condensator afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik heb weer is wat
via pc prive een paar onderdeeltjes gekocht om een nieuw systeempje in elkaar te zetten :9
maarja, lekker onhandig bezig, breek ik een condensatortje af van mijn videokanon
(een asus geforce4 ti4600 met 128MB mem) ;(

het is een paars condensatortje van sanyo
er staat 510 op en 105 (graden rondje) C
verder staat er onder de 510 nog een 4

heeft iemand enig idee wat voor waarde deze condensator heeft, en als ik een nieuwe haal, ik deze er weer straffeloos op kan solderen?? (misschien meerdere lagen op de printplaat??) 8)7

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 06:58
Als je met dat onderdeeltje langs een willekeurige electronica-zaak loopt dan krijg je (tegen betaling) vanzelf wel weer een nieuwe.
Die jongens weten heus wel wat alle codes betekenen. (ik ook wel, maar je geeft niet genoeg info).

btw 105 (rondje) C is de maximum temperatuur.

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Zoals Ooyevaar zegt, geen probleem. Maar kijk of je voor het solderen iemand kan vinden, die ervaren is.
Sommige type condensators zijn polariteits gevoelig en alle kaarten zijn statisch gevoelig.

En naar je garantie kan je natuurlijk fluiten, maar ja als je hem maar weer aan de praat krijgt, nietwaar!

Als je niemand weet, kan je misshien iemand aanspreken in die electronicazaak, komen toch vooral electronica-freals. Zal best iemand komen die je wil helpen.

Of een TV-reparateur in de buurt, ook een idee. Die heeft het condensatortje vast wel in voorraad.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 20:49
ik denk dat dat solderen nog wel eens moeilijk kan gaan worden, maar ik zou gewoon effe met die condensator langs de electroboer lopen en die weet het vast wel.

• peer
ik ben zelf ook al wat verder, hij heeft een capaciteit van 4,7 uF
alleen moet ik de spanning nog weten, ik kan bij sanyo kiezen tussen 16 en 25 volt
denk dat als ik voor safe ga, ik de 25 volt neem

Verwijderd

Dan is het dus idd enn z.g. electrolitische condensator of wel elco, staat een + en een - op, is belangrijk.

De genoemde spanning is niet de wekspanning, maar de max spanning. 16 V is genoeg, 25 V is veiliger, als die niet te groot wordt. Merk is niet belangrijk, de maat tussen de draadjes wel. Neem het onderdeel vooral mee naar de winkel.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Dude, ik zou spontaan in janken uitbarsten :P

Maar euhmmm hoe krijg je het überhaupt voor elkaar om een Elco af te breken?????
Damn, dan moet je OF een giga dreun op die kaart hebben gegeven, of een uur dat ding er af hebben zitten wiebelen.

In elk geval lijkt het me dat hij in eerste instantie er al niet goed op zat. Want het is zo vreemd dat zo iets gebeurt...

Je kan volgens mij veilig solderen op zo'n ding want het is een hole mounted device... D.w.z. dat hij eigenlijk een beetje vrije ruimte heeft m.b.t. de meerdere lagen in de kaart.

Ik zou gewoon een exact dezelfde Elco aanschaffen, het heeeel netjes afmaken, en net doen alsof mijn neus bloedt als je de garantie er op aan moet spreken.

Let wel op de soort tin die je gebruikt. De professionele legering wil nog wel eens een tikkie afwijken waardoor hij wat harder/glimmender/bestendiger is.

edit:

Overigens, het lijkt me dat als je een hardware reperateur bent, je wel moet weten wat je kan, moet doen... 8)7 NOFI

[ Voor 0% gewijzigd door WarMaster op 28-09-2002 10:44 . Reden: Gewoon... :) ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• peer
dat weet ik ook wel, ging me er eigenlijk meer om, of er meerdere lagen waren, heb al een elco, soldeer hem er zo ff op
btw de kaart doet het zonder ook, blijkt een ontstoringselco te zijn, maar ik zie eigenlijk geen verschil ;-)

• peer
de laatste update, nieuwe elco erop gesoldeert, en op dit moment werk ik weer met de kaart.
iedereen bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Mazzelaar :P
Pagina: 1