Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thermaltake Xaser II 6000 plus casefan-connector

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen bracht de postbode mijn nieuwe case, een Thermaltake Xaser II 6000 Plus. Een grote verbetering na een Rainbow kast.
Alles netjes overgezet, en nog wat andere hardware vervangen (cpu koeler, hd, voeding, dvd), en het werkt allemaal. Op 1 dingetje na: de casefans.
Er zit standaard een unit in het bovenste 5,25" slot met oa een temperatuurmeter en een schuifje om je casefans te regelen.

De stroomstekker die uit de schuifweerstand komt is een doodgewone powerconnector, maar aan het draadje wat er in gaat zit een stekkertje waar precies een stekkertje in past wat bijvoorbeeld aan een cpu-koeler zit.
Volgorde van de kleuren: links geel, midden rood, rechts zwart. Rood en zwart lopen naar de schuifweerstand, maar het gele draadje loopt naar een stekkertje zoals dat ook weer aan een cpu-koeler zit. Ik neem aan dat dit is om het toerental te meten.

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet iemand wat voor stekkertje hier in moet en vooral waar dat vandaan moet komen?
Ik zat al te denken om er gewoon even een kroonsteentje tussen te zetten en de stekker er af te knippen, maar dat doe ik ook niet meteen met een nieuwe kast en voeding :)

Verwijderd

nou dat ene gele draadje kan je op de plek van je cpucooler aansluiting doen, dan kan je het RPM meten wat de fan draait :) en uh voor de rest zo laten (cpucooler of andere cooler natuurlijk wel in dat stekkertje doen maar das logisch)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zo logisch is het niet, maar dat heb ik misschien niet zo duidelijk gemaakt. Want waar moet ik nu de stroom vandaan halen? Welk stekkertje moet daar in? Geen van de stekkers aan de voeding past, en 't lijkt me ook niet dat ik een cpu-koeler aan moet sluiten :) (wat wel past).
Dus nogmaals, welk stekkertje moet daarin?

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

tip: draai het stekkertje eens om, er is waarschijnlijk een male- en een female kant :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:37

BM

Moderator Spielerij
denk dat hij wat anders bedoeld.
Connecter van die fanspeed controller heeft een zelfde aansluiting als een cpu fan (3pins geloof ik). Als ik het goed heb wil hij er z'n casefans op aansluiten (dat wilde ik iig), maar die hebben molex connectoren, dat werkt dus niet.

Klopt dat? :)

(als dit het is, ben errug benieuwd naar antwoord :))

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
ik snap wat je bedoelt, zelf heb ik de essentie van die fancontroller nou ook nog niet helemaal door.

zelf denk ik dat de Molex op de voeding aangesloten moet worden en de te besturen fans op de witte connector (die 3pins is, een standaard voor fanconnectors van oa cpukoelers) en de gele connector op het mobo geplaatst wordt om dus de RPM's te meten...

Verwijderd

Topicstarter
SpeedAddict schreef op 27 september 2002 @ 19:09:
denk dat hij wat anders bedoeld.
Connecter van die fanspeed controller heeft een zelfde aansluiting als een cpu fan (3pins geloof ik). Als ik het goed heb wil hij er z'n casefans op aansluiten (dat wilde ik iig), maar die hebben molex connectoren, dat werkt dus niet.
Het is bijna dezelfde aansluiting als die van een cpu-fan, zij het dat het dan de female is ipv de male. Daar wil ik niet mijn casefans op aansluiten, maar een aansluiting van de voeding.
Aan de uitvoerkant van de regelunit zit namelijk wel gewoon netjes een normale power connector die op de casefans aangesloten kunnen worden.

Verwijderd

Topicstarter
Boeie schreef op 27 september 2002 @ 19:10:
zelf denk ik dat de Molex op de voeding aangesloten moet worden en de te besturen fans op de witte connector (die 3pins is, een standaard voor fanconnectors van oa cpukoelers) en de gele connector op het mobo geplaatst wordt om dus de RPM's te meten...
Dat denk ik dan weer niet, omdat de casefans gewoon normale powerconnectors hebben, en ook doorgelinkt kunnen worden. Verder zt er aan de uitgang van de fancontroller ook gewoon een normale powerconnector, met alleen maar 1 rode en 1 zwarte draad (om de fans van stroom te voorzien lijkt mij).
Dat het kleine connectortje met het gele draadje op het mobo geplaatst moet worden denk ik idd ook.

