[kde] goeie editor voor een programmeur

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik (programmeur) wil overstappen van windows naar Linux en ik wil daar in functionaliteit niets op inleveren. Ik ben op dit moment op zoek naar een editor voor kde waar je aan de zijkant een tree hebt staan en mdi heeft. Verder moet er custom syntax highliging op zitten en je liefst met ingebouwde console. Ik heb al gewerkt met Kate, maar ik ben daar niet kapot van en verder heb ik al op sourceforge ed gekeken maar daar zie je door de bomen het bos niet meer.

Welke editor raden jullie mij aan? Oja. De talen zijn oa Java, Haskell, XML, Nice en JEdit vind ik onder linux te langzaam om mee te werken.

Verwijderd

Nou ik heb zelf eens een half uurtje met "kdevelop" lopen spelen en dat is ongeveer de omgeving zoals Visual C van Microsoft er ook uitziet. Anyway het hangt er een beetje vanaf waarin je wilt programmeren. Ik doe zelf tegenwoordig haast alles met Perl en dan gebruik ik het liefst Emacs. Maar VIM gebruik ik ook af en toe. Ik ben nog steeds er niet helemaal uit wat ik fijner vind werken.

Verwijderd

kvim of emacs voldoen, maar zijn wel even wennen. beiden hebben iig syntax highlighting voor alle programmeertalen die je je maar kunt bedenken en werken prettiger dan kate als je er eemaal gewend aan bent.

wat je kunt proberen is kdevelop met de kvim kpart (heb ik persoonlijk nog niet geprobeerd)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens naar SciTE op http://www.scintilla.org/. Een soort UltraEdit voor linux.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 17:47:
kvim of emacs voldoen, maar zijn wel even wennen. beiden hebben iig syntax highlighting voor alle programmeertalen die je je maar kunt bedenken en werken prettiger dan kate als je er eemaal gewend aan bent.
Ik ben zo nu en dan even aan het klooien met emacs, maar ik moet vaak bij files op verschillende plekken zijn, en dan wil ik door een boomstructuur mijn files kunnen vinden. En daarnaast zijn die popup menu`s ook zo verdomde handig. Ik probeer het licht te zien van emacs, maar volgens mij is het ook gedeeltelijk een stuk zelfkastijding ;)

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 16:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Visual Slickedit niets voor jouw ?

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:36
Emacs zelfkastijding?

Je moet gewoon alle toetscombinaties leren (gaat heel snel als je 't gebruikt), en een boomstructuur voor je files moet je ook kunnen onthouden (zo niet is er M-x speedbar :))

• Alarmnummer
Tis onzin om alle files in je hoofd te hebben. Misschien dat dat in kleine knutselprojectjes wel kan, maar het project waar ik de afgelopen 2 jaar aan heb gewerkt bestond uiteindelijk uit meer dan 700 java source files, meer dan 40.000 regels code en nog tig andere bestanden.

Verwijderd

probeer jedit eens.. :)

http://www.jedit.org/

Afbeeldingslocatie: http://www.jedit.org/jedit-snap-5.thumbnail.png

aan de linkerkant een browser voor alle source files of je gehele filesystem, syntax highlighting, een eigen 'macro language', auto-indenting, en ondersteuning voor diverse plugins die de functionaliteit van de editor aardig uit kunnen breiden...

:*)

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:36
Uhrm, als het goed is staat eea logisch ingedeeld, en hoef je alleen de manier waarop je eea ingedeeld hebt te onthouden (en dat doe je toch wel).

En ja, ik werk ook aan grote projecten (maar dan in Perl)

Maar die speedbar laat dus een directory/file-tree zien, met functies/classes/etc per file

• Alarmnummer
JEdit vind ik onder linux te langzaam om mee te werken.
Ik heb hem erop staan. Ik vind het onder windows wel een oke programma, maar onder linux is het echt te traag om mee te werken (en dat op een 1800xp, 1536 mb geheugen en matrox g450).

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 28 september 2002 @ 18:56:
Ik heb hem erop staan. Ik vind het onder windows wel een oke programma, maar onder linux is het echt te traag om mee te werken (en dat op een 1800xp, 1536 mb geheugen en matrox g450).
sorry, niet helemaal goed gelezen blijkbaar... |:(

Verwijderd

Euh - Als het ook geld mag kosten, dan is Visual Slickedit wel een goeie.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

kdevelop geprobeerd?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

NEdit werkt lekker, naast een open terminal ( ls|grep is your friend :-) )

Ik ben ook benieuwd wat je mist in Kate, want ik dacht ook als eerste aan Kate (hoewel ik bij NEdit zweer maar ik heb deels mijn syntax stuff daarin.)

Kortom: wat is er mis met Kate? Dat kan development aan Kate alleen maar ten goede komen.

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:44
Net een artikel gelezen op newsforge over komodo. Zelf heb ik het niet geprobeerd maar misschien is het wel iets voor jouw.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
kdevelop vind ik super, 2.0 wel te verstaan...

