Ik heb zowel 3com als realtek kaartjes in mijn netwerk. Die 3coms zijn gekomen omdat ik van de 3 realteks er maar 1 had die voldoende presteerde. Het netwerk werd echt vreselijk traag en als je in gedeelde mappen keek moest je echt wachten tot er bij elk programma een icoontje stond. Wachte je niet en klikte je op zown proggie met een default-icoontje dan deed het proggie het in 99% van de gevallen gewoon niet. Met die 3coms haal ik hogere snelheden en werkt alles gewoon zoals je wil (hoewel nog sneller altijd welkom is

). In mijn netwerk heb ik nu dus 2x 3com905B TX, 1x Realtek 8139 (uit mijn hoofd ... het is in elk geval 10/100) en een Xircom 10/100 voor mijn laptop.
De langzaamste is de Realtek (by far) maar is dan ook erg veel geodkoper.
Ga je bij de PC-winkel-om-de-hoek dan kun je die realteks best proberen: Presteerd ie niet goed, dan ruil je hem meteen om!
Over de air-flow: Als je een normale tot grote kast hebt (en niet een of andere Micro-mini-baby-kast) dan zul je absoluut geen last hebben van een grotere netwerkaart. Deze is namelijk niet vele malen groter en langer dan een realtek kaart, maar ongeveer net zo lang en net zo breed als de beugel aan de kaart. Voorbeeld: Ik heb een 3com zitten in mijn werkstationneke

die in een desktopkast is ondergebracht samen met een grote videokaart+SCSI-kaartje+grote geluidskaart. De processor is een celeron366@550 op default voltage en draait rock-solid. Dus over de airflow hoef je je niet perse druk te maken.
_BTW 50 piek voor 3com is erg goedkoop, meestal kosten die 10/100's van 3com royaal boven de 100 piek_