Toon posts:

umount cdrom : device = busy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok er was al eens eerder een post hierover, alleen de oplossing aldaar werkt voor mij niet.

Ik heb dus het probleem dat alles wat ik mount (cdroms , windows partities) ik vervolgens niet meer kan unmounten.

Ik draai gentoo en heb daarop kde 3.0.2 en ook fam is actief.
Ik heb voor SPEED een konqueror venster in de achtergrond draaien en die staat open in de $HOME dir. Nu mount ik een CD. Alles ok! maar daarna moet hij er weer uit. Unmounten wil dus niet. Device is busy. Als ik de achtergrond- konqueror dichtgooi dan wil het wel. De achtergrond konqueror zit dus niet op de cdrom voor de duidlelijkheid, heeft geen files open en eigenlijk moet hij blijven draaien voor de snelheid. Dat lsof heb ik ook niet. Hoe kan ik zien wie de cdrom claimt?
kan het unmounten geforceerd worden ? iets als "soft" bij nfs als mount- optie.
Ik wil een troublefree bak voor mijn ouders knutselen. Dan moet die CDrom wel eruit willen he! Misschien weet iemand een (simpele) oplossing en waar zou lsof bij zitten?

Verwijderd

pffff vragen vragen vragen....

euh ...
heb je automount aan staan : ps -ef |grep auto

je moet toch nog ergens in de directory /mnt/cdrom staan oid.

probeer eens om te zien ps -ef |grep cdrom

of w

Verwijderd

ZIT je toevallig op die gemounte cd-rom ? dan kun je namelijk die melding ook krijgen ;) Verander maar eens van directory, en probeer het dan nog maar een keer :)

Verwijderd

Grootste kans: je staat binnen de directory van de gemounte CD.
Denk ook aan andere users(!) als je meerdere sessies kunt openen :)

/me heeft vaker met dat bijltje moeten hakken :P

Verwijderd

lsof is gewoon een zelfstandige app: emerge lsof .

Misschien werkt dit voor je: een icoon voor de CDROM device op de desktop aanmaken (Rechts klikken->New->CDROM device). Als je daarop klikt zit er een optie Unmount in (als hij gemount was). Dan gooit KDE hem er echt uit, en ook zal hij dan eventuele cache-monitors (fam bv) eruit halen voor die files.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reakties,
Veel van jullie tips zijn in mij post min of meer al beantwoord. Ik zit dus nergens in de directory van de cdrom. Het is een struktureel probleem en niet incidenteel. Nogmaals. er draait een konqueror in de achtergrond, maar die zit ook niet op de CD rom, maar in de home dir. Als ik deze konq dicktmaak, dan kan ik wel via het menu van kde unmounten. Het is alleen dat ene venster van konqueror dat open moet blijven en NIET in de directory van cd mountpoint zit. Als ik dat venster toch dicht maak dan wil het wel. :(
Verder zegt ps -ef | grep cdrom, dat vc1 er ot zit ,met het commando grep..
Ik heb geen automount geinstalleerd.
Is er geen commando waarmee ik hard unmounten kan?

Verwijderd

1) heb je "eject /cdrom" gedaan?
2) met lsof|grep /dev/mijncdromdevice kun je zien wie nog open file descriptors heeft op de cdrom mount

Verwijderd

Topicstarter
Met lsof heb ik nu ontdekt dan FAm de boosdoener is. Die is de boel natuurlijk aan het monitorren als ik een konqvenster open heb. Rara, wat kan ik daar nou aan doen, want fam wil ik eveneens niet kwijt nu ik eindelijk gevonden heb dat het vroeger niet werkte vanwege lisa (CPU flipt naar 100% toe) Fam doet wonderen voor KDE performance. HMMM nou weet ik het niet meer. Ik kan fam vast niet instellen om cdrom te negeren..

(Nee, eject /dev/cdrom wil ook niet)

Haha, sterker nog, ik moet zlefs dit internet browser konq scherm dichtgooien om te kunnen unmounten. Bah, wat voel ik me machteloos

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
umount -l /dev/cdrom wil ook nog wel eens helpen

Verwijderd

Topicstarter
quoute
umount -l /dev/cdrom wil ook nog wel eens helpen

alas......nix da... zelfde probleem.

Verwijderd

En eerst ejecten en dan unmounten? Zelfs als je automount aan hebt staan kan die niks mounten als er geen cd meer inzit na de eject. En anders idd gewoon unmount forcen.

Verwijderd

Topicstarter
En eerst ejecten en dan unmounten? < Deur van cdrom zit op slot bij mounten (
Zelfs als je automount aan hebt staan kan die niks mounten als er geen cd meer inzit na de eject. En anders idd gewoon unmount forcen.
< Deur van cdrom zit op slot na mounten :(
< geen automount aanwezig.
< hoe force ik een unmount? die optie vind ik niet

ik kan wel een 0 schrijven in de /proc/sys/dev/cdrom/lock file. Dan kan ik wel ejecten, maar vervolgens nog steeds niet unmounten..
Fam maar weer uit dan... :( sniff
(Bij mandrake werkt het allemaal wel goed, maar daar hebben ze "supermount" ; zit niet in portage:()

Verwijderd

Supermount is een kernel patch.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 14:36:
Supermount is een kernel patch.
Ai das mij te lastig nu. Later maar eens kijke of ik die gentoo kernel sources ook kan plakken :)
Pagina: 1