Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] fancontroller met potmetertjes en dual led's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo nu weet ik zeker wat ik wil gaan maken :)

Ik heb in mijn kast 5 casefan's + 1 cpu fan zitten. Deze wil ik allemaal apart gaan aansturen met een potmetertje van 0 tot 12 volt. Dus 6 potmetertjes en 6 dual ledjes.

Dit is nogal makkelijk maar om het mooier+moeilijker te maken wil ik op elke potmetertje een dual ledje hebben zitten, als ik aan het potmetertje draai moet hij een andere kleur geven als dat ik er niet aan draai :)

Nu heb ik al op het innet zitten zoeken, maar ik heb er 'gelukkig' niets over gevonden. Is dit mogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

moet ie alleen donkerder/lichter van kleur worden? of helemaal een anderen kleur.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 16:49:
moet ie alleen donkerder/lichter van kleur worden? of helemaal een anderen kleur.
Dual led = 2 kleuren dus liefste andere kleur :) Dat is het orgineelste :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Ehm, even een mededeling van huishoudelijke aard: Graag niet kicken binnen 24 uur.. Lees de algemene faq nog even na.

En dan ontopic: Je wilt dat de leds van kleur veranderen op het moment dat je aan de potmeter draait?
Of wil je de kleur afhankelijk van de potmeterstand?

't laatste is namelijk nog wel te realiseren, maar 't eerste zal niet zo simpel zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 26 september 2002 @ 16:55:
Ehm, even een mededeling van huishoudelijke aard: Graag niet kicken binnen 24 uur.. Lees de algemene faq nog even na.

En dan ontopic: Je wilt dat de leds van kleur veranderen op het moment dat je aan de potmeter draait?
Of wil je de kleur afhankelijk van de potmeterstand?

't laatste is namelijk nog wel te realiseren, maar 't eerste zal niet zo simpel zijn..
Op het moment dat je aan de potmeter draait. Ik weet dat dat niet zo simpel is :) daarom is het zo leuk omdat het weer orgineel is :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Hoe wauw je dat voor elkaar krijgen? Een ledje dat alleen van kleur verandert als er aan de pot gedraaid wordt. Het wordt dan een soort bewegingsdetector, die dus het ledje een andere spanning geeft (dual-color led) als de (weerstandswaarde) spanning over de pot verandert. Alles kan natuurlijk met elektronica, maar dit lijkt mij een vrij ingewikkelde klus.

En wat heb je er trouwens aan, als je led een ander kleurtje krijgt alleen tijdens het draaien? Niks toch? Het geeft niets aan behalve dát je aan het draaien bent... Dan lijkt mij een fadende led een logischer idee, zodat je een indicatie hebt van hoeveel spanning je fans krijgen en hoe hard ze dus draaien.

Je zou ook als je een hd-vu-meter bouwt, een soort schakelaartje kunnen toevoegen zodat je kunt switchen tussen hd-activiteit en fan-spanningsniveau. Ik vind die standaard ronde led's trouwens wel saai als vu-meter, zo'n bar-led met rechthoekige segmentjes, of een reeks driehoekjes ofzo is toch veel origineler lijkt mij (ga ik misschien over een tijdje nog mee aan de slag. :) )

Verwijderd

Topicstarter
Thermo man schreef op 26 september 2002 @ 17:01:
Hoe wauw je dat voor elkaar krijgen? Een ledje dat alleen van kleur verandert als er aan de pot gedraaid wordt. Het wordt dan een soort bewegingsdetector, die dus het ledje een andere spanning geeft (dual-color led) als de (weerstandswaarde) spanning over de pot verandert. Alles kan natuurlijk met elektronica, maar dit lijkt mij een vrij ingewikkelde klus.

En wat heb je er trouwens aan, als je led een ander kleurtje krijgt alleen tijdens het draaien? Niks toch? Het geeft niets aan behalve dát je aan het draaien bent... Dan lijkt mij een fadende led een logischer idee, zodat je een indicatie hebt van hoeveel spanning je fans krijgen en hoe hard ze dus draaien.