Rookworst zonder R is ook worst.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
KDevelop of Kate, of als je dat wilt kun je leren werken met vi(m), maar Emacs zou ik je zeker afraden.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
* sebas vindt gvim bijzonder fijn werken.

Het is niet echt een uitgebreide editor, maar werkt wel superstrak. Als je een keer de shortcuts een beetje geleerd hebt leer je vim ook vastwel waarderen.

Als je een iets uitgebreidere editor zoekt kan ik je aanraden om ook maar eens naar Anjuta en bluefish te kijken. Ik heb net even scintilla geinstalleerd, die zag er ook wel redelijk uit. Alleen zag ik hier geen project management functionaliteit, en dat is als ik het goed begreep wel iets wat je graag wilt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Kan je dat JEdit niet compileren met GCJ?

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 20:44:
NEdit werkt lekker, naast een open terminal ( ls|grep is your friend :-) )

Ik ben ook benieuwd wat je mist in Kate, want ik dacht ook als eerste aan Kate (hoewel ik bij NEdit zweer maar ik heb deels mijn syntax stuff daarin.)

Kortom: wat is er mis met Kate? Dat kan development aan Kate alleen maar ten goede komen.
Kate mist oa een degelijke treeview (althans heb hem nog niet ontdekt). En aangezien ik enorm veel met verschillende directories tegelijk werk moet ik daar eenvoudig bij kunnen komen.

• Alarmnummer
Wilke schreef op 29 september 2002 @ 01:34:
KDevelop of Kate, of als je dat wilt kun je leren werken met vi(m), maar Emacs zou ik je zeker afraden.
Waarom is vi(m) dan beter dan Emacs? Ik wil er in ieder geval nog een non x-windows editor erbij leren die op de meeste *nix installs wel staat zodat je altijd uit de voeten kan. En ik dermate veel moeten aanhoren over Emacs dat me dat wel een verstandige keuze leek.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Quanta Plus
http://quanta.sourceforge.net/

Met syntax highlighting voor alles wat je maar kan bedenken en nieuwe syntax libs download je gewoon in Configure Quanta -> Highlighting -> HL Modes -> Download knoppie. Het kan gewoon niet makkelijker. Hier een screenie van de site van Q+ met wat PHP erin :)

Afbeeldingslocatie: http://quanta.sourceforge.net/screens/mainwindow01_t.png
Meer screenies vind je op de site.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bluefish en Quanta+ zijn bedoeld voor HTML en PHP en dergelijke, niet om Java en Hashkel in te programmeren. Ik raad zelf sterk aan om eens naar KDevelop te kijken, dat is een goede grafische IDE. (X)Emacs en *vim zijn ook goede editors, maar ze steken behoorlijk anders in elkaar dan de Windows-editors. Heb je de speedbar van XEmacs al eens geprobeerd? Je kunt trouwens ook gewoon een tab open laten staan met je bestanden en die automatisch in een nieuwe tab laten openen, als je dat combineert met een split window dan heb je links je bestanden staan die je met een druk op de knop rechts opent :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Alarmnummer heb je toevallig al een erg goede IDE gevonden?

K'was van plan om jbuilder 7 enterprise te gebruiken, aangezien ik er nu al even mee werk, maar onder linux krijg ik hopen AWT errors bij elke repaint dus die is niet echt bruikbaar.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Alarmnummer
Ik vind JBuilder een heel akelig programma. Ten 1e vind ik de editor erg vervelend en verziekt door RAD. Daarnaast programmeer ik op dit moment voornamelijk in Nice (verbeterde versie van Java) en verder kan ik me uitstekend vinden met ANT.

Ik wil eigelijk niet meer vast zitten aan een ide (of in ieder geval 1 voor 1 taal). Maar ik wil gewoon een goeie editor waarmee ik makkelijk door mijn files kan browsen.

Misschien moet jij anders even kijken naar Codeguide of naar IntelliJ IDEA Op het gebied van editen is JBuilder daar echt niets bij.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Snel even naar enkele screenshots gekeken, wat met opviel is dat ze beiden al geen freeware zijn, morgen probeer ik ze en check ik of ze de moeite zijn, anders ga ik ook op zoek naar iets meer "basis", vandaag al gezocht voor een java plugin voor anjuta maar tevergeefs, naja we komen er wel :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

vi :+

Verwijderd

Imho vim. Vim heeft alles wat je vraagt. Het duurt even voordat je Vim echt meester bent. Maar wanneer je volhoudt en vim leert gebruiken zul je ontdekken dat het echt een ongelooflijk krachtige editor is. Vele malen krachtiger dan bijvoorbeeld een UltraEdit of een soortgelijk programma.

Vim heeft syntax highlighting, ingebouwde filemanager, en ook het uitvoeren van console commandos vanuit vim is geen enkel probleem.
Verder zijn er honderden scripts beschikbaar waarmee je de functionaliteit van vim nog meer kunt aanpassen aan je eisen / wensen.

