Windows95 installeren op een laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 66284

Topicstarter
Ik zit met een probleempje,
Mijn compaq armada 1560 laptop (pentium 166mmx met 86 mb ramgeheugen) heeft geen besturingssysteem. Nu wil ik er Windows 95 op zetten. Maar er zit geen cd-rom speler in, alleen een floppy drive. Nu heb ik een verbinding met een andere computer gemaakt d.m.v. een paralelle kabel waarmee ik bestanden kan overzetten. Maar hoe krijg ik Windows via de kabel op de laptop zodat ik hem kan installeren? (kopiëren lukt wel maar windows installeren lukt niet in dos (can not setup in dos))
Weet iemand hoe dit moet?

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Andere DOS-versie proberen? (http://www.bootdisk.com) :+

Topicstarter
Ik heb een bootfloppy van dos 6.0 geprobeerd, maar hij zegt nog steeds 'cannot be run in DOS mode'
Misschien dat windows 95 niet goed gekopieerd is, dus heeft iemand misschien tips hoe ik de cd van windows 95 op de harde schijf kan zetten? Is het überhaupt mogelijk om van de harde schijf te installeren?

Anoniem: 28145

Je kunt Windows 95 zelfs van flop installeren.

Ik dacht 31 floppen...

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Misschien kun je m.b.v. Fastlynx de cd-rom van de andere computer als d: instellen.
Vervolgens gebruik je een w98 bootdiskette en boot je vanaf d:. Ik weet niet of het werkt maar je kunt het proberen...

Nederlander in België

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 20:57
'cannot be run in DOS mode'
Als je een Win95 upgrade hebt, kun 'm idd niet vanuit DOS installeren.

Anoniem: 27895

Neem Win98SE ipv Win95, gebruik die bootdisk, kopieer de win98 map via de kabel naar je laptop-HDD, draai daarna de win98 setup vanuit die map, succes :z

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Maximus

There is no substitute

gewoon met floppen de I386 directory overzetten. heb ik ook gedaan met onze oude 486 laptop. En hij doet het perfect :)

PhD i.o.

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 20:04
je moet de setup opstarten die in de win95 dir staat, deze moet gewoon in dus gerund kunnen worden
edit:

zoiets zei mijn voorganger ook al, zie ik net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yep win 95 kan zeer goed opgestart worden vanuit dos

hogere windows versies biden vaak een mogelijkheid om bootdiskettes te maken (ff zoeken in de subdirs)

Iperf

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost :)
Voor iedereen die tegen hetzelfde probleem aanloopt of Windows moet installeren op een laptop zonder cd-rom speler zal ik beschrijven hoe ik dit probleem heb opgelost:

Omdat de laptop geen cd-rom speler heeft en alleen een floppy drive is het een beetje lastig om Windows te installeren. Dit heb ik opgelost door een parallelle kabel te gebruiken. Windows heeft de hele handige functie 'directe kabelverbinding' waarmee je via een parallelle kabel een netwerkverbinding kan krijgen. Helaas stond er geen windows op de laptop en daarom moest er iets anders gevonden worden.
Windows Commander is een programma dat het nostalgische norton commander in Windows nabootst. Net als zijn prehistorische voorouder heeft dit programma ook de mogelijkheid om een directe kabelverbinding te maken. Op de site van windows comander is een plug-in te vinden waarmee je in dos een verbinding kan maken met windows commander op een windows machine.
Dit programma heb ik gedownload en met een floppy op de laptop gezet. Het programmaatje gaat wachten op een inkomende verbinding en dan kan je in windows commander een verbinding maken (de windows machine als client instellen)

windows commander: http://www.ghisler.com/index.htm
plug-in: http://members.aol.com/ghisler/lptdos.zip

Om Windows te installeren moest vervolgens de cd van Windows gekopieerd worden. Eerst probeerde ik het per bestand maar bij bepaalde bestanden gaf het programma een error dus heb ik de win9x directory gezipt en in zijn geheel overgezet met een snelheid van 90 kb/s :7

Als ik setup.exe startte zei de laptop dat het programma niet in dos mode gestart kon worden. Ik heb toen op aanraden van jullie een hogere dos versie erop gezet en ondertussen in een minder handige bui het gekopieerde windows eraf gegooid. Toen dos 6.0 er op stond kopieerde ik een gezipte versie van windows ME (beter dan windows 95 en de laptop kan het aan). Van de Windows ME cd heb ik de volgende dingen gekopieerd: setup.exe, 'win9x' directory, 'drivers' directory).

Vervolgens heb ik setup.exe gestart en hij begon meteen met installeren. (YES :) )
Zo heb ik uiteindelijk de laptop aan de praat gekregen en hij heeft nu windows ME erop staan. Of het nodig was dat ik dos 6.0 erop heb gezet weet ik niet, in principe moet de setup het ook zonder kunnen doen.

Ik hoop dat ik andere mensen hiermee kan helpen en ik wil jullie nog even bedanken voor de hulp :)
Als iemand nog iets kan toevoegen aan dit verhaal, posten!
Pagina: 1