Toon posts:

[Mobo] Vraagt diskette nog voor dat de bios geladen is.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb probleem met een computer,en dat is..

dat hij om een opstart diskette vraagt nog VOORDAT hij de BIOS heeft geladen.
Dus je zet hem aan,2 tellen later begint hij de A:\ te laden ipv. de Hardeschijf.
Voor zover ik weet is de Bios nooit geflasht..

Mobo is een Soyo SY - 7VBA133

Processor is een Cyrix III 650 MHZ

Heeft iemand enig idee hoe ik dat probleem op kan lossen?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Ik weet bijna zeker dat je bios naar de haaien is.. heb het zelf ook gehad na een misflash... dan zoekt ie een romfile die bios info bevat... Het kan ook zijn dat er een jumper van je mobo is ofzow.. of de bios is eruitgevallen maar dat lijkt me niet...

Deze advertentieplaats is te huur!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 23:42
zo te zien is je BIOS beschadigd/verkeerd geflashed (het laatste dus niet...). Hetgeen ie dan doet (als tie uberhoupt nog iets doet :)) is een diskette zoeken zodat je een nieuwe BIOS kan flashen. Dus... nieuwste BIOS versie zoeken, op een bootable diskette zetten en in de autoexec.bat zetten dat ie automatisch die bios flashed...... riskant als je et nog nooit hebt gedaan trouwens! het eerste dat je zou moeten proberen is alles dr af trekken wat je neit nodig hebt, je bios clearen, en dan kijken wat ie doet....

• RammY

RammY

Dát!

ahum... wat heb een bios aan autoexec.bat als ie de bios niet eens kan laden dus niet eens in dos kan komen.. welk merk bios is het???? Als je ami heb dan download je de nieuwste bios en het die rename je dan naar amiboot.rom..... maar alleen als het een Ami bios is...

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36

Memendo

V4-power/Team BSD

RamShackle schreef op 26 september 2002 @ 17:45:
ahum... wat heb een bios aan autoexec.bat als ie de bios niet eens kan laden dus niet eens in dos kan komen.. welk merk bios is het???? Als je ami heb dan download je de nieuwste bios en het die rename je dan naar amiboot.rom..... maar alleen als het een Ami bios is...
ja en als je een award heb, dan werk je met een autoexec.bat. En dat heet biosbootblock en dat zorgt er voor dat je je bios van diskette weer kunt flashen met een autoexec
ik quote mezelf ff uit een oud topic:
Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:

AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP

waarin je awdflash moet vervangen door de naam van je flashprogje (naam vd exe)
en biosfile door de naam van je *.bin file.
En je moet je bootdisk maken onder dos mbv format a:/s

Verder kun je proberen om je bios te dwingen te updaten, force bios flash met alt+f2. dus lege disk alleen bios *.bin file en alt f2 blijven rammen. Werkt niet bij alle award biosen, maar bij een hoop moderne biosen wel.

• RammY

RammY

Dát!

Ja maar hoe kan de pc dan die autoexe lezen... daar moet ie toch eerst command.com voor hebben geladen en dat lukt niet zonder dat ie de bios heb voltooit te laden.... Ik geloof je best hoor daar niet van maar het lijkt zo onwaarschijnlijk

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:08
RamShackle,

Waarschijnlijk kan het onbruikbare bios toch nog wel verbinding zoeken met de diskdrive en staat er in de bios een stukje code om op de diskette te zoeken naar een bestandje genaamd Autoexec.bat (had niet zo goed een andere naam kunnen hebben, maar voor het gemak hebben ze die naam ook maar gebruikt)

Verwijderd

Topicstarter
okay bedankt,maar het is een bios van het merk : Energy.

Wat dan te doen.??

Verwijderd

Heb je je bios al gecleared, dmv het batterijtje op je mobo ff eruit te halen en de stroom er vanaf te halen??

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:10

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:19:
okay bedankt,maar het is een bios van het merk : Energy.

Wat dan te doen.??
Energy is niet het merk van je bios. Dat heeft te maken met de power save dingen in je bios. Als het goed is staat wel ergens is je boekje wat voor bios het is, AMI of AWARD.

