Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 17:12:
Och ja, die museums en expo's en wat nog.
Iets speculatiefs presenteren als de waarheid is evenwel pure (zelf)misleiding.
Het wordt voorgesteld als een onbetwistbaar feit! Je moet het geloven! Niet omdat het bewijsmateriaal zo goed is, maar omdat het zo overtuigend voorgesteld wordt.
Het slaat werkelijk nergens op.
kerken gebruiken hetzelfde truukje

.
tuurlijk, een expo en een museum moeten een hoop leken binnen korte tijd even wat wijzer maken. tuurlijk, de museumbezoeker hoort niets over alleles, mutaties, cellen, abiogenesis, en al dat meer.
vind je het gek? wil je 4 jaar opleiding in 1 uur proppen?
Precies! We zijn niet geëvolueerd.
jij misschien niet, nee

.
Je vergelijkt hier een kind met een auto?
Ik bedoel gewild door God, gepland door God. Ouders zijn mensen en mensen maken fouten jammer genoeg.
Een mens is geen ongelukje. Ook al vinden de ouders dit soms.
genoeg mensen zijn het resultaat van 'ongelukjes'. of je het kind met de last opzadelt dat hij een ongelukje was, en eigenlijk niet gewenst was is een tweede.
waarom vergelijk ik auto's met kinderen? om financieel gezien de scheefheid in de verhouding aan te tonen.
maar jij zegt dat een fout van een mens eigenlijk het plan van god is?
Dit is de verantwoording van het kind zelf. Tsja, jammer maar mijn probleem niet.
Je gaat hier weer voor mij staan spreken, dat slaat werkelijk nergenst op.

en ik had nog geprobeerd het 'grappig' te laten overkomen.Macro evolutie en abiogenese is iets wat niet heeft bestaan. Er is geen bewijs.
oh jawel.
wil je 't hebben? ga dan maar eens kijken.
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-transitional/part1a.html
hier beginnen en niet zeggen dat je moeite hebt met de terminologie.
http://www.dictionary.com .
Noem me maar kortzichtige christen, maar dat ben ik totaal niet.
'christen' gebruik ik sowieso niet als scheldwoord. kortzichtig ook niet, gewoon slecht geinformeerd over de stand en de gang van zaken. ik neem niet aan dat je zelf genoegen er in schept om 'bewust ongeinformeerd' te blijven.
Ik sta open voor de wetenschap.
alleen als het je uitkomt.
Maar de uniekheid van de schepping is fundamenteel voor mij.
er is niets 'unieks' aan. vind een planeet die overeenkomt met de aarde, wacht een tijdje en je hebt hetzelfde als het een beetje meezit. geen meteoorinslagen op cruciale momenten, en dat soort dingen.
Leven ontstaat niet zomaar toevallig.
klopt. je hebt er een bepaald soort condities voor nodig.
De mens een uniek meesterwerk.
allesbehalve. waarom? we zitten ons al jaren de kop in te slaan over futiele details over hoe we een almachtig opperwezen moeten vereren. biologisch gezien zijn we ook niet geheel ideaal ontworpen - het hele mannelijke "buizenstelsel" daar beneden is verre van ideaal.
Hoe kan je nou zeggen dat dit uit chaos is ontstaan?
vind je dat niet leuk klinken, dan? maar even serieus. mutaties zijn niet willekeurig. de manier waarop de basisbouwstenen met elkaar reageren is niet willekeurig. net zoals balletjes niet omhoog vallen, of heel hard opzij gaan zonder dat er een kracht op werkt.
Schoonheid, vriendschap, goedheid en liefde zouden pure inbeelding zijn?
wat in vredesnaam heeft DAT nu met wetenschap, evolutieleer, biologie en geologie te doen? niet van het onderwerp afdrijven!
schoonheid - we prefereren als diersoort een bepaalde set van uiterlijke kenmerken en symmetrie. evolutionair gezien blijken deze voordelen te hebben boven de minder symmetrische en 'mooie' exemplaren.
vriendschap - het delen van ervaringen is essentieel voor te overleven. verder is altruisme in die zin altijd een beetje egoistisch, omdat je het ook voor je eigen goed doet.
goedheid - volledig subjectief begrip. ik wed dat de arabieren de WTC-terroristen toonbeelden van menselijke nobelheid en goedheid vonden, omdat ze hun leven gaven om amerika een klap in het gezicht te geven. 'goedheid' in die zin is inbeelding, omdat je de andere kant ervan nodig hebt om te vergelijken.
liefde - zie vriendschap, alleen wat extremer.
Al deze theorieën zijn er om die mensen die God niet willen (er)kennen een alternatief te bieden.
*zucht*. een moslim erkent jouw god niet. niet er onderuit komen met 'maar dat is dezelfde god!' want dat is 'ie niet. een jood erkent jouw god niet. alles na de talmoed is irrelevant. een hindoeist erkent jouw god niet, en kijkt met afschuw naar jou als jij een van hun voedselwetten overtreedt - en dan je eigen god ook nog voor het eten dankt.
Ik ben een denkende en voelende persoonlijkheid. Dieren daarentegen kun je vergelijken met robots. Ze leven volgens vooropgestelde patronen, waar hun instinct een belangrijk deel van uitmaakt. Ze hebben ook emotie, karakter, gevoelens en een zekere mate van intelligentie, maar die verschilt sterk van die van de mens.
Het ultieme onderscheid tussen mij en m'n kat is dat dat ik lijk op Degene die mij en m'n kat hebben gemaakt.
Ik ben een beeld van God, mijn schepper.
wij zijn net zogoed dieren. we hebben een laagje dat 'beschaving' heet over ons heen. wij leven volgens vooropgestelde patronen, ingesleten rituelen. wij leren niet van onze fouten; geschiedenis laat ons zien dat wij dat bijna altijd vertikken.
ons instinct vertelt ons net zo vaak hoe wij moeten reageren, alleen zijn wij in staat tegen ons instinct te werken omdat het is aangetoond dat het soms voordelen biedt.
we hebben emotie, karakter, gevoelens en een zekere mate van intelligentie - alles wat we doen dat lijnrecht tegen 'menselijkheid' ingaat bewijst dat het maar 'een zekere mate' is, en niet meer.
het ultieme onderscheid tussen jou en je kat is dat jij van een andere tak van de boom komt. uiteindelijk komen jullie beiden van dat celletje. jullie zitten nog dicht bij elkaar ook - beiden zoogdieren. natuurlijk, er is genoeg verschil - jij duikt niet op een muis om 'm na een minuut of 2 een genadeklap te geven. je gebit verschilt, je binnenwerk verschilt omdat het niet helemaal op vlees eten is gericht. je likt jezelf niet om je schoon te maken.
triviale details? nee, absoluut niet. maar het maakt jou niet minder 'dier'.