harde schijft blijft maar ratelen...

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 14:05
Heb gister m'n raid 0 array vervangen door 2 IBM 120 GXP 60 gb schijven. Windows opnieuw geinstalleerd en de rest van de meuk. Nu valt me op, dat ongeveer elke seconde m'n hd's een ratel geven. Geen enkele tik of zo, echt een ratel. Zou niet weten waar hij mee bezig zou kunnen zijn. Er draaid verder niks op de achtergrond of zo. Geen mp3's, helemaal niks.
Heb al geprobeerd om m'n swapfile uit te zetten, helpt niet... :(

Weet iemand wat het kan zijn?

Het is namelijk een beetje irritant... :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)

Ik kan je vast vertellen dat de uitval onder de IBM 60GXP best wel hoog is en dat deze ratels mogelijk tekenen zijn dat de harddisks het op den duur niet overleven. Als je nog garantie hebt, dan zou ik snel de data backuppen en de schijven terugsturen.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

the-spawn

.: Dark Storm :.

Ik heb ook 2 120GXP's alleen dan de 80GB versie, ook in Raid0.
Nu heb ik ook hetzelfde probleem. Heb ze zelfs al terug gestuurd naar Alternate (waar ik ze kocht) blijkt na een test dat er niets mis mee is.

Ik heb toen 2 nieuwe gekregen. Deze maken ook hetzelfde geluid. Nu weet ik niet hoe dat Alternate test, gewoon IDE of in Raid config. :?

Ik vertrouw het eigenlijk ook niet helemaal. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Jammer.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• gabberjoost
Wat me opvalt is dat maar één van de twee hd's rateld.
Degene die niet rateld heb ik al een maand, en die doet het dus prima.
Die andere heb ik eergister gekocht. Wat me opviel (maar verder geen andacht aan schonk), is dat er een oranje stikkertje op zat met de tekst: servicable used part'. Iemand enig idee wat hiermee bedoelt wordt?
De hd zat wel gewoon luchtdicht verpakt in zo'n antistatisch zakje.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

the-spawn

.: Dark Storm :.

Heb jij ze al gewoon los op IDE geprobeerd?

Was het geratel er dan ook? Mis ligt het aan de Raid Config? :?

BTW bij mij zijn het voor zover ik kan horen wel beide schijven.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• gabberjoost
the-spawn schreef op 28 september 2002 @ 19:08:
Heb jij ze al gewoon los op IDE geprobeerd?

Was het geratel er dan ook? Mis ligt het aan de Raid Config? :?

BTW bij mij zijn het voor zover ik kan horen wel beide schijven.
Jah, de ene heb een maand alleen gedraaid, niks mee aan de hand, geen geratel, niks.
Die andere heeft een paar uur alleen gedraaid, toen was me niks opgavallen, maar ik lette er ook niet op en m'n beide (geluidsgeisoleerde) kasten stonden open. Was toen puur data aan het overpompen wat niet verloren mocht gaan...

Verwijderd

gabberjoost schreef op 28 september 2002 @ 19:00:
Wat me opvalt is dat maar één van de twee hd's rateld.
Degene die niet rateld heb ik al een maand, en die doet het dus prima.
Die andere heb ik eergister gekocht. Wat me opviel (maar verder geen andacht aan schonk), is dat er een oranje stikkertje op zat met de tekst: servicable used part'. Iemand enig idee wat hiermee bedoelt wordt?
De hd zat wel gewoon luchtdicht verpakt in zo'n antistatisch zakje.
heb je die hardisk nieuw gekocht? die 2de dan?

want dat stikkertje betekend dat die hdd opgelapt is, en dus al eens stuk is geweest.
korton:

hddtje is stuk -> ibm -> reparatie -> testen -> bruikbaar -> terug naar winkel/persoon

• gabberjoost
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 20:05:
[...]

heb je die hardisk nieuw gekocht? die 2de dan?

want dat stikkertje betekend dat die hdd opgelapt is, en dus al eens stuk is geweest.
korton:

hddtje is stuk -> ibm -> reparatie -> testen -> bruikbaar -> terug naar winkel/persoon
Jah, heb ze allebij nieuw gekocht.
Beetje jammer dat ik gerapareerde HD heb gekregen :(
Als het zo blijft, maar ff terug naar de winkel...

Verwijderd

gabberjoost schreef op 28 september 2002 @ 20:43:
[...]

Jah, heb ze allebij nieuw gekocht.
Beetje jammer dat ik gerapareerde HD heb gekregen :(
Als het zo blijft, maar ff terug naar de winkel...
ik zou hem meteen maar terug brengen, omdat die rateld en omdat het een RMA schijf is.

Verwijderd

Ja inderdaad , zoals al vermeld je hebt geen nieuwe schijf maar een RMA (gerepareerde schijf) gekregen ... daar zou ik in iedergeval niet mee accoord gaan .... o ja als je de schijf omruild ... laat ze deze schijf op de toonbank liggen, en laat ze eerst een ander pakken. anders halen ze de sticker er af en krijg je de zelfde schijf weer mee ...... goed ben ik van vertrouwen he ... helaas uit ervaring van mij zelf en kennissen kring wijs geworden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 20:59:
Ja inderdaad , zoals al vermeld je hebt geen nieuwe schijf maar een RMA (gerepareerde schijf) gekregen ... daar zou ik in iedergeval niet mee accoord gaan .... o ja als je de schijf omruild ... laat ze deze schijf op de toonbank liggen, en laat ze eerst een ander pakken. anders halen ze de sticker er af en krijg je de zelfde schijf weer mee ...... goed ben ik van vertrouwen he ... helaas uit ervaring van mij zelf en kennissen kring wijs geworden.
of kras op de onderkand een heel klein plekje zo dat je hem kan herkennen :)

doe ik ook altijd, of noteer het serie nummer oid

• gabberjoost
Die schijf gaat zeker terug. Net heeft m'n pc uurtje uit gestaan (ff kopspijkers kijken :)). Bij het upspinnen ging die ene brakke hd dus vet vaag doen. Veel geratel, opnieuw up en down spinnen en andere enge geluiden. Maandag maar ff terug... :(
Moet ik weer alles opnieuw installeren en backupen... :( :( :(

Verwijderd

gabberjoost schreef op 28 september 2002 @ 21:29:
Die schijf gaat zeker terug. Net heeft m'n pc uurtje uit gestaan (ff kopspijkers kijken :)). Bij het upspinnen ging die ene brakke hd dus vet vaag doen. Veel geratel, opnieuw up en down spinnen en andere enge geluiden. Maandag maar ff terug... :(
Moet ik weer alles opnieuw installeren en backupen... :( :( :(
nix aan te doen

k was 40 gig aan data kwijt door zo`n ibm kreng
Pagina: 1