[netwkaart] In een pc willen de netwerkkaarten niet op 100Mb

Pagina: 1
Acties:

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het probleempje. switch met 2pc's en een laptop.
PC1 staat op 100Mb full duplex.
Laptop staat op 100Mb full duplex.
Switch

Pc2 weigert om op 100Mb half of full duplex te werken ? Zat een realtek 8139 in die alleen op 10MB full of half duplex wou werken. Dacht dat het gewoon een rotte netwerkkaart zou zijn dus heb een nieuwe gekocht. Deze wil ook niet op 100Mb.
Op 100Mb zegt hij wel dat er een kabel aan hangt maar pingen etc lukt niet.
Autosensing selecteerd hij ook 100Mb.
Zodra ik hem handmatig op 10Mb half/full duplex zet werkt hij wel.

Heb het geprobeert dus met 2 verschillende netwerkkaarten, 2 verschillende kabels naar de switch. En een cross naar laptop.

Heeft er iemand enig idee ? (het is trouwens een schone XP pro SP1 install op een ECS K7S5A met een XP-1900+

Verwijderd

Sorry maar hoe staan de poorten van je switch ingesteld? zo te zien staat de switch op 10half of full als je pc's wel op die snelheid werken! TIP: zet alles fixed op 100full of 10 half gebruik nooit auto sensing op je NIC en/of Switch (compatibliteits problemen)! van PC/laptop naar switch is gewoon een straight kabel goed mits die niet stuk is.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

En hoe doet een ander type NIC het? Al STP ipv UTP geprobeerd?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En als je dis switch d'r tussenuit haalt; cross cable tussen je laptop en je PC, werkt 't dan wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tycho2
  • Niet online
het vreemde is dat 1 pc en een laptop het allebei op alle standen doen 10half/full en 100half/full. En die andere pc het met 2 netwerkkaarten die ik geprobeert heb het alleen op 10half/full doet. Zet je hem op 100 werkt het niet.

Cross tussen laptop en pc werkt ook alleen op 10 half/full.

switch en kabels kunnen het probleem dus niet zijn. Netwerkkaart lijkt me ook stug aangezien ik 2 verschillende geprobeert heb. Dus waarschijnlijk moet het ergens in die pc zitten. Het is een schone XP pro install met SP1 dus software lijkt me ook geen probleem, drivers van de netwerkkaart ook niet want bij die realtek kaart draaien dezelfde drivers ook op andere pc. En die andere is ook up-to-date.
Vind het echt een heel vaag probleem.

STP heb ik nog niet geprobeert maar dat moet toch niet nodig zijn lijkt mij. Als ik dezelfde kabel in die pc steek die wel op 100Mbit steek dan werkt hij ook.

• Aetje

Aetje

Ow, herinner ik me net. Hoe zit het met aarding? Ongeaarde PC's kunnen behoorlijk storen met statische electra. Een 100MBit signaal kan dan te vervormd zijn.

Forget your fears...

Verwijderd

Aetje schreef op 28 september 2002 @ 01:09:
Ow, herinner ik me net. Hoe zit het met aarding? Ongeaarde PC's kunnen behoorlijk storen met statische electra. Een 100MBit signaal kan dan te vervormd zijn.
hoe zat dat ook weer? aardlus? moet je dan juist wel of geen stp gebruiken? en/of je pc geaard hangen aan je wcd?

* C7RL weet het ook niet meer :'(

• Tycho2
  • Niet online
dat is misschien een idee, zou zo niet weten of alles geaard is daarachter. Beetje een zooi met een aantal stekkerdozen etc.
Zal het vanmiddag eens nakijken, en zal die netwerkkaart eens zo ver mogelijk van de tv-kaart leggen. -Coax is volgens mij ook niet allles

Verwijderd

Weet je zeker dat je kabels goed zijn? Als je kabels niet goed aangesloten zijn kunnen ze storen en krijg als je 100Mbit draait heel veel packetloss en doet de verbinding het niet meer. Ik zal binnen kort het aansluitschema ff opzoeken en hier ff posten.

• Tycho2
  • Niet online
kabels zijn zeker goed. Heb diverse kabels geprobeert zowel kant en klaar als zelf geknepen en als ik laptop er aan hang dan pakt die ook gewoon 100Mb. Maar misschien dat het met aarde/tvkabel te maken kan hebben. Heb ff geen tijd om te proberen. Wordt vanavond.

• Tycho2
  • Niet online
Dat vanavond uit mijn vorige post is een paar dagen later geworden :)
De pc hing al geaard maar er zit nu zelfs een doos met overspanningsbeveiliging voor.
Ik heb de coax voor mijn pctv pro verwijderd maar dat blijkt ook het probleem niet te zijn.
Ik kan echt niets meer bedenken en begin helemaal door te draaien 8)7

De kabel kan het niet zijn.
De switch kan het niet zijn.
De netwerkkaart kan het niet zijn (inmiddels 3 geprobeerd.)
Geaard/ongeaard is het dus ook niet.
Storing van cai kabel is het dus ook niet :(

Ik begin er nu toch echt aan te denken om die hele pc door de wc te spoelen. Maar denk niet dat het gaat passen met die bigtower :'(

Iemand nog enig idee ? (behalve dan een grotere wc )

<edit>
Kan het nut hebben om met Early TX treshold en Receive Buffer size te gaan kutten ? Staan nu respectievelijk op 15 en 64Kb
Heb trouwens de netwerkkaarten ook in verschillende pci sloten geprobeerd.
</edit>

• Aetje

Aetje

Wellicht de drivers van het operating system... Is het mogelijk eventjes een Linux bootflop te bemachtigen en daarmee de NIC te testen?

Forget your fears...

• Tycho2
  • Niet online
Heb vandaag geprobeerd om Mandrake 9.0 Final te installeren. Maar hij start netjes op van cd en daarna geeft hij foutmeldingen : HDC lost interrupt. HDD SeekAndComplete error.
HDC is in dit geval een Lite-on CDRW en HDD een Aopen DVD.
Hij herkent ze wel, althans geeft netjes aan wat voor een drives het zijn.
Ook als ik slechts een van de 2 aansluit geeft hij deze meldingen, blijft dus lekker hangen met continu de melding Lost Interrupt icm SeekAndComplete error.

Als ik een bootflop maak van mandrake 9 geeft hij de zelfde melding als hij de cd-spelers probeert te vinden.

Weet iemand waar ik zo een bootflop kan downloaden waarmee ik dat netwerk kan testen. Heb al op www.bootdisk.com gekeken maar kon daar zo niets tussen vinden.

• Tycho2
  • Niet online
Het is een tijd geleden.....ben inmiddels verhuist, en linux mandrake 9.0 geinstalleerd.
Ook in mandrake weigert de netwerkkaart op 100Mbit. Op de switch blijven de 2 lampjes knipperen. Hij schakelt niet zoals in winXP automatisch over naar 10Mbit.
Wie weet hoe ik hem in mandrake op 10Mbit full duplex kan forceren ?
Heeft er iemand nog enig idee waar het aan kan liggen (en dan niet kabels, switch gezeur :), want dat is het probleem echt niet)

• Aetje

Aetje

Wat voor merk/type NIC is het? In Linux kan je met ifconfig geloof ik een device op 10MBit forceren... zoek even op google, dan vind je dat wel
* Aetje weet het ook niet precies.

En ik blijf een aardlus of een brakke NIC denken...

Forget your fears...

Pagina: 1