Toon posts:

Extra SDRam overkill?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Pentium III 866 MHz, een GF4 Ti4200 en 384 MB SDRam PC-133 erin zitten.
Morgen is hier een computerbeurs en aangezien de prijs van 256 en 512 MB maar 4 euro is (!) ( ja echt :9 )
Ik zit dus te denken om een upgrade te maken of van 384 naar 640, of naar 898 MB SDRam...
Ik speel voornamelijk veel UT2003, zware apps enzo draai ik tamelijk weinig :?
Dus mijn vraag:

Overkill voor m'n system / geldverspilling / zou ik er wel zoveel performance uitboosten?

Mijn mobo support iig wel 512 MB Strips, maar nog kan ik geen conclusie trekken, ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

Geldverspilling aan 4 euro / 512MB is het zeker niet :)
Wel erg goedkoop

Maar euh:
http://gathering.tweakers.net/forum/find
&
http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega
ff zoeken, want dit wordt wel vaker gevraagd :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

wat voor OS draai je :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Oja, ik draai ook nog WinXP... Kan eigenlijk nooit genoeg ram ervoor hebben.
Maar wat zou je denken? To do or not to do als geld GÉÉN rol speelt maar performance wel

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 20:49:

Morgen is hier een computerbeurs en aangezien de prijs van 256 en 512 MB maar 4 euro is (!) ( ja echt :9 )
[quote]

In Eindhoven ???

Welke firma?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als het toch maar 4 euro is zou ik er gewoon een 512mb reepje bijgooien :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Voor slechts €4,- ga ik je geen eens diepzinnig van advies proberen te voorzien :+ kopen! Of je er wat aan hebt is twee maar dat zie je zelf al snel aan je huidige geheugengebruik; houd de taskmanager/taakbeheer eens een poos in de gaten tijdens flink normaal gebruik, als je nooit boven de 384 komt is het vier Euro voor de gein moet je maar denken. (hoewel ik toch sterk aan en typo denk (?), €4,- is natuurlijk gewoon weggeven)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Firma weetik niet zeker maar iemand zei dat het zo is waarmee ik er morgen naar toe ga en anders bestel ik et alsnog @ Gistron denk ik :)
Maar dan dus 47 euro voor veel verschil... Dat is de hamvraag :P

• Exirion
  • Laatst online: 14:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Stond er ook bij of die reepjes van 4 euro werken of defect zijn? >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Nee ze leven echt haha ;)

Verwijderd

als ze echt 4 euro kosten neem voor mij dan ook maar meteen n paar reepjes mee >:)

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen 4 euro, maar 4 euro meer dan 256 SDRam 133 MHz he!!
Lees goed! :D!

Verwijderd

Sla je slag met die 512 mb ram :P

Grtz! Dragonheart

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 20:58:
Nee geen 4 euro, maar 4 euro meer dan 256 SDRam 133 MHz he!!
Lees goed! :D!
|:( |:(
Je had t ook wel iets beter kunnen formuleren >:)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 20:49:
en aangezien de prijs van 256 en 512 MB maar 4 euro is
:)
dat maakte ik er anders toch uit op :?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Sounds duidelijk :9
Iemand die nog meer UT2003 speelt en andere intensive games en die denkt dattet verschil zal maken?
Mijn gemiddeld RAM Usage is 136/384MB (35.42%) en 35% Memory geladen...
Hopefully this helps

Verwijderd

Hoe duur is 1 reepje van 512 nu in totaal?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oh ik dacht al, ik was bijna afgereisd naar Veldhoven :P

Verwijderd

Topicstarter
1 Reepje 512:

512MB SDRAM PC133, 168pin, 64x4 :: 42,90
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Kan m'n PC trouwens ook slomer worden d.m.v. overkill?
Als ik dus op de RAM's verschilende Cache Latency settings heb en m'n mobo selecteerd automatisch de sloomste, wordt ie dus wel slomer! Of zie ik dat fout :?

• Abbadon
Ow, het verschil is €4,-, that makes sense :) Dan is dit topic dus toch niet zo bijzonder. Als je nu maar op 136MB gebruik zit heeft 't geen enkele zin natuurlijk. Kijk je wel goed? (het gaat natuurlijk ook niet om het gemiddelde maar om de frequente pieken, maar dat merk je wel aan pagen/swappen). Als ik hier een game laadt zit ik zo op 300~400+MB. Anyway, je weet nu hoe je het kunt bepalen en met de search is ook wel wat te vinden. Als het een habbekrats is sla je slag, zo niet, koop er flink wat bier van :+ Good luck.