Je zou ook als je een hd-vu-meter bouwt, een soort schakelaartje kunnen toevoegen zodat je kunt switchen tussen hd-activiteit en fan-spanningsniveau. Ik vind die standaard ronde led's trouwens wel saai als vu-meter, zo'n bar-led met rechthoekige segmentjes, of een reeks driehoekjes ofzo is toch veel origineler lijkt mij (ga ik misschien over een tijdje nog mee aan de slag. :) )
Ja maar als je je fan op 5 volt hebt draaien, dan zie je nog niet eens dat dat ledje brandt.

Of als je nu een ledje hebt dat de kleur geel en oranje heeft, en je laat de led de kleur geel geven bij een voltage van 0 tot 7 volt, en de kleur oranje bij een voltage van 7 tot 12 volt. Da lijkt me ook wel iets :)

Verwijderd

Topicstarter
GVD, zo'n tering potmeterje is 12.25€.

Mja nu ga ik het zo doen: 5 on/off/on schakelaars voor 7/uit/12 en 1 potmeter voor mijn delta fan. Maar er moeten nog wel overal 6 dual ledjes bij :P

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen welke onderdelen ik moet bestellen??

In elkaar zetten wordt geen probleem, alleen welke weerstandjes heb ik allemaal nodig.

Dual led voor potmeter, dus 0 tot 7 volt andere kleur en 7 tot 12 volt andere kleur

Schakelaars: 7 volt andere kleur, 12 volt andere kleur en als hij uit staat gewoon geen kleur.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
ik heb van die potmeters gekocht in leiden voor 50 pleuro CENT per stuk. Wel hele kleintjes die je met schroevedraaier moet verdraaien, maar het is en blijft een potmeter. Maar misschien zijn die met stokjes duurder???

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu die potmetertjes via mijn stage kopen, en daar zijn ze maar een paar euro :)

Dus nu kan ik wel 6 potmetertjes gaan gebruiken :).

Mare zijn er mensen die mij mee willen helpen om te kijken welke onderdelen ik allemaal moet kopen?? En welke weerstandjes enzo.

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ff voor de vraag:

ga je met een spanningsregelaar achter je potmeter werken???
of wilje je fan direkt achter de pot???

als je een fading ledje wilt, is het heel simpel te doen door er en stereo pot vor te gebruiken, zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
            +
        __|__
    ---|____|---  Pot. 2 K (ofzo)
    |          |
 rood          Groen
  Led          Led
    |____  ____|
        _|_
        |  |
        |  | Weerstand 480 Ohm
        |  |
        |__|
         |
        Massa

hier heb je dan eenfading ledje, je kan het ok nog op die andere potmeter zetten, dan heb je een invertor nodig...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat ziet er zo wel goed uit ja.

Verwijderd

Waarom schakel je niet gewoon een ledje en je fan in serie aan een regelbare weerstand ????
Dan krijg je zoown gaaf fading effect....

Makkelijk en veel goedkoper..... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 09:50:
Waarom schakel je niet gewoon een ledje en je fan in serie aan een regelbare weerstand ????
Dan krijg je zoown gaaf fading effect....

Makkelijk en veel goedkoper..... 8)
Regelbare weerstand hoe bedoel je? En waarom zou het fading effect dan mooier zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Is dit schema iets:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/thomas.peters/tekening.gif

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar nu kick ik hem toch echt een keer.

Verwijderd

Het is niet de bedoelind dat je binnen 24 kickt en al helemaal niet 2 keer binnen 24 uur

Verwijderd

Lijkt mij inderdaad ook het makkelijkste om een van je potmeter pinnen aan de plus te doen dan de fan op de ene uit gang en daar ook een led bij(inclusief voorschakeling) en op de andere pin alleen een led(ook inclusief voorschakeling). Zo heb je een fading effect dat simpel te bouwen is.

