Toon posts:

stille koeler voor een 1300 Athlon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraaaaaaaagje...............

ik wil graag een goed koelende stille koeler voor mijn 1300 Athlon (133mhz)

en zat te denken aan de
Zalman CNPS6000-Cu
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cub-1.gif
ThermalTake Volcano 9
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/heatsink/v9a.jpg
Coolermaster HHC-L61
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com.hk/en/products/cooler/hhc-l61.jpg

welke van de drie is het beste in koeling en geluid.

en de Thermal Resistance van een koelblok kan die beter hoog zijn of juist laag
vb.
Zalman - TR = silent 0.31C/W, normal 0.23C/W
ThermalTake - TR = 0.38C/W
Coolermaster - TR = 0.6C/W

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik jou was zou ik de Arctic Super Silent Pro nemen, die heb ik ook en die is echt geweld. En kost maar E18 ofzo...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Ik zou voor de Volcano 9 gaan, kan je altijd nog achteraf een ander fan op schroeven.
(De volcano heeft namelijk standaard een 8cm fan)

Als je trouwens al een goede fan hebt kan je ook de Volcano 7 nemen, heeft dezelfde heatsink maar een slechte fan.

Verwijderd

Topicstarter
heb ff naar de Arctic gekeken, maar die toch maar niet, ik draai nu met een 900mhz Athlon, en die draait nu met een standaard coolermaster geval op minimaal 58C idle en 65C stressed.

en zoek toch wel een koeler die wat lagere temps tevoorschijn haalt, zonder daarvoor op geluid in te moeten boeten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 17:47:
heb ff naar de Arctic gekeken, maar die toch maar niet, ik draai nu met een 900mhz Athlon, en die draait nu met een standaard coolermaster geval op minimaal 58C idle en 65C stressed.

en zoek toch wel een koeler die wat lagere temps tevoorschijn haalt, zonder daarvoor op geluid in te moeten boeten
Dan valt de zalman af, is wel ongeloofelijk stil, maar koelt niet echt goed. De coolermaster is trouwens een onwijs herrieding. Bij tom hebben ze laatst een hele zooi koelers getest misschien moet je daar maar eens kijken.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm En trouwens zo'n Zalman koelt helemaal niet gek. Die fan kun je nl vervangen door een 120mm Papst (of een andere fan) :) Kijk ook eens naar: Swiftech (allemaal), Alpha (pal 8045) en de Thermalright AX-7. Zet daar een lekkere grote Papst fan op met een Zalman fanmate en je bent klaar :)

Verwijderd

kutkip schreef op 26 september 2002 @ 18:51:
http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm En trouwens zo'n Zalman koelt helemaal niet gek. Die fan kun je nl vervangen door een 120mm Papst (of een andere fan) :) Kijk ook eens naar: Swiftech (allemaal), Alpha (pal 8045) en de Thermalright AX-7. Zet daar een lekkere grote Papst fan op met een Zalman fanmate en je bent klaar :)
en arm...

Goedkope oplossing: Spire Whisperrock 2

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:04:
[...]
en arm...

Die is in geen opzicht te vergelijken met de swiftech en alpha. Deze presteerd veel minder goed als de 2 eerder genoemde.

• David
  • Laatst online: 19-02 22:21
anandus schreef op 26 september 2002 @ 17:32:
Als ik jou was zou ik de Arctic Super Silent Pro nemen, die heb ik ook en die is echt geweld. En kost maar E18 ofzo...
_/-\o_
Perfect koelertje voor het geld inderdaad. Ik heb er nou twee in m'n dual-bak hangen. 20dB en hele nette koelprestaties.
Daarvoor had ik een ALPHA PAL8045T met Papst 8412NGL: 12dB en retegoede koeling.

Die Alpha is dus wel een stuk beter, maar kost dan ook meteen €75,- ofzo (tegen €20 van de Arctic)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Epsilon schreef op 26 september 2002 @ 19:07:
[...]

Die is in geen opzicht te vergelijken met de swiftech en alpha. Deze presteerd veel minder goed als de 2 eerder genoemde.
Daarom is het ook een goedkope oplossing; een stille koeler die zijn athlon makkelijk op de juiste temperatuur houd.

Natuurlijk is zo'n alpha pal of swiftech veel beter, maar in zijn geval een beetje overkill.

• David
  • Laatst online: 19-02 22:21
Arctic SuperSilent Pro: 0,38C/W - 20dB - €18,-
Spire Whisperrock: 0,54C/W - 26dB - €15,-
Alpha Pal8045T met Papst 8412NGL: 0,36C/W - 12dB - €75,-

Spire Whisperrock valt dus sowieso af.

