[nforce] twinbank? hoe werkt de nforce?

Pagina: 1
Acties:

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:01
Ik heb een vraagje over de het Nforce moederbord. Ik moet namelijk een compleet systeem samenstellen voor maarlieft 900 euro waarje ook lekker op moet kunnen gamen.

ik zit nu te denken aan een nforce(1) moederbordje, maar ik heb hier een aantal vraagjes over. Ik zat eraan te denken om 256 mb geheugen in dit systeem te plaatsen aangezien het lage budget. is dit voldoende? Want volgens mij maakte de onboard GF ook gebruik van dit geheugen? En is het nu verplicht 2 ddr repen in het moederbord te pluggen, want dat twinbank wil ik echt niet begrijpen ;) Snap weinig van de werking van dit moederbord.

Zou iemand mij hierover kunnen inlichten? :)

Verwijderd

koop geen nforce pleas die dingen zijn zoo slecht qua 3d ,koop gewoon een losse kaart daar kan je wel beter mee gamen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Volgens mij zijn er wel reviews over te vinden waar dit in uitgelegd wordt. Maar okay, een kleine uitleg dan (voor zover ik het weet natuurlijk :+ ). Ding heeft twee geheugencontrollers in z'n northbridge zitten; één kan twee DIMM's aansturen, de ander slechts één. Om het spul werkend te krijgen is het géén noodzaak beide controllers van een DIMM te voorzien, één volstaat. Als je de onboard grafische kaart gebruikt zal je zeker baat hebben bij twee bevolkte controllers alleen verwacht zoals hier boven gezegd geen wonderen; een DIMM is vele malen trager dan dedicated grafische geheugenchips. Sowieso is die hele twinbank een gimick imo; de FSB kan niet meer verstouwen dan de data geleverd door één DIMM (in het geval je zelf een fatsoenlijke AGP kaart plaatst).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
hij zegt toch niet dat hij de onboard wil gebruiken? en zonder de onboard was het d8 ik wel een goed kaartje?

[quote] Gepost door John_Glenn donderdag 26 september 2002 - 22:08 Score: 3 (Inzichtvol)
Je kan volgens mij:

-single channel gebruiken, dan staat 1 controller nix te doen;
-een tweede reep geheugen insteken, dan moet die dus op de aparte bank voor de andere controller - nu ineens dubbele bandbreedte (theoretisch);
-de eerste controller nog een tweede reep toedienen, totaal dan 3 repen op 2 controllers (geen extra bandbreedte).

Je kan dus niet 3 repen aan 1 controller toewijzen, wat jij gokte. Die losse bank hoort bij de 2e controller.

edit: ik ben trouwens met je eens dat een symmetrische opzet logisch lijkt... maar als je er even bij stilstaat - waarom? Als je twee onafhankelijke geheugencontrollers bouwt hoeft dat toch niet, eigenlijk....
Wel zou het voor uitbreiden handiger zijn geweest, 4 bankjes.[\qoute]

te laat :(

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
Wanneer je 1 reep gebruikt heb je dus maar de halve theoretische bandbreedte van dit moederbord. De Nforce heeft twee geheugen kanalen, waar bijv de kt266A er maar een heeft. Om dus gebruik te kunnen maken van deze twee kanalen zul je ook twee repen moeten plaatsen

Of de Geforce ook dit geheugen gebruikt weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel vrij logisch want waar anders zou dan het geheugen van de geforce moeten zitten. Dit zal niet onboard zijn want dat is een beetje erg duur. Kijk anders even op de site van een fabrikant die nforce bordjes maakt, bijv Asus.

Edit: Te laat. ik zie dat abbadon het al weer heeft uitgelegd

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:01
Bedankt voor de uileg, maar ik wilde dus wel de onboard video gaan gebruiken maar ik hoor hier nogal wat negatieve informatie over de onboard video...

Ik weet niet excact wat ik moet doen ik moet gewoon een compleet systeem samenstellen binnen een bepaald budget met bepaalde eisen. Welke volgens mij te ver gaan binnen het gestelde budget.

Eisen: goed kunnen gamen, 17" monitor, dvd, athlon xp 2000+, minimaal 265mb geheugen. Optische muis.... normaal tb... geen speakers... ik vind het toch best lastig om onder die 900 euro te blijven... tis voor een vriend van me (student) en die snapt er de ballen van... En ik heb het best lastig met die specs.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ja het is ook lastig als je er niet zo in thuis bent. Het volgende kan ik je aanbevelen: wat reviews lezen, de search gebruiken, relevante topics doornemen, bij een shop informeren en dat soort zaken. Geval is dat jij nu met een erg algemene 'wat moet ik nemen?' vraag komt en die zijn hier niet de bedoeling (want dan is het hek van de dam). Op een gegeven moment krijg je wel een beetje een beeld en als je dan met specifiekere vragen blijft zitten kun je die eventueel hier nog stellen. Één inhoudelijke tip: als het een gamebak moet worden ga dan wel voor een redelijke grafische kaart en zeker _niet_ voor iets wat onboard zit (dat is namelijk een erg foute combinatie, gamen en onboard vga :+ ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exyge schreef op 28 september 2002 @ 17:46:
Bedankt voor de uileg, maar ik wilde dus wel de onboard video gaan gebruiken maar ik hoor hier nogal wat negatieve informatie over de onboard video...

