Toon posts:

[WinXP] Administrator-type account onveilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. 'k Meen ergens te hebben gelezen dat het onveilig is om te werken als Administrator, omdat als er dan bij je wordt ingebroken, de hacker ook alle Admin-rechten kan hebben over je PC.

Aangezin in XP je alleen òf een Limited account òf een Computer administrator account kan hebben, de vraag: is het veiliger/verstandiger om met een Limited account te werken dan een Computer administrator account ('k neem aan dat die equivalent is aan "de" Administrator)? Of is dit een sprookje?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ach het legt je beperkingen op, als je weinig verstand van windows hebt is het verstandig om een limited account te gebruiken.
Doe alleen niets met het Administrator account, maar maak een andere user adminstrator en disable het originele account ;)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 19:24

The Bad Seed

Chaotic since 1983

erkens schreef op 27 september 2002 @ 20:53:
Ach het legt je beperkingen op, als je weinig verstand van windows hebt is het verstandig om een limited account te gebruiken.
Doe alleen niets met het Administrator account, maar maak een andere user adminstrator en disable het originele account ;)
Volgens mij heb je voor de recovery console van op de cd van XP het password van de originele administrator nodig. Maak er wel een moeilijke pass voor die niet te snel geraden kan worden.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Duracell schreef op 27 september 2002 @ 20:54:
[...]

Volgens mij heb je voor de recovery console van op de cd van XP het password van de originele administrator nodig. Maak er wel een moeilijke pass voor die niet te snel geraden kan worden.
hmm, dat weet ik niet, nog nooit gebruikt, m'n cd zit nog in originele verpakking == ingesealed :P
En uiteraard altijd moeilijke passwords maken, ik neem altijd minstens 8 tekens random hoofdletters kleine letters en cijfers door elkaar, paar keer in jezelf opnoemen en je kent hem uit je hoofd ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als jij als onder als admin bent ingelogged en bijvoorbeeld een virus opent, of een ander vervelend progje (of mens) komt langs, kan het van jouw rechten gebruik maken - als admin dus bijna alles.

Daar komt bij dat het nergens voor nodig is om altijd als admin te werken, als je iets wilt installeren kan je altijd runas gebruiken of gewoon opnieuw inloggen.

Kortom, niet als admin werken :)

(Dit hoort trouwens basiskennis te zijn voor iedereen die met een OS werkt met enige beveiliging ;))

* F_J_K verlangt naar su

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Dit topic is gesloten.