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
RamShackle schreef op 26 september 2002 @ 18:17:
Ja maar hoe kan de pc dan die autoexe lezen... daar moet ie toch eerst command.com voor hebben geladen en dat lukt niet zonder dat ie de bios heb voltooit te laden.... Ik geloof je best hoor daar niet van maar het lijkt zo onwaarschijnlijk
Ik vermoed dat als hij een oude ISA videokaart in de pc steekt dat hij de letters "Award BootBlock Bios v 1.0 - checksum error - booting from 1.44mb floppy..." op zijn scherm kan lezen. Sommige Award biossen hebben dit bootblock bios ingebouwd. Dit initialiseerd alleen de hoognodige hardware zodat je je bios nog terug kan flashen als er iets verkeerd is gegaan.

[edit]
doordat zijn scherm nu zwart blijft omdat er een pci of agp videokaart inzit lijkt het net alsof het bios niet laadt.

Verwijderd

Topicstarter
L_Jinx schreef op 26 september 2002 @ 19:30:
[...]

Energy is niet het merk van je bios. Dat heeft te maken met de power save dingen in je bios. Als het goed is staat wel ergens is je boekje wat voor bios het is, AMI of AWARD.
Je hebt gelijk,ik heb ff op de site van Soyo gekeken.

en het blijkt dus een Award bios te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Memembo liet dit zien :
Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:

AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP

waarin je awdflash moet vervangen door de naam van je flashprogje (naam vd exe)
en biosfile door de naam van je *.bin file.
En je moet je bootdisk maken onder dos mbv format a:/s

Verder kun je proberen om je bios te dwingen te updaten, force bios flash met alt+f2. dus lege disk alleen bios *.bin file en alt f2 blijven rammen. Werkt niet bij alle award biosen, maar bij een hoop moderne biosen wel.
Moet dat flash progje ook op die flop staan?en welk flash porgje kan ik het beste gebruiken dan?

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:56:
Memembo liet dit zien :

[...]

Moet dat flash progje ook op die flop staan?en welk flash porgje kan ik het beste gebruiken dan?
Awardflash util. moet je ervoor gebruiken en ja je moet het ook op disk/flop zetten. Is te vinden bij je moederbordfab. of bij award zelf (als je weet welke je moet hebben)

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan gewoon de nieuwste award bios erover heen zetten? of moet ik dan ook nog speciaal bios hebbe..waar kan ik dit het beste gaan zoeken?want op award.com is ook niet erg duidelijk

Verwijderd

Topicstarter
uhmz,ik heb het nu geprobeert.En het werkt dus niet..ik weet zeker dat ik alles goed gedaan heb.Maar nix werkt.Bij het laden van de diskette gaat ie niet verder,en blijft het lichtje van de floppydiskdrive branden.

Verder nog oplossingen?

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

mja, je kan altijd eens proberen bij de winkel waar je em kocht, en vragen of zij es kunnen proberen/ruilen/hotflashen oid, maar ik vermoed dat de kans daarop wel heel klein is...
Je zal nl snel verdacht worden van het verkeerd flashen van je BIOS, en daardoor verlies je je garantie dacht ik.

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 21:42:
moet ik dan gewoon de nieuwste award bios erover heen zetten? of moet ik dan ook nog speciaal bios hebbe..waar kan ik dit het beste gaan zoeken?want op award.com is ook niet erg duidelijk
NEE de bios haal je bij je moederbordfab. , de flashutil. bij award of bij je moederbordfab.
Je zegt dat je het goed gedaan hebt, maar ik betwijvel het.

• made28
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 00:28

made28

Brandnew machine :)

1 regel probeer gewoon www.wimsbios.com

Technet Gold

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check mijn site onder BIOS | Flashen .. daar staat ook het e.e.a. over Bootblock uitgelegd :)

En verder: [search=bootblock]

• fibertje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08-2017
staat in bios seek for bootflop enabled op disabled misschien kan dan de a drive niet lezen
en bios doet dan niets
heb ik ook gehad om bios te flashen dit op enabled gezet en ja hoor bios is te flashen

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

fibertje schreef op 28 september 2002 @ 12:42:
staat in bios seek for bootflop enabled op disabled misschien kan dan de a drive niet lezen
en bios doet dan niets
heb ik ook gehad om bios te flashen dit op enabled gezet en ja hoor bios is te flashen
Als er een biosbootblock optreed heeft dat er niets meer mee te maken. In zon geval functioneerd de bios namelijk niet meer goed en laad hij alleen wat strikt noodzakelijke hardware.
Pagina: 1