Toon posts:

[PQ7.0]Harde schijf aanduiding windows schijf gewijzigd

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn computer met Powerquest Partition Magiq 7.0 de drive letters van mijn windows schijf gewijzigd. Dit omdat ik een andere schijf had verwijderd.

Mijn config was het volgende
C: Programmas
D: Win ME
E: Win 2000
F: Win XP
G: games
H: Mp3 en video

Dit heb ik gewijzigd naar

C: Programmas
E of D: Win 2000
D of F: Win XP
G: games
H: Mp3 en video

En nu zegt hij dus dat er geen bootdisk is. Ik had dus een triple boot en ga terug naar een dual boot.

Wanneer ik win2000 setup uitvoer en ik druk op F6 om mijn raid config te installeren dan gaat dit allemaal goed. Terwijl hij toch nog onder de setup zegt dat er geen harde schijf is gevonden.

Ik heb geen bootdiskettes meer die werken met mijn raid config (2x 40 gb WD) ik heb de PQ5.0 bootdisk wel maar werken niet met raid. Ik zou mischien dus boot diskettes moeten hebben van PQ7.0 of 8.0. Wie weet hoe ik die aan kan maken zonder dat ik de cd of het programma nodig ben want die staat op die pc.

Kan ik mischien in dos de boot diskettes aanmaken? Daar kan ik wel inkomen m.b.v win98 cd.

Ik ben bezig gegaan met het opnieuw indelen van de schijfen omdat ik mijn 13,5 gb schijf die ik gebruikte voor programma's heb vervangen voor een nieuwe 80 gb 7200 tpm Western Digital 8mb. Verder heb ik dus een raid-0 van 2x 40gb 7200 WD, en ik heb het MSI K7T Turbo-R mobo met raid lite.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

woei, anders ergens downloaden?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet waar ik de bestanden vandaan kan halen om boot diskettes te maken?

Verwijderd

Ik weet niet of je er iets aan hebt zie maar hier even voor bootdisks staat mischien wel iets voor je tussen bootdisk

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie er wel wat staan over partitioneren maar niks over PQmagic zichzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik baal ervan want nu kan ik mijn computer niet gebruiken. Ik heb zelf 3 computers (server, d700 en xp2000)waar ik allemaal mee bezig ben. En ik moet nu een beetje achter de pc van mijn broertje zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nieuwe raid drivers voor de windows installatie gedownload en op diskette gezet, setup gaat nu wel gewoon verder en vind wel de juiste harde schijf. Echter kan setup nu de huidige windows installaties niet vinden om te herstellen.

Weet iemand hoe de win2k herstelconsole werk, je kunt er wel iets doen met "FIXBOOT" en dan de schijf C: bijvoorbeeld.

En wat is MBR, omdat het ook mogelijk is om FIXMBR uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
Is er nu niemand die weet hoe je de boot of startup instellingen kan wijzigen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Freezy, ik heb begrip voor je ongerustheid, maar dit is nog geen reden om in een korte tijd diverse malen achter elkaar te posten en het draadje omhoog te shoppen.. Zie voor richtlijnen de FAQ Forumgedrag :)

Wat betreft je probleem: de eerste partitie op de eerste schijf moet actief zijn. Dat kun je controleren met FDISK en/of PM. Verder moet in de BOOT.INI de juiste opstartpartitie aangegeven worden om Windows 2K/XP te kunnen opstarten.

Om je verder te kunnen helpen wil je hier even de inhoud van BOOT.INI posten en de exacte partitievolgorde van je schijf posten en wat er allemaal daarin zit. Deze info kun je ook uit FDISK en/of PM halen.

Voorbeeld:
Partitie1 = primaire partie en actief, geformatteerd met FAT32, Programma's
Partitie2 = eerste deel van uitgebreide partitie, FAT32, Windows 2000
etc..

Schijfletters doen er niet zoveel toe en het is aanbevelenswaardig om deze gewoon binnen Windows aan te passen ipv PM.. Dat kun je met zowel 2K als XP doen. Start het programma DISKMGMT.MSC op via Start-Run en rechtsklik op een partitie. De rest wijst van zichzelf uit.

Verwijderd

Topicstarter
Waar staat het bestand BOOT.INI met zoeken kan ik er niet achter komen. En als ik hem heb gevonden moet ik zeker even het programma Edit gebruiken.

Al mjn partities zijn FAT32.

Mijn excuses dat ik zit te dramen, maar ook heb ik door zelf te proberen extra informatie in de post gebracht.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het herstellen van dit probleem mag er absoluut geen kans wezen dat ik mijn gegevens die op de schijf staan kwijtraak. Ik heb dan ook de stekker van mijn 2e harde schijf eruit getrokken.

Omdat ik nog niet goed weet hoe ik heb moet oplossen met fdisk en omdat ik enkel in dos kan komen, kan ik niks doen met PQmagic. En ik weet niet hoe ik nu in dos het bestand boot.ini kan bekijken.

Ik heb dus net geprobeerd win2k setup te starten en daarna opnieuw erover heen te installeren, de optie herstel in setup werkt ook niet echt goed. Maar in setup krijg ik een foutmelding die alsvolgt duit: SETUP KAN GEEN PARTITIE VINDEN DIE COMPATIBLE IS MET WINDOWS 2000 VOOR HET KOPIEREN VAN BESTANDEN.

Hij geeft echter wel gewoon alle partities weer in het scherm wat je hiervoor kiest, en ook wanneer ik een andere partitie kies krijg ik deze foutmelding

Wat is dit allemaal voor vaag gedoe, ik wou dat ik vanmiddag nooit in alle haast was begonnen met pqmagic. En ook nog zonder goede diskette's en ik heb mijn cd van pqmagic aan iemand uitgeleend dus die ben ik kwijt.