Ik weet niet excact wat ik moet doen ik moet gewoon een compleet systeem samenstellen binnen een bepaald budget met bepaalde eisen. Welke volgens mij te ver gaan binnen het gestelde budget.

Eisen: goed kunnen gamen, 17" monitor, dvd, athlon xp 2000+, minimaal 265mb geheugen. Optische muis.... normaal tb... geen speakers... ik vind het toch best lastig om onder die 900 euro te blijven... tis voor een vriend van me (student) en die snapt er de ballen van... En ik heb het best lastig met die specs.
Tja, K7S5A + el-cheapo Xabre 400, probeer daar maar eens mee te beginnen...

Oslik blyat! Oslik!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:30

Shuriken

Life is all about priorities

Twinbank geeft idd dubbele bandbreedte helaas komt die niet allemaal beschikbaar voor de processor. Maar de onboard Gf2 Mx gebruikt wel een groot gedeelte.

Gf 2 mx is niet snel. Maar hij draait hier nog steeds mee. En hij doet het best goed als je maar niet boven de 1024x768 wil gamen.

Ik heb zelf ook een Nforce board maar eentje zonder onboard Grafics.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
ECS K7S5A + LAN, 256MB PC2100 DDR, Athlon XP 2000+, 2ehands Geforce2 GTS uit V&A voor 50 euro, coolertje erbij, 40GB harddiskje, 17" schermpje. Nah, zit je nog ruim binnen dat budget hoor.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shuriken schreef op 29 september 2002 @ 14:22:
Twinbank geeft idd dubbele bandbreedte helaas komt die niet allemaal beschikbaar voor de processor. Maar de onboard Gf2 Mx gebruikt wel een groot gedeelte.
Check de reviews van dit plankje zonder gebruik van de integrated VGA- die tweede kanaal wordt helemaal niet benut voor de CPU. Ook niet gek als je bedenkt dat de FSB maar 2100MB/s trekt. Dat je dan 4200MB/s van/naar de geheugen kunt pompen is leuk, maar het geheel is gewoon FSB limited.

Daar staat tegenover dat de nForce zonder meer de snelste integrated oplossing is omdat die extra bandbreedte zorgt dat de integrated genoeg kan overlaten dat de CPU niet uitgehongerd wordt.

Spreek liever niet van onboard, dat impliceert een losse VGA controller met z'n eigen dedicated RAM- in UMA shared mem gevallen heet het integrated :z
Gf 2 mx is niet snel. Maar hij draait hier nog steeds mee. En hij doet het best goed als je maar niet boven de 1024x768 wil gamen.
Klopt, maar er is tegenwoordig meer aan de onderkant van de markt. Zowel de SiS Xabre reeks als de Radeon 9000 bieden meer prestatie voor je geld, vooral de SiS omdat het als enige van deze low-end dingen DirectX 8.1 native ondersteunt.

Om maar f mbt pricewatch te doen wat jij, Exyge, ook had kunnen doen:

K7S5A+LAN: EUR 63
AXP2K+ boxed: EUR 200 (incl HSF)

Club3D Xabre 400 64MB: EUR 99 (TV-out, DVI)
of
PoV Radeon 9000 64MB: EUR 98 (TV-out)
of
AOpen GF4MX 64MB: EUR 81 (TV-Out) (van deze 3 scoort de Xabre het best)

256MB DDR: EUR 64
Maxtor 40GB HDD 7200rpm: EUR 89
JNC CL3 Middle Tower 300w PIV: EUR 28
Floppy, Keyb, muis: EUR 40 samen
Iiyama LS704UT Vision Master 1403 17": EUR 171
LG CDRW/DVD Combo32x16x40x10DVD Bulk+SW: EUR 118
--------------------------------------------------------------
totaal: EUR 672

Oftewel ga lekker zelf je huiswerk nu doen, je hebt ZAT marge om betere componenten te kiezen (tip: aparte DVD & CDRW, merkgeheugen ipv noname, flatscreen monitor etc) en nog steeds genoeg over te hebben om met de arme student een flink avondje door te zakken :Z

Oslik blyat! Oslik!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:30

Shuriken

Life is all about priorities

Dion Check de reviews van dit plankje zonder gebruik van de integrated VGA- die tweede kanaal wordt helemaal niet benut voor de CPU. Ook niet gek als je bedenkt dat de FSB maar 2100MB/s trekt. Dat je dan 4200MB/s van/naar de geheugen kunt pompen is leuk, maar het geheel is gewoon FSB limited.

