[win2000] DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
Ik heb het volgende probleem.

Situatie:

Je hebt een netwrk met een interne DNS server (draait op NT4), draait perfect. Maar als je het internet opgaat (IE5) (en dus gebruikt maakt van een externe dns server) dan gebeurd het met regelmaat dat hij daarna niks meer kan vinden.

Voorbeeld: Je bent het internet op geweest (of zit op). En je wilt daarna een netwerkverbinding maken met een interne server (waar nog niet eerder in de huidige computersessie verbinding mee is gemaakt). Dan krijg je een melding dat het niet bestaat. Hij kan m dan niet vinden.

Begrijp goed dat als er al eens verbinding met een adres is gemaakt het na gebruik van internet nog steeds moeiteloos wordt gevonden.
je zou haast zeggen dat die "externe" dns server nog wordt aangesproken of zo. :?

situatie van de internetverbinding:
Het huidige netwerk maakt gebruik van internet via een ander intranet. Die dus hun eigen proxy-servers enzo hebben.

Dit gebeurd alleen op een win200 met client32 (novell) systeem, de laatste service pack is al eens geinstalleerd geweest maar zonder effect. Verder heb ik ook nog op de microsoft-site gezocht of het een bekend probleem was maar zonder succes.

Ik heb geen flauw idee waar dit "vaag" probleem vandaan komt. :|
Als er verder nog iets niet duidelijk is, vooral vragen.

Verwijderd

Heb je NetBEUI-protocol geinstalleerd?

Dat wil dit soort probleempjes nogwel eens oplossen.

• D-Raven
Ok leuk idee. Maar NetBEUI is geen optie, want het probleem komt voor in een netwerk van een bedrijf. Waar dus TCP/IP wordt gebruikt.
Ook omdat NetBEUI non routable(toch?) is is het geen optie

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
staat je nt4 dns server goed ingesteld dat ie requests forward naar externe dns?
als je win2k pc alleen de interne dns server heeft ingesteld moet het zo werken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• D-Raven
Hoe bedoel je dat precies? Ik weet wat requests zijn enzo maar bedoel je nou alle requests. En bedoel je requests forwarden voor tijdens een internet sessie?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• D-Raven
[schop] :*)

niemand een idee?

Verwijderd

Installeer wins eens op de server.
Hoop dat al jullie pc`s via DHCP geconfigureerd zijn, geef je wins server op in de DHCP, en dan wil hij het nog wel eens doen (hoop ik :P).

• D-Raven
het is idd via dhcp geconfigd, en ik zat zelf ook al aan WINS te denken. Maar dan weet ik straks nog niet hoe het kwam.
Enfin, ik zal ut eens tryen, and I'll let you know

• D-Raven
YO, WINS werkt, goodbye problems. 8) :7
Maar..
nu weet ik nog steeds niet hoe het komt... :?

[ Voor 0% gewijzigd door D-Raven op 30-09-2002 08:19 . Reden: verkeerde zin ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D-Raven schreef op 27 september 2002 @ 15:03:
YO, WINS werkt, goodbye problems. 8) :7
Maar..
nu weet ik nog steeds niet hoe het werkt...:?
Heb je in de advanced TCP/IP properties op je clients het vinkje "use DNS for NEtBIOS name resolution" aanstaan? Zo niet, dan heb je die hele NT4 DNS server waarschijnlijk nooit gebruikt.
En als je zegt NetWare Client32, betekent dat dan dat je wel IPX draait, of hebbie dat uitgezet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• D-Raven
Brahiewahiewa schreef op 27 september 2002 @ 21:36:
[...]

Heb je in de advanced TCP/IP properties op je clients het vinkje "use DNS for NEtBIOS name resolution" aanstaan? Zo niet, dan heb je die hele NT4 DNS server waarschijnlijk nooit gebruikt.
En als je zegt NetWare Client32, betekent dat dan dat je wel IPX draait, of hebbie dat uitgezet?
[slaap-mode]
weekeind weer voorbij :/
tijd voor werk, m.a.w. :O :z
[/slaap-mode]

Het vinkje staat aan.
IPX staat wel aan maar wordt niet gebruikt.

• D-Raven
Niemand een idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Het lijkt er op dat je clients gebruik maken van een externe dns server, waardoor je interne netwerk niet meer geresolve kan worden. Dus je zult je instellingen van je interne dns server dienen aan te passen, zodat deze voor externe verzoeken gebruik maakt van een andere dns server. Kijk bij 'Bind' naar forwarding en zone transfers waar je kan aangeven waar queries naar doorgestuurd dienen te worden.

buit is binnen sukkel

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leg dit eens uit:
D-Raven schreef op 27 september 2002 @ 09:20:
[...]Je hebt een netwrk met een interne DNS server (draait op NT4), draait perfect. Maar als je het internet opgaat (IE5) (en dus gebruikt maakt van een externe dns server[...]
Hoezo zouden je clients ineens gebruik gaan maken van een externe DNS server?
Hoe heb je dat werkend gekregen dat een client besef heeft van interne en externe fqdn's en welk mechanisme gebruik je om de client die switch te laten maken?
Als jouw interne DNS inderdaad iets doet à la: "Heu, U zoekt www.tweakers.net, maar dat ken ik niet. Weet je wat, ga het eens vragen aan de root servers van .net en gebruik die servers in het vervolg ook maar voor al je andere DNS queries" dan klopt het wel, want geen van de externe DNS servers gaat vervolgens bij het vragen naar een interne naam terugverwijzen naar de interne DNS server.
Heb je misschien in de TCP/IP properties van de clients zowel een interne als een externe DNS server opgegeven?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1