Voor het eerst zelf comp in elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Hi Guys ik ben van plan mijn eigen athlon 800 systeempje in elkaar te zetten. Ik heb nog nooit een hele comp in elkaar geschroefd maar wel al veel harde schijven kaartjes enzo erin gezet BIOS configureren no problem. Maar ik heb toch zo iets een hele comp is best groot. Valt het mee het in elkaar zetten

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 18:36
Ja het valt mee.

Als kind ooit met MECCANO iets gemaakt? dan kan je ook wel een *simpel* pc-tje inelkaar schroeven.

tip: zoek voor de zekerheid ff een HOWTO

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
Gewoon rustig aan doen... ne als je de boekjes leest kom je der wel tis mij ook gelukt. En ik had nog haast nooit wat in/uit een pc gezet.

*zucht* vroeger

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Het is echt heel simpel. Niks moeilijks aan dus. Gewoon rustig alles in elkaar schroeven en niks forceren. Het enige wat misschien moelijk kan gaan zijn is je agp kaart en/of je pci kaarten er in zetten.

Succes ermee !!! :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

En als het niet past pak je gewoon een paar houtschroeven en een schroevendraaier werkt altijd

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
voordat je het moederbord in de PC schroeft is het wel handig om eerst het geheugen en de processor dr op te zetten, dan kun je er nl. nog makkelijk bij.. voor de rest is het simpel moederbord dr in zetten kaarten dr in, HD's etc aansluiten :)
En zoals al gezegd niks forceren (hoewel dimms soms erg zwaar gaan..)

Verwijderd

Ok here goes..

Ik bouw zelf zo'n 10 PC's per week dus hier een kort overzichtje hoe de meeste mensen te werk gaan (Uitgaande van een standaard systeem)

Stap 1 - Voorbereiding

Draag geen wollen truien of trainingspakken. Ook moet je als eerste je ontladen aan de kast of verwarming (Stopcontact aarde is ook ok). Haal daarna alle spullen uit hun verpakking en leg die netjes op je werkbank. Pak vervolgens een kruiskop en een normale schroevendraaier.

Stap 2 - Kast slopen

Slopen? Nou nee niet helemaal. Pak de ATX kast en bekijk welke 3,5" en 5,25" bays gebruikt gaan worden. Haal vervolgens netjes de klepjes eraf met je handen of schroevedraaier (Afhankelijk van de kast). Zet de pootjes onder op de kast (zodat die netjes stabiel staat). Vervolgens, als je dat nog niet gedaan had, schuif je de kap eraf.

Stap 3 - Moederbord plaatsen

Allereerst gaan we het moederbordje plaatsen. Kijk eerst in de handeleiding of er eventueel een dipswitchje of jumpertje omgezet moet worden. Daarna kijk je of de ATX kast een onderplaat heeft met verhogingen voor de 6 schroeven van het moederbord. Zo niet zitten er meestal koperachtige schroeven bij. Let op: Het moederbord mag verder totaal GEEN kontakt maken met de onderplaat van de ATX kast. De 6 schroefpunten uitgezonderd. Pak een schroevedraaier en bekijk het achterplaatje van de kast. Haal de beschermijzertjes voor USB en 2e serieel port eruit. Evenals de eventueele ijzertjes voor de onboard Audio. Plaats nu het moederbord en schroef deze op alle 6 punten vast.

4 - Componenten plaatsen

Allereerst je processor denk ik. Uitgaande dat je een 800MHz Thunderbird hebt haal je eerst het ijzeren "balkje" omhoog zodaat de socket open staat. Plaats de processor in de socket (dit kan maar op 1 manier dus let op de uitsparingen van de pootjes). Vervolgens doe je het balkje weer naar beneden zodat de processor vergrendelt is. Vervolgens plaats je de koeler erop. Aangezien er 1000 en 1 verschillende koelers zijn moet je even kijken hoe deze in elkaar zit. Meestal moet je het ene uiteinde over het haakje plaatsen en dan met enige kracht het andere uiteinde over het andere haakje plaatsen. Let op dat het koeloppervlak niet bedekt is met een sticker. (Het komt wel eens voor dat hier een beschermpapiertje zit die, indien niet verwijderd, je processor laat fikken.

Vervolgens plaats je het geheugen. Dit weet je waarschijnlijk al, maar toch. Zet de twee witte klemmetjes naar achteren en plaats de DIMM module. Dit kan maar op een manier. De klemmetjes gaan meestal vanzelf weer terug om de DIMM te klemmen. Druk het voor de zekerheid aan zodat je geheugen ok werkt! :)

Daarna plaatsen we de AGP, PCI en ISA kaarten. Vanaf hier heb kan je het wel denk ik. Je kan trouwens de HD,Floppy en CD-Rom stations ook eerst plaatsen. Maar dit is afhankelijk van het soort kast.

Indien je meer vragen hebt kan je het hier posten en we zullen met z'n allen je helpen, toch? :)

Verwijderd

Hallo,

Je kunt ook es een kijkje nemen op de volgende site:

www.snowgard.de

klik vervolgens op mainboards, onderaan zie je nu EINBAUANLEITUNG

de foto's zijn soms niet zo heel duidelijk maar de beschrijving klopt wel aardig..

Grtzzz, Jochem

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 09:50 schreef TrailBlazer het volgende:
Hi Guys ik ben van plan mijn eigen athlon 800 systeempje in elkaar te zetten. Ik heb nog nooit een hele comp in elkaar geschroefd maar wel al veel harde schijven kaartjes enzo erin gezet BIOS configureren no problem. Maar ik heb toch zo iets een hele comp is best groot. Valt het mee het in elkaar zetten[/quote]Enige clue:
Houd je rustig en begin met alle rust je boekje van je MoBo aandachtig te bestuderen voor je begint, de rest volgt dan vanzelf

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:42

Flexx

This side up

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 09:56 schreef KoeKk het volgende:
Als kind ooit met MECCANO iets gemaakt? dan kan je ook wel een *simpel* pc-tje inelkaar schroeven. [/quote]Is Lego ook goed ?

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

kijk vooral ook even of je bepaalde instellingen aan je HD's of CDroms moet veranderen.... dit gaat makkelijker buiten dan in de kast.

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

Verwijderd

ik neem niet aan dat je in de kast gaat zitten, en buiten is ook alweer niet echt nodig. ;)
Dat is de fout die ik altijd maak trouwens. vergeten jumpertjes om te zetten e.d. Mot je die zooi weer uitbouwe om het stikkertje te kunnen zien.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Het enige spannende moment is als je de powerswitch voor de eerste keer omzet :)

Zeker weten dat de koeler goed op de CPU zit enzow..

Verwijderd

doet ie zoem of plof, rooklucht.... brandweer in uiterste geval

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Wat ik zelf ook altijd even doe is het moederbord op een egale niet-geleidende ondergrond leggen en dan even alle agp- en pci-sloten voorbereiden. Overal even een kaartje instoppen en er weer uit halen, de eerste keer wil het wel eens een beetje moeilijk gaan en op deze manier heb je er toch wat meer zicht op.

Verwijderd

En koop tie-rips om de boel bij elkaar te binden en zo weinig mogelijk obstructie voor de airflow..
Pagina: 1