Toon posts:

[Win2k]Bootloader goed, of is het mijn IDE controller*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers _/-\o_

Ik kamp met een probleem, namelijk op school hebben wij een eigen HD in een bracket en ik draai daar Win2kPRO en Win2k Advanced Server op. Met verschillende hardware profielen voor lokalen en 1 voor thuis. Nou heb ik thuis WinXP PRO UK draaien, en mijn bootloader zo aangepast dat ik Win2kPRO en Win2k Advanced Server ook kon starten.

Dit is mijn huidige bootloader. (lijkt me goed toch???)

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

Start ik nou Win2k PRO of Win2k Advanced Server dan krijg ik DIRECT de volgende melding.

Windows could not start because of a computers disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected bootdisk. Check boot path and disk hardware.
Please check the WIndows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.

Persoonlijk denk ik dat de bootloader wel goed is maar dat het probleem in mijn IDE Controller zit. Ik heb een Asus A7v met een Promise Ultra 100TM IDE Controller. Deze word tijdens de installatie bij Win2k niet herkend, dat weet ik uit ervaringen. Dan moet je met de setup F6 geven weet je wel. Zou het daarom kunnen zijn dat ik dan die ene melding krijg of is het compleet wat anders???

Ik hoop echt dat iemand van jullie weet hoe ik dat probleem kan oplossen. Persoonlijk vind het ik het leuk om zelf eerst te loppen kutten, maar kom er nou echt nie meer uit'. :'( 8)7 Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 17:29:
Beste Tweakers _/-\o_

------------------

Start ik nou Win2k PRO of Win2k Advanced Server dan krijg ik DIRECT de volgende melding.

Windows could not start because of a computers disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected bootdisk. Check boot path and disk hardware.
Please check the WIndows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.

Persoonlijk denk ik dat de bootloader wel goed is maar dat het probleem in mijn IDE Controller zit. Ik heb een Asus A7v met een Promise Ultra 100TM IDE Controller. Deze word tijdens de installatie bij Win2k niet herkend, dat weet ik uit ervaringen. Dan moet je met de setup F6 geven weet je wel. Zou het daarom kunnen zijn dat ik dan die ene melding krijg of is het compleet wat anders???

Ik hoop echt dat iemand van jullie weet hoe ik dat probleem kan oplossen. Persoonlijk vind het ik het leuk om zelf eerst te loppen kutten, maar kom er nou echt nie meer uit'. :'( 8)7 Alvast bedankt voor de moeite.
Als jij het gevoel hebt dat je bootloader correct is (dat betekent dus dat jouw schijf op school ook de tweede HD is in de machine, net als thuis), dan moet je op school op jouw werkende systeem de drivers in je OS laden die je thuis nodig hebt.

Dus op school die drivers installeren voor die Promise Ultra 100 TM. Kan best nog wel lastig worden, ik heb nog nooit een driver geinstalleerd voor een apparaat dat ik niet heb. Schijnt te kunnen iig.

Wel vreemd dat XP het ook niet doet, je zou verwachten dat dat wel zou kunnen booten. Wat je nog kunt proberen is met de XP installatie CD booten, en kiezen voor een repair van het boot-environment.

Persoonlijk ben er een beetje bang voor dat jouw schijf op school de eerste/enige harde schijf is (C: en D: met twee partities), en dat gaat thuis niet werken, tenzij je thuis de originele harde schijf vervangt door de school-schijf.

Is vast de bedoeling niet....

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik het goed begrijp doet windows xp het wel :?

Maar waarom maak gebruik je thuis niet alleen windows xp :? De schijf kan je dan toch gewoon benaderen.

Maar ik denk dat als je win2k thuis wilt gebruiken win 2k er 2 keer op moet zetten om zo de goede drivers te hebben.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Op school is het mijn enige HD, de schoolHD bestaan uit C: Win2k Pro D: Win2k Adv Srv E: Data.

Mijn thuisHD bestaat uit C: WinXP Pro D: Data. Mijn WindowsXP boot wel gewoon. Maar heeft dat er mee te maken dat mijn schoolHD nou tweede schijf is en op school is geinstalleerd als eerste??? Als ik het goed begrijp.

Ik wilde graag van die HD kunnen booten om de benodigde updates te draaien enz.

Al vast bedankt voor je reply.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:44:
Op school is het mijn enige HD, de schoolHD bestaan uit C: Win2k Pro D: Win2k Adv Srv E: Data.

Mijn thuisHD bestaat uit C: WinXP Pro D: Data. Mijn WindowsXP boot wel gewoon. Maar heeft dat er mee te maken dat mijn schoolHD nou tweede schijf is en op school is geinstalleerd als eerste??? Als ik het goed begrijp.

Ik wilde graag van die HD kunnen booten om de benodigde updates te draaien enz.

Al vast bedankt voor je reply.
Je kunt de updates gewoon op die hd opslaan en dan uitvoeren op school.

Als je thuis en op school graag dezelfde win 2000 wilt gebruiken zul je waarschijnlijk thuis ook win 2000 op c: moeten zetten en de hd met win 2000 dus master moeten maken, maar dan komt winxp dus op de f: oid. en geeft winxp waarschijnlijk problemen als je met 1 hd erin probeert te booten.

Als je dus thuis en op school win 2000 wilt gebruiken zonder problemen moet je dubbel installeren. 1x thuis en 1x op school.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, thnx voor jullie reply, ik weet voorlopig weer genoeg. Maar dan zit ik nog met 1 dingetje. Op de Microsoftsite heb informatie gevonden op technet dat je in DOS je drivers kunt veranderen en laden en eventueel drivers toevoegen. Dat klinkt allemaal heel leuk en aardig maar meestal draait Win2k op een NTFS partitie maar die kun je in DOS toch nie zien??? Of heb je daar speciale bootdisks voor??

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 12:51:
Okay, thnx voor jullie reply, ik weet voorlopig weer genoeg. Maar dan zit ik nog met 1 dingetje. Op de Microsoftsite heb informatie gevonden op technet dat je in DOS je drivers kunt veranderen en laden en eventueel drivers toevoegen. Dat klinkt allemaal heel leuk en aardig maar meestal draait Win2k op een NTFS partitie maar die kun je in DOS toch nie zien??? Of heb je daar speciale bootdisks voor??
Moet je ff bij Microsoft op de site zoeken naar de Recovery Console. Daarmee moet het volgens mij mee kunnen.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1