Toon posts:

Email server met IMAP maken voor intern lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn interne netwerk de linux gateway de mail van de diverse email accounts die ik heb, en die van mijn vriendin op laten halen.
Die zou ik dus weer willen benaderen vanuit ieder willekeurig OS. (Ik heb nogal wat door elkaar draaien)
De mail moet op de server blijven staat bij mij, en met IMAP te lezen zijnvanuit de clienten.

Nu ben ik daar wat over aan het lezen geweest en ik heb dus het vermoeden dat het met sendmail zou moeten, alleen Sendmail blijkt enorm ingewikkeld te zijn.

Google met de termen IMAP en SENDMAIL levert slecht een paar duizend links op.
wat ik wilde vragen was of er mensen zijn die een soortgelijke setup draaiend hebben (gehad) en welke software ze voor de server kant gebruikt hebben.
Als ik weet waar ik precies naar moet zoeken puzzel ik zelf wel uit hoe ik het werkend moet krijgen.
Ook links naar sites met informatie hierover zijn welkom.

Zijn er andere minder gecompliceerde programma's die ik hiervoor kan gebruiken dan Sendmail?

Ik hoef dus geen voorgekauwde sendmail.conf oid, en het is dus ook niet de bedoeling jullie het werk te laten doen. ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.

Ook de client kant regel ik zelf wel, alle windos OS'en heb ik bergen ervaring mee, en linux is ondertussen ook geen probleem aan de client kant.
Ik man het wel met win2k en exchage doen, maar ik wil geen win2k bak direct aan het internet hangen ;-)
En ik wil het nu juist op de gateway machine doen....
(draait slack btw)

bij voorbaad dank

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

er zijn er diverse ... cyrus-imap, uw-imapd en nog een aantal varianten.
Sendmail is op zich niet de makkelijkste maar wel voor elkaar te krijgen.

Als je op Sendmail + cyrus imap zoekt krijg je wel een aardige opzet alleen is dit een redelijk zware imapd

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
Persoonlijk zou ik gewoon Courier-imap gebruiken, snelle IMAP server met Maildir support.
Voor SMTP (dat heb je nodig om het in de Maildirs af te leveren en om mails te versturen), zou ik Postfix of qmail gebruiken. Neem eens een kijkje op www.lifewithqmail.org

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik denk dat uw-imapd het meest eenvoudig is.
Courier-imap is wel beter maar je moet Sendmail aanpassen of een andere MTA installeren. Qmail en Postfix ondersteunen maildirs, deze zou je kunnen gebruiken.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Sendmail is echt een hel om te configureren. Als smtp server zou ik kiezen voor postfix, dat is stabiel, snel, niet te zwaar en makkelijk te configgen (o.a. uitgebreid commentaar in de config files). Imap servers heb ik er al een aantal van geprobeerd. Degene die me het beste bevalt is Courier imap. Courier imap werkt met mail in Maildirs en niet in mbox bestanden. Om deze samen te laten werken met postfix moet je postfix zo configgen dat ie zijn mail in Maildir's dropt (een regel aanpassen in de main.cf staat een voorbeeld bij in de example config file). Verder als je nog mail van externe pop accounts wilt ophalen dan heb je nog fetchmail nodig.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
miniBSD schreef op 26 september 2002 @ 15:28:
Ik denk dat uw-imapd het meest eenvoudig is.
Courier-imap is wel beter maar je moet Sendmail aanpassen of een andere MTA installeren. Qmail en Postfix ondersteunen maildirs, deze zou je kunnen gebruiken.
uw imap is erg snel op te zetten. even installeren en niks configgen. Alleen vond ik die imap server verder wel erg brak. Vooral als je outlook (200x/express) als imap client gebruikt vallen regelmatig verbindingen weg, mail is opeens niet meer leesbaar etc. Courier imap bevalt me heel wat beter.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Deze Qmail toaster Is wat je zoekt !

Handleiding is voor FreeBSD, maar heel simpel ook voor Linux te gebruiken.
Kun je het zo ingewikkeld maken als je wilt.
Fetchmail om je boxen bij andere providers te legen moet je er zelf nog even tussenhangen...maar daar zijn zat voorbeelden van te vinden.

Succes !

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 21:11
Heb zelf hier ook postfix + courier-imap + mysql + horde draaien... Inclusief virusscanner Amavis + hbedv :> Echt een perfecte combinatie. Kijk vooral goed op de postfix-site (http://www.postfix.org/addon.html). Staan errug goede howto's...

Verwijderd

JMW schreef op 26 september 2002 @ 17:22:
Deze Qmail toaster Is wat je zoekt !

Handleiding is voor FreeBSD, maar heel simpel ook voor Linux te gebruiken.
Kun je het zo ingewikkeld maken als je wilt.
Fetchmail om je boxen bij andere providers te legen moet je er zelf nog even tussenhangen...maar daar zijn zat voorbeelden van te vinden.

Succes !
Nietes, deze is wat je zoekt: http://shupp.org/toaster/ :P

Here's a list of features you'll get:

Qmail SMTP Mail Server with SMTP-AUTH (Plain, CRAM-MD5), TLS (SSL) support, and optional Virus Scanner.
POP3 Server with APOP and SSL support
IMAP Server with TLS (SSL) support
WebMail Server
Quota Support (usage viewable by webmail)
Autoresponder
Mailing Lists
Web-Based Email Administration

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:24
ik gebruik CommunicatePro.
het programma kan ook de functie van sendmail overnemen of er samen mee samenwerken.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Pagina: 1