Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fans op 5 of 12v laten werken

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen GOT leden,

De laatste tijd zit ik dit forum steeds meer door te lezen en ben van plan mijn eigen servertje ook wat te gaan modden. Inmiddels via vraag&aanbod een windowkit op de kop weten te tikken die ik erin wil gaan zetten. Dit zal niet echt het probleem worden, maar wat ik graag zou willen doen, maar waar ik niet echt verstand van op (ondanks mn diploma Elektrotechniek :( ) is het veranderen van het aantal volts van de fans van de CPU en van de voeding.

- Hoe moet ik mn voedingsfan aansluiten om deze op 7 volt te laten werken ?
- Hoe moet ik mijn CPU fan aansluiten om ook deze op 7 volt te laten werken ?

Verder heb ik het idee dat mijn Maxtor 10GB 5400RPM een beetje lawaai maakt, maar of dit "lawaai" echt te verhelpen valt weet ik niet. Misschien een beetje met wat dempingsmateriaal ? Wat zouden jullie aanbevelen om hiervoor te gebruiken ?

Alvast bedankt,

Molski

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Tarin

Just plain weird.

Welkom op GoT :)

Er zijn (sorry) op al je vragen wel antwoorden in de search te vinden.. maar what the heck, * Tarin is in een goeie bui.

Voedingsfan op 7 volt: voeding openschroeven, voeding van de fan aansluiten op +12 en +5, hoppa: 7 volt.
cpufan zou ik persoonlijk niet op 7 volt gooien.. maar het kan op dezelfde manier

Voor hdd's heb je silent behuizingen, ze worden vrij warm, dus gooi er niet te veel isolatiemateriaal omheen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Je moet idd. de draden op de 12 en de 5 volt lijn aansluiten, maar waarom de voeding openschroeven?!? Je kan net zo goed een molex gebruiken (Je weet wel, zo'n harddisk/cdrom voedingsplug.

Enne groeten en bedankjes hoeven er niet onder, dat spreekt hier voor zich! :)

Je zou de harddisk in een apart kastje kunnen bouwen met een eigen 7V fan, of misschien is een stukje rubber tussen de schroeven al genoeg...

Je kan trouwens makkelijk 10 fans aan één molex hangen... ze zuipen niet zo veel.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig ben je in een goede bui vandaag :)
Heb net (natuurlijk) al lopen zoeken op dit forum, maar kom zo ontzettend veel tegen dat ik hoopte op een makkelijk en duidelijk antwoord op mn vragen (zoals nu is gebeurd (en snel ook nog ;) ).

De CPU is een P2 300@337Mhz en word volgens mij helemaal niet zo warm, dat ik het idee heb dat die best wel op 7 volt zou kunnen draaien, maar luister ook liever naar de ervaringen van anderen hierover. De CPU is bijna altijd voor minimaal 95% idle, omdat veel door mn geheugen verwerkt wordt en niet door de CPU dus deze word bijna nooit warm.

Verder zit er nog een extra casefan in, op 12v, maar daar heb ik mooi een schakelaartje tussen gezet omdat die in principe nooit aan hoeft, maar af en toe aan had staan als het erg warm is (server staat namelijk in een kast http://62.163.34.150/PHPhotoalbum/albums/userpics/server.jpg ). Ik zal in ieder geval vanmiddag mooi ff mn voedingsfan op 7 volt zetten (kan ik mooi meteen mn HDD backuppen) en ook eens gaan zoeken voor wat dempingsmateriaal.

Molski

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Benadski schreef op 27 september 2002 @ 10:58:
maar waarom de voeding openschroeven?!? Je kan net zo goed een molex gebruiken (Je weet wel, zo'n harddisk/cdrom voedingsplug.
quote]

Zo zit mijn casefan ook aangesloten ja, maar dan zal ik hem toch moeten openschroeven om de voedingsfan draden los te halen en 'naar buiten' te halen zeg maar :) Maar als ik die fan gewoon met de draden nog in de voeding netjes kan aansluiten doe ik dat omdat ik heeeelemaaaal niet van loshangende draden houd ;)

Molski

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:04:
Gelukkig ben je in een goede bui vandaag :)
Heb net (natuurlijk) al lopen zoeken op dit forum, maar kom zo ontzettend veel tegen dat ik hoopte op een makkelijk en duidelijk antwoord op mn vragen (zoals nu is gebeurd (en snel ook nog ;) ).

