Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD][EL] Laserjet 4P LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 00:04

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Hoi!

Gisteren kreeg ik een defecte HP LaserJet 4P-printer,
(Afbeeldingslocatie: http://www.globalprinter.com/images/content/4P.jpg zoiets dus), oorspronkelijk om de motoren, maar bij de demontage kon ik het niet over m'n hart krijgen om het mooie 16-karakter LCD weg te gooien.
Wie weet, misschien kon ik het wel aan m'n pc hangen, en de knopjes kunnen misschien wel leuk zijn om bijv. Winamp aan te sturen.
Ik heb een beetje liggen prutsen met het LCD, door 9 V (van een batterij) op de aansluitingen te zetten.
Hier wat pics (clickable voor monster-size)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/tnLCD1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/tnLCD2.jpg
=> Dit is dus het LCD, met 9V op een paar van de aansluitingen. Als je er normaal op kijkt lichten alle vakjes op, mijn scanner laat maar de helft zien :?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/tnLCD3.jpg
=> Dit is de achterkant. Het zijn dus 2 bordjes op elkaar (niet van elkaar te krijgen).
Op de grote pic zie je ook duidelijk de chips, maar ik kan er spijtig genoeg niets over vinden op internet :'(

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/tnLCD6.jpg
=>Dit is dus m'n duim (en de connector offcourse)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/tnLCD7.jpg
=> Dit is de voorkant (zoals Pic1 en Pic2), maar zonder het metalen plaatje en de knoppen.

Zoals ik al zei weet ik redelijk weinig over het LCD, omdat ik niets kan vinden op internet/GoT.
Ik weet ook wel dat het zeer handig is als er zo'n Hitachi-chip op zit, want dan kan je bestaande proggies (zoals Smartie) gebruiken.
Dit dus niet.
Daarom zou ik zelf wat software willen schrijven. Daar heb ik ook niet echt kaas van gegeten (ben VB aan het leren, maar daar kan ik nog geen hardware mee aansturen), dus ik vraag of iemand van jullie misschien wat tips heeft, of me wat kan helpen met hoe ik karakters op het scherm krijg.
Ik heb de faq's gelezen en de search gebruikt, en ik weet dat dit niet zo eenvoudig is.

Op de connector zijn 6 aansluitingen. Dit is wat er gebeurd als ik 9V op de pinnen zet (staan pos/neg geschreven)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/uoberon/GoT/LCD/LCD6-nums.jpg
1/2: Ledjes branden zeer zacht en LCD backlight ook
1/3: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/2)
1/4: Ledjes branden zacht en LCD backlight ook (beide helderder dan 1/3)
1/5: Niets
1/6: Ledjes branden zeer fel en LCD backlight ook (geen tekst)
2/1: Niets
2/3: Niets
2/4: Zelfde als 1/2
2/5: Niets
2/6: Tussen 1/4 en 1/6
3/1: Zelfde als 1/3
3/2: Niets
3/4: Ledjes branden nog zachter dan 1/2, backlight bijna onzichtbaar.
3/5: Niets
3/6: Tussen 1/4 en 1/6
4/1: Zelfde als 1/4
4/2: Zelfde als 1/2
4/3: Zelfde als 3/4
4/5: Niets
4/6: Tussen 1/4 en 1/6
5/1: Zelfde als 1/6
5/2: Tussen 1/4 en 1/6
5/3: Tussen 1/4 en 1/6
5/4: Tussen 1/4 en 1/6
5/6: Zelfde als 1/6, maar met linker karakters zwart en rechse karakters tussen zwart en doorzichtig.
6/1: Niets
6/2: Niets
6/3: Niets
6/4: Niets
6/5: Niets

Ik vermoed dus dat ik met pulsjes data moet versturen, en op 2 pinnen altijd stroom oid. De toetsen (8 toetsen en 4 LED's) moeten ook nog input/output krijgen via de 6 pinnen op de aansluiting. Ben echter n00b in deze dingen, dus zou niet weten hoe eraan te beginnen.
Wie o wie kan mij helpen? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ondanks je goede bedoelingen en onderzoek werk ben ik toch bang dat het je niet zal gaan lukken. Met alleen een 9V batterijtje zal je er niet achterkomen hoe het lcd'tje werkt en moet je toch echt een bekende controller hebben wil je ook maar iets kunnen gaan programmeren. Zonder dat je weet hoe de bestaande controller werkt (voor zover die er is) kan je onmogelijk software ervoor ontwikkelen. Jammer maar het kan gewoon niet.

System specs

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
:'(

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Lees de C&E faq...

iStockphoto

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Zoals ik al zei, die heb ik gelezen. Spijtig genoeg wordt ik er niet veel wijzer van, maar ik wil wel verder blijven zoeken.

• Sine
  • Laatst online: 17:21
JE zult het lcd printje alleen moeten proberen

met dat hele toetsenbord kun je toch nix doen

en dan volgens het standaard schema aansluiten (zie smartie)

Repareren doe je zo.

