Toon posts:

Visual Basic 6 of .NET voor beginner??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil beginnen met programmeren (hobbyisme; eenvoudige windows appjes) en heb na veel piekeren en negatieve selectie besloten dat ik, als volledige n00b maar in Visual Basic moest beginnen...

Volgens mij is dit redelijk eenvoudig te leren en is een eventuele overstap naar C++ ook niet al te ingrijpend. (Als dit lulkoek is, hoor ik het graag)

Nu vraag ik me alleen nog af welke VB het zal worden, de gewone VB 6 of VB .NET

(ik heb VB 6 Prof en VB .NET Architect hier al liggen) :X

Is .NET moeilijker te leren dan 6? Is het veel anders?
En vooral voegt het veel toe als ik niet van plan ben om met web-applicaties te gaan werken?

Bedankt voor jullie advies

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
VB 6 is i.m.o niet moeilijker dan VB .NET. Als je toch als n00b begint zou ik gelijk met VB .NET beginnen. Die gewooon alleen al kwa editer veel verbeterd. En je begint direct met een oop taal. Als je nog niet weet wat dat is dan kom je daar vanzelf wel achter als je met vb .net begint. VB .NET verschilt echter wel veel met VC++. Echt behoorlijk anders dus. VB .net is een stuk makkelijker.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Kiezen voor VB .NET heeft een groot aantal voordelen:

Toekomst. De klassieke VB (VB voor .NET) is een doodlopende weg. Waar je nog lang kunt discussieren of C# de taal C++ gaat vervangen voor windows ontwikkeling, staat het vast dat het klassieke VB een aflopende zaak is. Als je na een jaar of 2 goede kennis van het klassieke VB hebt, ken je dus een taal die praktisch aan het eind van zijn bestaan is aangekomen.

Conceptueel inzicht. VB .NET is in tegenstelling tot het klassieke VB een keurige object georienteerde taal. Door het leren van VB .NET wordt je daarom min of meer gedwongen om goed conceptueel inzicht in object georienteerd programmeren op te bouwen. VB is een toch een wat rommeligere aangelegenheid, waardoor je naar de mening van velen minder geleid wordt naar een goede programmeerstijl. Persoonlijk vind ik zelfs dat een taal die goed en logisch in elkaar zit veel makkelijker te leren is: iets met een duidelijk en goede basis is beter te bevatten: er zijn duidelijke begrippen en regels die overal gelden. Dat lijkt mij prettig in een leerproces.

Vliegen. Met het leren van VB .NET sla je veel vliegen in 1 klap. VB .NET heeft dan wel een VB achtige syntax, de basis van VB .NET is exact hetzelfde als de basis van C#. De basis van C# is weer sterk te vergelijken met de basis van Java. Als je VB .NET goed kent, ken je dus in feite ook de basis van C# en Java. Dit zal je ook vanzelf inzien als je zover bent. Je slaag dus een paar vliegen in 1 klap.

Duidelijke libraries. Als je voor VB .NET kiest, gebruik je de libraries van .NET. Deze libraries zijn duidelijk: goed ontwerpen en goed gedocumenteerd. Dat werkt dus prettig. Ook wordt er zeer aktief ontwikkeld aan deze libraries: ze zijn dus up-to-date en sluiten aan op nieuwe ideeen die rondspoken in de informatica.

Gratis en goede SDK. Als je voor VB .NET kiest kan je gebruik maken van de zeer complete .NET Framework Software Development Kit (SDK). Deze SDK is helemaal gratis en bevat alles wat je nodig hebt: uitgebreide documentatie, een compiler enz.

Misschien dat anderen nog meer punten aan kunnen voeren, maar dit zijn de punten die het eerste in mij opkomen en dus wellicht het belangrijkst zijn :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Wat bij mij onbewust misschien een beetje meespeelt, is dat die 7 cd's van Visual Studio .NET Enterprise Architect Edition mij nogal angst inboezemen ;)

Terwijl VB 6 nog als stand-alone pakketje geleverd wordt, wat mij veel overzichtelijker/prettiger lijkt...

Is dit juist of moet ik niet zeuren?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 00:16:
Wat bij mij onbewust misschien een beetje meespeelt, is dat die 7 cd's van Visual Studio .NET Enterprise Architect Edition mij nogal angst inboezemen ;)

Terwijl VB 6 nog als stand-alone pakketje geleverd wordt, wat mij veel overzichtelijker/prettiger lijkt...

