[server] Moederbord + CPU + RAID

Pagina: 1
Acties:

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Omdat onze webserver de huidige bezoekersaantallen maar met moeite verwerkt hebben we besloten deze te upgraden. Na contact met onze webhoster, die ook hardware verkoopt, heeft hij ons aangeraden om het volgende te nemen:

MSI Pro moederbord met onboard RAID (model heb ik helaas niet meegekregen :( )
Intel PentiumIV 2.0 Ghz
2x 30 GB 7200 RPM Maxtor HDD
2x 512 MB DDR PC 2100 RAM

En dit alles zal zo'n 750,- EURO incl installatie kosten. Nu is mijn vraag, is een MSI moederbord met Onboard RAID aan te raden voor een server (stabiliteit is een groot punt, de RAID is RAID mirror, dus 2x data geschreven voor backup) en we zitten nu met ongeveer load 2.00 op een AMD Duron 850 met 1 GIG SDRAM, 20 GB 7200 RPM Maxtor HDD.

Denken jullie dat het de performance flink zal verbeteren, zal het stabiel zijn en is OnBoard RAID mirroring aan te raden in deze setting ?

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Als je load zo hoog op die duron was, zal die wel iets lager zijn nu. En onbaord raid kan prima :) Je kan ook overwegen om raid 0+1 te nemen met 4 x 30gb. Maar moet je alleen doen als je snellere schijven nodig hebt voor bv een grote database ofzo :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mentalist
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik zou een serverworks bord met P3 Tualatin cpu nemen (of 2 van die P3 procs)...

En ja, dat is duurder :Y)

En voor de raid1, zorg dan dat je een goede controller hebt zodat ie data van 2 schijven tegelijk leest. Dan gaan de leesprestaties er nog op vooruit..

En oh ja, zorg dat je dat ram van een MERK krijgt. Met (slecht, maar haast al het merkloze geheugen is slecht :Y) ) merkloos geheugen kun je de extra crashes per maand met gemak tellen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Snikker
  • Niet online
Ohja, dat was ik vergeten, het budget is beperkt ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Snikker schreef op 26 september 2002 @ 17:39:
Ohja, dat was ik vergeten, het budget is beperkt ;)
Ook leuk :

AMD DUAL Tyan S2466 Tiger MPX
2x 512MB PC2100 Apacher
2x AMD Athlon 2000+

Totaal : € 325,- + € 150,- + € 150,- + € 116,- + € 116,- = 857

Maar dan heb je ook wat :P

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

W3ird_N3rd schreef op 26 september 2002 @ 17:53:
[...]

Ook leuk :

AMD DUAL Tyan S2466 Tiger MPX
2x 512MB PC2100 Apacher
2x AMD Athlon 2000+
Totaal : € 325,- + € 150,- + € 150,- + € 116,- + € 116,- = 857

Maar dan heb je ook wat :P
Is nog sneller als die Dual P3, alleen heb je dan nog geen harddisk, en misschien handig ff de namen te editen naar wat het is?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FastBunny schreef op 26 september 2002 @ 17:56:
[...]

Is nog sneller als die Dual P3, alleen heb je dan nog geen harddisk, en misschien handig ff de namen te editen naar wat het is?
Done :)

Hmm ja, ik dacht dan kan ie er gewoon aan disken bijpakken wat ie zelf al had uitgezocht, maar die ben ik vergeten erbij op te tellen :)

Naja, een goede server kost toch wel wat.. Anders doe je het ff met een enkele 2000+, scheelt al wat, kun je later altijd nog upgraden naar nog een extra proc.

Ik vraag me af of je voor 750 Euro een serieuze én snelle server in elkaar kunt schroeven.

