Toon posts:

[linux-router] ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige setup :

http://users.pandora.be/anaemica/maxke/lansetup.jpg

Ik wil client3 laten internetten via de linuxbak via de w2K server

Momenteel kan ik zonder problemen alle pc's voorzien van internet (behalve client3). Ik wil linux wat beter leren kennen door wat te prullen met netwerkjes en ICS om uiteindelijk te komen tot een situatie waar de linuxbak direct verbonden is met de kablemodem(internet) en ook als gateway fungeert voor de rest van het lan dat achter de hub zit.

Momenteel heb ik me al 2-3 weken actief rot gezocht naar een oplossing om client3 te laten internetten enzo.
Probleempunten :

1) Hoe enable ik op een standaard install van mandrake (8.2) dhcp voor interface eth1 ; wanneer eth0 de link is naar het internet via de W2K server.

2) Een beetje gerommel in freesco
ik kan internetten met client3 maar kan de freesco langs geen kanten REMOTE administraten (kwestie van het scherm niet meer nodig te hebben voor aanpassingen te doen) error 504 in http
Freesco op zich is fantastisch maar ik wil meer met mijn linuxbak doen , proxy cachen voor lan (20 gig hdd) packet monitoren, enz...

Alvast bedankt voor all suggesties en eventuele opmerkingen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mooi tekeningetje, stonden er nu maar eens wat gegevens bij (ip instellingen)

ipconfig /all van je w2kserver
ifconfig van je linuxbak

idem voor client3

verder os van client3?

DHCP op je linuxbak die ook een beejte routing gaat doen, zou ik echt niet doen

snel:

Geef linuxbak 2 vaste IP's in verschillend subnet, hang de nic met het zelfde subnet als de W2K aan de hub. De andere nic cross je maar naar client 3 die ook vaste IP heeft en het zelfde subnet als de nick waar hij aan hangt.

client3 gateway: ip van netwerkkaart aan de andere kant van de cross

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
mijn excuses voor de onvolledigheid

ip's van server w2K naar kabelmodem : dhcp
naar hub : 192.168.0.1
(w2K ICS setting met enable internetconnection sharing)

client 1 - 2 - 3 ==> dhcp in w2K (dus automatic voor ip)

linuxbak interface naar hub toe : dhcp
naar client toe : 10.0.0.1

==> de linux settings probeer ik altijd zo te doen(freesco,mandrake, ...).
Dit betekent eigenlijk dat wanneer ik de schakel w2K server eruit zou doen , de linux bak er gewoon tussen zou kunnen gezet worden, als alle services juist geconfigureerd zijn op de linuxbak.
Dit wil ik nu eerst testen met client 3 ; met de schakel w2K server er tussen.

Freesco als eerder vermeld, doet de job goed , maar dat is alles wat hij doet.
Ik wil meer functionaliteit , dus wil ik een volledige distributie met het gevolg dat de configuratie van de mandrake netwerk settings niet al te duidelijk zijn voor me.
Ik heb al vele pogingen gedaan om op mandrake zelf dingen te raadplegen, hetgeen niet altijd al te transparant was.
Versta me niet verkeerd ; ik kan alles windows doen , dat doe ik nu al ongeveer 3 jaar, maar om alles te transponeren naar linux is een stap te ver , daarom deze post.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik wil meer functionaliteit , dus wil ik een volledige distributie met het gevolg dat de configuratie van de mandrake netwerk settings niet al te duidelijk zijn voor me.
das ook een punt van kritiek dat ik heb op mandrake (draait hier op mn laptop) hoewel een andere distro niet echt is wat je vroeg moet ik zeggendat suse het beter voor elkaar heeft...

teken eens een nieuw tekeningetje en met wat je wil bereiken want het is me niet duidelijk, moet de W2K vervangen worden door een linux of moet je gewoon client 3 in je netwerk krijgen?