• Abbadon
Ho, ik had 'm dicht maar zie nu dat het 64Mx4 chips betreft. Om je voor een zepert te behoeden: wat voor moederbord/chipset heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Nou...
Ingangen: 6790 Fysiek totaal geheugen: 392692
Threads: 358 Beschikbaar: 253340
Processen: 28 Systemcache: 210948

Geheugengebruik totaal: 148256
Limiet: 944896
Piek: 422068

Kernelgeheugen totaal: 29792
In wisselbestand: 23356
Niet in wisselbestand: 6436

Ik kan er zelf niet zoveel uit halen, ik run nu aardig wat MSN screens / IE windows / IRC etc. winamp enzo...
kunnen jullie hieruit wat afleiden? |:(

Mijn mobo is een:

Gigabyte GA-6VX7-4X Via Apollo Pro Family AGPSet Socket 370 Tot maximaal 1.5 Gig SD-Ram

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hij wou alleen weten wat voor moederbord je hebt :)
om na te gaan of je dat geheugen wel kon gebruiken.

|:( en hij zet het er net bij 8)7
:+

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat lukt wel, maar ik moet zo gaan douchen enzo, en morgen naar de beurs!
Maar uit deze geheugeninfo boven jou msg chucky... Suggestions? ;)
Dan ben ik bijna bereid om mijn antwoord te geven!

Of dus voor 256 gaan... Maar voor die paar eurotjes >:)
En als 898 blijkt teveel te zijn haal ik gewoon die 256 strip (die er nu inzit eruit)!
Zodat mn percentage wat zakt, np

Oke?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

volgens mij kan je wel 256mb erbij nemen als ik het zo bekijk (of 512mb :) )
maar of je dat geheugen erin kan gebruiken kan je beter ff wachten op ABBADON, die heeft er meer verstand van of dat samen gaat :)

Verwijderd

gewoon 512 kopen dan weet je zeker dat je genoeg hebt

Verwijderd

Topicstarter
Daar hebbik helaas geen tijd meer voor :( IK MOET bijna gaan en morgen ga ik rechtstreeks vanuit school door naar de beurs... Naar een maat van me
Dus ik doe et denk ik :) En anders als ik de originele verpakking (OEM hehe..) enzo heb kan ik HOPELIJK wel ruilen?!?

• Abbadon
Die 512MB DIMM's met 64Mx4 chips zijn single-sided en voldoen niet aan de Intel/JEDEC PC133 specs! (daarom zijn ze ook zo goedkoop) Gerede kans dat het prima werkt met jouw bord maar je hebt ook een redelijke kans dat het gedonder geeft. VIA zuigt nogal wat het vrijgeven van zulke specs betreft maar menig moederbord fabrikant adviseert om zulke DIMM's niet te gebruiken op hun borden waar ze dezelfde VIA chipset op gebruiken. Dus houd daar rekening mee.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thx voor alles jongens!
Ik ga ervoor !!! _/-\o_ _/-\o_
Dus nogmaals thx voor et advies / kijk maar wat je met topic doet Abbadon
Cya all en je hoort et wel over mn reacties na upgraden van Ram!
Oke thx Abbadon voor _belangrijk_ advies :X *Me cries, min of meer nu*

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2002 21:38 . Reden: Tja... ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Abbadon schreef op 26 september 2002 @ 21:36:
Die 512MB DIMM's met 64Mx4 chips zijn single-sided en voldoen niet aan de Intel/JEDEC PC133 specs! (daarom zijn ze ook zo goedkoop) Gerede kans dat het prima werkt met jouw bord maar je hebt ook een redelijke kans dat het gedonder geeft. VIA zuigt nogal wat het vrijgeven van zulke specs betreft maar menig moederbord fabrikant adviseert om zulke DIMM's niet te gebruiken op hun borden waar ze dezelfde VIA chipset op gebruiken. Dus houd daar rekening mee.
ik ben net een beetje aan het leren over hardware in de computer, en heb net een hoofdstuk over geheugenmodules gehad.

ik weet indertussen dat een 6116 een 2kx8 is, wat inhoud dat je 2048 registers van 8 bits hebt (=2kb)

wil 64M x 4 nu zeggen dat je 64miljoen registers van 4 bit hebt? (wat uit zou moeten komen op 32MB per chip = 8x32 = 256 mb per module??)