Bij die Zalman is het trouwens afhankelijk van welke fan je koopt hoe hoog de C/W-waarde is. Een fan met een grotere airflow (= meer herrie) zal een lagere C/W-waarde geven.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

ik heb die zalman die is wel goed en koelt mijn cpu 35 graden 1.4ghz @1.6ghz

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:04:
[...]
en arm...

Ja dat wel. Maar overkill is het niet omdat als je een zwakke fan neemt je dat moet compenseren met een beter koelblok lijkt me. En hoe beter het koelblok, des te stillere fan je erop kunt zetten.

En nog een klein vraagje van mijn kant: Hoe zwaar is die Zalman en hoe wordt ie bevestigd?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
ik heb gewoon een Coolermasterje genomen op mijn 1300 TB. Geluid valt zeer mee.

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
ja, hier ook wel, maar ik heb zonder dat ik het wist de koelpasta laten drogen van mijn 900Mhz, en heeft daardoor een ietsjes hogere werk temperatuur gekregen, nu zit er gelukkig wel weer koelpasta op maar toch heeft hij tempjes overleeft tot stressed 85C!!!

Ik kwam hier achter doordat ik de Asus probe weer eens geinstalleerd heb, had ik tijden niet gedaan, dus wie weet hoe lang hij al met opgedroogde koelpasta heeft gezeten....

Verwijderd

kutkip schreef op 26 september 2002 @ 19:33:
[...]

Ja dat wel. Maar overkill is het niet omdat als je een zwakke fan neemt je dat moet compenseren met een beter koelblok lijkt me. En hoe beter het koelblok, des te stillere fan je erop kunt zetten.

En nog een klein vraagje van mijn kant: Hoe zwaar is die Zalman en hoe wordt ie bevestigd?
462 gram en aan je socket, dus maakt geen gebruik van de gaten rond de socket..

Voorzichtigheid geboden dus
:)

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:52:
[...]
462 gram en aan je socket, dus maakt geen gebruik van de gaten rond de socket..

Voorzichtigheid geboden dus
:)
Gewicht valt me eigenlijk nog best wel mee :) Mijn Swiftech is ook bijna 400gr (aan 2 klipjes), de koperen versie (zit gelukkig vast aan alle 6 de klipjes) weegt 700gr >:) Ik d8 dat deze dus wel rond de 800gr zou wegen })

Wel jammer dat ie niet met schroeven vast zit :/

Verwijderd

zalman is wel snel te installeren op je processor je heb zo'n lange sleutel pen en 1 beugel en dan tussen de waaier zetten en op die clip zit een gaatje daar zet je dat sleute pen in en dan naar beneden duwen voorzichtig!!!!!! anders gaat het goed fout

Verwijderd

Topicstarter
btw iemand ervaringen met een Thermalright SLK800??

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/slk800sink500.jpg

weegt alleen al 505gram zonder fan... >:)

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:58:
zalman is wel snel te installeren op je processor je heb zo'n lange sleutel pen en 1 beugel en dan tussen de waaier zetten en op die clip zit een gaatje daar zet je dat sleute pen in en dan naar beneden duwen voorzichtig!!!!!! anders gaat het goed fout
Ehh..dude :+ Kun je dit berichtje misschien ff overtypen maar dan met hoofdletters, punten, komma's enz. ? 8)7 Niet echt te lezen zo :P

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

AX-7 is erg chill en een stuk minder duur dan de Alpha en koelt tzelfde of beter (dat zeggen de reviews en zelf ben ik er ook erg over te spreken)
Doe er een willekeurige 8 cm fan op en het draait wel ok, hoor, zelf heb ik een DeltaEHE @ 7 volt, maar dat is neit erg stil :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:59:

[afbeelding]

Ik heb er een review van gelezen, niet echt een super goed ding. Voor dat geld kun je veel betere kopen :)
Okyah schreef op 26 september 2002 @ 20:01:
AX-7 is erg chill en een stuk minder duur dan de Alpha en koelt tzelfde of beter (dat zeggen de reviews en zelf ben ik er ook erg over te spreken)
Doe er een willekeurige 8 cm fan op en het draait wel ok, hoor, zelf heb ik een DeltaEHE @ 7 volt, maar dat is neit erg stil :)
Idd, alle reviews die ik heb gelezen over deze koeler zijn positief, vind het zelf ook een erg mooi dingetje :) Deze monteer je zeker ook direct op de socket?
Dat vind ik wel een beetje balen dat veel van die grote (=zware) heatsinks direct aan de socket zitten. Helaas past de Alpha pal 8045 niet op mijn mobo :(
Misschien dat die oude grote Swiftech nog op mijn mobo past (Swiftech MCX 462 geloof ik) Maar mijn 370 doet het ook zeer goed :)