De CPU is een P2 300@337Mhz en word volgens mij helemaal niet zo warm, dat ik het idee heb dat die best wel op 7 volt zou kunnen draaien, maar luister ook liever naar de ervaringen van anderen hierover. De CPU is bijna altijd voor minimaal 95% idle, omdat veel door mn geheugen verwerkt wordt en niet door de CPU dus deze word bijna nooit warm.

Verder zit er nog een extra casefan in, op 12v, maar daar heb ik mooi een schakelaartje tussen gezet omdat die in principe nooit aan hoeft, maar af en toe aan had staan als het erg warm is (server staat namelijk in een kast http://62.163.34.150/PHPhotoalbum/albums/userpics/server.jpg ). Ik zal in ieder geval vanmiddag mooi ff mn voedingsfan op 7 volt zetten (kan ik mooi meteen mn HDD backuppen) en ook eens gaan zoeken voor wat dempingsmateriaal.

Molski
-Search: Het klopt dat je niet snel vindt wat je zoekt, vooral omdat hij momenteel gewoon brak werkt..

-cpu: zo gauw je iets aktiefs doet op je pc gaat hij hard werken hoor.. overall draait hij misschien 95% idle, maar als hij een keer een kwartier full load draait (zoals bij een spel) vindt hij een goeie koeling wel zo leuk.
De temps kan je eventueel opvragen met Motherboard Monitor, hoewel ik heb gemerkt dat meerdere p2-moederborden nog geen sensors hebben, dus misschien heb je er nix aan.
Trouwens: 95% idle? Dat kan niet! Je moet minstens een koe draaien (:+), [dpcpromootmode]http://www.dutchpowercows.org[/dpcpromootmode]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ja, sorry, ben nog niet echt wakker |:( :)

EDIT: Je hoeft alleen de zwarte draad van je fan dus los te halen en die aan de 5V (rood) hangen, de andere blijft aan de 12V hangen.

Enne rechtsboven elke post zit een edit knopje, daarmee kun je berichten wijzigen, dan weet je dat ook weer. :)

Verwijderd

Topicstarter
-cpu: zo gauw je iets aktiefs doet op je pc gaat hij hard werken hoor.. overall draait hij misschien 95% idle, maar als hij een keer een kwartier full load draait (zoals bij een spel) vindt hij een goeie koeling wel zo leuk.

Trouwens: 95% idle? Dat kan niet! Je moet minstens een koe draaien (:+), [dpcpromootmode]http://www.dutchpowercows.org[/dpcpromootmode]
Ik draai een Mitel E-Smith SME Server en das onder LinuX (Redhat based) dus proggies zoals MBM zullen hier nooit op gaan werken. En de server is zeker weten bijna altijd idle omdat de meest gebruikte en zware toepassingen (mail server, ftp server, SQL, Apache webserver etc.) grotendeels het geheugen gebruiken omdat de webserver mod_gzip compressie gebruikt (=minder bandbreedte, maar meer cpu/geheugenkracht).

Molski

Verwijderd

Mijn AMDtje draait altijd op 7V en die dingen staan nu niet echt bekend als koele kikkers.
Heb er een weerstandje voor, ik hou niet zo van dat 12/5V gedoe.
Voedingsfan wordt gestuurd door een PWM-schakeling met een MIC502.
Btw ik speel geen spellen, hou ik niet van...

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:26:
[...]

Ik draai een Mitel E-Smith SME Server en das onder LinuX (Redhat based) dus proggies zoals MBM zullen hier nooit op gaan werken. En de server is zeker weten bijna altijd idle omdat de meest gebruikte en zware toepassingen (mail server, ftp server, SQL, Apache webserver etc.) grotendeels het geheugen gebruiken omdat de webserver mod_gzip compressie gebruikt (=minder bandbreedte, maar meer cpu/geheugenkracht).

Molski
Owhkay, ik wist niet dat het om een servertje ging.
Maar dan kan er nog wel een koe op :Y)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Je kunt het beste even de faq lezen: Frequently Asked Questions CME

Daar staat ook een stukje over een fanbus/baybus.. Ik denk dat je daar genoeg info uit kunt halen.

succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.