Toon posts:

Proliant 1600; RAID 5 + GIgabit, welke PCI bus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een Proliant 1600/500 staan als fileserver. In deze fileserver zit een Compaq Raid kaart, waaraan een RAID 5 array van 5 x 9,1Gb 10kRPM schijven. Volgens de documentatie kan die kaart een piekbelasting van 260MB/s halen.

Deze server dient als fileserver voor een netwerk met ongeveer 25 clients, welke verbonden zijn via een Cisco Catalyst 2950 (switch, 24 poorts + 2 Gigabit poorten) en een Cisco Catalyst 2900 (Switch, 12-poorts).

Hoewel bovenstaande setup al rap zat is (overkill voor gewone kantoorsituatie) was het budget en de vraag er om e.e.a. te optimaliseren.

Om dit te bereiken heb ik een 3Com Gigabit netwerkkaart aangeschaft, echter nu vraag ik mij af waar ik die moet plaatsen. Die proliant heeft 2 PCI-bussen, waarbij nergens in de documentatie te vinden is wat voor bussen dat zijn. Ik ga er van uit dat de 1e bus 64bit is en de 2e 32bit.

Momenteel zitten zowel de RAID kaart als de Gigabit kaart in de 1e PCI bus. Mijn vraag is of dit de beste setup is. Ik zou e.e.a. gewoon kunnen gaan testen, maar aangezien dat na werktijd moet (productieserver) leek het mij handiger hier eerst eens te vragen.

Verwijderd

Als je kunt kiezen zou ik voorstellen om de GB-NIC niet op dezelfde PCi bus te plaatsen als de RAID-controller: De data komt van de harde schijven, moet door de RAID-controller, over je PCI bus naar de processor, de redirector van je OS (is een software-component) verstuurt de data vervolgens via de NDIS-layer richting de andere PCI bus, om uiteindelijk via de GB-NIC je machine te verlaten. Zo heb je dezelfde data in ieder geval niet tweemaal over de dezelfde PCI bus lopen.

Verschil zul je in de praktijk waarschijnlijk niet eens merken, een volledig geswitched 100 MB netwerk met 25 nodes is al bloedverz*ekend snel. Maar dat hoeft niemand te weten, toch? :+

Wel heel erg leuk waar je mee bezig bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ach, voor de verandering is het wel eens leuk als er _wel_ budget beschikbaar is, aan de andere gigabit aansluiting komt een Dell Poweredge 4600 te hangen (2x1.8Ghz Xeon + 15K RPM RAID-5) als databeest.. voor 25 users, slaat nergens op :P

Maar goed, ik dacht zelf ook in 1e instantie dat het beter was 'm in de 2e PCI bus te zetten, echter als dat een 33Mhz 32 Bit PCI bus is lijkt me dat niet verstandig? Daarnaast kan ik mij voorstellen dat 2 apparaten op dezelfde PCI bus een methode hebben om sneller met elkaar te communiceren (PCI bus master?).. vandaar.. er zijn nogal wat factoren die meespelen.

Eigenlijk hoopte ik dat iemand me hier kon vertellen _wat_ voor PCI bussen er in die Proliant 1600 zitten..

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 11:12
Volgens mij kan je er bijna vanuit gaan dat die 32 en 64 bit sloten ieder op n eigen bus zitten. Grote kans ook dat die 64 bit sloten 66MHz zijn, dan zou ik de kaarten absoluut bij elkaar op dezelfde bus zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError schreef op 28 september 2002 @ 17:34:
Volgens mij kan je er bijna vanuit gaan dat die 32 en 64 bit sloten ieder op n eigen bus zitten. Grote kans ook dat die 64 bit sloten 66MHz zijn, dan zou ik de kaarten absoluut bij elkaar op dezelfde bus zetten.
Die kans is best groot, nu je het zo zegt. Dan móeten ze dus wel samen op dezelfde PCI-bus.

Verwijderd

ik zou er van uitgaan dat er alleen 32bit 33mhz in zit .

Verwijderd

Topicstarter
Helaas moet ik scsifreak gelijk geven.. 33Mhz PCI 32bit..

Dus niet beide in zelfde bus neem ik aan?

Verwijderd

Bestáán er wel GB ethernetkaarten voor 33 MHz 32 bit PCI slots???

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 11:12
je kan 64bit kaarten prima in n 32bit slot zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError schreef op 01 oktober 2002 @ 21:29:
je kan 64bit kaarten prima in n 32bit slot zetten.
En dan heb je het over 33 MHz 64 bit kaarten zeker, want een 66 MHz slot heeft de bruggen op een andere positie zitten...

Verwijderd

2 bussen , een primaire en een secundare

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

um bel anders compaq/hp ff op en informeer eens
maar LOL dan kun je zo onderhand een constante stream aan van 5mB/s op iedere client :)

en hier draait de fileserver op een p2-450 met 1 scsi schijf voor +- 20 man :(
backup-tape server, geen budget voor |:( |:( |:(
heb al een papiertje dat zegt dat ik niet verantwoordelijk ben voor hd crasher :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die bussen.. Het betreft een PCI-X capable NIC (133Mhz), maar deze kan ook in een 66Mhz of 33Mhz bus gezet worden. Een 64bit PCI slot is langer dan een normaal 33Mhz PCI slot, de kaart heeft dus nu een stuk uitsteken wat nergens in zit. Overigens mag dit, en werkt dit prima.

Wat betreft dat netwerk, 't is idd. een brute setup.. hoewel je door dat 33Mhz PCI slot niet de max. bandbreedte van die gigabit nic kunt trekken (geloof iets van 500Mbit/s max ofzo) blijft het retesnel.. als alle clients tegelijk bezig gaan hebben ze nog steeds een bandbreedte van ca. 20Mbit per systeem over.

Ik ga wel even testen wat beter werkt, want we komen er niet uit zo :P
Pagina: 1