C: Win2000
D: WinXP
E: Games
F: MP3

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BOOT.INI staat gewoon op de eerste partitie van de eerste harddisk. Het is vaak hidden, dus je zult hem pas zien als je DIR /A invoert. Je kunt de inhoud zien met TYPE BOOT.INI of met EDIT BOOT.INI :)

Edit: de door jou opgegeven HDD config is niet bijster duidelijk.. Wil je in het vervolg gewoon de partitiestructuur opgeven? Geef ook aan wat voor partities op die 2e HDD staan.

Verwijderd

Topicstarter
De 2e hdd heb ik momenteel afgekoppeld. Ik heb nu dus enkel 1x raid 2x40 gb van Promise.

Ik heb de cdrom van win98 gebruikt om op te starten naar msdos, daar heb ik op c, d, e en f: "type boot.ini" gedaan en geen enkele keer heeft hij het bestand kunnen vinden. Hij ziet hem gewoon niet. Moet het bestand boot.ini zeker op mijn pc staan met het triple boot van win2k wat ik had.
Ook heb ik in c:\winnt en c:\winnt\system gezocht naar het bestand, ook dir /a doet niks.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie je de bestanden NTLDR en NTDETECT.COM wel op de eerste partitie (C:) staan? Doe eventueel een DIR /A op C: en post hier wat je op de root ziet (dus de subdirectories daargelaten).

Verder heb ik het idee dat juist de 2e HDD bootable is, omdat je nergens BOOT.INI kunt vinden.. Om je 1e HDD bootable te kunnen maken moet je eens NTLDR en NTDETECT.COM van de WinXP CD kopieren naar de eerste partitie. Maak verder ook een tekstbestand BOOT.INI aan en vul deze met:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Windows XP Professional" /fastdetect
Hierbij wordt wel aangenomen dat Win2K op de 2e en XP op de 3e partitie van de HDD staan.

Download daarna Bootpart, zet hem op een flop en voer de commando BOOTPART WINNT BOOT:C: uit. Hierdoor wordt de NTLDR op de MBR gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oude 13,5 gb harde schijf uit mijn computer gehaald en deze hd gebruik ik nu in de duron 700. Ik heb nu dus de nieuwe 80 gb WD schijf in mijn systeem bijgeplaatst. Ik denk dus dat het probleem is gekomen nadat ik de die HD heb verwijderd, deze hd heb ik al lang geformateerd en win2k geinstalleerd.

Ik heb nu pc opgestart in dos (win98 cd) met alle hd's aangesloten en dit ziet er alsvolgt uit:
C: Progss (80 gb WD)
D: Win2000
E: WinXP
F: Games
G: MP3

Ik ga nu alle stappen doen die jij hebt gezegd, al is de 1e poging nog mislukt.
Ik krijg een melding van: Error in parameters.

Bootloader start wel gewoon op, en ook heb ik een tekstbestand met de naam boot.ini gemaakt met al jou informatie erin.
Maar bij opstarten nog steeds de melding: DISK BOOT FAILUR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Dus nog maar weer de win98 boot cd erin.

Op de site van bootloader vind ik ook het volgende: The only thing I highly suggest is : your active partition on your first hard disk must be a FAT16 primary partition. This may be a small partition.
Moet ik dit doen?

Ik heb die bestanden NTDETECT.COM en NTLDR van zowel WIN2K als WINXP geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met mijn systeem weer in wat 
voor windows versie dan ook te krijgen. Het is me absoluut niet gelukt en heb 
naar mijn mening alles geprobeerd.
Ook heb ik PQmagic 7.0 weer en daar heb ik de boot diskettes mee gemaakt en 
alles is volgens pqm goed geconfigureerd.

Ik heb de volgende windows versies proberen te installeren: WinXP, 2000, 98SE 
en windows ME. Maar hij blijf bij elke installatie een melding geven dat setup geen
 bestanden kan maken op het opstartstation. Mijn systeem is op dit moment dus onhandelbaar.

Wat ik wil doen is windows tijdelijk installeren zodat ik van mijn hele systeem een 
backup kan maken. Daarna opnieuw partitioneren en dan enkel een schone 
windows 2000 pro installatie erop installeren. Windows wil ik op de 2x 40 gb
(promise) Raid schijf installeren.

Wat kan ik nu doen zonder mijn gegevens te verliezen, dat wat BalusC me heeft 
uitgelegd blijkt niet te werken. Mischien dat ik iets fout doe maar ik heb volgens mij
 precies gedaan wat hij verteld heeft en wat 
[url=http://www.winimage.com/bootpart.htm]hier[/url] staat.

Ik ben dus nu een beetje ten einde raat. :(

Volgens mij ben ik eruit wat het probleem is, ik heb namelijk nog eens met PQmagic zitten stoeien en zag dat ik de Primary partitie heb verwijderd (hier stond WINME op) Ik had enkel Logical partities en een unlocated primairie van 8mb die ik niet kon verwijderen.
Ik heb nu van de win2000 partitie een Fat32 primary gemaakt en ook heb ik de windowsXP partitie verwijderd.

Mijn config van raid ziet er dus nu alsvolgt uit
C: Win2000
D: Games
E: MP3
F: WD 80 gb

Ik denk dat dit dan het hele probleem was, een hele domme fout van mijzelf dus eigenlijk. Maar mijn pc is nu eerst nog een paar uur aan het herpartioneren en verplaatsen van data op de schijf. Daarna kan ik weer verder.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2002 18:36 . Reden: Mischien de oplossing! ]

Pagina: 1