FTP server achter netwerk, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 00:33
Mijn broer en ik zitten nogal met een meningsverschil.

Volgens hem kan je achter een netwerk een ftp server maken, en mensen kunnen vanaf internet naar die FTP connecten, zo dus:

code:
1
2
3
4
5
                         internet
                             |
                      server (die internet deelt)
                       |                          |
                 FTP server             normale computer

Volgens mij kan dat dus niet omdat je, als je naar een IP adres verbind (om naar de ftp te komen), die automatisch naar de server (die internet deelt) verbind.
Wie kan ons helpen? (Op de search kon ik niets vinden helaas, vandaar deze vraag)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

• Milenco
Mmmmmm
Als iemand dan van buitenaf de pagina wil bekijken stuurt zijn of haar computer een pakketje naar poort 80, maar als je met meerdere computers achter één internetverbinding zit weet het internet-deel programma niet uit zichzelf op wélke computer de webserver draait. Het programma weet dus niet naar welke computer het pakketje moet worden doorgestuurd en stuurt terug dat er op poort 80 niets kan worden gevonden.

Door middel van een poortmapping kun je aan het programma vertellen naar wélke computer binnen het netwerk (en op welke poort) het pakketjes voor de webserver doorgestuurd had moeten worden. Niet bij alle methoden waarmee je een internetverbinding deelt is dit even makkelijk. Sommige methodes (zoals ICS in windows 98 of ME) kunnen zelfs helemaal geen poorten mappen. Met windows 2000 kan dit wel, in de dit stukje van de online documentation van Microsoft vindt je hoe dat moet.
Volgens mij heb ik ongelijk :(

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
Wat voor software draait er op jullie server om het internet te delen?
Of is de server een router?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Milenco schreef op 27 september 2002 @ 18:02:
Mmmmmm

[...]

Volgens mij heb ik ongelijk :(
Inderdaad :)
Je heb ongelijk.

Ik snap jou gedachtengang ook wel, maar helaas is dat niet van toepassing hier. :)

Verwijderd

Ik zie in het grote poortmapping verhaal niks over active en passive ftp...
Volgens mij beredenering (waarvan ik de uitleg gezien de omvang even achterwege laat), zul je op een FTP achter een gateway alleen active ftp kunnen toepassen voor de data-connect? En dan dus destination-port 20 en 21 intern NAT'en/forwarden?

Verwijderd

Ja kan, lees de FAQ ;)

• Milenco
larsemenneke schreef op 27 september 2002 @ 18:06:
Wat voor software draait er op jullie server om het internet te delen?
Of is de server een router?
Windows 2000 internet sharing :)

D8 toch echt dat het niet kon :)
Zo leer ik nog eens wat :+

Reactie broer = :7

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.