[S.M.A.R.T] hoe betrouwbaar is dergelijke informatie?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Ik heb in mijn (RAID-5) fileservertje een 4-tal schijven zitten.
Dit zijn allen Maxtors, alleen 3 ervan zijn zgn. "Quantum Maxtors" (540 serie, 80 GB)
Met SMART-suite wil ik de werking van de HDDs gaan monitoren.
Deze machine heb ik nog niet zo lang en dus zijn de hdds nog redelijk nieuw, op de "Maxtor-maxtor" na. Volgens de S.M.A.R.T. informatie hebben de 3 nieuwe schijven ongeveer 71 uur gedraaid en de "oude" schijf zo'n 2550 uur.
Het verontrust me echter een beetje dat die nieuwe schijven (hda - hde) ongeveer 100'000 x zoveel leesfouten hebben als de oudere schijven.
Ter indicatie de 60 GB "maxtor-maxtor", in een andere computer, heeft bijna 14500 bedrijfsuren (= bijna 2 jaar non-stop, 24/7) en maar 39 leesfouten.

Dit stukje spreekt boekdelen, denk ik. Het getal stelt de RAW-waarde uit de S.M.A.R.T.-informatie voor.
Hardware ECC Recovered
hda 4579018
hdd 8349111
hde 1895132
hdg 72

Power On Hours
hda 73
hdd 72
hde 71
hdg 2552

Temperature
hda 20
hdd 18
hde 17
hdg 0
Wat ik mij nu afvraag is of het loopwerk in de voormalig-Quantum-schijven nu veel slechter is dan dat in de Maxtor schijven, of dat de firmware van Maxtor alleen melding maakt van ECC-correcties (is pleonasme :) ), wanneer er bijv. >1 bit gecorrigeerd moest worden.
De schijven zitten in brackets, met kleine fans, waardoor de temp van alle 4 de schijven schommelt tussen de 17 en 19 graden. Zouden die fans trillingen kunnen veroorzaken waardoor er zo asociaal veel leesfouten optreden?
Ik run zondag nog wel Maxtors PowerMax om te kijken of die ook vind dat het mis gaat.

Ik heb ff een klein simpel scriptje geschreven, zodat anderen 't ook kunnen testen.
smartctl -a /dev/hda > hda_output
smartctl -a /dev/hdd > hdd_output
smartctl -a /dev/hde > hde_output
smartctl -a /dev/hdg > hdg_output

echo "Hardware ECC Recovered"
grep "Hardware ECC" hd* |cut -c -3,71-
echo
echo "Power On Hours"
grep "Power On Hours" hd* |cut -c -3,71-
echo
echo "Temperature"
grep "Temperature" hd* |cut -c -3,71-

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 27-09-2002 21:33 . Reden: typos, toevoeging scriptje + nettere uitvoer (quote ipv code, ziet er beter uit) ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
In het geval van IBM niet erg. Het gaat namelijk zo

[periode van goed gedrag]Status OK >>[dag van crash] Status OK

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

NOS->OM

Is niet echt NOS specifiek :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Ter ondersteuning:

hda -> Quantum-Maxtor 40 Gb (4K040H2) leeftijd: 1 jaar oud
hdc -> Seagate 80 Gb (ST380020A) leeftijd: 2 maanden oud

Hardware ECC Recovered
hda 344
hdc 0

Power On Hours
hda 280 (Smart stond waarschijnlijk uit)
hdc 620

Temperature
hda 26
hdc 37

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het is een bekend probleem van iig de d740x dat de smart drive fitness zowieso zwaar verkeerd uitgelezen wordt. die staat namelijk bij een nieuwe schijf meestal ergens rond de 60 % meen ik. de d740x is ook een quantum, en uiterlijk ongeveer gelijk aan de 540.

smart is misschien wel handig om bij het booten aan te geven of je schijf niet op ploffen staat, maar meer moet je er ook niet van verwachten denk ik. ik zal niet zeggen dat een schijf voor ie crasht altijd een smart failure geeft, maar als ie er bij het booten 1 geeft dan weet je iig dat je eens aan je backup moet gaan denken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Seagate Barracuda IV wordt ook niet goed uitgelezen door de willekeurige SMART tools. Had ongeveer 5 van die dingen op Prefailure staan, en mn BIOS zei nog steeds niets, SMART Status OK...

• TD-er
Ik heb gisteren nog ff powermax gerunned, en die geeft aan dat er niets met de schijven aan de hand is.
Ook heb ik nog even bonnie++ gerunned en die gaf vergelijkbare snelheden , als toen ik het meteen na de linux installatie had.
Best wel vaag...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
OK, die informatie uit de maxtor-maxtor schijf is dus niet betrouwbaar...
Kijk met name naar het aantal bedrijfuren, dat was van de week nog 2550 uren en nu ruim 3100 uur. Verder is het aantal leesfouten (ECC-correcties) minder geworden.
Hardware ECC Recovered
hda 4705446
hdd 8595580
hde 1954598
hdg 46

Power On Hours
hda 95
hdd 95
hde 94
hdg 3148

Temperature
hda 22
hdd 18
hde 17
hdg 0

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04

4POX

Everybody is wired

ECC correcties zijn toch correcties die in de elektronica gebeurt.. Dan hoef je niet wakker te liggen.. De maxtor schijven die ik heb zitten ook aso hoog met hun ecc waarden..

Ik maakte toen meer zorgen over een seagate schijf die 4 biljoen seek-errors had... Die heb ik dus binnen een week vervangen. Ik wist meteen waarom die schijf zo hoerig traag was al die jaren.

Okeeh.. ondertussen even speedfan erop gezet

maxtor1: 12f1997
maxtor2: 92012f
maxtor3: 495 (wordt nog niet gebruikt, Draait doelloos rondjes)
maxtor4: 6d12d

Alle waarden zijn in HEX.. De onderste twee maxtors zijn van afgelopen zaterdag. De bovenste is nu drie kwart jaar oud en de 2e is nu een half jaartje oud.. Draaien allemaal 24/7

AKA Rinkel weblog

• TD-er
4POX schreef op 01 oktober 2002 @ 14:28:
[..]
maxtor1: 12f1997 = 19863959dec.
maxtor2: 92012f = 9568559dec.
maxtor3: 495 (wordt nog niet gebruikt, Draait doelloos rondjes)
maxtor4: 6d12d = 446765dec.

Alle waarden zijn in HEX.. De onderste twee maxtors zijn van afgelopen zaterdag. De bovenste is nu drie kwart jaar oud en de 2e is nu een half jaartje oud.. Draaien allemaal 24/7
Ik heb bij je waarden ff de decimale waardes bij gezet (vergelijkt makkelijker)
Heb je van die echte Maxtors of zijn dit de "Quantum-Maxtors"?

Maar goed, een hele geruststelling dat het niet iets vreemds is, zoveel leesfouten.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04

4POX

Everybody is wired

Als jij wist hoeveel fouten er op de PCI bus en in het geheugen wordt gemaakt dan is dat van die harddisken nog maar een schijntje.. Fouten die optreden in pc's zijn heel normaal.. Maar gelukkig merk je met digitaal heel snel dat er iets misgaat en kan het probleem verholpen worden..

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1