Toon posts:

256mb module geeft maar 128 aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asus mb, 433 celeron processor

zojuist 256mb sdram pc133 gekocht, maar bij het opstarten geeft hij maar 128 aan. Waar ligt dit aan? Of is het 100% zeker dat ze me een verkeerde sim hebben meegegeven?

Verwijderd

waarschijnlijk is het double sided, en kan je mobo alleen single side mem draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt dat er aan 2 kanten van de sim chips zitten? want dat is niet zo

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

zit meestal wel een sticker op waarop staat hoeveel mb het is, kijk daar eens op om te kijken of ze je idd niet de verkeerde hebbe gegeven

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
a) dit is met de search ook te vinden b) vertel in ieder geval wélk moederbord je hebt en wat voor DIMM je hebt (hoeveel chips, wat staat er op de chips).....

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
op de stikker staat 256.. maar ja de stikker ;)

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:26:
op de stikker staat 256.. maar ja de stikker ;)
dan hebbe ze je niet de verkeerde gegeven dus :)
In de bios is toch ook het een en ander aan geheugen instellingen, staat daar mischien iets niet goed :?

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:24:
Je bedoelt dat er aan 2 kanten van de sim chips zitten? want dat is niet zo
Ehm, dit is niet minder dan de zevende topic hierover deze week :z

Allereerst is het geen SIMM, maar een DIMM (lees de RAM FAQ)

Ten tweede, je hebt allicht een 32x8 DIMM te pakken en je mem controller slikt maar 16x8 chips. Als dit je wartaal in de oren klinkt moet je maar ff de search gebruiken, want Abbadon heeft het al x-keer uitgelegd :)

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pluisje schreef op 28 september 2002 @ 18:29:
[...]

dan hebbe ze je niet de verkeerde gegeven dus :)
In de bios is toch ook het een en ander aan geheugen instellingen, staat daar mischien iets niet goed :?
Jij ook de search gebruiken, het gaat om chipset beperkingen, niet BIOS settings :Z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
het is inderdaad een 32x8 DIMM. Ik heb met de search niets kunnen vinden.... Waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht...
fuck, ik kan hier dus niets aan doen waarschijnlijk? (behalve een ander mobo kopen?)
het is trouwens geen asus mobo zie ik nu.. een ABIT be6... even de ABIT website bekijken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De BE6 is voorzien van de 440BX chipset. De BX ondersteunt per slot maximaal 128Mbit geheugen in vorm van 16Mx8 doublesided (=256MB). Dat wordt dus inruilen :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:42:
het is inderdaad een 32x8 DIMM. Ik heb met de search niets kunnen vinden.... Waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht...
fuck, ik kan hier dus niets aan doen waarschijnlijk? (behalve een ander mobo kopen?)
het is trouwens geen asus mobo zie ik nu.. een ABIT be6... even de ABIT website bekijken.
Bingo, de BX chipset slikt max 16x8 chips. Zoek dus een double-sided 256MB DIMM, dan heb je goede kans dat het wel geslikt wordt (wel in een van de eerste 2 DIMM slots doen)
edit:
BalusC, je was me net voor :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ai ai helaas de verkeerde dim gekocht.... Ach ja, heb nog 2 pc100's 64mb liggen, prop ik die er wel bij en dan sparen voor een nieuw mobo ;)

bedankt voor juliie tijd, waardeer het erg.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:49:
ai ai helaas de verkeerde dim gekocht.... Ach ja, heb nog 2 pc100's 64mb liggen, prop ik die er wel bij en dan sparen voor een nieuw mobo ;)

bedankt voor juliie tijd, waardeer het erg.
Leer eens het verschil tussen SIMM en DIMM. SIMM staat voor Singlesided Inline Memory Module en DIMM voor Doublesided Inline Memory module.

Anders gezegd: Bij een SIMM is één kant bekleed met chips en bij een DIMM zijn beide kanten voorzien van geheugen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm.. S stond toch echt voor Single en D voor Dual.. Dit slaat op Single Inline en Dual Inline en heeft betrekking op de fysieke configuratie van het reepje. SIMM's hebben pinnetjes aan één kant en DIMM's hebben dat aan de beide kanten :)

Singlesided en Doublesided zijn een verhaal apart.

Zie voor meer details de RAM FAQ.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Joehoe, ik hoef 't een keertje niet meer uit te leggen :P (ik kan, zoals dion_b al aanhaalde, de keren niet meer tellen :+ )

Maar ik zie dat ik nu wel iets anders kan uitleggen :+
Japie_17 schreef op 28 september 2002 @ 19:21:
[...]

Leer eens het verschil tussen SIMM en DIMM. SIMM staat voor Singlesided Inline Memory Module en DIMM voor Doublesided Inline Memory module.

Anders gezegd: Bij een SIMM is één kant bekleed met chips en bij een DIMM zijn beide kanten voorzien van geheugen.
Zo zit het dus ook niet. DIMM staat voor Dual Inline Memory Module en SIMM voor Single IMM. Dit heeft niets te maken met chips die aan één of twee kanten zitten. Een SIMM is gewoon van een compleet andere architectuur dan een DIMM. Het verschil waar de Dual en Single aanduiding voor staan zijn de pinnen; bij een DIMM heb je aan beide kanten v.d. module pinnen (168 of 184 stuks) en bij een SIMM zitten ze aan één kant (30 of 72). SIMM's zijn ook al oude zooi, vaak voorzien van EDO en dat soort antieke spul.

edit:
Hmm, toch maar eens een sneltik cursus nemen :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Abbadon schreef op 28 september 2002 @ 19:31:
Joehoe, ik hoef 't een keertje niet meer uit te leggen :P (ik kan, zoals dion_b al aanhaalde, de keren niet meer tellen :+ )

Maar ik zie dat ik nu wel iets anders kan uitleggen :+

[...]

Zo zit het dus ook niet. DIMM staat voor Dual Inline Memory Module en SIMM voor Single IMM. Dit heeft niets te maken met chips die aan één of twee kanten zitten. Een SIMM is gewoon van een compleet andere architectuur dan een DIMM. Het verschil waar de Dual en Single aanduiding voor staan zijn de pinnen; bij een DIMM heb je aan beide kanten v.d. module pinnen (168 of 184 stuks) en bij een SIMM zitten ze aan één kant (30 of 72). SIMM's zijn ook al oude zooi, vaak voorzien van EDO en dat soort antieke spul.

edit:
Hmm, toch maar eens een sneltik cursus nemen :P
|:( Stom van mij. Tik ik dit berichtje hier, zag ik dat er ook al een ander topic was waarin jij uitlegde wat het verschil tussen SIMM en DIMM is 8)7 .

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1