Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

400 Meter overbruggen met...

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Hallo, ik wil met een maat van mij een netwerkje aanleggen. Nu zitten we met een probleem. Wij wonen zo'n 400 meter van elkaar af en er staan bomen en huizen tussen.

Een kabel is uitgesloten want ik denk niet dat mensen er blij van worden als we hun hele tuin om spitten om even een kabeltje te trekken (afgezien dat je max 100m kan komen met je UTP kabel zonder repeaters).

Wie kan mij en mijn maat adviseren over deze kwestie. Wij willen gaan werken met 1 of 2 access points. Kun je 2 access points met elkaar laten communiceren? Wat zou voor ons een goede (niet al te duure +/- 1500 euro inclusief access points en pcmcia kaartjes) zijn.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 20:23
wat wil je met dat netwerk gaan doen? gamen?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 13:55

TwoR

Gekleurde stippen

hoe snel moe het werk zijn

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Access point nemen met richtantenne, die is minder gevoelig voor bomen e.d.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 20:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT
Echter als je searched in NT kom je al een heeeeeeeel eind

Tijd voor een nieuwe sig..

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geen optie om te wachten op kabel, adsl o.i.d.?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Slagroom schreef op 27 september 2002 @ 12:46:
Een kabel is uitgesloten want ik denk niet dat mensen er blij van worden als we hun hele tuin om spitten om even een kabeltje te trekken (afgezien dat je max 100m kan komen met je UTP kabel zonder repeaters).
coax kan prima, blijf je alleen met het probleem van die tuinen zitten...

• TwoR
  • Laatst online: 27-11 13:55

TwoR

Gekleurde stippen

Tja als je dan toch coax doet moet je het alleen wel snachts doen als je buren slapen :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oplossing:

VPN over internet. Maar volgens mij is dit topic al eerder langsgekomen. Zou me nieks verbazen als dit een dubbelpost is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 23:02
VPN over internet is niet echt de bedoeling denk ik, in verband met de matige uploadsnelheden via het internet aangezien deze dan eigenlijk altijd geknepen zijn naar grenzen die niets voorstellen in vergelijking met de snelheden via LAN.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Gewoon draadloos doen, werkt prima. Ik zou wel richtantennes gebruiken :)

De islam kan uw vrijheid schaden

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:06
Als je een snellere verbinding wilt dan over het internet nodig is zo ik inderdaad voor een richtantenne gaan. Je had het er zelf al over. de goedkoopste oplossing is dan om twee wireless kaarten te nemen, en daar een adhoc verbinding mee te maken (even voor de duidelijkheid; over het algemeen is het zo dan een accesspoint geen sterker signaal uitzend dan een kaartje. meestal is het 30mwatt, max volgens de wet is 100mwatt. het kost je dus alleen maar meer geld om een acces point te nemen ipv een los kaartje) het nadeel is dus wel dat je een line of sight moet hebben met elkaar. als je er dan zelf richtantennes aan mod (zie het grote wireless topic voor meer info hierover) dan kan je die 400m makkelijk overbruggen met een snelheid van 11mbit.

Verwijderd

Glasvezel is ook wel te betalen hoor :) Perfecte oplossing.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Slagroom
Hmmm, al iets duidelijker, ik zal dat topic even doorploegen

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 00:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Misschien enigzins offtopic; maar 100meter is niet het maximum van UTP! 100meter CAT5 is het maximum gegarandeerde met 100MBit. Wil uiteraard niet zeggen dat je niet meer haalt, en als je over die lengte gaat, neemt de snelheid waarschijnlijk wel af, maar als je games of internetsharing doet, dan heb je aan paar MBit genoeg.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Jorn
  • Laatst online: 28-11 16:58
DynaMikeY schreef op 27 september 2002 @ 15:45:
Misschien enigzins offtopic; maar 100meter is niet het maximum van UTP! 100meter CAT5 is het maximum gegarandeerde met 100MBit. Wil uiteraard niet zeggen dat je niet meer haalt, en als je over die lengte gaat, neemt de snelheid waarschijnlijk wel af, maar als je games of internetsharing doet, dan heb je aan paar MBit genoeg.
jah, maar 400 meyer gaat je dus echt niet lukken zonder repeaters hoor!!!
Ga het verlies van die kabel maar eens berekenen en gij zult versteld staan!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

leeuk idee--> satelietje de lucht in blazen en 2 schotels...fun :)

• Slagroom
M'n maat begon gisteren over lasers. Hij zei dat je met lasers een 100Mbit verbinding kunt opstellen mits je beschikt over een laser dit 100Mhz aan kan o.i.d. :?. Dit lijkt me wel een strak plan... maarrrrrrrr.... er zitten allemaal bomen tussen ons (welke wel zijn te verwijderen door je kettingzaag creatief te gebruiken).

