Toon posts:

[DHCP]ip aanvragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet altijd van telenet onmiddelijk een ip krijg als suse 8.0 dat aanvraagd bij een boot moet ik vaak rebooten tot hij wel een ip krijgt. Na een paar keer krijgt hij dat ip dan wel door via dhcp.
Aangezien mijn netwerkkaart goed ingesteld is ligt het daar niet aan. Maar hoe kan ik nu in suse de tijd van aanvraag naar een ip langer laten duren (want nu vraagt hij maar 6 seconden ongeveer een ip aan).
Of kan ik dit m.b.h.v. een commando nog zelf aanvragen zodat een reboot niet nodig is?

Verwijderd

je kan toch de netwerkkaart down zetten en dan weer opniew te proberen door hem weer up te doen:
code:
1
2
3
pikachuf@server# ifconfig eth0 down

pikachuf@server# ifconfig eth0 up

Waar eth0 voor je netwerkkaart staat. Kan ook xl0 zijn. Dit zie je door ifconfig

Verwijderd

Als dhcpcd wordt gebruikt kun je een parameter -t <timeout> aan het commando toevoegen. Je moet dus even zoeken waar deze wordt aangeroepen. Als je dhclient gebruikt kun je die instellen in de dhclient.conf file. Zie ook de manual pages van beiden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:30:
je kan toch de netwerkkaart down zetten en dan weer opniew te proberen door hem weer up te doen:
code:
1
2
3
pikachuf@server# ifconfig eth0 down

pikachuf@server# ifconfig eth0 up

Waar eth0 voor je netwerkkaart staat. Kan ook xl0 zijn. Dit zie je door ifconfig
het down stellen lukt dus inderdaad maar het weer up stellen niet. Toch niet met dat commando en dat is waarschijnlijk omdat hij niet lang genoeg probeerd dat ip aan te vragen.
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:32:
Als dhcpcd wordt gebruikt kun je een parameter -t <timeout> aan het commando toevoegen. Je moet dus even zoeken waar deze wordt aangeroepen. Als je dhclient gebruikt kun je die instellen in de dhclient.conf file. Zie ook de manual pages van beiden.
Volgens mij wordt dus dhcpcd gebruikt, is het mogelijk om daarvan de timeout te veranderen naar een iets grotere tijd zodat dit bij het booten automatisch gebeurd?

Maar het commando dhcpcd -t [TIJD] blijkt in ieder geval succesvol, moest ik dit nu in de boot kunnen instellen zou het nog beter zijn natuurlijk.

Verwijderd

Volgens mij is dat wel in te stellen. Ga eens graven in de Yast control center, ergens bij runlevels, of sysconfig of zo staat het wel (ik heb linux/suse nu niet aanstaan, ik check het vanavond wel even).

• real-0ne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

ifconfig eth0 dhcp

/etc/init.d/network restart en klaar is kees....

De enige echte....

Verwijderd

Het staat inderdaad in Yast control centre --> System --> Sysconfig Editor --> Network --> DHCP --> DH_CLIENT_SLEEP = <seconds>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 19:29:
Het staat inderdaad in Yast control centre --> System --> Sysconfig Editor --> Network --> DHCP --> DH_CLIENT_SLEEP = <seconds>
Die had ik nog niet zien staat, bedankt!!!!
Pagina: 1