Ps dit wordt wel wat ingewikkelder als je zo'n dual led hebt met maar twee pootjes in plaats van drie maar dan kan het ook.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
hmm, volgens jouw schema blijft de rode LED nu constant branden... En er zijn 2 soorten dual-color LEDS: 1 met 3 pootjes en 1 met 2 pootjes die van kleur verandert als je de + - omdraait.

Ik ben trouwens ook bezig met een baybus en was het volgende van plan, lijkt op jou idee:
5 Potmeters (50Ohm, 9Watt draadgewonden) 5 Dual-color LEDS 3 pootjes, 5 on/off/on schakelaars, 5 470Ohm weerstandjes. Iedere potmeter krijgt een schakelaar waarmee ik de fan aan/uit kan schakelen -> fan aan = groen, fan uit = rood. Potmeter van 50 Ohm kan je redelijk goed je fans mee regelen zonder je zorgen te maken dat de start-spanning te laag is zodat je fan niet gaat draaien maar doorbrand. 100Ohm dan zit je helemaal goed ;) En dankzij die 9 Watt kan ik die potmeter direct in de stroomkring zetten. :z

OMG, E12.50 voor een potmeter?! NIET DOEN! Ik koop ze hier voor E4.50! (Rotterdam) En wel van 9 Watt (!) met een diameter van 23mm, dus goede maat.

Helaas is mijn Picserver uit de lucht, ik heb hier een heel leuk autoCAD bestandje schaal 1:1 voor een 5,25" bay. Past net!
Hoop binnen een week al mijn onderdelen te hebben, dan kan ik eindelijk beginnen! :p

EDIT: Ohw ja, wat ik ook nog in je schema zag, je moet je 3e pootje van je potmeter NIET aansluiten op de nul! Dan weet je zeker dat die doorbrand... Gewoon ongebruikt laten!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 28 september 2002 @ 20:37:
hmm, volgens jouw schema blijft de rode LED nu constant branden... En er zijn 2 soorten dual-color LEDS: 1 met 3 pootjes en 1 met 2 pootjes die van kleur verandert als je de + - omdraait.

Ik ben trouwens ook bezig met een baybus en was het volgende van plan, lijkt op jou idee:
5 Potmeters (50Ohm, 9Watt draadgewonden) 5 Dual-color LEDS 3 pootjes, 5 on/off/on schakelaars, 5 470Ohm weerstandjes. Iedere potmeter krijgt een schakelaar waarmee ik de fan aan/uit kan schakelen -> fan aan = groen, fan uit = rood. Potmeter van 50 Ohm kan je redelijk goed je fans mee regelen zonder je zorgen te maken dat de start-spanning te laag is zodat je fan niet gaat draaien maar doorbrand. 100Ohm dan zit je helemaal goed ;) En dankzij die 9 Watt kan ik die potmeter direct in de stroomkring zetten. :z

OMG, E12.50 voor een potmeter?! NIET DOEN! Ik koop ze hier voor E4.50! (Rotterdam) En wel van 9 Watt (!) met een diameter van 23mm, dus goede maat.

Helaas is mijn Picserver uit de lucht, ik heb hier een heel leuk autoCAD bestandje schaal 1:1 voor een 5,25" bay. Past net!
Hoop binnen een week al mijn onderdelen te hebben, dan kan ik eindelijk beginnen! :p

EDIT: Ohw ja, wat ik ook nog in je schema zag, je moet je 3e pootje van je potmeter NIET aansluiten op de nul! Dan weet je zeker dat die doorbrand... Gewoon ongebruikt laten!
Is je pic server alweer online :)

Zo niet mail dat plaatje dan maar naar mij toe dan zet ik hem wel online :)

En als jou baybus klaar is wel pics van maken :)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
hmm, het ziet er naar uit dat ik een nieuwe moet zoeken, deze is nu al meer dan 2 weken off-line, terwijl 2 DAGEN gezegd werd... ;(

Maar heb jij AutoCAD thuis? is namelijk een .cad bestandje... Zal kijken wat ik kan doen :)

En al mijn master-piece klaar is ga ik die natuurlijk wel posten ;) Volgens de verkoper kan ik donderdag al mijn onderdeeltjes halen. Hopelijk krijgt hij gelijk, ben nou al meer dan 2 weken bezig alle zooi te krijgen, wordt wel eens tijd, wil modden :p

Use the Search Luke...

