Toon posts:

Segmentation fault in linux-client

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een bp6 dual celly-400 systeempje (goed voor 2,25Mkeys/sec). Ik draai er redhat 6.1 op en voorlopig staat ie alleen nog maar koeien te kraken.
De client loopt echter niet zo stabiel. Elke 24 uur hangt de client wel een keer op 'een segmentation fault'
Heeft iemand deze fout ook wel eens gehad en misschien een oplossing.

Verdere config: nog niet ge-o/c-ed; 128 Mb PC100 RAM; 4,3 Gb Fireball SE; Speedstar A90 kaart; Realtek 100Mbit netwetwerkkaartje; AHA2940 controller met SCSI CD-ROM en 2 oude SCSI schijfjes. Het systeem is sowiezo niet zo stabiel, want NT4 crashte voortdurend.

Groeten van Vossie

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-05 12:11

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Oei.. segfaults zijn meestal niet zo makkelijk op te lossen... Wat je kan doen, is de laatste client opnieuw downloaden van Distributed.net, en opnieuw installeren. Zorg er wel voor dat je de SMP client pakt.

• Andy
  • Laatst online: 27-03 10:55

Andy

rm -r

eeeh,

heb je al eens ander geheugen geprobeerd?

ik heb het ook es gehad onder NT en toen bleek het geheugen een beetje twijfelachtig te zijn op 100mhz, op 66 draait het wel goed

Andy

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Verwijderd

Topicstarter
Rick, ik heb de nieuwste client (heb 'm namelijk pas 2 weken).

Andy, ik heb helaas nergens een PC66 dimm liggen, maar ik zal eens kijken of ik die ergens kan bietsen.

Ik gebruikte eerst de KDE-interface, nu heb ik 'another level' geprobeerd. Staat pas net aan, dus ik weet niet of dit soelaas brengt. Ik heb wel problemen met een hangende muis en soms een hangend toetsenbord. Zou het kunnen helpen om een seriele i.p.v. ps/2 muis te gebruiken?

Verwijderd

Welke bios gebruik je ?
De laatste bios-update was niet zo goed in combinatie met linux (met NT ook niet bij mij). Ik bedoel de 'millennium bug-fix bios' van half september.

zie www.bp6.com voor meer info

Verwijderd

Topicstarter
Nosterfatu,

ik heb de 'bios uit de doos', de versie weet ik niet precies, maar het is in ieder gavel niet die millenium-fix-bios. Ik had al gelezen dat die probleempjes met linux gaf.

Ik had een ideetje bedacht: de client instellen dat ie na 1 uur stopt en een scriptje maken dat de client meteen weer restart. Meestal hangt de client pas na een aantal uur (nooit eerdere dan een uur of 3). Als ik de client laat stoppen, dan bewaart die het gedeeltelijk gedane blokje, waar die na het restarten weer mee verder gaat.
Het enige probleem is dat ik niet weet hoe ik een cshell scriptje moet maken.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

maak een file, noem de file "killdnetc" en zet daar de volgende code in:
#!/bin/bash
killall -w -HUP dnetc
doe een chmod +x killdnetc, kopieer de file naar /root,
vervolgens zet je het volgende in de crontab van root (/var/spool/cron/crontabs/root), zodat dit scriptje elke 3 uur word gedraaid:

joe /var/spool/cron/crontabs/root

voeg de volgende regel toe:
0 */3 * * * /root/killdnetc 1> /dev/null 2> /dev/null

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
2 dingen:

1) kun je niet beter voor de zekerheid de stop code van de client zelf gebruiken om te zorgen dat ie zeker weten een graceful shutdown doet en al zn blokjes savet? Dus in plaats van een botte killall (typisch Rick, tssss.... ;)) gewoon <pad naar>dnetc -shutdown.
Eventueel zet je er een sleep (10) achter en dan alsnog die kill.

2) crontabs kun je het beste via crontab -e editen, daar zit een veiligheidsmechanisme achter om te zorgen dat er nix fout gaat tijdens het editen. Bovendien checkt ie dan meteen of de syntax wel klopt bij het saven. Overigens kun je die regel ook als /root/killdnetc 2>&1 > /dev/null schrijven :)

Verwijderd

Topicstarter
Rick en Jeroen,

bedank voor jullie hulp, maar... ik snap het nog niet helemaal (ik ben absoluut geen linux-expert).

Als ik het goed begrijp, dan zorgt het killdnetc-scriptje ervoor dat de client wordt gesloten. Wat ik liever doe is in de instellingen van de client instellen dat ie steeds na een x aantal uur uitgaat (dan heeft weet ik zeker dat ie de half gedane blokjes opslaat).

Dat toevoegen van die regel in de 'crontab'... die zorgt er toch voor dat elke 3 uur het killdnetc-scriptje wordt gestart ?
Welk stukje zorgt er dan voor dat de client elke zoveel uur wordt opgestart? Dat kon ik nergens uit opmaken.

Is er niet iets met de volgende constructie mogelijk...
<pre>
begin
start dnetc
goto start
</pre>
dus een soort oneindige loop, waarin de client na sluiten direct weer wordt opgestart. Ik weet echter niet of zoiets mogelijk is, of wat de syntaxis van zo'n scriptje zou moeten zijn.
Groeten van Vossie

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

de -HUP parameter geeft aan dat ie het process (in dit geval dus dnetc) meteen opnieuw moet starten, -w zorgt ervoor dat ie wacht tot alle dnetc processes gekilled zijn.

Gezien jeroens eerste punt, dan wordt het scriptje:
#!/bin/bash
/pad/naar/dnetc -shutdown
sleep 10 # Wacht 10 seconden
/pad/naar/dnetc -quiet
/pad/naar/ moet je dus veranderen met de locatie van jouw dnetc. Om de optie te gebruiken van dnetc om een timelimit te gebruiken:
(hier is de timelimit 3 uur)
#!/bin/bash
killall -9 dnetc # Als de client nog draait, kill hem dan
/pad/naar/dnetc -h 3 # start dnetc met timelimit van 3 uur
Dit scriptje, in samenwerking met de crontab (die je idd beter kan editten met crontab -e, wel als root doen), zorgt ervoor dat de dnetc client na 3 uur stopt, en zijn blokjes s aved. Als er om 1 of andere reden na die drie uur nog een client draait, wordt deze gekilled met via de "killall -9 dnetc" regel.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
maar misschien is het idd toch handiger om de "run 3 uur en stop dan" optie van de client zelf te gebruiken. zorgt ie (als het goed is) dat alles netjes opgeruimd wordt. Dan hoef je dus alleen nog maar die crontab aan te maken.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-05 22:28
Heb je die client in een terminalvenster van je windowmanager draaien? Zo ja, waarom draai je hem niet vanaf een van de consoles? Ik weet niet of dit wat uitmaakt, maar ik draai hem altijd op de console, geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Samen met een vriend die er aanmerkelijk meer vestand van heeft (ik moet echt nog een heeele hoop over linux leren) hebben we het voor mekaar gekregen. Hij loopt nu al ~24 uur zonder oponthoud.
Groeten van Vossie
Pagina: 1