Maar ik weet niks zeker, dus als iemand het zeker weet hoe het wel moet, graag :)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:20

Smarron

The bend

Yo, ik heb ook deze kast en krijg het ook niet voor elkaar! Het lijkt simpel, maar het werkt op de 1 of andere manier niet!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 04:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik heb zelf ffe moeten puzzelen om al die fans toch op 1 molex stekkertje te krijgen (mijn flutvoeding heeft er maar 4), maar het is gelukt. Alleen moet ik mijn kastdeur niet te ver naar buiten zwaaien, anders rop ik de draadjes in de fan vanhet deurtje kaopt, dat moet ook weer niet :P Maar goed, het is te doen.
En volgens mij ondersteunen die casefans nieteens HW-monitoring, dus daar hoef je je niet druk om te maken, gewoon doorlinken :)

...

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje puzzelen denk ik dat Boeie toch gelijk heeft. Dat zou dus betekenen dat het alleen een kwestie is van simpel een verloopstukje zetten tussen de 3-pins connector en de powerconnector van de fan (die vervolgens doorgelinkt is naar de 4 andere aanwezige fans).
En dat de voeding op die stekker aangesloten moet worden met de rode en de zwarte draad (die gewone powerconnector).

Zou dat kunnen kloppen?

• Boeie
ik zal zo ff naar de stad, een molex connector halen en een kleine 3pins fanconnector, dan maak ik ff een verloopstukje, en kijk ik of et werkt (denk et wel)

maar kan de 'schakelaar' wel zoveel fans aan?

• Smarron

Smarron

The bend

Boeie schreef op 28 september 2002 @ 11:08:
ik zal zo ff naar de stad, een molex connector halen en een kleine 3pins fanconnector, dan maak ik ff een verloopstukje, en kijk ik of et werkt (denk et wel)

maar kan de 'schakelaar' wel zoveel fans aan?
Dat lijkt me wel, anders zou Thermaltake het niet hebben gemaakt. Ze staan toch bekend om hun goede producten.

Dus wat heb je allemaal nog meer nodig om het te laten werken?? En gaat het ook werken met andere fans? Ik vond die zalmkleurige dingen al veel geluid maken. Ik heb er nu 5 Papst-fans inzitten.

Verwijderd

Topicstarter
Smarron schreef op 28 september 2002 @ 11:13:
[...]
Ik vond die zalmkleurige dingen al veel geluid maken. Ik heb er nu 5 Papst-fans inzitten.
Bevalt dat beter? Ik heb nu namelijk eindelijk een redelijk stil systeem met een Enermax SilentPlus voeding (Active PFC), Zalman CPU koeler en een Seagate Barracuda IV hd, dus nu moeten die fans het niet gaan verknallen met een berg herrie :)

Ik had ze gister gewoon even op 12 volt aangesloten, en dan maar 4 van de 5 (die in de deur niet), maar toen was het net of er een Boeing 747 op het punt stond om op te gaan stijgen... :(

• Boeie
goffer, ik krijg het niet aan de praat, heb bij electrozaak een paar losse connectors gehaald, aangesloten enzo en alles zit 100% goed maar the frickin' thing just won't go on! (btw, tis een nieuwe pc, spul moet voor de eerste keer draaien)...

volgens mij valt de herrie van die dingen wel mee... ach, als het hier werkt heb ik een kast met 7x80mm en 1x92mm fans staan en hoop ik dat het stil blijft :P

Verwijderd

ik heb deze kast net besteld, maar kan je dus normaal gesproken wel alle coolers aansluiten op de hardcano?, als ik het goed heb gelezen moet het dus mogelijk zijn, om alle coolers erop aan te sluiten via doorlussen van de voeding, Dus met andere woorden moet je alle coolers aan elkaar knopen via de voeding stekkers? klopt dit of niet pleaze help me.

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 17:00:
Bevalt dat beter? Ik heb nu namelijk eindelijk een redelijk stil systeem met een Enermax SilentPlus voeding (Active PFC), Zalman CPU koeler en een Seagate Barracuda IV hd, dus nu moeten die fans het niet gaan verknallen met een berg herrie :)

Ik had ze gister gewoon even op 12 volt aangesloten, en dan maar 4 van de 5 (die in de deur niet), maar toen was het net of er een Boeing 747 op het punt stond om op te gaan stijgen... :(
Die Papst-fans zijn zowieso stiller, alhoewel die TT-dingen ook niet echt veel geluid maken. Maar ik had ze over dus.