Emacs is overigens ook een goede keus. Maar zelf heb ik hier minder ervaring mee.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59
intoxicated schreef op 29 september 2002 @ 10:17:
Hier een screenie van de site van Q+ met wat PHP erin :)

[afbeelding]
Meer screenies vind je op de site.
offtopic:
weet iemand welke KDE/QT style dit is?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

aquarius schreef op 30 september 2002 @ 12:31:
offtopic:
weet iemand welke KDE/QT style dit is?
Keramik. Standaard in KDE3.1 en hier op KDE-look.org te downloaden voor KDE3.0.x

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 30-09-2002 13:55 . Reden: URL toegevoegd ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
[...]

[...]

Zeker als je Java als package gecompiled voor i386 hebt draaien. Probeer Java zelf 'ns te compilen op die bak, en dan JEdit te draaien.. werkt als 'n zonnetje.

Windows is sneller omdat niemand de javaplugin op 'n < 586 heeft draaien. Dus istie automatisch sneller.

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• Alarmnummer
Voor zover ik weet is de source van de vm niet beschikbaar, dus kan hem ook niet zelf compileren. En het probleem zit hem daar ook niet zozeer in, maar in het feit dat Swing problemen heeft met X.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Alarmnummer schreef op 29 september 2002 @ 10:13:
[...]

Waarom is vi(m) dan beter dan Emacs? Ik wil er in ieder geval nog een non x-windows editor erbij leren die op de meeste *nix installs wel staat zodat je altijd uit de voeten kan. En ik dermate veel moeten aanhoren over Emacs dat me dat wel een verstandige keuze leek.
Uhoh :) Nu beginnen we op gevaarlijk terrein te komen - zou de eerste flamewar over vi/emacs niet zijn!

Het is maar wat je zelf het fijnst vind, dus probeer het vooral zelf uit zou ik zeggen!

• Alarmnummer
Ik ben op dit moment xemacs aan het uitproberen voor enkele bestanden. Ik heb voor xemacs gekozen omdat je dan niet iedere keer door een boek of site moet bladeren om te zien wat de shortcuts nog maar zijn. En daarnaast ben ik nog steeds gek op mijn muis :)

Ik helaas nog geen geschikte editor gevonden voor grotere projecten afgezien van die trage jedit (met lelijk gerenderde fonts). Ik denk dat ik het voorlopig daar dan maar even mee ga doen totdat ik iets beter tegen kom.

Verwijderd

Onder Gnome gebruik ik overigens Anjuta soms (naast vi :P), dat schijnt ook best geschikt te zijn voor grote projecten (alhoewel ik het zelf dus niet zo gebruik)... Misschien ook een optie? (Je hebt dus geen Gnome nodig, alleen gnome-libs).

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

meschien een beetje offtopic maar welke jvm heb jij dan..
ik heb hier duron800 256 met jedit onder sun jvm 1.4.0_01-b03
en draait als een trein..... (meschien X versie ik heb 4.1.0.1)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

im_ik schreef op 01 oktober 2002 @ 11:06:
[...]

meschien een beetje offtopic maar welke jvm heb jij dan..
ik heb hier duron800 256 met jedit onder sun jvm 1.4.0_01-b03
en draait als een trein..... (meschien X versie ik heb 4.1.0.1)
Dat kan ik beamen. Ik heb hier ook zeer veel verschillende java applicaties draaien. Waaronder jedit. Dat draait bij mij prima onder X. En zeker niet traag.
Ik heb overigens JRE1.4.1 van sun.

• Alarmnummer
Ik heb ook de jre1.4.1 van sun en ik ben windows gewend. Onder windows draaien java apps bijna zoals native apps, maar onder linux voelt het echt stroperig aan. En verder heb ik X 4.2.1

Verwijderd

Hmmm... vreemd... Ik kan echt niet zeggen dat ik veel verschil merk... Maar goed... Misschien dat Windows XP of zo sneller is met JRE1.4.1. Ik heb Windows eigenlijk niet meer gebruikt sinds W2k

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Alarmnummer schreef op 01 oktober 2002 @ 11:24:
Ik heb ook de jre1.4.1 van sun en ik ben windows gewend. Onder windows draaien java apps bijna zoals native apps, maar onder linux voelt het echt stroperig aan. En verder heb ik X 4.2.1
meschien moet je daar eens een topic over open'en met een kleine bechmark erin
zodat we kunnen kijken waar de knelpunten zitten..
aangezien ik eigenlijk niemand hoor over traagheid van een jvm onder linux/*nix
(Maar dan kan zijn omdat ik ondertussen bijna niemand meer ken met win :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Alarmnummer
Ga maar eens kijken bij Sun over JBuilder of Netbeans onder linux. Zelf met de 1.4 versie zijn er nog volop klachten terwijl mensen zelf zeggen dat ze onder windows geen problemen ermee hebben. En verder kan Swing onder windows gebruik maken van native rendering, maar onder linux is dit niet mogelijk omdat de X-server niet goed erop aansluit.
Pagina: 1