Toon posts:

[bzip] Installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik ben begonne met linux en dus ben ik beetje groen.
Ik wil bzip installeren en heb daarvoor de linux versie gedownload van http://sources.redhat.com/bzip2/index.html
Ik wilde het instaleeren door er dubbel op te klikken maar kreeg en melding dat er geen bekijker beschibaar was. Het is een *.exe file, daarom snap ik ni helemaal of dat ook wel nodig is, aangezien dat bij windows niet het geval is.

Wat ik oko nog bed8 was dat het mischien helemaal niet nodig was om te installeren, maar dat je het via de commandline moet uitvoeren.

Ik hoop dat deze vraag niet al vervelend wordt beschouwd, en anders zet je em maar snel op slot :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zegt dat het een .exe was? In dat geval heb je de Windows-versie gedownload en GNU/Linux weet inderdaad niet hoe dat te openen. Gevolg: 'no viewer available' en dat soort dingen :). Vermoedelijk heb je bzip2 al geïnstalleerd staan en anders staat het zeer zeker op je installatie-CD's. Wat gebeurt er als je in de commandline gewoon 'bzip2' intypt, gevolgd door enter?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
dan zecht ie:

bzip2: i won't write compressed data to a terminal
bzip2: for help type blablabla

bedankt!

Verwijderd

Als je een file wilt compressen dan kun je doen "bzip2 -z <file>".

Heb je al "bzip2 --help" ingetypt ? Zo nee dan moet je daar eens mee beginnen. Misschien dat het dan duidelijker word. Waar heb je bzip2 eigenlijk voor nodig ? Ik draai nu al geruime tijd Linux maar ik heb het nog nooit nodig gehad.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het komt er dus op neer dat je bzip2 al geïnstalleerd had :). Je kunt met iets als 'bunzip2 eenbestand.bz2' een bestand uitpakken. Als je er meer over wilt weten dan moet je even zoeken op GoT/Google/whatever naar 'tar', 'bzip2' en 'gzip'.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde het gebruiken om iptables te decomporesse. maar dat blijkt niet nodig want toen ik " iptables" intikte bleek ik versie 1.2.5 (oid) te hebben. Mischien omdat ik die net gedownload had, maar mischien wordt het ook gewoon met red hat 7.3 gelevert, want die draai ik nu. ( iptables omdat je dat nodig schijnt te hebben voor het sharen van internet via ip-masquerade. snappie? ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iig :D

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 20:26:
Als je een file wilt compressen dan kun je doen "bzip2 -z <file>".

Heb je al "bzip2 --help" ingetypt ? Zo nee dan moet je daar eens mee beginnen. Misschien dat het dan duidelijker word. Waar heb je bzip2 eigenlijk voor nodig ? Ik draai nu al geruime tijd Linux maar ik heb het nog nooit nodig gehad.
Bzip2 biedt een veel sterkere compressie dan gzip en is in alle gevallen aan te raden. De compressie tijd ligt hoger dan gzip, decompressie tijd onmerkbaar hoger.
Verschillen in filesize zijn significant.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

XTerm89D schreef op 26 september 2002 @ 21:24:
Bzip2 biedt een veel sterkere compressie dan gzip en is in alle gevallen aan te raden. De compressie tijd ligt hoger dan gzip, decompressie tijd onmerkbaar hoger.
Verschillen in filesize zijn significant.

Onzin, bzip2 is zeker niet in alle gevallen aan te raden. Alleen bij een combinatie van een trage downloadverbinding (of groot bestand) met een vrij snel systeem zul je er eventueel voordeel bij halen. Ik citeer een stuk uit een reactie die ik ooit op de frontpage heb geplaatst naar aanleiding van een test van verschillende compressieprogramma's (hier):
Iemand zich wel eens afgevraagd waarom niet alle linux-varianten al lang op bzip2 zijn overgestapt, als dat beter werkt dan gzip? Oplossing: bzip2 maakt bestanden wel kleiner, maar heeft daar wel meer resources voor nodig en doet er niet te vergeten LANG over.

Ik heb even een paar kleine tests gedraaid. Eerst heb ik mijn complete /var/-directory getarred (werd een bestand van 166MB), vervolgens heb ik daar gzip op gezet om te comprimeren. Gzip wist het bestand op redelijke termijn te comprimeren:

odysseus:/# time gzip --best var.tar
real 2m33.946s
user 1m49.690s
sys 0m3.380s

Het bestand werd ongeveer 29MB, tijdens het gzippen was het geheugengebruik van gzip beperkt tot enige honderden kilobytes.
Vervolgens gunzipped...

odysseus:/# time gunzip var.tar.gz
real 0m24.947s
user 0m5.780s
sys 0m2.090s

dan weer samengeperst, nu met bzip2:

odysseus:/# time bzip2 var.tar
real 11m0.658s
user 7m42.540s
sys 0m5.280s

Het totaalbestand was ongeveer 24MB. Het comprimeren duurde zoals te zien is veel langer (11 minuten tegen 2.34 minuten...). Bovendien was de systemload hoger tijdens het draaien van bzip2 dan van gzip. Geheugengebruik van bzip2: ca. 7MB. Dit is dus VEEL meer dan dat van gzip, al zal het de meeste mensen weinig uitmaken met 128MB intern of meer.
Het bestand nog voor een laatste maal unbzipped:

odysseus:/# time bunzip2 var.tar.bz2

real 1m36.738s
user 1m7.480s
sys 0m2.980s

Tot slot nog een test met gzip in zijn normale (niveau 6) mode:

odysseus:/# time gzip var.tar
real 1m7.805s
user 0m43.120s
sys 0m2.990s

Het bestand dat dit opleverde was ongeveer 30MB. Het weer gunzippen van dit bestand duurde practisch even lang als de maximaal gecomprimeerd versie (scheelde minder dan een seconde).

Conclusie: bzip2 maakt een bestand van 166MB tot een bestand van 24MB in 11 minuten, gzip maakt een bestand van 166MB tot een bestand van 30MB in iets meer dan een minuut...Bzip2 maakt het bestand met zo'n 6MB kleiner, maar doet wel TIEN keer zo lang over het comprimeren! En dan is dit nog een directory met veel tekstbestanden, het sterke punt van bzip2 boven gzip (zie grafiek bij artikel). Hoewel in sommige gevallen die 6MB zeker belangrijk zal zijn werpt dit toch wel een ander licht op de zaak dan die test doet.

Note: de meeste tests zijn tweemaal gedraaid om op afwijkingen te controleren. Ik zal de resultaten hier niet posten in verband met de lengte van deze reply, maar de uitkomsten lagen dicht in de buurt van wat er nu uitkwam. Tests zijn gedraaid op een Athlon 700 met 128MB SDRAM aan boord.

Verwijderd

Ja nou ik gebruik bzip2 dus nooit. Wel gebruik is incidenteel bunzip2 maar dan alleen als er geen tar.gz is.

Als ik zelf iets inpak dan kies ik bij voorkeur tar.gz of zip. De bestanden zullen best wel kleiner zijn met bzip2 maar gewoon tarren handigt mij beter. Ach zo heeft iedereen zn voorkeur.

Wat ik me eigenlijk gewoon een beetje afvroeg was waarom hij iets wil inpakken (uitpakken kan trouwens ook met bzip2) met bzip2 als hij nog maar net een nieuwe linux gebruiker is. Als ik net nieuw was met Linux zou bzip2 installeren wel het laatste zijn waar ik aan zou denken.
Pagina: 1