Wouk ff zeggen... lasers zijn dus niet van toepassing. Ik denk dat die richt antennes wel chill zijn...

• Joepho

Joepho

is er een max lengte aan coax?? nee?
stoeptegeltjes op tillen kabeltje eronder tegels terug en voila...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Joepho schreef op 29 september 2002 @ 18:40:
is er een max lengte aan coax?? nee?
stoeptegeltjes op tillen kabeltje eronder tegels terug en voila...
wel, geloof meter of 800 ;)

edit:

denk toch dat ik me sterk vergis als ik zo de replies lees :/
volgens mij was de maximale lengte van thin ethernet rond de 800m maar zeker weet ik het nu ook niet meer, anyway 185m is iig de maximale segment lengte bij coax ;)

Verwijderd

Max van UTP en COAX is zo'n 185 meter voor zover ik weet. Wil je verder komen moet je toch gaan denken aan een repeater ofzo. Mij lijkt de richtantennes het beste al heb ik geen idee hoeveel dat kost.

• Joepho

Joepho

erkens schreef op 29 september 2002 @ 18:47:
[...]

wel, geloof meter of 800 ;)
en ze hebben maar 400 nodig...

• Jorn
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 18:57:
Max van UTP en COAX is zo'n 185 meter voor zover ik weet. Wil je verder komen moet je toch gaan denken aan een repeater ofzo. Mij lijkt de richtantennes het beste al heb ik geen idee hoeveel dat kost.
Coax thinnet is idd 185 meter, thicknet mag geloof ik veel meer!
En utp is 100 meter, ietsje meer kan wel, maar de snelheid word snel minder.

• Joepho

Joepho

maar is dit een idee onder de tegeltjes door?

• Giblet
  • Laatst online: 28-11 21:41

Giblet

Dingen

Joepho schreef op 29 september 2002 @ 19:07:
maar is dit een idee onder de tegeltjes door?
Totdat ze opnieuw gaan straten... ja!

• Joepho

Joepho

tja maar hoe vaak gebeurt dat nou?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Joepho schreef op 30 september 2002 @ 12:48:
tja maar hoe vaak gebeurt dat nou?
het blijft een feit dat het gewoon niet mag ;) tenzij je een vergunning oid hebt :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:59

Jimbolino

troep.com

http://www.routershop.nl/nl/dept_15.html

Draadloos Building-to-building bundle Euro 712,81incl
Tot 7 KM overbruggen

- 2 X Linksys WAP11
- 2 X SD27 Parabolische richtantenne
- 2 X 1 meter Coax + koppelstukken
- Montage beugels voor paal of mast

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:01
Jimbolino schreef op 30 september 2002 @ 13:12:

Tot 7 KM overbruggen

- 2 X Linksys WAP11
Jupz, zo'n oplossing is levensvatbaar.. andere zonder richtantenne's kun je gewoon op je buik schrijven :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

Laat het effe weten hoe jullie het oplossen en wat dat kost, heb er ook wel belang bij.
Een afstand van 275 meter overbruggen. Zat ook te denken aan draadloos.

11 mbit is genoeg voor de meeste spellen.

Nothing more to say...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 16:13
Met het orginele Ethernet (dus met kabels van 1 cm dik en een snelheid van 10mbit/s kan:

- Per kabel 500 m.
- <= 1500m per route
<= 2 repeaters per route
<= 1 point to point kabel per route
- max. 1024 apparaten

en een point to point kabel is max. 1000 m. al heb ik geen idee wat dat precies is.

Voor IEEE 802.3 10Base5 is de maximale route 2.5 km

Al deze info komt uit mn dictaat Datacommunicatie. En als ik me het nog goed herrinner kun je met 100mbit UTP 100 meter en met 10 mbit UTP 1000 meter want de maximale lengte is niet afhankelijk van signaalverlies, maar meer van de maximale looptijd (een ethernetkaart verwacht binnen zoveel tijd een antwoord terug, als ie dat niet krijgt, dan stuurt ie het frame opnieuw)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Joepho schreef op 27 september 2002 @ 19:13:
leeuk idee--> satelietje de lucht in blazen en 2 schotels...fun :)
Hang dan gelijk een zappeling met schotel in de lucht met een webcam erop |:( :P

Hmm, toch maar eens proberen, heb nog ergens een ouwe 486 :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Stel je wilt zo'n SD27 antenne gaan gebruiken, hoe gaat dat dan precies in z'n werk ?
wat voor spul heb je nog meer nodig ? (Ik heb hier al een netwerk met een AP etc, maar een vriend van me 300 meter verderop heeft nog niks)
Zou het ook kunnen met de SD15 ?