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Sine schreef op 28 september 2002 @ 18:44:
JE zult het lcd printje alleen moeten proberen

met dat hele toetsenbord kun je toch nix doen

en dan volgens het standaard schema aansluiten (zie smartie)
Hmmz dan zal ik de 2 bordjes toch maar van elkaar wrikken.
Thx!

/edit: UPDATE:
OK, ik kan nu een knipperende cursor krijgen (van vol blokje naar underscore).
Ik krijg de bordjes niet van elkaar, maar de achterkant van de aansluiting tussen de 2 bordjes is wel makkelijk bereikbaar (10 grote soldeerboebels, kan ik ff draadjes aan hangen :D )

Verwijderd

ik zit sterk aan Emerging Display's te denken als ik de code bekijk onder andere ED (emerging display) zoek daar eens en dan voor lcd type 3025s? :9 nou suc6 O-)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

pool 1+6+3

smeul...

ik heb een idee dat het niet heel slim is om met een 9v battery te gaan kloten, desoldeer eerst iig die LCD print los...
kijk naar de controller, en probeer daarmee opgoogle te zoek... en lees voor de lol de faq es

Electronics development

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
3lmowww schreef op 28 september 2002 @ 20:54:
ik heb een idee dat het niet heel slim is om met een 9v battery te gaan kloten,
I know, maar wat moet ik anders doen? Dit was eig. gewoon om te testen of het werkte en of ik er eventueel iets mee op het scherm kreeg.
desoldeer eerst iig die LCD print los...
Waarom zou ik dat doen? Ik kan aan alles aan, en die knopjes op de andere print zullen me echt niet in de weg zitten.
kijk naar de controller, en probeer daarmee opgoogle te zoek...
Ik heb al met alle mogelijke termen op Google gezocht en er kwam niets uit de bus.
en lees voor de lol de faq es
Kijk eens 4 posts boven je... juist ja.

Ik heb nog een ander deel uit de printer gehaald: de hoofdkaart.
Hierop was de 6-pinnige connectie van het knopjes-paneel aangesloten(kijk op pic naar rood ovaaltje), en dus ook de LCD. Ik heb het bordje ingescanned, en het is te vinden op deze site. Misschien zit daar de controller op. Ik heb 'm iig nog niet gevonden, maar het enigste dat er op lijkt is volgens mij die "3422HUF ALS244B" chip (zo staan er 2 vlakbij de aansluiting, onder de geheugenbanken.

En die emerging displays, wat zijn dat juist? ik heb op google naar die term en nummers van het bord/chips gezocht, maar niets gevonden :'(

[ Voor 0% gewijzigd door krisis1 op 28-09-2002 21:37 . Reden: beetje vergeetachtig :o ]

Verwijderd

de controller zit omder de lijmlaag

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 21:42:
de controller zit omder de lijmlaag
die witte lijmlaag op dat LCD-printje bedoel je? Mja, dat zou kunnen (lijkt me zeer logisch trouwens).
Probleem is dat ik dan wel zou moeten kunnen achterhalen wat voor een beest dat juist is...

Verwijderd

lijm er af krassen met een mes

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
LOL meen je dat echt?
Ik bedoel, die lijm zal er wel voor 'n reden op zitten en als ik er met en mes aankom kan het goed zijn dat ik die controller of PCD banen doorsnij...
En als ik het toch zou doen, moet dan de lijm er enkel van de middenste 4x5mm af? Dat is een klein rechthoeking verhoogje.
Anyway, ik vermoed niet dat er ook maar iets op staat....

/edit: UPDATE: ik heb de lijm er deels afgedaan, en het is gewoon een metalen plaatje zonder enig opschrift.

[ Voor 0% gewijzigd door krisis1 op 28-09-2002 22:28 . Reden: UPDATE ]

Verwijderd

alleen van het zwarte blokje , en als er niets op staat heb je gewoon pech gehad

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
idd pech

Nu wat....

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Weggooien, je hebt er ECHT niks aan... (tenzij je een modern kunstenaar bent en er een standbeeld van kan maken ofzo :P).

System specs

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

ff offtopic

ik heb ook een 4p
en bij handmatige invoer (aan de linker kant,binnen in) zit een schakelaartje

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/4p.jpg

deze dus

die van mij is afgebroken (en weer gelijmt) maar breekt weer vaak af enzow

hen jij em daar nog liggen?
en/of was heb je er nog meer liggen :)

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Nope, ik heb er de hoofdkaart uitgehaald en heb de rest in de container gegooid...
Als je wil geef ik je het adres wel van die container :*)
BTW, 't is wel in België, nabij Antwerpen >:)

• Mahena
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

De letterweergave wordt geregeld door de print waar het display op zit. De data die het display moet weergeven wordt door die connector gestuurd waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende spanningen en stromen. Die worden dan gedecodeert en weergegeven. De data van de knoppen worden ook daar door gestuurd. Ik heb helaas niet het schakelschema maar volgens mij heeft niemand dat. Het zou mij verbazen als dat boardje het nog doet.

[Off-topic]

Aan THA HANDY

Het artikelnummer van die sensor arm is RF5-0601. Misschien dat je die via je plaatselijke kantoormachine-reparateur kan bestellen. Anders kan je misschien www.rijnmondsupplies.nl proberen.

