt in proces *.wav -> *.mp3 nog steeds 100% cpu maar muis = vloeiend.

Verschil is dus enorm, bedankt voor tip van DMA aanzetten :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 13:48:
Denk dat het toch bij IDE-controllers moet worden ingesteld. Na alles bij IDE 1 & 2 op DMA zetten, stond in de bios alles op UDMA = AUTO. Goed dus.

Resultaat:
* Kopieren van cd naar hdd neemt nog maar 5-15% cpu-gebruik, en duurt nog maar 4 ipv 8 minuten.
* Rippen van cd neemt in proces *.wav -> *.mp3 nog steeds 100% cpu maar muis = vloeiend.

Verschil is dus enorm, bedankt voor tip van DMA aanzetten :)
Tis gelukt :)

DMA modus lost in 80% van de gevallen de problemen op *D

Verwijderd

Topicstarter
Idd gelukt, deze onthoud ik zeker :)

Nog een voorbeeld: Branden gaat sneller en neemt nog maar 5-15% cpu-gebruik ipv x-100% voorheen.

Verwijderd

DMA is wat moois he :+
Pagina: 1