Verwijderd

Ja dat werkt ook.
Wij zijn hier ook een draadloos netwerk aan het maken, onze afstand zal ca 400-450 meter zijn.
Wij gebruiken: 2x Linksys wap11 en 2x sd15(antenne) voor de draadloze verbinding.
Voor binnen gebruiken we:
2x chello modem aan 1 kant aangesloten op een Linux pc(voor load ballancing) als router(3x nic), deze gaat vervolgens naar een 100mb switch, deze verdeeld alles 2x naar pc binnen en 1x naar AP(wap11) en dan via sd15 naar andere lokatie.
Op de andere locatie wordt ook 1x sd15 gebruikt en een wap11 die direct aangesloten is op 1 pc.

• Slagroom
Wie heeft er trouwens ervaring met een WLAN op 11Mbit op deze afstand? Wat is dan bijvoorbeeld de snelheid (kb/s)?

Verwijderd

Jimbolino schreef op 30 september 2002 @ 13:12:

Tot 7 KM overbruggen

- 2 X Linksys WAP11
Over illegaal gesproken!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 20:43
Slagroom schreef op 27 september 2002 @ 12:46:
Hallo, ik wil met een maat van mij een netwerkje aanleggen. Nu zitten we met een probleem. Wij wonen zo'n 400 meter van elkaar af en er staan bomen en huizen tussen.

Wie kan mij en mijn maat adviseren over deze kwestie. Wij willen gaan werken met 1 of 2 access points. Kun je 2 access points met elkaar laten communiceren? Wat zou voor ons een goede (niet al te duure +/- 1500 euro inclusief access points en pcmcia kaartjes) zijn.
Ik zou ff aan kpn vragen wat het kost om een VASTE verbinding tussen jullie huizen te nemen... mischien valt de prijs wel mee .....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 15:28:
[...]

Over illegaal gesproken!
Hier is niks illigaals aan, volledig legaal.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:16:
[...]

Hier is niks illigaals aan, volledig legaal.

Hoe kom je daar bij ? Dit is dus zo illegaal als het maar kan.

Het limiet is 100mWatt maximaal. Met 24dBi antenne's zit je al snel op het 5-10 voudige van dat...

Verwijderd

Met UTP kan je tenzij er zware storingsbronnen zijn 1000 meter overbruggen zonder versterkers. Maar in dit geval kan je gewoon voor WiFI verbindingen ofzo gaan. Doen wij ook

Situatie is dus er komt ADSL op onze centrale MAAR wij zitten net 1,5 km te ver weg. Laatste stukje doen we dus met WiFi... daarmee kun je 6 kilometer overbruggen waarbij je minstens 5 van de 11 megabit overhoudt en bij slecht weer haal je ook nog minstens 1 megabit.
Ik zal ff kijken of ik nog wat info sites heb... (niet nu)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

maak een Goedde antenne.. Als je een 75% labda antennen maakt met een 25% labda antennen voor de antennen in de richting van zender.. krijg je een hele mooie straal.. hel plat over de aarde heen.. als je dan dit opvoert tot 1 watt.. kom je een heel end.. alleen dit moet je allemaal ff gaan uitrekenen.. voor mij te lang geleden.. dit is wat ik er nog van weet :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Jorn
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 21:47:
Met UTP kan je tenzij er zware storingsbronnen zijn 1000 meter overbruggen zonder versterkers. Maar in dit geval kan je gewoon voor WiFI verbindingen ofzo gaan.
Waaaaat?
Je hebt je zeker vergist in het aantal nulletjes :?
Utp kan tot 100 meter, met geluk 150, meer geef ik je geen kans!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
UTP Cat 5 100Mbit (100BaseTX) kan tot 100 meter. 1000 meter haal je echt niet volgens mij!

Over die lasers, lijkt me niet een goed plan. Had een docent van me t namelijk ook laatst over tijdens een les. Lasers moeten namelijk erg nauwkeurig gericht worden. Zelfs warmte etc. kunnen het ding de kleinste afwijking geven waardoor het niet meer werkt.

