Toon posts:

Software cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij PC alert 4 van MSI zit er een software coolingsprogramma "coolerXP". Ik dacht van het eens te proberen en tot mijn verbazing zakte mijn CPU temperatuur van 43 naar 32 graden! Nu vroeg ik me af of er nog zo van die utils zijn die hetzelfde doen aangezien ik het ook voor niet MSI- moederborden wil gaan gebruiken. (notebooks bv)

Ik heb al vanalle utils gebruikt maar rain, waterfall e.d worden niet meer ondersteund en crashen.
Enkel CPUidle ( http://www.cpuidle.de/ ) wordt nog doorontwikkeld... En dat programmatje laat de temperatuur eerder stijgen dan dalen :Z :?

Zijn er nog werkende alternatieven?

Ps. Ik gebruik win XP. Ik vraag me af wat zo'n programma juist doet aangezien XP normaal zelf het HLT commando aan de processor moet geven.

Verwijderd

Als een cpu niets doet, voorzorgt het progje ervoor dat de cpu ook echt niets doet dus de temperatuur gaat omlaag.

Maar ik vindt zo'n proggies alleen maar klote.

Maar als de cpu iets doet, dan werkt het proggje niet meer.

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:23
Doet XP dus niet?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
-Weer iets dat onder XP niet werkt :/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met Cpuidle een daling van de temperatuur bekomen van 43 naar 33 graden door de optie 'disable standard cooling' te gebruiken.

• Repeat64
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 18:54
Hoe werkt dit dan? Als de CPU idle is dan detecteerd het progje dat? Op dat moment is de CPU toch niet idle meer? En als je zit te werken op je PC werkt het dus niet?
Ik sta op het punt om een paar casefans in te bouwen om mijn AMD een paar graden naar beneden te krijgen.

Check hier mijn Specs

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01-2025
Daalt het stroomverbruik ook door CPU Idle ???

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

Topicstarter
cdgrit schreef op 27 september 2002 @ 11:46:
Daalt het stroomverbruik ook door CPU Idle ???
Ja... daarom dat ik het ook voor notebooks wil gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Repeat64 schreef op 27 september 2002 @ 11:43:
Hoe werkt dit dan? Als de CPU idle is dan detecteerd het progje dat? Op dat moment is de CPU toch niet idle meer? En als je zit te werken op je PC werkt het dus niet?
Ik sta op het punt om een paar casefans in te bouwen om mijn AMD een paar graden naar beneden te krijgen.
Van de CpuIdle homepage:

The CpuIdle Approach

Under normal circumstances the CPU isn't always active but spends much time waiting for the keyboard, harddisk or CD-ROM. What would be more logical than to turn off the CPU for that period? That's exactly what the HLT machine instruction (Opcode F4) does. Whenever the CPU encounters a HLT instruction the clock is halted and the CPU enters suspend mode until an interrupt, NMI, or reset happens. With the advent of power saving microprocessors like the Cyrix Cx486S the HLT instruction elicits an additional benefit. When "Suspend on HLT" is enabled in the configuration register the processor not only stops on HLT but also enters the power saving suspend mode.

Why Doesn't Windows Do That?

Modern operating systems like Linux execute the HLT instruction in an idle priority thread. This thread is always executed when the CPU is otherwise idle. No additional execution time for HLTing is needed, the CPU will not run slower.

While other operating systems like Linux always used this mechanism, Windows only learned it with NT. But even with NT and following versions it is only enabled when the BIOS and ACPI implementation is recognized by the OS.

The Chipset Part

With modern chipsets like VIA KX or SiS 7x5 an additional variable enters the equation. These chipsets need to be specifically programmed to allow the CPU entering the HLT state. Windows itself does not perform this programming (chipset optimization in CpuIdle), the BIOS must handle it- which many, even modern, BIOS implementations don't do.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer VCool eens.. heb ik goede ervaringen mee (athlon 1000: 50 -> 28, XP 1400: 48 -> 25, terwijl de pc 'normaal' gebruikt wordt, alleen bij bijv. spelletjes vliegt de temperatuur meteen omhoog..)

http://vcool.occludo.net/ (neem wel de 'beta', de andere versie is heel erg oud..)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Ik kan op dit moment mn duron 850 @ 1100 het beste gebruiken i.c.m deze programma's :P
dan blijft ie altijd stabiel in Unreal 2003 , dan er na 10 minuten uitklappen :)

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11-2025
kheb effe CPUidle geinstalleerd en wat een verschil man:
gewoon tijdens het internetten (veel lezen dus, vooral hier op GoT) een daling van 54°c naar 40°c met een Athlon1300

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:56:
Ik kan op dit moment mn duron 850 @ 1100 het beste gebruiken i.c.m deze programma's :P
dan blijft ie altijd stabiel in Unreal 2003 , dan er na 10 minuten uitklappen :)
Unreal 2003 spelen met deze proggies heeft dus geen zin...

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 27 september 2002 @ 15:18:
[...]

Unreal 2003 spelen met deze proggies heeft dus geen zin...
Mjawel, je haalt alleen aanzienlijk wat frames minder

DM asbestos valt wel mee, die loopt wel op snelheid

• vandenhork25
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12-2017
CPU Cool is ook een goed programma, zit een speciale functie in voor Athlon processors.

Verwijderd

vandenhork25 schreef op 27 september 2002 @ 15:41:
CPU Cool is ook een goed programma, zit een speciale functie in voor Athlon processors.
Gewoon de HALT functie? :P

Verwijderd

Wat een tool dat CPUidle (i.c.m. MBM). _/-\o_
Dat was met alleen een zalman koeler (CPNS6000Cu) nog 63 graden en met bijschakeling van mijn twee coolermaster 8 cm casefans op 5 V verlaagd naar 54 graden (het bewijs dat een beetje airflow al helpt). Ik ben nu terug naar 39 graden onder lage belasting (beetje internetten, simpel spreadsheet draaien en tekst verwerken)!
Een verlaging dus ten opzichte van de 63 graden van 38% en ten opzichten van de 57 graden toch ook nog 27%, meer dan een kwart er af dus. :)

[edit] met BURN7K er over heen knalt ie binnen 20 minuten naar 67 graden }) (and still climbing...), dus het klopt dat het progje alleen in de slaapstand wat doet. Aardig ook om te zien dat het hele spul binnen een paar minuten na stoppen van BURN7K alweer onder de 50 graden zit. [edit]

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2002 11:02 . Reden: resultaten stressed test ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ja leuk.. je hebt imho alleen erg weinig aan zulke programmaatjes.. zorg liever dat je je actieve koeling op orde hebt, want zodra je ff fijn een uurtje gaat gamen schiet die temperatuur alsnog omhoog en heb je er niks aan

enig nut zou zijn inderdaad in een laptop, maar die heb ik zelf in 9 van de 10 gevallen gewoon aan de netstroom hangen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

jullie weten waar deze smile op slaat? }:O
instaleer toch koeien mensen, CPU Idle time is crimineel... je hebt niet voor niets een snelle proc! doe er wat mee

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
die cool down prgs doen meer schade dan je denkt. Temp dat in eens met 20 graden stijgt en dan ineens met 20 graden daalt. Dat bevordert naar mijn mening slijtage...

dikzak

Pagina: 1