zowiezo al raar, registers van 4bit...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Abbadon
De 4 staat voor het aantal datalijnen dat de chip telt, en achter elke datalijn schuilen een aantal geheugenvelden die tezamen 64Mbit in omvang zijn. Zodoende is de gehele chip 64Mbit maal 4 is 512Mbit. Daar acht van op een module vormt idd 256MB. Alleen bestaan zulke modules niet omdat je op minimaal 64 datalijnen totaal uit moet komen en acht chips met elk 4 datalijnen tellen totaal slechts 32 datalijnen (64 datalijnen omdat DIMM's met 64 datalijnen met de buitenwereld 'praten'). Zie ook de RAM FAQ, daar heb ik dit soort dingen ook aangehaald: Abbadon in "Technische PMG FAQ: Geheugen" :)

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Vraagje tussendoor.....heb onlangs wat extra mem gehaald (2x 512 en heb er nu 2x 128 inzitten), is er misschien een mogelijkheid om het te installeren zonder dat ik windows2000 opnieuw hoef te installeren ?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ZOMERZON schreef op 26 september 2002 @ 22:22:
Vraagje tussendoor.....heb onlangs wat extra mem gehaald, is er misschien een mogelijkheid om het te installeren zonder dat ik windows2000 opnieuw hoef te installeren ?
ja, gewoon erbij steken en opstarten :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Abbadon schreef op 26 september 2002 @ 22:16:
De 4 staat voor het aantal datalijnen dat de chip telt, en achter elke datalijn schuilen een aantal geheugenvelden die tezamen 64Mbit in omvang zijn. Zodoende is de gehele chip 64Mbit maal 4 is 512Mbit. Daar acht van op een module vormt idd 256MB. Alleen bestaan zulke modules niet omdat je op minimaal 64 datalijnen totaal uit moet komen en acht chips met elk 4 datalijnen tellen totaal slechts 32 datalijnen (64 datalijnen omdat DIMM's met 64 datalijnen met de buitenwereld 'praten'). Zie ook de RAM FAQ, daar heb ik dit soort dingen ook aangehaald: Abbadon in "Technische PMG FAQ: Geheugen" :)
aha! die modules worden dus parallel aangesproken! weer iets geleerd :D

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• ZOMERZON

ZOMERZON

als het werkte zou ik zo'n vraag niet posten natuurlijk he

ik krijg namelijk errors tijdens startup van win2k !
ntoskrnl.exe en missing files gebeuren

schijnt standaard te zijn als je meer geheugen erbij propt, waardoor je win2k wel moet her-installeren.... maar ik vroeg me af of het te omzeilen was

• Abbadon
ZOMERZON schreef op 26 september 2002 @ 22:25:

schijnt standaard te zijn als je meer geheugen erbij propt, waardoor je win2k wel moet her-installeren.... maar ik vroeg me af of het te omzeilen was

Da's echt niet standaard :D Je moet je probleem ergens anders zoeken, foute BIOS instellingen, module's die niet helemaal lekker zijn o.i.d. En als je het met één 512MB DIMM probeert dan?

Verwijderd

ik heb in mijn huidige pc 1,5 Gb aan ram zitten .. dat heb ik toendertijd gekocht, omdat het zo goedkoop was iets van 104 gulden toen (tweakers he :+ ) Ik draai er windows xp en linux mee/op .. en het scheelt altijd :)

• ZOMERZON

ZOMERZON

Abbadon schreef op 26 september 2002 @ 22:48:

[...]

Da's echt niet standaard :D Je moet je probleem ergens anders zoeken, foute BIOS instellingen, module's die niet helemaal lekker zijn o.i.d. En als je het met één 512MB DIMM probeert dan?
Met 1x 512 erin doet 'ie dat ook.
En heb gewoon duurdere merk geheugen ipv oem's.

Maar zoiets hoor ik wel vaker iig, dat je re-install moet doen bij plaatsen nieuwe geheugens.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
welke chipset heb je? hopelijk niet de 440BX? of wel? die ondersteunt namelijk 256Mb x3.. dus max 786Mb rammekes

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• ZOMERZON

ZOMERZON

geheugens zijn gewoon sdram pc133
en het is een hele oude boardje - kx133 chipset :D

en op de board kan max. 2 G mem op
Pagina: 1