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
You`ve got mail! :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

potmeter kost maar 1 eurotje ofzo hoor
check conrad
cip162 ofzo

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Ja, maar dan heb je er 1 van 0.25 Watt ofzo. Die zou je buiten de stroomkring moeten houden anders brand die geheid door :p En buiten je stroomkring om heb je weer extra weerstandjes en een speciale connector nodig en dat brengt het nodige soldeer werk met zich mee.
Niet echt aan te raden als je met het zelfde gemak eentje van E4.50 kan halen van 9 Watt die je direct je stroomkring kan plaatsen en daar 2 redelijk hoog vermogen fans aan kan hangen ;)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/thomas.peters/baybus.jpg

Toch online gekregen :)

Mare welke onderdelen heb je hier allemaal voor gebruikt?? Kun je dat soms hier neer zetten?? Want jouw baybus lijkt me wel wat :)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Komt ie:

- 5x Potmeter 9Watt 50 Ohm (ik zou 100 nemen als ik jou was, kwam IK telaat achter ;()
- 5x Dual-color LED
- 10x 470 Ohm weerstand (voor dual-color LED`s)
- 5x Afwerkings dopje voor LED`s Aluminium
- 5x Schakelaar (heeft iedere electro-boer wel)
- 5x Aluminium draaiknop
- en natuurlijk the basic-stuff als draad, conectoren, gereedschap en de nodige creativiteit ;)
Zal het zo denk je lukken? :p En niet eerder posten dan ik he?! >:)

De tekening is niet helemaal juist meer, deze was nog met een single-color LED en de plaats van de LED`s vind ik nog niet helemaal OK...

Maar zo wordt het ongeveer... Hopelijk heb ik aan het eind van de week alle onderdelen (eindelijk :() binnen en kan ik eindelijk in het weekend beginnen met modden :p
Allen de gaten boren zit ik nog mee, heb mijn vorige 5.25" bay er ook al mee vergalt ;(

[ Voor 0% gewijzigd door Silentpuma op 01-10-2002 17:20 . Reden: Typo! ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 01 oktober 2002 @ 17:17:
Komt ie:

- 5x Potmeter 9Watt 50 Ohm (ik zou 100 nemen als ik jou was, kwam IK telaat achter ;()
- 5x Dual-color LED
- 10x 470 Ohm weerstand (voor dual-color LED`s)
- 5x Afwerkings dopje voor LED`s Aluminium
- 5x Schakelaar (heeft iedere electro-boer wel)
- 5x Aluminium draaiknop
- en natuurlijk the basic-stuff als draad, conectoren, gereedschap en de nodige creativiteit ;)
Zal het zo denk je lukken? :p En niet eerder posten dan ik he?! >:)

De tekening is niet helemaal juist meer, deze was nog met een single-color LED en de plaats van de LED`s vind ik nog niet helemaal OK...

Maar zo wordt het ongeveer... Hopelijk heb ik aan het eind van de week alle onderdelen (eindelijk :() binnen en kan ik eindelijk in het weekend beginnen met modden :p
Allen de gaten boren zit ik nog mee, heb mijn vorige 5.25" bay er ook al mee vergalt ;(
Met het gaten boren zit ik ook nog te kijken, ik heb geen kolomboor thuis :(

Waar ga je de leds dan plaatsen? En hoeveel diameter voor de leds pak je dan?? 3 of 5?

En laatste vraag, heb je je nieuwe schema ook al af :)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Met het gaten boren zit ik ook nog te kijken, ik heb geen kolomboor thuis

Waar ga je de leds dan plaatsen? En hoeveel diameter voor de leds pak je dan?? 3 of 5?

