[Gbit]Goedkoop Gigabit gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik heb sinds heel kort een Asus A7M266-D (AMD 760MPX-chipset). Dit bord heeft 64bit/66MHz PCI-slots die ik maar al te graag wil gaan gebruiken. Aangezien deze slots niet downward compatible zijn en ik de 32bit-slots ongeveer vol heb zitten, ben ik op zoek naar een goed, goedkope gigabit-NIC die in een 64bit/66MHz PCI-slot gaat. Ik weet dat Intel bezig is met het promoten van gigabit en daarom haar goedkoopste gigabit-oplossing voor minder geld verkoopt dan 100Mbit kaarten. Ik vraag mij dus af of bijvoorbeeld Intel ook een goedkope oplossing heeft voor 64bit/66MHz-slots.

Een beetje research heb ik natuurlijk al gedaan. Intel biedt de Intel PRO/1000 MT Desktop al aan voor €55,- (lang leve de pricewatch :Y)). Verder zijn er de Server-versies, maar die hebben er allerlei fancy-server-features bij die ik helemaal niet nodig heb. Ook kosten die ineens ontzettend veel meer (€150 en meer).

Dato DUO synth voor twee

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat is er niet backwards compatible aan 66Mhz/64 bit pci?

• David
tinnef schreef op 26 september 2002 @ 20:22:
Wat is er niet backwards compatible aan 66Mhz/64 bit pci?
Niet aan 66MHz/64bit op zich, maar aan mijn chipset. Ten eerste is het 32bit-gedeelte omgekeerd t.o.v. mijn andere slots. Verder zijn ze nog wat langer enzo :+, maar dat maakt niet uit. Dat omgekeerde betekende toch dat 'ie op 5v i.p.v 3,3v draaide? Niet erg compatible dus.

Dato DUO synth voor twee

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
op de site van asus staat dit: 64-bit PCI slots are backwards compatible and also support 32-bit PCI cards or peripherals.

dus....

(wat heeft dit met network troubleshooting te maken :?)

A wise man's life is based around fuck you

• David
Het spijt mij zeer, maar ik krijg er dus geen standaard kaart in. Kijk maar eens goed naar het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com.tw/mb/comimages/a7m266-d.jpg
In die 64 bit-slots past dus geen _gewone_ 32bit PCI-kaart (wel een 32bit 66MHz 5v kaart).

Maarja, deze kwestie even terzijde. Ik was eigenlijk op zoek naar een 64bit/66MHz Gbit-oplossing.
(wat heeft dit met network troubleshooting te maken )
Ik had net via de search een oude koe gevonden die ook over Gigabit netwerkkaarten ging (soortgelijk onderwerp, helaas geen antwoord op mijn vraag) en die was verplaatst van HA naar NT. Als 'ie hier verkeerd staat weet het modje wat hem te doen staat

[ Voor 0% gewijzigd door David op 26-09-2002 20:31 . Reden: Quote toegevoegd ]

Dato DUO synth voor twee

• tinzarian
  • Niet online
DiMension schreef op 26 september 2002 @ 20:24:
[...]
Dat omgekeerde betekende toch dat 'ie op 5v i.p.v 3,3v draaide? Niet erg compatible dus.
Klopt inderdaad, maar het is niet het slot dat incompatible is met 32/33, het is de kaart die incompatible is met een 3.3V slot.

Je hebt dus niet perse een 64/66 kaart nodig. Het kan ook 32/33 zijn, als ie maar op 3.3 volt werkt.

• David
tinnef schreef op 26 september 2002 @ 20:36:
[...]

Klopt inderdaad, maar het is niet het slot dat incompatible is met 32/33, het is de kaart die incompatible is met een 3.3V slot.

Je hebt dus niet perse een 64/66 kaart nodig. Het kan ook 32/33 zijn, als ie maar op 3.3 volt werkt.
Dank voor deze verheldering. Nu nog een netwerkkaart :)

Dato DUO synth voor twee

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Goedkoopste die ik vind is een 3COM kaart van 200 euro...

Forget your fears...
...and want to know more...

• David
De goedkoopste die ik kan vinden is een Edimax van 90 euro.
"Edimax Gigabit Ethernet!!! (10/100/1000Mbp)"
Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/media/adaptEN9210TX-64_M.jpg
Meer info heb ik helaas niet. Aan het plaatje te zien is het wel een 64/66-ding, maar ik vraag me af wat voor een en of het een goede is.

Dato DUO synth voor twee

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

de kaarten zijn niet zo duur meer, maar de switches wel :(

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
Zelf heb ik n Intel Pro 1000 MT Desktop Adapter (32bit/66mhz). Dit is echt een prima UTP netwerkkaart voor heel erg weinig geld.
Daarnaast heb ik n 3Com 996-SX glasvezel serverkaart (max 64bit/133mhz, PCI-X). Dit is ook een heel erg nette kaart, maar 3Com is niet zo snel met Linux drivers.. ik heb het gevoel dat er nog wat verbeterd kan worden aan de huidige drivers. Bovendien is deze 3Com kaart wel erg duur, nieuw ongeveer €600, maar ik heb er 2e hands €250 voor betaald. Intel's driver ondersteuning is voor zowel Windows als Linux extreem goed.

