Toon posts:

tweede ide controller zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie harde schijven en een dvd speler op een soltek 75 kav mobo en nu heb ik altijd gedacht / er is mij altijd verteld dat twee ide-apparaten op één controller nadelig is voor de snelheid. Dus heb ik een pci ide controller in mijn pc zodat alle ide-apparaten als master aangesloten kunnen worden.
Nu zei laatst iemand dat dit alleen opgaat als beide apparaten tegelijk worden gebruikt.
Kan iemand mij hierover opheldering verschaffen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

Nu zei laatst iemand dat dit alleen opgaat als beide apparaten tegelijk worden gebruikt.
Kan iemand mij hierover opheldering verschaffen.
Ik denk dat meneer bedoelde met 2 harddisken tegenlijk dat je dan de harddisken in raid0 moet plaatsen. Alleen zijn de meningen verdeelt of dit echt wel zo snel is als de mensen ons willen doen geloven..

Zo is er ook nog steeds geen duidelijkheid of het ernstig is voor de snelheid als je 2 ide apparaten aan dezelfde kabel heb hangen. Of dit nu echt zoveel langzamer is, of dat nu tussen de oren zit...

Wie o Wie kan voor eens en altijd nu hier antwoord op geven ???

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Volgens mij is het alleen nadelig als je van het ene ide-kanaal naar het andere kanaal kopieerd op dezelfde poort. :?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:59

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

het is nadelig omdat:
- er kan maar geschreven/gelezen worden naar 1 apparaat tegelijk, dus verlies je idd performance bij een raid 0 op dezelfde controller of kopieren onderling op de zelfde controller.
- ze zullen werken op de langzaamste snelheid, dus bij cdrom en hd zal de cdrom de hd waarschijnlijk naar ata33 trekken.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

LoCuTuS2000

Resistance is futile

cosmoOo schreef op 28 september 2002 @ 10:15:
het is nadelig omdat:
- er kan maar geschreven/gelezen worden naar 1 apparaat tegelijk, dus verlies je idd performance bij een raid 0 op dezelfde controller of kopieren onderling op de zelfde controller.
- ze zullen werken op de langzaamste snelheid, dus bij cdrom en hd zal de cdrom de hd waarschijnlijk naar ata33 trekken.
Met de komst van UDMA66 is dat niet meer het geval volgens mij.

Ik zelf heb een promise controller waar mijn hd's op aparte kabels hangen en onboard hangen mijn dvd en fikker, dit scheelt voornamelijk met kopieren van disk naar disk en het on the fly kopieren. Ook download ik alles naar mijn 2e schijf waardoor ik veel minder systeem belasting heb tijdens het unrarren en het fikken naar cd (aangezien de swapfile op de primaire schijf staat).
Ik zelf merk wel degelijk een performance verschil.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 13:12

Pogostokje

* twiet *

Dit stukje is zeker niet meer waar, sinds ATA66 meen ik.
De controller switcht gewoon naar de juiste snelheid en laat zich niet verleiden tot de laagste snelheid voor beide aangesloten devices.
Vraag mij niet hoe & wat verder.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De opmerking over de laagste snelheid is al jaren niet meer waar, of zelfs nooit waar geweest. Het gaat erom dat er maar 1 apparaat tegelijk actief kan zijn per controller (per bus). Dit is al heel vaak behandeld op het forum, maar als je bijvoorbeeld een oud apparaat op PIO Mode 4 of MultiWord DMA 2 hebt draaien (16.6MB/s) dan kan er best een ander apparaat op UDMA66 of UDMA33 draaien.

Een extra controller is dus best zinvol, als je veel kopieert tussen twee apparaten op dezelfde controller (bijv. HD naar HD of CD-ROM naar HD, of CD-ROM naar brander on-the-fly). Ik heb dat hier ook gerealiseerd met 2 UDMA33 BX controllers op het moederbord, en een UDMA66 PCI kaartje. Daarmee kan ik alle 4 mijn apparaten (2 x HD, CD, CD-R) draaien als master, dus elk hun eigen controller.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 19:28

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

Kan zijn dat deze daar dicht gaat, ff geen OM modjes aanwezig.
Pagina: 1