En laatste vraag, heb je je nieuwe schema ook al af
Die LED`s verplaats ik gewoon op dezelfde hoogte als de schakelaars, lijkt me wat netter. Alleen weet ik nog niet precies de maten van die afwerkdopjes voor de LED`s moet even afwachten wat het gaat worden want het luisterd behoorlijk nauw!

Het zijn gewoon 5mm LED`s, wel zo makkelijk ;)

Nee ik moet dat schema nog ff aanpassen, geen tijd voor gehad, vandaag ook weer een excursie gehad, laat thuis pfff :)
offtopic:
(hm, er is nogal wat belangstelling voor dat schema, denk dat ik er maar Copyright op leg ;))

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 01 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

Die LED`s verplaats ik gewoon op dezelfde hoogte als de schakelaars, lijkt me wat netter. Alleen weet ik nog niet precies de maten van die afwerkdopjes voor de LED`s moet even afwachten wat het gaat worden want het luisterd behoorlijk nauw!

Het zijn gewoon 5mm LED`s, wel zo makkelijk ;)

Nee ik moet dat schema nog ff aanpassen, geen tijd voor gehad, vandaag ook weer een excursie gehad, laat thuis pfff :)
offtopic:
(hm, er is nogal wat belangstelling voor dat schema, denk dat ik er maar Copyright op leg ;))
Nog 1 vraagje over jouw schema, ji jzei bij mij dat ik maar op 2 plaatsen op de potmeter iets had aangesloten en op de derde plaats niet, en daarom zou hij doorbranden bij mij, maar bij jowu zie ik ook maar op 2 plaatsen draadjes zitten :?

Verwijderd

de led word nu dus rood bij de potmeter op nul stand en op volle stand oranje

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
            +
        __|__
    ---|____|---  Pot. 2 K (ofzo)
    |          |
 rood          Groen
  Led          Led
    |____  ____|
        _|_
        |  |
        |  | Weerstand 480 Ohm
        |  |
        |__|
         |
        Massa

deze is veel mooier omdat hij nu in het midden oranje is, en op vol is hij groen en dicht is hij rood :P, en je kan dus de reghter uit gang van de potmeter bijv. op een lm317 aan sluiten

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Door The Vaporizer - Tuesday 01 October 2002 22:45

quote:
Soldier2000 schreef op 27 september 2002 @ 19:15:
Is dit schema iets:
[afbeelding]

de led word nu dus rood bij de potmeter op nul stand en op volle stand oranje

code:

[..]

deze is veel mooier omdat hij nu in het midden oranje is, en op vol is hij groen en dicht is hij rood , en je kan dus de reghter uit gang van de potmeter bijv. op een lm317 aan sluiten
Hmm, dat ziet er ook leuk uit :)

Maar dan moet je weer zo`n LM-unit tussen zetten, en ik weet niet hoe duur die dingen zijn... Die van mijn wordt iig of rood, of groen ;)
Door Soldier2000 - Tuesday 01 October 2002 21:43

Nog 1 vraagje over jouw schema, ji jzei bij mij dat ik maar op 2 plaatsen op de potmeter iets had aangesloten en op de derde plaats niet, en daarom zou hij doorbranden bij mij, maar bij jowu zie ik ook maar op 2 plaatsen draadjes zitten
Door Silentpuma - Saturday 28 September 2002 20:37

Nee, jij had juist wel alle 3 de aansluitingen gebruikt. En dat moet je juist niet doen... Heb je denk verkeerd begrepen. ;) :Y)

Use the Search Luke...

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

dat dual color is idd wel een goed id: lage stand rood en hoog groen oid. ik wil een baybus met een lm317, is dit dan ook mogelijk?

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

ehm ik weet niet of het klopt wat ik zeg maar maybe zo rbg led ofzo , ik weet wel dat zo led dan alle kleuren van de regenboog ( k3 :P ) moet laten zien als je voltage veranderd d8 ik

Verwijderd

De schema's die ik gezien hebben geven gewoon een bepaalde kleur bij een bepaalde stand. Ik dacht dat het een fading led moest zijn die oplicht als je een zwiep aan die knop geeft en dan weer rustig dimt. Klopt dat?