Als ik jullie was zou ik ff op het ALOHA protocol zoeken op internet. Dit werd / wordt in Haiti (hoe toepasselijk) op de universiteit gebruikt om de verschillende dependances op de verschillende eilanden te verbinden.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Slagroom
Ik heb even gezocht naar het Aloha protocol... pffff... zijn daar geen kant en klare oplossigen voor?

• wacco
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

als je gaat kabeltje trekken, check wel ff of je alleen maar straattegels tussen de twee locaties hebt. :9

* wacco spreekt uit ervaring...

onder asfalt door is nogal ehh... een uitdaging ;)

Spolap: Interactive webcomic

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

kheb hier hetzelfde draaien als bovenstaand vermeld staat (die linksys dingen)

zelfde antenne's, niks illegaals aan (als je dan gaat zeuren, denk dan wel eerst ff na) en werkt als een tierelier...! echt aan te bevelen... en wij waren stukken minder knaken kwijt... maarja, wel maar 1 antenne, dusch... (bij mij overbrug ik zo'n 150m)

Chriet Titulaer is de man

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 15:43
j_iscool schreef op 27 september 2002 @ 15:48:
[...]

jah, maar 400 meyer gaat je dus echt niet lukken zonder repeaters hoor!!!
Ga het verlies van die kabel maar eens berekenen en gij zult versteld staan!
Verlies het het probleem niet. Ethernet timings zijn het probleem.
Elektriciteit is gewoon niet snel genoeg heen en terug. Tegen die tijd (op 400m) heeft ethernet al lang opgegeven en een nieuw pakketje gestuurd.

Zoals gezegd is 100m ookk de standaard. Tot 150m heb je nog een kansje.. daarboven? Forget it.

• witchdoc
erkens schreef op 27 september 2002 @ 13:54:
[...]

coax kan prima, blijf je alleen met het probleem van die tuinen zitten...
Coax kan NIET! Althans niet de hier meestbekende dunne versie met BNC connectoren. Dikke coax (+- 8mm diameter!) die geconnecteerd wordt met vampire-taps (of n-type connectoren) en trancievers kan wel 500m. Maar die kabel is duur en redelijk moeilijk te bewerken/leggen.

Verwijderd

Wat ik niet snap is hoe wil je met een richtanttenne werken als er bomen en huizen tussen staan?? Gaat toch niet werken??

• witchdoc
PS, voor zulke afstanden realistisch te overbruggen zonder VEEL centen uit te geven, lees dan Draadloos +-600m netwerk even :)

woops, geen LOS, negeer dit dus maar.

Verwijderd

Cutebritney schreef op 02 oktober 2002 @ 21:25:

[...]

Hoe kom je daar bij ? Dit is dus zo illegaal als het maar kan.

Het limiet is 100mWatt maximaal. Met 24dBi antenne's zit je al snel op het 5-10 voudige van dat...
Ik heb dit dus nagevraagd, het gaat om zend vermogen van de versterker, die mag niet meer als 100mWatt zijn en dat ie is niet.
Dat die antenne het versterkt doet er niet toe, het gaat om het zendvermogen dat uit de zender komt niet van de antenne zelf. Het gaat om technisch/electronische versterking dmv een zender/versterker, dat mag niet.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

poohbeer schreef op 03 oktober 2002 @ 08:57:
[...]

Coax kan NIET! Althans niet de hier meestbekende dunne versie met BNC connectoren. Dikke coax (+- 8mm diameter!) die geconnecteerd wordt met vampire-taps (of n-type connectoren) en trancievers kan wel 500m. Maar die kabel is duur en redelijk moeilijk te bewerken/leggen.
he, lees de draad ff ;)

Erkens in "400 Meter overbruggen met..."

• buiter
  • Laatst online: 29-11 15:43
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 15:32:
[...]

Ik heb dit dus nagevraagd, het gaat om zend vermogen van de versterker, die mag niet meer als 100mWatt zijn en dat ie is niet.
Dat die antenne het versterkt doet er niet toe, het gaat om het zendvermogen dat uit de zender komt niet van de antenne zelf. Het gaat om technisch/electronische versterking dmv een zender/versterker, dat mag niet.
Dat is niet waar.....

Het is 100mW EIRP
Dit houdt in dat je totale uitgestraalde vermogen maximaal 100mW is. (incl antenne)
Pagina: 1