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:59:

[afbeelding]

De AX-7 is zwaarder dacht ik, hoor en die hangt ook aan de 6 clipjes en ik heb er helemaal geen problemen mee :*)

Maar deze is wel erg :9~

DUDE! :)
als ik binnenkort een pc neem met luchtkoeling, dan neem ik prob dit blok :)
anders wordt t een prometeia >:)

maar de AX-7 is wel zwaar, maar makkelijk te monteren en past ook op bijna alle borden, omdat hij aan de onderkant smaller is :)
werkt dus met de 6 clipjes/dingetjes :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

kutkip schreef op 26 september 2002 @ 20:01:
[...]

Ik heb er een review van gelezen, niet echt een super goed ding. Voor dat geld kun je veel betere kopen :)
Niet? ik had laatst een review gelezen, waar hij de Alpha, Swiftech en AX-7 beatte 8)7
Nja, je ziet altijd andere conclusies op dit gebied bij verschillende sites natuurlijk, maar dan ga ik nog maar eens checken.

maar ik bedoel, enkel koper, thin-fins en zo groter wordend naar boven lijkt me vrij ideaal :)
koper-alu is natuurlijk ook erg fijn :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

Topicstarter
volgens http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm#slk800 (jouw link >:) >:) >:) ) is deze highly recommended(als enigste), zolang er maar geen herriemakende Delta Fan op zit

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 20:05:
volgens http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm#slk800 (jouw link >:) >:) >:) ) is deze highly recommended(als enigste), zolang er maar geen herriemakende Delta Fan op zit
:D Oeps! :P :z Vaag, waar had ik het dan wel gelezen :?

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

kutkip schreef op 26 september 2002 @ 20:01:
[...]

[...]

Idd, alle reviews die ik heb gelezen over deze koeler zijn positief, vind het zelf ook een erg mooi dingetje :) Deze monteer je zeker ook direct op de socket?
Dat vind ik wel een beetje balen dat veel van die grote (=zware) heatsinks direct aan de socket zitten. Helaas past de Alpha pal 8045 niet op mijn mobo :(
Misschien dat die oude grote Swiftech nog op mijn mobo past (Swiftech MCX 462 geloof ik) Maar mijn 370 doet het ook zeer goed :)
Ja, gewoon hop, op je socket met zo'n brede drie-pins-pakkende clip.
Als je een bit voorzichtig bent, hoef je je geen zorgen te maken, hoor.
Kheb em al een stuk of 5 keer van mn proc gehaald en alles werkt nog :)
Maar deze zal wel passen bij je en prob die SLK800 ook, dus tsjek nog even, want volgens mij is die ook wel koel.
maar wat heb je nu? Ohja, kzie t al, dus jij heoft neit echt te vervangen :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• kutkip
Okyah schreef op 26 september 2002 @ 20:16:
[...]

Ja, gewoon hop, op je socket met zo'n brede drie-pins-pakkende clip.
Als je een bit voorzichtig bent, hoef je je geen zorgen te maken, hoor.
Kheb em al een stuk of 5 keer van mn proc gehaald en alles werkt nog :)
Maar deze zal wel passen bij je en prob die SLK800 ook, dus tsjek nog even, want volgens mij is die ook wel koel.
maar wat heb je nu? Ohja, kzie t al, dus jij heoft neit echt te vervangen :)
Nee maar ik wil me pc stiller dan stil hebben >:) ZONDER waterkoeling dan he :)
Maar ik heb nu idd een erg goede koeler en hij is helemaal van aluminium dus lekker 'licht' :) Bovendien zit er geen 60mm maar een 80mm Papst op en die zit weer aan een airduct met een andere Papst fan die koude lucht direct naar de cpu blaast 8) (http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm#mcx370)

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

kutkip schreef op 26 september 2002 @ 20:21:
[...]

Nee maar ik wil me pc stiller dan stil hebben >:) ZONDER waterkoeling dan he :)
Maar ik heb nu idd een erg goede koeler en hij is helemaal van aluminium dus lekker 'licht' :) Bovendien zit er geen 60mm maar een 80mm Papst op en die zit weer aan een airduct met een andere Papst fan die koude lucht direct naar de cpu blaast 8) (http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm#mcx370)
Ehm, de AX-7 dus of de SLK800 met je papst erop, erg veel stiller kan t neit, toch?
of een nog stillere papst :D
een prometeia is btw ook neit zo luid en erg koud 8)

Alone at last
Just nostalgia and I

• kutkip
Okyah schreef op 26 september 2002 @ 20:29:
[...]