Is dit juist of moet ik niet zeuren?
Visual Studio.Net Enterprise Architect =
VB.Net
C#.Net
Microsoft Visio
C++
etc.

En zo gaat het hard met de cd'tjes... ;)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• mbravenboer
BonziBuddy: Wat bij mij onbewust misschien een beetje meespeelt, is dat die 7 cd's van Visual Studio .NET Enterprise Architect Edition mij nogal angst inboezemen ;)
Ik denk dat je als beginner ook verrot weinig hebt aan een Enterprise Architect Edition. Zo'n pakket klinkt wellicht heel stoer, maar is volkomen nutteloos voor jou en vele anderen.

Ik neem aan dat je als beginner ook niet echt iets betaald hebt voor die 7 cd'tjes (sorry alvast als dit wel zo is). Dat is nogal vervelend te noemen, vooral als je er niets aan hebt. Dit is ongeveer te vergelijken met het stelen (of kopen) van een vliegtuig waarvan je alleen de radio in de cockpit aan kan zetten.

De SDK is een mb of 100. Downloaden, installeren en je kan aan de slag :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
mbravenboer schreef op 28 september 2002 @ 00:28:
[...]

Ik denk dat je als beginner ook verrot weinig hebt aan een Enterprise Architect Edition. Zo'n pakket klinkt wellicht heel stoer, maar is volkomen nutteloos voor jou en vele anderen.

Ik neem aan dat je als beginner ook niet echt iets betaald hebt voor die 7 cd'tjes (sorry alvast als dit wel zo is). Dat is nogal vervelend te noemen, vooral als je er niets aan hebt. Dit is ongeveer te vergelijken met het stelen van een vliegtuig waarvan je alleen de radio in de cockpit aan kan zetten.

De SDK is een mb of 100. Downloaden, installeren en je kan aan de slag :) .
Geweldige vergelijking mbravenboer! :)

Inderdaad heb ik er erg weinig voor betaald, en de architect edition was nou eenmaal de enige die ik kon vinden :P

Wat die SDK betreft:
1. bedoel je dat ik ook al aan de slag zou kunnen als ik alleen die SDK installeer?
2. Ik zie op de site van M$ zoveel SDK's dat ik geen idee heb welke ik dan nodig heb.. http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp

• mbravenboer
Hier nog een goede en gratis editor/IDE die je prima kan gebruiken in combinatie met de SDK:

http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/default.asp

SDK + SharpDevelop en alles loopt als een trein :P .

Verwijderd

Topicstarter
AHA je voorzag mijn vraag al?

nu alleen nog welke SDK? :)

Verwijderd

Topicstarter
HAHA nou het niet zozeer luiheid (had deze ook zien staan) alswel een vorm van volledige N00b-heid....

/me is het type boekje-halen-bij-de-bieb-en-voorbeeldjes-nadoen :)

bedankt voor je hulp, Getright staat tevreden te snorren

btw handig he Hottopic?

• mbravenboer
BonziBuddy: bedankt voor je hulp
Graag gedaan, veel plezier ermee :) .
btw handig he Hottopic?
Hum, ik doe het nog klassiek met een refresh button: ik ben gezegend met een beter OS ;) .

• mbravenboer
BonziBuddy: voorbeeldjes-nadoen :)
In de SDK zitten overigens erg veel voorbeelden, dus wat dat betreft sluit dit ook nog erg goed aan bij jouw type ;) .

Verwijderd

Topicstarter
mooi want was vandaag al naar de bieb geweest (echt waar) en had alleen maar boeken over VB 6 en C++ (voor Dummies)... maar niks over VB .NET

Misschien morgen ook maar even langs het computercollectief

• mbravenboer
BonziBuddy: niks over VB .NET
Bibliotheken zijn qua computerboeken helaas vaak interessanter voor historici dan voor informatici ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ook boekje geleend 'VB 4 in 20 stappen' omdat het er wel makkelijk uitzag en ik dacht dat die kennis misschien ook wel op latere versies van pas zou komen :)

Druk was geloof ik van 1995 :Z
Pagina: 1