Combinatie Mobo-Videokaart-proc. verschil?

Pagina: 1
Acties:

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

SvEn

a.k.a sv3nrg

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden mijn nieuwe systeem gekocht

Asus a7v266
Geforce 2 Ti/GTS 2 Pro 64 DDR ( club 3d )
Athlon XP 1600+

Nou blijkt dus wat ik ook probeer , dit wil niet stabiel lopen op 1400 Mhz , en als het stabiel loopt moet ik hem op 1050 Mhz zetten , en dat vind ik te sloom ( merk je ECHT wel ) . dus zou het wat uitmaken welke combinatie je maakt? wie weet er een site over of zo? of kan het ook nog aan het geheugen liggen?

Heeft iemand dit probleem wel is eerder gehad?

Verwijderd

Tja wat heb je zelf er al aan gedaan?

Nieuwe drivers van Nvidia en Via al geinstalleerd?
Geheugen gechecked met memtest86?
Bios updates uitgevoerd?
Bios instellingen al gewijzigd?

Nee? probeer dat dan eens!. Kan van alles zijn, sluit eerst eens wat dingen uit. Trek alle PCI kaarten eruit en andere randapparatuur. Zet je bios op default settings. Test het geheugen. Installeer de laatste drivers en biossen!

Btw wat is niet stabiel? Welk OS? Krijg je een BSOD? Zo ja welke?

• SvEn

SvEn

a.k.a sv3nrg

Topicstarter
ik heb de nieuwste drivers en updates van Via en de detonators
Bios update NIET maar de helpdesk zei dat dat niet nodig was omdat ik de nieuwste al had :? ik vind het ook vaag maar ze zeiden het .

Bios instellingen zijn op mijn systeem natuurlijk , hoe denk je anders dat ik op 1400 Mhz kon switchen ( btw wat zou ik in de bios moeten veranderen aan de stabiliteit)

stabiel is 5 dagen achter elkaar goed en snel draaien , WinXP spontaan resetten .. sloom

Verwijderd

Het nieuwste bios voor je mobo is 1011. Ik zou toch ook eens proberen deze te flashen. (edit: de ftp van Asus is een beetje brak nu dus downloaden gaat wat moeilijk)

In je bios staan genoeg instellingen die je kan wijzigen m.b.t. de stabiliteit. Denk hierbij aan de timing van je geheugen, PCI latency, AGP instellingen etc.

Als deze te strak staan leid dit tot instabiliteit. Een voorbeeld hiervan is het geheugen wat je in je bios op Cas 2 kan zetten. Als het geheugen brak is of gewoon niet zo heel erg goed dan veroorzaakt dit vastlopers natuurlijk.

Zoals al gezegd test je geheugen eerst eens met memtest. Zet daarnaast je bios op default en kijk of dit stabiel loopt en probeer daarna allerlei settings uit.

Als je compu namelijk wel op 1050mhz stabiel loopt, dan loopt ie op dat moment op een FSB van 100 (x10,5 multiplier). Als in je bios op dat moment je geheugeninstellingen op AUTO staat, dan loopt ook je geheugen op 100mhz.

Als je compu niet op 133 wil lopen, dan kan het best zo zijn dat je geheugen dit niet aankan. Welk geheugen heb je precies?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> PMG

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ :)

Welke voeding heb je overigens?

• SvEn

SvEn

a.k.a sv3nrg

Topicstarter
350 watt voeding , 256 mb DRR Oem geheugen , merkloos

Verwijderd

Zo schieten we niet op hé :/

Meld nou eens even wat je al eraan gedaan hebt. Meld ook welke van de bovenstaande dingen je geprobeerd hebt.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

is je geheugen niet toevallig te sloom... dus een niet 2x 133MHz reepje DDR maar perongeluk 2x 100MHz DDR :?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Jumpertje goed gezet?

Verwijderd

En je temp is stressed wel onder de 60 graden??

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zit inderdaad een jumper op voor Palomino (Athlon XP's), check even of deze goed staat :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm.. dat van het jumpertje kende ik nog niet.. Effe toevoegen aan de troubleshooter :Y)
Pagina: 1