Ik heb in mijn (RAID-5) fileservertje een 4-tal schijven zitten.
Dit zijn allen Maxtors, alleen 3 ervan zijn zgn. "Quantum Maxtors" (540 serie, 80 GB)
Met SMART-suite wil ik de werking van de HDDs gaan monitoren.
Deze machine heb ik nog niet zo lang en dus zijn de hdds nog redelijk nieuw, op de "Maxtor-maxtor" na. Volgens de S.M.A.R.T. informatie hebben de 3 nieuwe schijven ongeveer 71 uur gedraaid en de "oude" schijf zo'n 2550 uur.
Het verontrust me echter een beetje dat die nieuwe schijven (hda - hde) ongeveer 100'000 x zoveel leesfouten hebben als de oudere schijven.
Ter indicatie de 60 GB "maxtor-maxtor", in een andere computer, heeft bijna 14500 bedrijfsuren (= bijna 2 jaar non-stop, 24/7) en maar 39 leesfouten.
Dit stukje spreekt boekdelen, denk ik. Het getal stelt de RAW-waarde uit de S.M.A.R.T.-informatie voor.
), wanneer er bijv. >1 bit gecorrigeerd moest worden.
De schijven zitten in brackets, met kleine fans, waardoor de temp van alle 4 de schijven schommelt tussen de 17 en 19 graden. Zouden die fans trillingen kunnen veroorzaken waardoor er zo asociaal veel leesfouten optreden?
Ik run zondag nog wel Maxtors PowerMax om te kijken of die ook vind dat het mis gaat.
Ik heb ff een klein simpel scriptje geschreven, zodat anderen 't ook kunnen testen.
Dit zijn allen Maxtors, alleen 3 ervan zijn zgn. "Quantum Maxtors" (540 serie, 80 GB)
Met SMART-suite wil ik de werking van de HDDs gaan monitoren.
Deze machine heb ik nog niet zo lang en dus zijn de hdds nog redelijk nieuw, op de "Maxtor-maxtor" na. Volgens de S.M.A.R.T. informatie hebben de 3 nieuwe schijven ongeveer 71 uur gedraaid en de "oude" schijf zo'n 2550 uur.
Het verontrust me echter een beetje dat die nieuwe schijven (hda - hde) ongeveer 100'000 x zoveel leesfouten hebben als de oudere schijven.
Ter indicatie de 60 GB "maxtor-maxtor", in een andere computer, heeft bijna 14500 bedrijfsuren (= bijna 2 jaar non-stop, 24/7) en maar 39 leesfouten.
Dit stukje spreekt boekdelen, denk ik. Het getal stelt de RAW-waarde uit de S.M.A.R.T.-informatie voor.
Wat ik mij nu afvraag is of het loopwerk in de voormalig-Quantum-schijven nu veel slechter is dan dat in de Maxtor schijven, of dat de firmware van Maxtor alleen melding maakt van ECC-correcties (is pleonasmeHardware ECC Recovered
hda 4579018
hdd 8349111
hde 1895132
hdg 72
Power On Hours
hda 73
hdd 72
hde 71
hdg 2552
Temperature
hda 20
hdd 18
hde 17
hdg 0
De schijven zitten in brackets, met kleine fans, waardoor de temp van alle 4 de schijven schommelt tussen de 17 en 19 graden. Zouden die fans trillingen kunnen veroorzaken waardoor er zo asociaal veel leesfouten optreden?
Ik run zondag nog wel Maxtors PowerMax om te kijken of die ook vind dat het mis gaat.
Ik heb ff een klein simpel scriptje geschreven, zodat anderen 't ook kunnen testen.
smartctl -a /dev/hda > hda_output
smartctl -a /dev/hdd > hdd_output
smartctl -a /dev/hde > hde_output
smartctl -a /dev/hdg > hdg_output
echo "Hardware ECC Recovered"
grep "Hardware ECC" hd* |cut -c -3,71-
echo
echo "Power On Hours"
grep "Power On Hours" hd* |cut -c -3,71-
echo
echo "Temperature"
grep "Temperature" hd* |cut -c -3,71-
[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 27-09-2002 21:33 . Reden: typos, toevoeging scriptje + nettere uitvoer (quote ipv code, ziet er beter uit) ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)