Hoi!
Gisteren kreeg ik een defecte HP LaserJet 4P-printer,
(
zoiets dus), oorspronkelijk om de motoren, maar bij de demontage kon ik het niet over m'n hart krijgen om het mooie 16-karakter LCD weg te gooien.
Wie weet, misschien kon ik het wel aan m'n pc hangen, en de knopjes kunnen misschien wel leuk zijn om bijv. Winamp aan te sturen.
Ik heb een beetje liggen prutsen met het LCD, door 9 V (van een batterij) op de aansluitingen te zetten.
Hier wat pics (clickable voor monster-size)

=> Dit is dus het LCD, met 9V op een paar van de aansluitingen. Als je er normaal op kijkt lichten alle vakjes op, mijn scanner laat maar de helft zien

=> Dit is de achterkant. Het zijn dus 2 bordjes op elkaar (niet van elkaar te krijgen).
Op de grote pic zie je ook duidelijk de chips, maar ik kan er spijtig genoeg niets over vinden op internet

=>Dit is dus m'n duim (en de connector offcourse)

=> Dit is de voorkant (zoals Pic1 en Pic2), maar zonder het metalen plaatje en de knoppen.
Zoals ik al zei weet ik redelijk weinig over het LCD, omdat ik niets kan vinden op internet/GoT.
Ik weet ook wel dat het zeer handig is als er zo'n Hitachi-chip op zit, want dan kan je bestaande proggies (zoals Smartie) gebruiken.
Dit dus niet.
Daarom zou ik zelf wat software willen schrijven. Daar heb ik ook niet echt kaas van gegeten (ben VB aan het leren, maar daar kan ik nog geen hardware mee aansturen), dus ik vraag of iemand van jullie misschien wat tips heeft, of me wat kan helpen met hoe ik karakters op het scherm krijg.
Ik heb de faq's gelezen en de search gebruikt, en ik weet dat dit niet zo eenvoudig is.
Op de connector zijn 6 aansluitingen. Dit is wat er gebeurd als ik 9V op de pinnen zet (staan pos/neg geschreven)

1/2: Ledjes branden zeer zacht en LCD backlight ook
1/3: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/2)
1/4: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/3)
1/5: Niets
1/6: Ledjes branden zeer fel en LCD backlight ook (geen tekst)
2/1: Niets
2/3: Niets
2/4: Zelfde als 1/2
2/5: Niets
2/6: Tussen 1/4 en 1/6
3/1: Zelfde als 1/3
3/2: Niets
3/4: Ledjes branden nog zachter dan 1/2, backlight bijna onzichtbaar.
3/5: Niets
3/6: Tussen 1/4 en 1/6
4/1: Zelfde als 1/4
4/2: Zelfde als 1/2
4/3: Zelfde als 3/4
4/5: Niets
4/6: Tussen 1/4 en 1/6
5/1: Zelfde als 1/6
5/2: Tussen 1/4 en 1/6
5/3: Tussen 1/4 en 1/6
5/4: Tussen 1/4 en 1/6
5/6: Zelfde als 1/6, maar met linker karakters zwart en rechse karakters tussen zwart en doorzichtig.
6/1: Niets
6/2: Niets
6/3: Niets
6/4: Niets
6/5: Niets
Ik vermoed dus dat ik met pulsjes data moet versturen, en op 2 pinnen altijd stroom oid. De toetsen (8 toetsen en 4 LED's) moeten ook nog input/output krijgen via de 6 pinnen op de aansluiting. Ben echter n00b in deze dingen, dus zou niet weten hoe eraan te beginnen.
Wie o wie kan mij helpen?
Gisteren kreeg ik een defecte HP LaserJet 4P-printer,
(
zoiets dus), oorspronkelijk om de motoren, maar bij de demontage kon ik het niet over m'n hart krijgen om het mooie 16-karakter LCD weg te gooien.Wie weet, misschien kon ik het wel aan m'n pc hangen, en de knopjes kunnen misschien wel leuk zijn om bijv. Winamp aan te sturen.
Ik heb een beetje liggen prutsen met het LCD, door 9 V (van een batterij) op de aansluitingen te zetten.
Hier wat pics (clickable voor monster-size)

=> Dit is dus het LCD, met 9V op een paar van de aansluitingen. Als je er normaal op kijkt lichten alle vakjes op, mijn scanner laat maar de helft zien

=> Dit is de achterkant. Het zijn dus 2 bordjes op elkaar (niet van elkaar te krijgen).
Op de grote pic zie je ook duidelijk de chips, maar ik kan er spijtig genoeg niets over vinden op internet

=>Dit is dus m'n duim (en de connector offcourse)

=> Dit is de voorkant (zoals Pic1 en Pic2), maar zonder het metalen plaatje en de knoppen.
Zoals ik al zei weet ik redelijk weinig over het LCD, omdat ik niets kan vinden op internet/GoT.
Ik weet ook wel dat het zeer handig is als er zo'n Hitachi-chip op zit, want dan kan je bestaande proggies (zoals Smartie) gebruiken.
Dit dus niet.
Daarom zou ik zelf wat software willen schrijven. Daar heb ik ook niet echt kaas van gegeten (ben VB aan het leren, maar daar kan ik nog geen hardware mee aansturen), dus ik vraag of iemand van jullie misschien wat tips heeft, of me wat kan helpen met hoe ik karakters op het scherm krijg.
Ik heb de faq's gelezen en de search gebruikt, en ik weet dat dit niet zo eenvoudig is.
Op de connector zijn 6 aansluitingen. Dit is wat er gebeurd als ik 9V op de pinnen zet (staan pos/neg geschreven)

1/2: Ledjes branden zeer zacht en LCD backlight ook
1/3: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/2)
1/4: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/3)
1/5: Niets
1/6: Ledjes branden zeer fel en LCD backlight ook (geen tekst)
2/1: Niets
2/3: Niets
2/4: Zelfde als 1/2
2/5: Niets
2/6: Tussen 1/4 en 1/6
3/1: Zelfde als 1/3
3/2: Niets
3/4: Ledjes branden nog zachter dan 1/2, backlight bijna onzichtbaar.
3/5: Niets
3/6: Tussen 1/4 en 1/6
4/1: Zelfde als 1/4
4/2: Zelfde als 1/2
4/3: Zelfde als 3/4
4/5: Niets
4/6: Tussen 1/4 en 1/6
5/1: Zelfde als 1/6
5/2: Tussen 1/4 en 1/6
5/3: Tussen 1/4 en 1/6
5/4: Tussen 1/4 en 1/6
5/6: Zelfde als 1/6, maar met linker karakters zwart en rechse karakters tussen zwart en doorzichtig.
6/1: Niets
6/2: Niets
6/3: Niets
6/4: Niets
6/5: Niets
Ik vermoed dus dat ik met pulsjes data moet versturen, en op 2 pinnen altijd stroom oid. De toetsen (8 toetsen en 4 LED's) moeten ook nog input/output krijgen via de 6 pinnen op de aansluiting. Ben echter n00b in deze dingen, dus zou niet weten hoe eraan te beginnen.
Wie o wie kan mij helpen?