[delphi] service starten en stoppen

Pagina: 1
Acties:

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb laatst al eens een topic geplaatst, hoe ik een draaiend programma kan starten en stoppen. Nou, dat had ik dus al gevonden.

Even uitleggen waarvoor ik het nodig heb. Ik wil apache en MySQL vanuit een systray programma kunnen starten en stoppen. Zo hoef ik niet elke keer de programma's appart te gaan starten. Toen ik alleen MySQL bekeek, zag ik, dat het geen venster meer was, maar een service. Dat is nogal nadelig voor mij, omdat ik toen in een keer niet meer MySQL kan starten en stoppen.

Nu is dan ook mijn vraag, hoe kan ik een service onder NT starten en stoppen?

Ik schrijf het programma (freeware, als het af is) voor alleen NT gebruikers, die zelf een apache server hebben draaien.

• bgever
Ik heb nu wel iets gevonden, maar kom er niet verder uit. Ik ben nog een beginner, en heb geen flauw idee hoe ik het nu verder moet aanpakken...

Dit heb ik gevonden http://www.delphi3000.com/articles/article_607.asp

Daarin staat dat je met de WinAPI 'ExitProcess();' kunt gebruiken. Ik heb alleen geen flauw idee hoe.

Ik weet zeker dat iemand weet hoe ik hier achter kan komen, en waar en hoe ik het kan leren.

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 07:04
gewoon met api call startservice() en stopservice misschien ?? Gebruik de help win32 programmer reference van delphi

• bgever
De grote vraag: Waar kan ik vinden hoe/wat api calls zijn, hoe ik ze moet maken enz. Heb het net doorgezocht, maar kom eigenlijk alleen maar code tegen.
In de help die bij Delphi zit kan ik ookal niets vinden...

• Just_a_Gamer
Je kijkt in de verkeerde help van delphi want ik zie ze echt tussen staan in de helpfile win32 SDK.

• bgever
http://msdn.microsoft.com...se/stopping_a_service.asp

Leuk en aardig, zo kun je dus een service stoppen. Maar mag ik nu even eerlijk zijn? Ik snap er de ballen van!
Hoe moet die code er uit komen te zien?

• bgever
Just_a_Gamer schreef op 27 september 2002 @ 21:53:
Je kijkt in de verkeerde help van delphi want ik zie ze echt tussen staan in de helpfile win32 SDK.
Hmz, blijkbaar heb ik die niet. Was me informatica leraar ookal opgevallen.
Iemand een idee war ik die kan verkrijgen?

• Just_a_Gamer
ff de nieuwe help update van borland halen. Kreeg deze advies ook van een aantal leute hier in GOT.

Delphi Help file 2

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Elke versie van Delphi komt standaard met een inmiddels wat verouderde win32 help. Deze help staat alleen niet standaard in de index. Je kan dus wel een woord in tikken in de editor en dan op F1 duwen, maar je kan het niet in de help vinden via de index. Je kan de win32 ook toevoegen aan de index, of je opend m handmatig. Staat ergens in je common files\borland... Meer up to date en ook gratis is msdn.microsoft.com

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Tomatoman

Fulltime prutser

De Win32 help is in feite de Platform SDK van Microsoft. Zoals LordLarry al aangaf, staat die online. Als je een snelle verbinding hebt, kun je hem ook downloaden (342 MB).

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
Volgens mij is dit iets wat je kunt gebruiken:
http://www.swissdelphicenter.ch/en/showcode.php?id=1322

en gerelateerd:
http://www.swissdelphicenter.ch/en/showcode.php?id=1275

[ Voor 0% gewijzigd door Eegee op 28-09-2002 16:19 . Reden: link toegevoegd ]

Pagina: 1