Dat geluid klopt inderdaad, want de kast is in principe niet echt gesloten. Aan de voorkant zitten die 2 fans (intake onder en intake boven voor de HD's). Er is eigenlijk niks afgeschermd dus al het lawaai in de kast hoor je ook gewoon. Mocht ik nou net een Leadtek Ti4400 hebben met 2 lawaaierige koelers die mijn PC weer antistil maken.
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 21:27:
ik heb deze kast net besteld, maar kan je dus normaal gesproken wel alle coolers aansluiten op de hardcano?, als ik het goed heb gelezen moet het dus mogelijk zijn, om alle coolers erop aan te sluiten via doorlussen van de voeding, Dus met andere woorden moet je alle coolers aan elkaar knopen via de voeding stekkers? klopt dit of niet pleaze help me.
Alle fans zijn rechtstreeks aan te sluiten op de voeding. Er zitten van die handige aansluitstukjes op, dus je kunt ze idd allemaal op elkaar aansluiten en dat dan weer op de voeding. Ik wens je succes met het werkend krijgen van die fanregelaar!

• Boeie
je kan ze allemaal doorlussen zodat ze uiteindelijk aan de voorkant onder van de kast uitkomen... dan moeten ze nog wel aangesloten worden op de fancontroller (die bovenin zit)

bij mij werkt het nog niet (mn systeem doet het ook nog niet, weet nogsteeds niet waai, misschien wel voeding. :()

Verwijderd

Topicstarter
Boeie schreef op 29 september 2002 @ 09:47:
je kan ze allemaal doorlussen zodat ze uiteindelijk aan de voorkant onder van de kast uitkomen... dan moeten ze nog wel aangesloten worden op de fancontroller (die bovenin zit)
Dat is inderdaad een stomme constructie, daar kwam ik ook achter. Dus en de draden zijn te kort en er zit een verkeerde stekker op. Beetje vreemd eigenlijk... :?
Maar goed, ik zal vd week wel een verloopstekker halen en dan post ik hier wel even wat de resultaten zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het duurde wat langer dan 1 week, maar ik ben er uit :)

Op de molexconnector die aan de schuifweerstand zit, sluit je een molexconnector van de voeding aan.
Het kleine stekkertje aan de andere kant van de weerstand, waarvandaan het gele draadje loopt met weer een stekkertje, heb ik er in zijn geheel afgeknipt.
Vervolgens een splitter genomen (zo'n ding om van 1 molexconnector er 2 te maken), 1 connector er afgeknipt en de gele draad en de zwarte draad die het dichtste bij de gele zit gestript. De andere 2 draden kun je wegknippen.

De twee draadjes die uit de weerstand komen ook even strippen, en dan dmv een kroonsteen geel op rood aansluiten en zwart op zwart.
Zelf heb ik de fan uit de zijkant van de kast aangesloten op de andere connector van de splitter, zodat die kabels niet zo strak staan. Het past bij mij precies en werkt perfect.

Het enige wat me nog opviel is de onlogische standen van de schakelaar: High-Low-Medium. High-Medium-Low-Uit zou me logischer lijken, maar die laatste functie ontbreekt zelfs geheel :(
Anyway, in Low is ie redelijk stil en blijft m'n kast 24 graden bij een omgevingstemp van 19 graden, in High zelfs 20 graden... 8)

Suc6!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2002 22:00 . Reden: typo ]

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Ik zou maar uitkijken als je alle 5 de fans op die schakelaar hebt gezet! Die schakelaar fikt er gewoon binnenkort uit, dat trekt ie nooit!

Ik heb het schuifje vervangen voor een potmetertje en een kleine schakeling.
Kijk hier maar eens:
reviews: Waterkoeling en casemodding guide, deel 1
Staat het verhaaltje hoe en wat. Zoek anders eens naar "thermaltake baybus fans" er zijn al heel wat topics over deze kast en zijn baybus/fanbus

Mijn iRacing profiel

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 21:43:
Goed, het duurde wat langer dan 1 week, maar ik ben er uit :)

Op de molexconnector die aan de schuifweerstand zit, sluit je een molexconnector van de voeding aan.
Het kleine stekkertje aan de andere kant van de weerstand, waarvandaan het gele draadje loopt met weer een stekkertje, heb ik er in zijn geheel afgeknipt.
Vervolgens een splitter genomen (zo'n ding om van 1 molexconnector er 2 te maken), 1 connector er afgeknipt en de gele draad en de zwarte draad die het dichtste bij de gele zit gestript. De andere 2 draden kun je wegknippen.

De twee draadjes die uit de weerstand komen ook even strippen, en dan dmv een kroonsteen geel op rood aansluiten en zwart op zwart.
Zelf heb ik de fan uit de zijkant van de kast aangesloten op de andere connector van de splitter, zodat die kabels niet zo strak staan. Het past bij mij precies en werkt perfect.