Kortom, ik zou zelf gewoon die Intel Pro/1000 MT Desktop Adapter nemen, vanwege de prijs en goede driverondersteuning dus. Mocht je toch n glaskaart nodig hebben, dan zou ik eerst maar eens naar 2e hands kaarten kijken, aangezien ze nieuw niet te betalen zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• tinzarian
  • Niet online
Intel maakt prima kaarten, dus voor € 55 zou ik het niet laten.

• David
FatalError schreef op 26 september 2002 @ 20:50:
Zelf heb ik n Intel Pro 1000 MT Desktop Adapter (32bit/66mhz). Dit is echt een prima UTP netwerkkaart voor heel erg weinig geld.
Ik zie nu op de Intel site dat deze inderdaad een extra uitsparing heeft en 66MHz ondersteunt. Ik heb geen high-performance SCSI-schijven etc. dus de extra bandbreedte van 64bit t.o.v. 32bit zal in mijn systeem niet veel uitmaken denk ik.

Ik denk dat mijn keuze gemaakt is.

Dato DUO synth voor twee

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Leuk en aardig, maar WAAROM wil je er een gigabit nic in???

- heb je een server die ook gigabit heeft gecrosslinked?
- of heb je een switch met gigabit aansluiting
- heb je hd's die dat dan bijhouden?

al met al... onzin imho
200Mbit is een keertje leuk, maar gigabit... trekt je bak toch niet vol

• FatalError
32bit/66mhz is altijd nog 266MB/s, snel zat dus :)

Je hoeft echt niet de volledige gigabit te halen om 'winst' uit je kaart te halen.
Als je 30MB/s haalt heeft gigabit toch ook al zin?!

Een vriend van me heeft een aantal IDE schijven in RAID 0 (of was het 1?) en haalt daarmee snelheden van zo'n 50 mb/s. Sequentieel lezen gaat zelfs met zo'n 130 mb/s in een setup met 3 schijven.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• David
DJSmiley schreef op 26 september 2002 @ 21:04:
Leuk en aardig, maar WAAROM wil je er een gigabit nic in???
[knip]
200Mbit is een keertje leuk, maar gigabit... trekt je bak toch niet vol
Ik wist dat 'ie zou komen :+
Zoals je hebt kunnen lezen kost een fatsoenlijke gigabit netwerkkaart van Intel €55,-. Niks meer dan een goede 100Mbit kaart dus. Ik hoef de gigabit ook niet vol te trekken (lukt nooit met de huis tuin en keukenhardware die ik heb), als ik maar voorbereid ben op gigabit en snelheden >100Mbit haal, zeker voor dit bedrag.
Komt nog bij dat de meeste 100Mbit kaarten gewoon niet in die 66MHz PCI-sloten passen.
FatalError schreef op 26 september 2002 @ 21:04:
32bit/66mhz is altijd nog 266MB/s, snel zat dus

Je hoeft echt niet de volledige gigabit te halen om 'winst' uit je kaart te halen.
Als je 30MB/s haalt heeft gigabit toch ook al zin?!

Een vriend van me heeft een aantal IDE schijven in RAID 0 (of was het 1?) en haalt daarmee snelheden van zo'n 50 mb/s. Sequentieel lezen gaat zelfs met zo'n 130 mb/s in een setup met 3 schijven.
Ik heb een WD800JB-schijf, gewoon plain zonder RAID. Is een snel schijfje, ongeveer net zo snel als mijn vorige RAID-0 van 2 Maxtor D740X'en (ben van RAID-0 afgestapt vanwege onveiligheid). Moet de 40MB/s dus wel halen, en da's altijd ruim 3x zo snel als 100Mbit 8)

Dato DUO synth voor twee

• FatalError
Welk besturingssysteem komt er eigenlijk op?

• David
FatalError schreef op 26 september 2002 @ 21:24:
Welk besturingssysteem komt er eigenlijk op?
WindowsXP Professional, misschien .Net Server Beta en een nog uit te zoeken Linux distro. Met de Windows-ondersteuning zal het dus wel snor zitten. Linux heb ik verder geen ervaring mee, dus dat moet ik nog uitzoeken.

Dato DUO synth voor twee

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
DiMension schreef op 26 september 2002 @ 21:27:
[...]

WindowsXP Professional, misschien .Net Server Beta en een nog uit te zoeken Linux distro. Met de Windows-ondersteuning zal het dus wel snor zitten. Linux heb ik verder geen ervaring mee, dus dat moet ik nog uitzoeken.
intel kaartjes (ook die gigabit) werken prima onder linux

heb zelf ook pro100 en 1000 in gebruik, en die beestjes werken onder alles os'sen gewoon goed

A wise man's life is based around fuck you

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Knappe jongen als je uberhaupt je 100Mb verbinding volgestouwd krijgt...
Maar wat komt er aan de andere kant te staan?

