[car] versterker inbouwen zonder tulp?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 20546

Topicstarter
Ik heb rondgezocht, maar kon nergens een antwoord vinden...
Ik wil een versterker aansluiten op mijn oude Philips DC930 (geloof ik) cd-speler aansluiten. Maar op deze cd-speler zitten geen tulpstekker-uitgangen. :'( Kan ik gewoon de speaker-uitgang daarvoor gebruiken?
Er zit ook geen tel.-mute op. Is er een andere manier om de versterker automatisch uit te laten gaan?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Maar op deze cd-speler zitten geen tulpstekker-uitgangen. :'( Kan ik gewoon de speaker-uitgang daarvoor gebruiken?
Doe dat maar niet want dat signaal is veel te sterk voor je versterker.
Intern lopen de signalen die normaal gesproken naar je versterker zouden kunnen gaan wel, maar dat vereist wel wat techische kennis.
Ik heb nog geen omvormers van speaker signaal naar tulp signaal gezien maar dat betekent niet dat ze niet bestaan.
Er zijn volgens mij wel versterkers die juist enkel een speaker signaal willen (maar misschien zijn die wel erg oud).
Er zit ook geen tel.-mute op. Is er een andere manier om de versterker automatisch uit te laten gaan?
Ik heb losse MuteBoxen van onbekende gezien bij de o.a. de Mediamarkt, dus daar zijn wel oplossingen voor.
Meestal is het enkel een relais met wat weerstanden.

Senile! Senile Oekaki

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Er bestaan zogenaamde high-power aansluitingen, waarop je je speakeruitgangen kan aansluiten. Dit is niet heel erg audiofiel (je haalt ook de vervorming van de interne autoradioversterker binnen), maar werken doet 't. Soms zit het op de versterker zelf, zo'n ingang, maar er bestaan ook convertors om high power signaal om te toveren naar tulp.

Overigens stuurt een tel. mute in principe niet je versterkers aan qua aan en uit, alleen telefoon mute. Je moet zoeken naar een remote, wat ook weleens de remote voor de elektrische antenne is. Anders wordt het toch iets vogelen via je sleutelcontact.

Topicstarter
Ik heb al een oude versterker op de kop getikt waar ook geen tulp-ingangen op zitten. Deze zal ik dus aan kunnen sluiten?
Maarjah, het zal dus niet fantastisch worden... Misschien dan toch maar doorsparen voor een nieuwe cd-speler...

Ojah, enig idee wat die Mute-Boxen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb ff goed gekeken naar mijn cd-speler. Er zitten 2 soorten verschillende uitgangen op. 1 gewone voor mijn speakers. En ik zie ook een Line-Out. Die eruit ziet alsvolgt:

L I N E O U T
- - - - - - - (<= dit zijn dus de pinnetjes)
'+' '|||-' 'FR' 'RR' 'FL' 'RL' (<= de betekenis, 2e pinnetje staat niets bij)
(ik hoop dat het duidelijk is, kan niet 3 spaties achterelkaar doen, pakt maar 1tje)

Nu denk ik dat ik die Line-Out wel naar de LINE-IN van mijn versterker kan koppelen, of kan het zijn dat die Line-Out speciaal voor Philips versterkers is? Ik zou ook niet weten waar die '+' en de '|||-' voor nodig zijn. Kan ik die gewoon negeren bij het aansluiten van een versterker?
Op mijn versterker zit dus een Line-In en een tulpstekker-ingang (Soundlab is het merk).
En het bleek dat er toch wel een tel-mute op zat... :) Dus Mute-Box is niet nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Probeer het, zou ik zeggen. Even een goede stekker voor je autoradio op die Line out pinnen, daaraan zelf twee tulpen bouwen (het pinnetje is +, de buitenmantel -) en aansluiten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, maar waar moet ik die PLUS en de MIN vandaan halen uit de cd-speler? Op de cd-speler heb ik alleen FR, RR, FL, RL. Ik weet niet of dit de plus of min is. En waar zou ik de andere plus of min vandaan moeten halen. Misschien de plus van het eerste pinnetje? Maar kan ik dan meerdere speakers aansluiten op dezelfde plus?
Sorry, maar ik ben een beetje een installatie-nerd, dus ik vraag het ff. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kan je niet ff een paar picjes posten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik ga dat wel ff doen.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Whoops! We can't find your page!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tjah, f***ing geocities... Moet je ff rechtermuisknop en dan Save target as... Dan lukt het wel.. bvd...

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
je hebt op veel versterkers ook ingangen voor nomale speakerkabel dus met dit soort moet het vast wel lukken dacht ik zo

http://raptr.com/Doppert/about

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het lijkt er op, dat je gewoon een high power input hebt op die versterker. Waarom dan niet gewoon normale speakeruitgangen van je radio daar op aansluiten?

Je kan proberen die line out te gebruiken (lijkt er enigzins op, dat ze allemaal een gedeelde min hebben of zo) maar als dat niet werkt is optie 1 ook werkbaar.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok plaatje bekeken;
je kan FR en FL gewoon direct aansluiten op de high input van de amp.
Daar kan je dus je gewone speakeraansluiting voor gebruiken, dus niet de line out.

De andere uitgangen (RL RR) kan je dan nog voor andere speakers gebruiken.

De line out zou ook wel kunnen, maar dan moet je zelf even tulpjes op de draden solderen.

Topicstarter
Ik ga het straks proberen (eerst ontbijten ;) ), maar ik hoef dus niet bang te zijn dat ik de verterker opblaas..?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat hoor je vanzelf wel. High output op low input vermorzeld niet meteen je ingang, zolang je je kop erbij houdt (en je oren open). ;)

Topicstarter
Hehe, thanx. Het is dus gelukt! :) Beetje jammer dat het een k*t-versterker is, want hij versterkt het signaal nou niet echt veel. Maarjah, het werkt wel...
Pagina: 1