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uhme, g shock, dit is er (nog) niet hoor :D was dat maar zo ;)

een RGB led heeft 4 of 6 aansluitingen, een rode, een groene, een blauwe (soms 2x) en massa, dat word ff iets moelijker schema :D

Electronics development

Verwijderd

Kr3Kr schreef op 02 oktober 2002 @ 17:53:
dat dual color is idd wel een goed id: lage stand rood en hoog groen oid. ik wil een baybus met een lm317, is dit dan ook mogelijk?
das mogelijk :), en de prijs van de lm317(K) zit rond de euro per stuk (1,7V - 37V @ 1,5A)

Verwijderd

3lmowww schreef op 02 oktober 2002 @ 18:05:
uhme, g shock, dit is er (nog) niet hoor :D was dat maar zo ;)

een RGB led heeft 4 of 6 aansluitingen, een rode, een groene, een blauwe (soms 2x) en massa, dat word ff iets moelijker schema :D
ow :D

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:12:
das mogelijk :), en de prijs van de lm317(K) zit rond de euro per stuk (1,7V - 37V @ 1,5A)
ja, dat weet ik, ik heb dr hier 4 liggen. mijn vraag is dus hoe ik dat in het schema dr tussen moet planten...
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
zie eerste pag: typical aplications: die heb ik gebruikt. die potmeter is dus hoogohmig, en daar kan ik dus weinig mee ;(
je moet die led dus op de ouput zien te krijgen> met een inverter.
als de een aan gaat, gaat de ander uit.
ik moet dus een inverter hebben die niet verspringt, maar verschillende voltages omzet...
weet iemand die?

Gregor van Egdom Krekr

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 16:00
Kr3Kr schreef op 02 oktober 2002 @ 21:06:
ik moet dus een inverter hebben die niet verspringt, maar verschillende voltages omzet...
weet iemand die?
Zo'n ding heet een OpAmp :)

Verwijderd

Dioot schreef op 02 oktober 2002 @ 21:40:
[...]

Zo'n ding heet een OpAmp :)
yup, kan ook met ene bc547+weerstandjes he :P

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Ik weet niet waarom iedereen nou een LM317 wil... Een schakelaar en een goede potmeter is toch genoeg? :?

En is nog het simpelste ook >:) (goedkoopst :Y)

Use the Search Luke...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Silentpuma schreef op 03 oktober 2002 @ 22:05:
Ik weet niet waarom iedereen nou een LM317 wil... Een schakelaar en een goede potmeter is toch genoeg? :?

En is nog het simpelste ook >:) (goedkoopst :Y)
Nou, een 5 watt potmeter is anders niet echt goedkoop te noemen...
Bovendien is de weerstand van elke fan anders, dus elke fan reageert weer anders op de regeling. En 2 fans er aan hangen hoef je al helemaal niet te proberen, dat kan met een LM317 weer wel :)
En als je het echt bruut wil doen maak je een PWM-gestuurde baybus (schema's zijn wel te vinden: [search=PWM]), dan kan je de snelheid van ong. 20 tot 95% regelen :9~

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Waarom zou je geen 2 fans aan 1 potmeter kunnen hangen? Zal toch geen kwaat kunnen? Ik heb hier een potmeter van 50 Ohm en 9 Watt waar ik 2 fans van 60mm 0.12A aan wil hangen. Waarom zou dat niet kunnen? :? Potmeter kan het wel hebben, denk...

Use the Search Luke...

Verwijderd

potmeter direct op een stroom trekkende bron hoort niet zo :P

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Hoort niet zo, ok... Bedoel je dat dat niet kan/verstandig is? Gaan mijn fans daar aan kapot of juist de potmeters? Leg is uit dan waarom dat niet 'hoort'? :? Ben niet zo`n elctro-genie :p

Use the Search Luke...

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 16:01:
potmeter direct op een stroom trekkende bron hoort niet zo :P
nee, maar t werkt wel :+ [mits genoeg watt]

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1