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Mahena schreef op 29 september 2002 @ 01:29:
De letterweergave wordt geregeld door de print waar het display op zit. De data die het display moet weergeven wordt door die connector gestuurd waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende spanningen en stromen. Die worden dan gedecodeert en weergegeven. De data van de knoppen worden ook daar door gestuurd. Ik heb helaas niet het schakelschema maar volgens mij heeft niemand dat. Het zou mij verbazen als dat boardje het nog doet.
Je hebt inderdaad gelijk dat waarschijnlijk niemand die schakelschema's heeft, maar als iemand ze heeft, heeft HP ze wel (of kan me doorsturen naar het bedrijf die het LCD maakte).
Daarom heb ik een mail gestuurd naar de support van HP, wie weet krijg ik wel een antwoord.

Dit was m'n mail, en let niet op de fouten ;)
Hi!

I had a HP LaserJet 4P and it was broken. The warranty was passed and I didn't feel like repairing it. I screwed it open and took all useable parts out (motors and the LCD display).
I want to hook up the LCD to my computer (and write software for it offcourse).
The problem is that I can't seem to find any information about the display, or how it is controlled. Right now, I have a 6-wire cable with a connector on it.
Could you please trace the datasheet for this LCD controller? I don't know how to put anything on the display, and I'm really sure it can display whatever I want.
Please trace the datasheet for me, or if you can't, redirect this mail to people who can.
Info on the display: on the LCD board there is a sticker with "EDMCPR6Y0Y 3025S", and on the attached board with buttons there is a sticker with "RG5-0816 ESU19216 3111201", and printed on the board itself: "RH6-0074 1 94V-0 EAMX5"
There is one big chip on the button-board, the info on that one: "MB624496 9338 Z00 RH4-5165 01"

Thanks in advance,
Kris***** *******
k***@******.be
:Y)

• AFR
  • Niet online

AFR

Aangezien je LCD-schermpje 10 aansluitingen heeft heb je waarschijnlijk te maken met een 4-bits databus. Met een beetje geluk is de controller compatible met de HD44780 (is immers toch wel dè standaard voor het aansturen van LCD-schermen).

Als je de datasheets niet krijgt zou je op zoek kunnen gaan naar een programmatje dat in staat is om het display ook in 4-bit mode aan te sturen. Het LCD-scherm zal dan worden gezien als een 2x8 schermpje ipv 1x16 (te zien aan initialisatie nu!).

De knopjes op de hoofdprint zul je waarschijnlijk nooit kunnen gebruiken aangezien het daarvoor nodig is om het protocol te kennen waarmee de processor op de main pcb met de printer communiceert. (Advies: printbanen doorsnijden en knopjes op eigen manier aansluiten op je hardware).

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

* ThaHandy heeft de mijne er ook ff uit gehaald :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/lcds.jpg
en et ziet er naar uit dat die 4bits word aangestuurd ipv 8. Meer kan ik er niet van zeggen :P

en heeft de LCD er weer ingebouwd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/klaar.jpg
woei hij doet et ook nog ;)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

okee, dan neem ik dat boem-smeul gebeuren terug...

maybe een paar schema`s uitprbereb (met een voeding begrenst op een paar Ma)

Electronics development

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
3lmowww schreef op 29 september 2002 @ 14:20:
okee, dan neem ik dat boem-smeul gebeuren terug...

maybe een paar schema`s uitprbereb (met een voeding begrenst op een paar Ma)
Hmmz denk toch dat ik dit bord verrot heb gekregen... Toen ik begon met experimenteren kon ik het scherm vullen met zwarte punten (dus alles aan, ook backlight). Nu kan ik dat om de een of andere reden niet meer, het backlight laadt nu alleen nog maar op :'(... Ik hoop dat het m'n 9V batterij is die leeg is aan het gaan, maar voor hetzelfde geld is m'n display naar de kl*ten :'(...
Nu ja, ik zie wel, en anders sloop ik wel ff een andere 4P ;)

Dat met HD44780-controller wil ik zeker eens uitproberen! Thx voor de replies AFR en Da Handy!

[ Voor 0% gewijzigd door krisis1 op 29-09-2002 15:34 . Reden: typvoutje ]

Verwijderd

voordat ik een nieuwe topic zal gaan beginnen:
ik heb een mini lcd'tje uit eem diskman gehaalt. na 1sec google vond ik dit:
http://www.sanyo.com/indu...uctors/micro/LC587006.pdf
is er dus een mogelijkheid dat het aanstesturen is via mijn pc? hij heeft 18 pinnetjes..kan iemand da ff chekke?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Helaas, ik denk dat je dat discman LCDtje kan vergeten. De controller voor het LCD zit samen met een microcontroller in een behuizing en wel zo dat alleen de microcontroller het LCD kan aansturen. De microcontroller draait zelf weer op een stukje niet-uitleesbare en niet-veranderbare software waarvan je geen idee hebt wattie doet. Daar kan je dus zo ongeveer iets minder dan helemaal niets mee.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1