[RAID] Nwe RAID Setup oplossing voor mijn probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Lange post, hoop dat dit jullie niet weerhoudt van lezen :D

Huidige Situatie

Momenteel heb ik 1x een 80 GB Schijf en die is me net iets aan de krappe kant en de preformance is ook niet echt geweldig te noemen. Bijvoorbeeld als ik download met 100 kb/sec en ik ga een spel spelen vanaf cd of vanaf een image op mijn HD. Dan hapert t spel en de gehele pc. Als ik de download uit zet dan gaat t wel lekker. Ik wil hiervan af en heb dus besloten om voor iets anders te kiezen.

Oplossing

Een Promise Fasttrack TX2000 kaart met 2x 60 GB Maxtor Diamond Max Plus 9 Liquid schijven. De nwste telg uit de Maxtor familie dus! Dit lijkt me wel snel genoeg, alleen twijfel ik over RAID 0 of RAID 0+1 (neem aan dat dat kan met deze kaart :P)

Maar nu zit ik met een probleem van de indeling van deze HDD'z. Heb t net ff bed8 en moet dus een groot aantal partities hebben. Ik zal ff de indeling geven:

1e HDD

C: 6GB (Windows en Program Files)
D: 14 GB (Temp Downloads)
E: 40 GB (Films)

2e HDD

F: 20 GB (Muziek)
G: 20 Gb (Spellen)
H:15 GB (Iso images e.d.)
I: 5 GB (Programma's)

Dit lijkt me wel een goede indeling. Want als ik aan het downloaden ben op schijf 1 zal dat niet het laden en spelen van een spel op schijf 2 verstoren. Aangezien dit een aparte Harde Schijf is. Lijkt mij? Corrigeer me maar, graag zelfs!

- Ondersteund iemand dit?
- En kost RAID 0+1 nog extra ruimte waar ik rekening mee moet houden want hij mirrored toch wel de HD ruimte. Heb nu precies 120 Gb ingedeeld. Waar mot ik dan mee rekening houden?
- Hebben jullie nog andere id'en?

..::System Specs::..

Verwijderd

iMpULzIvE_KiLLaH schreef op 27 september 2002 @ 14:31:
Lange post, hoop dat dit jullie niet weerhoudt van lezen :D

Huidige Situatie

Momenteel heb ik 1x een 80 GB Schijf en die is me net iets aan de krappe kant en de preformance is ook niet echt geweldig te noemen. Bijvoorbeeld als ik download met 100 kb/sec en ik ga een spel spelen vanaf cd of vanaf een image op mijn HD. Dan hapert t spel en de gehele pc. Als ik de download uit zet dan gaat t wel lekker. Ik wil hiervan af en heb dus besloten om voor iets anders te kiezen.
Zet de DMA van je schijven eens aan. Ik heb ook een maxtor 80GB schijfie, maar kan makkelijk games spelen, downloaden en MP3 luisteren zonder haperingen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Ik snap je even niet..

Als je raid-0 gaat gebruiken heb je dus niks met een 1e en 2e schijf te maken.. Je krijgt dan voor de pc een grote hdd van 120GB..
(tja, en die kun je ook partitioneren :))

En verder over raid0+1: Daar heb je dus 4 hdd's voor nodig.. (en daarmee houd je effectief 120GB over i.p.v 240GB).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID 0+1 kan niet met 2 schijven. Hiervoor heb je minstens 4 schijven nodig..

De door jou opgesomde partitie indeling is onmogelijk als je RAID gebruikt :+ Bij RAID worden de beide schijven als één schijf gezien en de partities worden 'automagisch' verdeeld over beide schijven ;)

Voor de rest: check evt DMA zoals eerder gesuggereerd en de RAID FAQ (linkje staat in OM FAQ). Op mijn site staat ook het e.e.a. over RAID :)

edit:
Twynn.. 2 zielen, 1 gedachte.. :D

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

koop gewoon 1 WD 80 Gb met 8MB cache, 7200 rpm, als je denkt dat het daar aan ligt.
Ik denk eerder, zoals al gesuggereerd, dat het aan je DMA ligt.

The more you know, the more you know you don't know.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:12
Ik heb zelf nooit raid gehad of gebruikt, maar heb me er wel een beetje in ingelezen voor de toekomst. Dat zou ik jou ook willen aanraden.

edit: veeel te lang over m'n reply gedaan...

• Ibidem
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 14:38:
[...]

Zet de DMA van je schijven eens aan. Ik heb ook een maxtor 80GB schijfie, maar kan makkelijk games spelen, downloaden en MP3 luisteren zonder haperingen.
ja die staat al aan. Gebruik voor mijn Asus P4S533 de nwste PCI IDE Drivers van SiS versie 2.02. Volgens dat extra tabblad in apparaatbeheer, bij SiS IDE Controller en Primary IDE Controller staat LBA modus aan. Op deze screenshot is ook nog beschikbaar in dat drop down menutje Alleen PIO. Staan de instellingen goed?