• Snikker
  • Niet online
Het gaat meer om een upgrade, het is nu gewoon een probleem dat de site langzaam word, de CPU is duidelijk een bottleneck, en ik vind het belangrijk dat onze data goed gebackupped word. Als de load nu rond de 1 komt te liggen is dat nog wel acceptabel, maar rond de 2 word het al irritant om een forum rond te browsen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Snikker schreef op 26 september 2002 @ 18:32:
Het gaat meer om een upgrade, het is nu gewoon een probleem dat de site langzaam word, de CPU is duidelijk een bottleneck, en ik vind het belangrijk dat onze data goed gebackupped word. Als de load nu rond de 1 komt te liggen is dat nog wel acceptabel, maar rond de 2 word het al irritant om een forum rond te browsen.
Wat voor mobo hangt er nu in? Kun je er niet meteen een XP2000+ in rammen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Één ding eerst: mirroring is geen back-up!!!
Verder zie ik geen problemen eerlijk gezegd (ja, IDE disken die 24/7 aanstaan). Als je er van uit mag gaan dat de cpu load veroorzaakt wordt door een hoeveelheid aan processen i.p.v. van één(of ene paar) slecht lopend proces zou een cpu upgrade zeker soelaas bieden lijkt me :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Snikker
  • Niet online
Ja het zijn een hele grote hoeveelheid aan processen ;) Intressant is dat je zegt mirroring is geen backup. Moet ik dit opvatten als, als je server een blikseminslag o.i.d krijgt, dan ben je toch alsnog je data kwijt, of ook als 1 HD het begeeft, heb je niets aan de 2de HD. Dit is namelijk de reden dat we RAID willen, zodat als 1 HD uitvalt de andere het overneemt en we geen data kwijt zijn.

Ik denk dat een blikseminslag o.i.d in een veilige serveromgeving (Versatel Rotterdam) toch wel uitgesloten kan worden ? Bedankt alvast voor de reacties allemaal!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Snikker schreef op 26 september 2002 @ 19:25:
Ja het zijn een hele grote hoeveelheid aan processen ;) Intressant is dat je zegt mirroring is geen backup. Moet ik dit opvatten als, als je server een blikseminslag o.i.d krijgt, dan ben je toch alsnog je data kwijt, of ook als 1 HD het begeeft, heb je niets aan de 2de HD. Dit is namelijk de reden dat we RAID willen, zodat als 1 HD uitvalt de andere het overneemt en we geen data kwijt zijn.

Ik denk dat een blikseminslag o.i.d in een veilige serveromgeving (Versatel Rotterdam) toch wel uitgesloten kan worden ? Bedankt alvast voor de reacties allemaal!
mirroring helpt tegen:
Uitval harddisk
Slijtage harddisk

mirroring helpt NIET tegen:
virus,
zelf wissen
bliksem inslag, (je hebt alleen kans dat maar 1 hdd het overleefd maar ga ff niet vanuit)

Enige echte voordeel is dus dat als 1 schijf de geest geeft dat de andere door werkt. Hou daar dus rekening mee

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
In een serveromgeving heb je evengoed risico op blikseminslag. Het systeem wat ze jullie hebben voorgelegd lijkt mij verre van betrouwbaar genoeg voor een server (ik heb zelf veel problemen gehad met MSI's, noname geheugen en Maxtor HD's). Je budget is beperkt, maar dit is wat ik ervan zou maken:
-Asus A7M266-D: €256
-Promise TX2 (OEM): €103
-2xAthlonMP 1600+: €250
-2x512MB Dane Elec ECC Registered: €396
-2xWestern Digital WD400JB 40GB 7200rpm, 8MB Cache Buffer: €196
Samen €1201,-

Je kunt hier echter nog op besparen door software RAID en 2 AthlonXP 1600's te nemen. De XP's zul je dan wel moeten SMP-unlocken (nie moeilijk 8)). Dan zit je op €984 voor een systeem met dualprocessor, 1GB ECC-geheugen en twee supersnelle en betrouwbare harddisks in RAID-1.

Als je het mij vraagt is het de meerprijs van iets meer dan €200,- (helaas exclusief installatiekosten, maar inclusief BTW) meer dan waard. Ook qua upgrademogelijkheden zit je hiermee dan goed. De Asus heeft immers 64bit/66MHz PCI-sloten voor Gbit NIC's en dure RAID-controllers en je kunt er alle AthlonMP en XP processoren in stoppen.

edit:

De Asus ondersteunt ook niet-registered (unbuffered) geheugen. Dit kan je nog eens ongeveer €100,- besparen. Neem wel geheugen van een bekend merk!

[ Voor 0% gewijzigd door David op 26-09-2002 21:07 . Reden: Voor de zuinige Nederlanders onder ons ]

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1