• Femme
  • Laatst online: 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een Intel Pro/1000MT in één van de 66MHz slots van m'n A7M266-D. Dit kaartje kost maar 55 euro bij Informatique. NTBackup haalt max 18Mbit/s tijdens het backuppen naar een servertje met 5400rpm Seagate schijf.

• David
DavidK schreef op 26 september 2002 @ 23:08:
Knappe jongen als je uberhaupt je 100Mb verbinding volgestouwd krijgt...
Maar wat komt er aan de andere kant te staan?
Lezen is ook een vak. Het gaat mij om een paar dingen: die gigabit NIC van Intel is goedkoop, past in mijn 66MHz PCI-slot en heeft gigabit. Het grote probleem is dat mijn huidige Realtek 100Mbit NIC een 33MHz PCI-slot inneemt. Voor relatief weinig geld kan ik dat euvel verhelpen, en heb ik gigabit (altijd nog handig als ik mijn PC ga degraderen/opwaarderen tot server)

Dato DUO synth voor twee

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

hier zag ik een gigabitkaart voor 42 euro... (ex btw zie ik nu)
Network PCI SVEC FD1007 1Gigabit

ActueleWind

• David
Lurge schreef op 27 september 2002 @ 09:23:
hier zag ik een gigabitkaart voor 42 euro... (ex btw zie ik nu)
Network PCI SVEC FD1007 1Gigabit
50 euro incl. BTW is maar iets minder dan 55 euro ( 8)7 ) Daarvoor wil ik de gok niet wagen om een verkeerde te kopen.

Dato DUO synth voor twee

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Moet de 40MB/s dus wel halen, en da's altijd ruim 3x zo snel als 100Mbit
daar lijkt het toch of je de kaart wel degelijk in 1000mbit mode wil draaien en dan zou er aan de andere kant toch ook een gigabit kaartje moeten zitten.

Ik ben zelf trouwens precies hetzelfde van plan met hetzelfde mobo omdat ik dus ook te weinig pci sloten heb.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• David
cosmoOo schreef op 27 september 2002 @ 18:07:
[...]

daar lijkt het toch of je de kaart wel degelijk in 1000mbit mode wil draaien en dan zou er aan de andere kant toch ook een gigabit kaartje moeten zitten.

Ik ben zelf trouwens precies hetzelfde van plan met hetzelfde mobo omdat ik dus ook te weinig pci sloten heb.
Een zelfde kaartje aan de andere kant van de lijn kost net zo goed €55,-. Grote kans dat ik die dus ook nog ga upgraden.
Alle bekabeling in huis is gelukkig Cat.5e, dus dat moet wel lukken.

Dato DUO synth voor twee

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

DiMension schreef op 27 september 2002 @ 18:18:
[...]

Een zelfde kaartje aan de andere kant van de lijn kost net zo goed €55,-. Grote kans dat ik die dus ook nog ga upgraden.
Alle bekabeling in huis is gelukkig Cat.5e, dus dat moet wel lukken.
De bekabeling zal niet zo'n groot effect hebben hoor (denk ik), want je zal toch niet het maximale uit dat Gigabit netwerk halen als je werkt met gewone IDE's. Dus gewone Cat5 zal wel volstaan...je hebt dan immers toch ook al een snellere verbinding dan 100 Mbit eh :)
De limieterende factor is dan toch je HDD...

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

• David
Bijna alle kabel die je tegenwoordig koopt is Cat5e, dus ook geschikt voor gigabit. HD's worden ook alleen maar sneller, dus met oog op de toekomst is het altijd wel handig als je bekabeling ook in orde is.
Ik heb vaak zat meegemaakt dat mensen hun hele huis hadden volliggen met coax, en dat allemaal hebben moeten overzetten naar UTP. Dat wil ik mijzelf (voorlopig) besparen.

Dato DUO synth voor twee

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Zelf ben ik ook een tevreden eigenaar van een gigabit intel nic. aanrader!

[off topic] Weet iemand waarom gigabit switches eigenlijk zo duur zijn :? Nieuwigheid of is er meer "rekenkracht" nodig

• David
Beun_de_Haas schreef op 27 september 2002 @ 21:48:
Zelf ben ik ook een tevreden eigenaar van een gigabit intel nic. aanrader!

[off topic] Weet iemand waarom gigabit switches eigenlijk zo duur zijn :? Nieuwigheid of is er meer "rekenkracht" nodig
Voornamelijk nieuwigheid. Gigabit is geen mainstream. Het is voor veel fabrikanten niet rendabel om gigabit-swiches aan te bieden. De fabrikanten die ze aanbieden hebben weinig concurrentie en kunnen de prijzen hoog houden. Ook zijn bedrijven (want dat zijn het meestal) die gigabit switches aanschaffen vaak bereid er veel geld aan uit te geven.

Dato DUO synth voor twee

• David
En natuurlijk omdat 1Gbit een ontzettende datastroom is. Er wordt inderdaad een hoop meer capaciteit gevraagd van de hardware.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1