Het enige wat me nog opviel is de onlogische standen van de schakelaar: High-Low-Medium. High-Medium-Low-Uit zou me logischer lijken, maar die laatste functie ontbreekt zelfs geheel :(
Anyway, in Low is ie redelijk stil en blijft m'n kast 24 graden bij een omgevingstemp van 19 graden, in High zelfs 20 graden... 8)

Suc6!
Ik ga het morgen even proberen! Dan laat ik het ook wel weten, thanx!

Verwijderd

Topicstarter
collin schreef op 15 oktober 2002 @ 23:47:
Ik zou maar uitkijken als je alle 5 de fans op die schakelaar hebt gezet! Die schakelaar fikt er gewoon binnenkort uit, dat trekt ie nooit!

Zoek anders eens naar "thermaltake baybus fans" er zijn al heel wat topics over deze kast en zijn baybus/fanbus
Nou ja, ik heb gezocht, maar ik vind niks over uitgefikte schakelaars ed, dus het zal allemaal wel meevallen. En anders post ik de pics wel als het zover is >:)
Bovendien zijn de vijf casefans standaard, en het lijkt me niet dat ze die er bij Thermaltake inschroeven incl een schakelaar als ze vantevoren weten dat ie het niet trekt. (mag het tenminste niet hopen voor een kast van 190 euro :))

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2002 20:22 . Reden: typo ]

• Smarron

Smarron

The bend

Moet ik eigenlijk per se knippen en plakken :z om het voor elkaar te krijgen? Het lijkt me nie dat Thermaltake het zo bedoeld heeft namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Smarron schreef op 17 oktober 2002 @ 10:53:
Moet ik eigenlijk per se knippen en plakken :z om het voor elkaar te krijgen? Het lijkt me nie dat Thermaltake het zo bedoeld heeft namelijk.
Neej, het zal vast niet per se hoeven, maar aangezien de plaatselijke elektronica boer mij met een enorme vasthoudendheid probeerde wijs te maken dat er geen verloopstukje bestond voor dit probleem (ik had m'n kast gewoon even meegenomen), had ik het wel een beetje gezien :).
Daarna gewoon even zelf gedaan en in 10 minuten was ik klaar.

Thermaltake zal het vast anders bedoeld hebben, maar dan nog vind ik het vreemd dat er aan de fans molexconnectors zitten en aan de uitgang van de schakelaar een cpu-fan-connector. Maar goed, als 't maar werkt.

• Smarron

Smarron

The bend

Zou je misschien een andere oplossing weten nu je het aan de praat hebt gekregen zonder te modden?

(Ik heb trouwens geen enkele zalmkleurige fan meer in de kast, maar allemaal Papst-fans. Die maken al amper geluid, de koeling is goed. Maar ik wil het gewoon voor elkaar krijgen ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Smarron schreef op 17 oktober 2002 @ 11:22:
Zou je misschien een andere oplossing weten nu je het aan de praat hebt gekregen zonder te modden?
Ja, dan moet je dus zo'n verloopstukje ergens vandaan zien te halen (als je iemand uit kunt leggen wat je eigenlijk bedoeld, want de meeste mensen stonden mij een beetje raar aan te kijken :?). Zorg dan wel dat je zeker weet dat de gele draad van de molexconnector dan op de rode draad van de schakelaar wordt aangesloten en de zwarte naaste de gele, op de zwarte van de schakelaar. En sluit dan nooit dat stekkertje met dat gele draadje wat er aan bungelt (om je RPM's te meten) aan op je mobo, veel kans dat je dan iets molt omdat er een te hoge spanning op staat.

Wat je ook kunt doen, maar dat komt dan toch weer op modden neer, is de stekker vervangen door een molexconnector zoals die wel aan de andere kant van de schakelaar zit, dan ben je natuurlijk ook klaar.

Maar goed, zo erg is het toch niet om een stekker weg te knippen en een kroonsteentje te plaatsen? Ik heb er daarna gewoon zo'n kabelsplitter tussen gezet, en als ik die stekker er uit trek kan ik dus met 1 stekker alle 5 de fans uitzetten.

Trouwens, hoe heb jij die fans er uit gekregen? Ik heb van de week zitten kijken, en die in de zijkant lukt wel. Maar die in die paarse rekken zitten, kraken alleen maar als ik ze probeer te bewegen. Dus hoe moeten die er uit zonder m'n kast meteen te slopen? :)
Pagina: 1