[newbie] multiboot met een bootdisk?

Pagina: 1
Acties:

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
Oke, ik wil ergens een keer gaan beginnen met Linux en ik zal jullie verder niet meer lastig vallen met newbie vragen (dat lees ik dan wel in een cursus ergens ;)) maar het volgende:

Ik heb een harde schijf in mn pc die ik nu alleen gebruik voor data opslag. Is het mogelijk dat ik op deze harde schijf dan Linux zet e dat ik dan een bootdisk kan maken die er voor zorgt dat als ik deze erin doe, dat dan Linux gestart wordt vanaf die losse hdu?

Zonder die bootdisk zal mn pc dan moeten gaan starten vanaf mn c-schijf (win98)

:)

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ja dat kan, gemakkelijk zelfs, gewoon een kernel op de floppy zetten met een goeie rdev. (Begin dat maar te lezen dan :P)
Verder moet je wel lege ruimte op de schijf hebben, lees: je moet een partitie kunnen maken.

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
XTerm89D schreef op 28 september 2002 @ 11:06:
Ja dat kan, gemakkelijk zelfs, gewoon een kernel op de floppy zetten met een goeie rdev. (Begin dat maar te lezen dan :P)
Verder moet je wel lege ruimte op de schijf hebben, lees: je moet een partitie kunnen maken.
die schijf is 6 gig, dus daar kan wel een partitie op ja :) maar op deze manier hoef ik dus geen dual-boot systeem op te zetten? klopt dat?

weet ik iig hoe ik kan starten, bedankt :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Bij de meeste recente distro's (SuSE 8 bijvoorbeeld) kun je gewoon met een cd booten, de partitie kiezen waar je wilt installeren en kiezen om de bootsector van andere disks niet aan te tasten maar om een bootflop aan te maken.
maar op deze manier hoef ik dus geen dual-boot systeem op te zetten? klopt dat?
Niet helemaal. Je zet wel een dualboot systeem op, maar je gebruikt geen bootmanager die je de keuze laat maken tussen beide os'en maar een bootflop dus.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

SuSE (alle versies) geven daar tijdens het installeren de optie toe, booten vanaf harddisk, of op 'safe' spelen, en booten vanaf diskette ;)

Aan jouw dan de keuze wat je wilt proberen :)

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
sebas schreef op 29 september 2002 @ 02:34:
Bij de meeste recente distro's (SuSE 8 bijvoorbeeld) kun je gewoon met een cd booten, de partitie kiezen waar je wilt installeren en kiezen om de bootsector van andere disks niet aan te tasten maar om een bootflop aan te maken.
ah perfect, dat is precies wat ik zoek. :) Als ik dan toch ff de newbie mag uithangen (;)) hoe kom ik aan een cd van SuSE 8 en zijn er nog meer (of misschien betere?) 'distro's' (die diezelfde cd-boot mogelijkheid hebben)?

als dit TE newbie is, dan verwijs maar naar de FAQ :P :)

[ Voor 0% gewijzigd door Gully op 30-09-2002 09:03 . Reden: typo ]

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
en dit is een dubbelpost :? :Z

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
Gully schreef op 30 september 2002 @ 09:00:
[...]

ah perfect, dat is precies wat ik zoek. :) Als ik dan toch ff de newbie mag uithangen (;)) hoe kom ik aan een cd van SuSE 8 en zijn er nog meer (of misschien betere?) 'distro's' (die diezelfde cd-boot mogelijkheid hebben)?

als dit TE newbie is, dan verwijs maar naar de FAQ :P :)
je kan ook een grub flop gebruiken....
flop er in.. paar commando's en je zit in je linux
flop er uit... is windows _/-\o_

Verwijderd

SUSE 8.0 kan je gewoon downloaden via een mirror, te vinden op www.suse.com

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Vanaf suse.com kan je geen ISO's downloaden, maar alleen de losse files.
Das leuk als je een FTP mirror wilt opzetten, en daarna via FTP de isntall doen, maar niet als je losse CD's wilt gaan maken.

Als je alles wilt gaan downloaden, reken dan op een gig of 5-6 meen ik. Suse wordt niet voor niets op 6-7 CD's geleverd of op 1 DVD.

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
CyberJ schreef op 30 september 2002 @ 11:07:
Vanaf suse.com kan je geen ISO's downloaden, maar alleen de losse files.
Das leuk als je een FTP mirror wilt opzetten, en daarna via FTP de isntall doen, maar niet als je losse CD's wilt gaan maken.

Als je alles wilt gaan downloaden, reken dan op een gig of 5-6 meen ik. Suse wordt niet voor niets op 6-7 CD's geleverd of op 1 DVD.
aha... sja ik heb een 10Mbit lijntje, maar dan nog....dat duurt wel ff :) en ik heb ondertussen ff rondgekeken en voor 50 eurotjes heb je een pakket gekocht. :) Maar denken jullie wel dat Suse een goed pakket is voor zwaar beginnende Linux gebruikers, zoals ik? :)

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
*kick* :) wilde alleen nog ffkes weten of suse 8.0 een leuk pakket was om mee te beginnen? of zijn er nog betere/makkelijkere?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Suse lijkt me een prima distro om mee te beginnen. Mandrake en Red Hat zijn ook populair, maar uiteindelijk maakt het weinig uit waar je mee begint (denk ik).

Als je meer meningen wilt weten kun je ook wat pagina's van het 'Welke distro moet ik...' topic doorlezen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 02 oktober 2002 @ 15:49:
Suse lijkt me een prima distro om mee te beginnen. Mandrake en Red Hat zijn ook populair, maar uiteindelijk maakt het weinig uit waar je mee begint (denk ik).

Als je meer meningen wilt weten kun je ook wat pagina's van het 'Welke distro moet ik...' topic doorlezen.
okee thanx :) doe ik dat ffies. ga dr gewoon eens aan beginnen..what can go wrong huh? :D

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11-2025
ik wou effe weten of dat bootflop ook werkt met de nieuwe mandrake9

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Pagina: 1