Client 3 krijgt volgens mij nu al helemaal geen DHCP omdat deze in een ander subnet zit, en DHCP nu eenmaal via broadcasts gaat. Daar ga je niet anders kunnen dan daar ook een DHCP server draaien op linuxbak richting dat subnet, ofwel instellen dat DHCP packets ook naar het andere subnet mogen, in inux weet ik niet onmiddelijk iets die dat kan (is wel iets voor, zie google)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik denk dat de topicstarter gewoon wil weten hoe hij mandrake zover krijgt dat hij als router gaat fungeren. ik vind het nogal een goede vraag. de linux mensen zeggen dan 'ja dan moet je hem zo en zo instellen' volgens mij weet de topicstarter ook wel hoe hij het moet instellen (globaal dus, welke pc als dhcp ingesteld moet worden bijvoorbeeld), alleen niet hoe hij dat met linux precies voor elkaar krijgt. mij lijkt dat ook wel interessant.

Verwijderd

Topicstarter
http://users.pandora.be/anaemica/maxke/lansetup2.jpg

Dit is hetgene waar ik wil toe komen (als hogere krachten het me toe willen staan ;-) )

De w2K server wil ik als een lokale machine gebruiken en de linuxbak wil ik als enige direct verbonden met de kabelmodem.

Doelstelling van de linux-server :
-dhcp
-icq_achtig chat proggy
-irc
-proxy
-firewall/logger
-...

Nu zou ik zonder problemen de linuxbak ertusse kunnen zetten, maar dan heb ik enkel internet mbv freesco voor het lan. Zoals altijd willen we meer he! :-)

Punt dat niet vergeten mag worden : Ik wil me niet vastpinnen op 1 bepaalde linux distro.
Als er aanwijzigingen zijn dat suse of whatever meer to the point is dan wil ik dat gerust proberen.

/edit : nog iets; alle lokale machines moetten een ip-tje krijgen van de linuxbak.
In de eerste pic krijgt client 1 , 2 en de linuxbak een ip van de 2K-serv(192.168.0.X).
Alleen client 3 krijgt een ip van de linuxbak die op zich de ip's verdeelt op het adres-gebied van hem (10.0.0.X)
/edit

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik kijk naar pic2 en denk aan volgende oplossing:

linux naar keuze, in de comandolijn zijn ze allemaal dezelfde ;) distro kiezen is als een auto kopen, ze rijden allemaal, maar sommige vind je persoonlijk iets lekkerder rijden

eens je een distro gekozen hebt, doe je de setup, tegenwoordig heb je maar te zeggen wat je wil (servers, delen v internet) heel veel kans dat het meeste dan al gewoon werkt.

dus jij gaat moeten bij networking opgeven dat je een dhcp server wil installen...

dit kan ook bij (mandrake) config-> pakaging-> software

tik in DHCP en je ziet een client, een server (die heb je nodig) een een relay (DHCP naar andere subnetten sturen) instaleer de hap gewoon..

vervolgens kijk je op het net hoe je de config files wat meer naar je hand kunt zetten voor die specifieke toepassing

google/linux howto + programmanaam is altijd prijs ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanks !

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Ik meen aan dat je in een werkt in ene graqfische omgeving. Zelf werk ik eigenlijk alleen op de comamnd line, je zou ff kunnen kijken naar de volgende twee manuals, anders zoek ze ff op met google:
man dhcpcd (dchp client deamon)
man ifconfig (instellingen nic's)

Daarnaast zul je opeen of ander manier moeten doen aan ip forwarding. Dat wil dus zeggen dat bij de meest resente kernels 2.4.x je gebruikk dient te maken van iptables. Er zijn genoeg howto te vinden om dit goed en veilig in te stellen.

Ik kan wel zeggen dat suse of redhat beter is maar dat kan ik niet hard maken. Dit is vooral een persoonlijke keuze. Suse staat bekend met yast(2) als config tool, wat gemakelijk werkt. En zo zijn er nog wel meer. Verder kijk eens rond in Non-Windows Operating Systems .

buit is binnen sukkel

Pagina: 1