Geen probleem maar waarom werkte het gister niet?

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik ben gister een simpel netwerkje wezen aanleggen bij een maat van mij.
Gewoon 2 computers aan elkaar met een crosscable.

Het was de bedoeling dat hij beneden (WinXP) kon internetten d.m.v. internetsharing. De computer boven (Win98) kreeg internet binnen via casema.

Boven:

NIC voor intern:
192.168.1.1
255.255.255.0

NIC voor casema:
ISP automatische settings.

Beneden:

NIC intern:
192.168.1.5
255.255.255.0
gw 192.168.1.1
dns 192.168.1.1

Werkgroep allebei MSHOME, TCP/IP protocol aanwezig natuurlijk, Bestands en Printerindeling aan enzo.. Meerdere andere combo's geprobeerd...

Maar NO GO he.. die computers konden elkaar maar niet pingen.. de kabel overnieuw geknipt en getest op andere computer en hoppa allebei op internet...
Kabel weer in de computer die nu op het netwerk zou moeten.. NO GO.. :(

DHCP ingesteld op de client.. (heb weinig nut als ze niet ekaar kunnen pingen maar goed) Gereboot.. ipconfig /renew en hij zei dat ie geen IP adres toegewezen kon krijgen.. tsja.. hij zag die computer boven gewoon niet..

Andere driver voor NIC maar gebruikt... nope ook niet.. :( Ik werd er een beetje wazig van.. nog wat uurtjes gezeten.. doet het gewoon niet... OKK.. dan maar zo:

format c: /q

En hoppa op de comp beneden ook lekker Windows 98.. het was inmiddels half 1 toen de install klaar was en ik stelde het netwerk weer in zoals boven.. weer van alles geprobeerd... NO GO..

Toen d8 ik dat het wel is aan de NIC kon liggen dus ik haalde ff de NIC uit die andere test computer die wel werkte.. helaas was dat een ISA kaart en de computer die moest gaan werken had geen ISA sloten.

Helemaal ten einde raad uninstallde ik de NIC en zette de comp uit. Ik heb toen gewoon helemaal omdat ik niks meer wist de NIC in een ander PCI slot gezet (hij zat in het slot helemaal aan de zijkant.. het verste van je VGA af) en bootte de comp en installde de NIC weer :z ... weer ff rebooten.. ipconfig... WTF.. hij heeft een IP adres? HUH? Jah ik heb echt DHCP aan staan he?? ping 192.168.1.1 wtf hij werkt..

Ik kon dus wel door de grond zakken.. de oplossing was dus de NIC in een ander PCI slot duwen,.. nu is mijn vraag:

wtf heb het er mee te maken in welk PCI slot je NIC zit?

Ik vindt dit namelijk een beetje vaag, en wil hier graag van leren :)

Thx voor de reacties ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 19:45
Het is mogelijk dat het slot geshared wordt met die van de VGA-kaart.
Omdat de VGA-kaart een hogere prioriteit (meen ik mij te herinneren) heeft, zal deze de NIC uitschakelen, waardoor hij niet werkt:

(windows geeft dan vaak geen melding, of er staat in systeem -> netwerkadapters -> nic --> dit apparaat werkt correct)

In een ander slot plaatsen heft de share op, waardoor de NIC wel correct kan functioneren en een IP adres kan vragen.

Verwijderd

PCI-slotje wil ook wel eens kapot gaan!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43
Misschien zo'n omgedraaid pci-slot?
En dat je kaart daar niet mee compatibel is?
Waar zijn deze trouwens voor?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Hmmm ja zou allemaal wel kunnen.

Hij gaf idd geen confilct melding bij de IRQ's... dus daarom d8 ik dat alles goed zat.

Maar dat ie wordt geshared door de VGA kaart.. ? Hmm VGA is wel AGP en NIC PCI maar goed.. toch vreemd.

Kapot is niet echt een optie.. computer is net 2 weken oud.. (zou alsnog kunnen maar ja)

Is trouwens een AOpen AK 77 pro mobo (ATA 133 USB 2.0 enzo :9 )

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/mb/images/ak77pro-133-s.jpg

Ik d8 juist dat het goed was om je NIC in het meest verre PCI slot te drukken...
Is dit niet waar dan?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

zo te zien zit daar ook nog zo'n ander vaag slotje (AMR ofzo? ben het echt ff kwijt) misschien dat hij daarmee dus shared...?

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

DeMoN schreef op 27 september 2002 @ 11:23:
Is trouwens een AOpen AK 77 pro mobo (ATA 133 USB 2.0 enzo :9 )
Ik d8 juist dat het goed was om je NIC in het meest verre PCI slot te drukken...
Is dit niet waar dan?
Ik heb een zooi DX34's van AOpen, en daar kan je geen PCI-Master in slot 5 stoppen, wel in slot 4. Het zou dus best kunnen kloppen dat jouw nic het in slot 5 gewoon niet deed.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
uzer schreef op 27 september 2002 @ 11:28:
zo te zien zit daar ook nog zo'n ander vaag slotje (AMR ofzo? ben het echt ff kwijt) misschien dat hij daarmee dus shared...?
CNR zover ik weet ;)

Enne misschien shared ie er wel mee.. lijkt me ook sterk maar ja zou kunnen :)
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 11:29:
[...]

Ik heb een zooi DX34's van AOpen, en daar kan je geen PCI-Master in slot 5 stoppen, wel in slot 4. Het zou dus best kunnen kloppen dat jouw nic het in slot 5 gewoon niet deed.
Hmmm maar uberhaupt wel raar dat ik die NIC zonder conflicten kan installen en dat WinXP ook nog is zegt : "Network detected" 10.0 mpbs up and running" ipv van "a Networkcable is unplugged"

Najaj ik vind het vaag blijven :/

Pagina: 1