En waar mot k anders kijken of de DMA goed staat? (P.S. Ben geen n00b :P alleen is XP wat dat betreft een bietje vaagjuhs :( )

Dit zijn de dingen die ik heb kunnen vinden in mijn systeem en schijfcache staan AAN!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.slicht/DMA1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.slicht/DMA2.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Ibidem op 27-09-2002 15:26 . Reden: pics gefixed ]

• Ibidem
edit:
Hier stond dikke onzin :D

• Ibidem
Nog ff wat he, die RAID setup komt er sowieso. Klinkt gewoon geil en is dat ook. Klein b'tje extra preformance dat wel. Maar waar kan ik dat DMA goed zetten dan? Want wie kan afleiden uit de pix hierboven of DMA aanstaat? Lijkt me n.l. van wel dat die IDE drivers van SiS dit aanzet als je deze installeert :?

Verwijderd

Waarom zoveel partities maken ?
Je zit dan gebonden aan die max. grootte terwijl je beter (denk ik) netjes een goede dir-structuur kan opzetten.
Komt de flexibiliteit ten goede.

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

Aloha Killerraid,

Uit je screenshots blijkt zeer duidelijk dat DMA (UDMA-6) aanstaat, suc6 met je nieuwe RAID setje.

PS Als je de oude HDD als backup gebruikt kun je rustig RAID0 gaan draaien.
PS2 Opgelost

• Ibidem
neej heb dus die oude schijf al verkocht en heb net besloten dat ik ga voor 2x 80GB Western Digital 7200 RPM 8MB Cache hd'z. Is in verhouding goedkoper dan die twee Maxtor schijven en die extra cache schijnt ook wel goed van pas te komen, zoalz ik begrepen heb uit eerdere topics hierover.

Mijn dir structuur is juist lekker maar met meer partities hoop ik dit te verbeteren, zo kijk ik er tegen aan! Houd van netjes en overzichtelijk en verlies zo niet het overzicht door alles in mappen te gooien maar juist in partities!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

ben geen nOOb :+ whahahahahaha

wil RAID 0+1 draaien met 2 schijven - ben geen nOOb--- :+

schijf 1 partities
schijf 2 partities

ben geen NooB...wil RAID, is geil :+ whahahaha

Jochie, wil niet veel zeggen maar je bent een dikke, vette NOOOOBBBBBBBBBBB >:) RAID is niet voor geile mensen, al helemaal niet voor sukkeltjes. Ben bijvoorbeeld 2 dagen in touw geweest om bij iemand RAID draaidende te krijgen, hij was me zeer dankbaar. RAID is voor gevorderden, wen er maar vast aan....

Modbreak: dat zie ik als een Flame. Dit levert je een waarschuwing op. Check je mail

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 29-09-2002 11:28 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Madrox schreef op 28 september 2002 @ 16:42:
ben geen nOOb :+ whahahahahaha

>:) RAID is niet voor geile mensen, al helemaal niet voor sukkeltjes. Ben bijvoorbeeld 2 dagen in touw geweest om bij iemand RAID draaidende te krijgen, hij was me zeer dankbaar. RAID is voor gevorderden, wen er maar vast aan....
2 Dagen???? Ik weet niet wat jij met sukkeltjes bedoeld. :o
Een uurtje inclusief besturing als je weet waar je mee bezig bent.

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Inderdaad...

Heb hier al 2x IDE Raid 0 opgezet en 1x SCSI RAID 5... ben ik echt geen 2 dagen mee bezig hoor :)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 16:56:
[...]

2 Dagen???? Ik weet niet wat jij met sukkeltjes bedoeld. :o
Een uurtje inclusief besturing als je weet waar je mee bezig bent.
ehmm, ff voor de duidelijkheid. Heb die persoon via MS Messenger geholpen, en de persoon in kwestie was dus een nOOb. Moest hem eerst fdisk uitleggen...etc...etc.

Zer hier een Raid-config in een 3 kwartier op, incl. installatie XP uiteraard.. :P

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:12
Madrox: ik sta helemaal achter je eerste post.
Snap er dan ook niks van dat deze thread langer dan een kwartiertje open is.
(er is door poster dan ook niet echt voldaan aan de diverse forum-policies, zie ook mijn eerste post...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Madrox en zetje01: kap nou eens met de geflame richting de topïcstarter! Dat is helemaal niet zijn oorspronklijke probleem, lees eens de openingspost beter door :/

Ontopic: misschien moet je de oorzaak van het probleem zoeken in de richting van de netwerkkaart. Welke merk/type netwerkkaart heb je? Heb je al diverse drivers geprobeerd? Deelt de netwerkkaart geen bronnen met andere apparaten? (IRQ's enzo) Probeer hem anders in een andere PCI slot.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, baldurC. Je heb wel gelijk en meestal gedraag ik me volgens de code hier. Maar ja, het was ook wel een schot in open doel , he. Mijn excuus voor mijn gedrag ;)

Pagina: 1