Ten eerste OMG waar heb jij nederlands geleerd :S

Als je de reviews goed bekeken had word de het tweede kanaal wel benut door de cpu. Alleen maar een klein beetje. Dus je winst is marginaal.

Dit heeft niet als oorzaak dat het geheel FSB limited is, maar ligt puur aan het ontwerp van de Nforce chipset. De twinbank zit erin om genoeg bandbreedte te bieden aan de geintegreerde videokaart. Daarom zit de memory controller en de GPU geintegreerd. Feitelijk zijn het twee memory controllers. Die zowel door de cpu en gpu onafhankelijk benaderd kunnen worden.

Ik heb zelf een 415D Nforce (dus zonder ingebakken GPU) en ik merkte wel degelijk verschil bij het installeren van het tweede reepje geheugen. De geheugen scores werden wel zeker beter.
De hele boel draaid nu op 166 FSB :P. Geen idee of dat ook nog extra winst opleverd.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shuriken schreef op 29 september 2002 @ 16:04:
Dion Check de reviews van dit plankje zonder gebruik van de integrated VGA- die tweede kanaal wordt helemaal niet benut voor de CPU. Ook niet gek als je bedenkt dat de FSB maar 2100MB/s trekt. Dat je dan 4200MB/s van/naar de geheugen kunt pompen is leuk, maar het geheel is gewoon FSB limited.

Ten eerste OMG waar heb jij nederlands geleerd :S

Als je de reviews goed bekeken had word de het tweede kanaal wel benut door de cpu. Alleen maar een klein beetje. Dus je winst is marginaal.
Marginaal en precies vergelijkbaar met de winst bij de P3+DDR combinatie. Sterker nog, met die winst lopen een nForce 420D (of de 415D) vrijwel precies gelijk met een KT266A icm DDR2100. Met een enkele kanaal moet de nVidia z'n meerdere erkennen.
Dit heeft niet als oorzaak dat het geheel FSB limited is, maar ligt puur aan het ontwerp van de Nforce chipset. De twinbank zit erin om genoeg bandbreedte te bieden aan de geintegreerde videokaart. Daarom zit de memory controller en de GPU geintegreerd. Feitelijk zijn het twee memory controllers. Die zowel door de cpu en gpu onafhankelijk benaderd kunnen worden.
Je geeft de juiste feiten maar trekt er de verkeerde conclusie uit- de nForce4xx heeft een crossbar memory controller, wat dus betekent dat er aan elke kant twee kanalen zijn, een per DDR kanaal, eentje voor de FSB en eentje voor de geintegreerde VGA. De crossbar zorgt ervoor dat er naar behoefte bandbreedte van beide mem kanalen tussen de CPU en de GPU verdeedl kan worden. Die bandbreedte kan dus volledig beschikbaar komen voor de CPU als de integrated VGA niet benut wordt. En dan is natuurlijk de vraag waarom het dan niet 2x zo snel is in geheugenperformance als met een enkele kanaal. En het antwoord is dan ook: FSB limitation.

Zie bijvoorbeeld hier:
There are a couple of things to take away from this initial performance measurement. According to Sandra, the nForce 420-D only offers 26MB/s more useable memory bandwidth than the VIA KT266A. This is in spite of the fact that the 420-D has twice the theoretical memory bandwidth of the KT266A. The explanation is obvious and not too shocking; the Athlon is limited by its FSB in that the IGP can only get 2.1GB/s of data to it at any given time so having 4.2GB/s of memory bandwidth isn't all that useful. This is also an indicator that the nForce 220 should perform very similar to the 420.
Ik heb zelf een 415D Nforce (dus zonder ingebakken GPU) en ik merkte wel degelijk verschil bij het installeren van het tweede reepje geheugen. De geheugen scores werden wel zeker beter.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/nvidia/nforce/image004.gif

Ik ben erg benieuwd of jij die geheugen scored van jou kunt quantificeren, want Anand kon er iig weinig verschil in merken. Doe een benchmark, trek de 2e eruit en stop hem op het 1e kanaal bij (anders is het verschil alleen aan de hoeveelheid RAM te danken :z ) en doe die bench nogmaals.
De hele boel draaid nu op 166 FSB :P. Geen idee of dat ook nog extra winst opleverd.
Sorry, kan het niet laten, maar gezien die 'draaid' en 'opleverd'- waar heb jij dan NL geleerd :? :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1