Ehm, de AX-7 dus of de SLK800 met je papst erop, erg veel stiller kan t neit, toch?
of een nog stillere papst :D
een prometeia is btw ook neit zo luid en erg koud 8)
Nee want tussen mijn Papst fans zit een zalman fanmate en het laagste is 700RPM maar dan koelt ie niet genoeg. Onder de 1500RPM is gewoon echt stil (en als ik het stil vind is het echt stil hoor, zelfs de stilste Papst fan van 12dB maakt op 12v nog teveel geluid :D)en me hdd is ook redelijk stil (Seagate baracuda 4) me voeding is een temp gerelde 340Watt Chieftech en m'n GeForce4 ti4200 is over 7 dagen passief gekoelt 8) That's quiet :) En ik heb geen geld en ruimte genoeg voor zo'n raar ding :) Dan neem ik veel liever waterkoeling :)

Verwijderd

Topicstarter
mmmm, maar E 74 voor een koelblok met herrieschoppende Delta fan is ook weer zo iets, zie trouwens ook net dat ze bij XXLcases er twee waterkoeling setjes bij hebben, en die klax gold AMD set lijkt me wel wat, is duurder in aanschaf, maar koelt nog beter en is met een 12cm fan stiller. :-)

Verwijderd

Topicstarter
btw, wat kan normaal een 900Mhz Athlon hebben kwa max. temp??

Verwijderd

Ik zou nog steeds gaan voor de Zalman, zeker ook omdat 'ie nog in de aanbieding is bij Wintelco:

Zalman CNPS6000-Cu SUPERAANBIEDING!! OP=OP!! € 34,00
Overigens kan je ook de AlCu krijgen voor € 5 minder, maar die koelt minder goed.

Ik heb 'm zelf nu twee weken draaien op mijn 1333 MHz Athlon dondervogeltje en ben er zeer tevreden over. Het enige wat ik nog een beetje hoor is mijn Zalman voeding, maar dat komt omdat ik zo ongeveer bovenop mijn case zit te werken. De videokaart is ook passief gekoeld met een Zalman heatsink. Hoezo herrie? 8)

En het oog wil ook wat; de Zalman is toch gewoon veeeeel mooier dan die standaard blokken? En anders vervang je de Zalman fan door zo'n 12 dBa Papst geval (wel weer duur).

Go 4 Zalman !

Verwijderd

max? heel kort 80 graden ofzo.

Maar met een continue temp van 60 heb je je athlon al snel in een grafkist.

• Marijn_S
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 10:10:
max? heel kort 80 graden ofzo.

Maar met een continue temp van 60 heb je je athlon al snel in een grafkist.
Continue 60 grafkist? Valt best wel mee hoor denk ik.

System specs - Ik word blij van knipperende lichtjes.

Verwijderd

Cerberus schreef op 27 september 2002 @ 10:29:
[...]

Continue 60 grafkist? Valt best wel mee hoor denk ik.
Een idle temperatuur van 60 graden verkort de levensduur van een athlon echt wel, ga er trouwens dan ook maar vanuit dat hij stressed warmer is, (maar ok dat bedoelde ik niet met continu 60 ;) )

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik toch wel een hele goede 900Mhz..... :9
want de mijne heeft dus zeker een half jaar op stressed 83/84C gedraait (idle 73C)
de koelpasta was opgedroogt....... 8)7 8)7 8)7

maar voor de zekerheid toch maar een 1300Mhz Athlon besteld nu.

iemand nog behoefte aan een 900Mhz, weinig gebruikt >:) >:) >:)

Verwijderd

best prijzig, hij is dan wel heel stil natuurlijk, maar voor 20 euro minder heb je een Alpha 8045 heatsink en voor de over gebleven 20 euro haal je dan een papst.. :9

maar toch een mooie koeler, had trouwens niet verwacht dat hij zo stil zou zijn, ontwerp ziet eruit alsof hij een flinke airflow en bij behorend geluid produceerd.

Verwijderd

Lekker die L-61 kopen van coolermaster, super coolertje en stil en tussen stressed en idle zitten maar 3 graden; zegt genoeg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 20:05:
Lekker die L-61 kopen van coolermaster, super coolertje en stil en tussen stressed en idle zitten maar 3 graden; zegt genoeg
werkt die ook op een P3 866???

tussen stressed en idle 3 graden is leuk, maar is ie stil???
ik wordt een beetje gek van dat lawaai hier.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
De Zalman is het niet waard voor een 1300 :)
Neem een Spire WhisperRock II of III , die zijn ook heel stil (zo'n 26 dB) en kost maar 12,5 euro..
Pagina: 1