Zagen van aluminium

Pagina: 1
Acties:
  • 3.817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik heb hier een aluminium kast, en ik heb er een mooie plexiglasplaat + raamrubber bij.

Hoe kan ik dat aluminium nu het beste zagen, ik heb alleen een decoupeerzaag.
Je begrijpt, ik wil niet zomaar in dat dure aluminium gaan zagen ,daarom wilde ik eerst graag weten hoe ik dat het veiligst en het netst kan doen, zonder dat het aluminium beschadigt.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Goed metaalzaagje, er moeten geloof ik minimaal twee tandjes zitten op het zaagblad per dikte van het materiaal... Niet te snel zagen, de zaag moet het werk doen, niet jij... :)

• eX0duS
Dus dat moet dan een fijn zaagje zijn neem ik aan? Trouwens, een grove zaag lijkt me nooit goed! :D

Het is redelijk dik aluminium, dus gewoon smooth er door heen zagen, en geen xtra kracht er achter zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

eX0duS schreef op 26 september 2002 @ 15:05:
Dus dat moet dan een fijn zaagje zijn neem ik aan? Trouwens, een grove zaag lijkt me nooit goed! :D

Het is redelijk dik aluminium, dus gewoon smooth er door heen zagen, en geen xtra kracht er achter zetten?
Gewoon heel zachtjes duwen... alsof je met een meisje bezig bent :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Gewoon relaxt zagen, krijg je het best resultaat, kracht erachter zetten word nooit zo mooi

Canon Digital Ixus V3

• eX0duS
Hehe :D

Waar kan ik die alu plaat het beste opleggen? Als ik die op zo'n zaagdinges leg (weet ook niet hoe het heet), dan beschadigt hij denk ik door het schuiven.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55

Peetman

Tjah....

Op zo'n zaagdinges, met bijvoorbeeld een stuk vloerbedekking er tussen.

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
op zo'n zaagdinges leggen en wat sponsjes en/of schuimrubber eronder leggen? Vraag anders even aan iemand met veel lef of ze je even willen helpen met vasthouden. Hoe meer handen hoe meer vreugd. Ik stel ook voor om een krat bier te halen voor als het project af is en het zweten is gedaan. :D

[ Voor 0% gewijzigd door Donderwolk op 26-09-2002 15:18 . Reden: nog even smileys erbij :) ]

Pwnd

• eX0duS
Dan ga ik dat morgen maar eens proberen... :9 Dat gat moet wel afgerond zijn, aangezien die plexiglas plaat ook ronde hoeken heeft, kan ik die ronde hoeken zonder problemen zagen?

• Donderwolk
hmm dat is wel moeilijk met een decoupeerzaag omdat je erom moet denken dat je zaagje niet breekt. (of je case) Het hangt er ook vanaf hoe groot de ronding is. Kort om de bocht wordt in ieder geval moeilijk. Ik deed de hoekjes altijd voorzichtig met een dremel/multitool. Daar kun je de randjes ook mooi mee afbramen.

Pwnd

Anoniem: 21464

Leg je alu tussen twee planken hout ( hardboard oid ) en klem deze vast met houtklemmen en teken nu op je hout af.
Zo krijg je ook geen bramen ;)

• Donderwolk
in plaats van houtklemmen raad ik vier halfnaakte babes aan die het vasthouden :+)

Pwnd

Anoniem: 61533

Gaat erg gemakkelijk met een decopeerzaag (als boter!) met een metaalzaagje.
Geloof me, heb al tig Aluminium-platen gezaagt.

• voodooless
  • Laatst online: 17:36

voodooless

Sound is no voodoo!

is er niet ook zoiets als een figuurzaag voor aluminium, met een smal zaagje, zodat je mooi bochten kunt maken?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 12:59
(jarig!)
Bedoel je niet een workmate?

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

waarom half naakt?

Anoniem: 38391

probeer alles wat je niet moet zagen af te plakken met schildersplakband ddan beschadig je met je decoupeerzaag ook niks.

• Donderwolk
Omdat helemaal naakt voor sommige mensen te schokkend is :) ('t zagen moet wel doorgaan toch?)

Pwnd

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 06-06 12:33
Een staalzaagje geeft over het algemeen het beste resultaat. Deze hebben redelijk kleine tandjes, veel tandjes op een klein oppervlak en zijn goed hard! Het zaagje hou je dus ook heel, mocht je een andere keer nog willen gaan zagen.
Alu is redelijk zacht, dus is een fijn staalzaagje gewoon ideaal.

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 06-06 12:33
Donderwolk schreef op 26 september 2002 @ 15:40:
in plaats van houtklemmen raad ik vier halfnaakte babes aan die het vasthouden :+)
Is schaars gekleed niet beter? Dan kun je het zo gek maken als je wilt ;)

• Donderwolk
Ik vind alles best. Zolang die babes er maar zijn :)

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik vraag me pa wel ff om hem vast te houden, ik heb daar geen naakte babes bij nodig. ;)

Ik hoop maar dat het lukt, het zou zonde zijn als het mislukt natuurlijk, want dan zit ik met een gare case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36817

Die afgeronde hoek is ook wel te doen met een decoupeerzaag en een vijltje.
Moet je toch beter opletten bij klussen met kijkers :) Je neemt in de hoek een paar keer de binnen bocht, en zo haal je steeds kleine stukjes uit de afgeronde hoek. Als laatste even afwerken met een vijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Nou, afgeronde hoek... Het is niet zo dat het een hoekje is, het is een heel groot rond stuk. Een flink afgerond vierkant dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24036

Figuurzaag is ook altijd mooi.
Duurt iets langer maar wel mooier imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Als het zagen niet meer lekker wil, bijvoorbeeld omdat je zaagje wat warm loopt, dan werkt voor aluminium smeren met spiritus heel erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

decoupeerzaag, 3 tandjes die tegelijk het materiaal raken, vrij hoge toeren, met schilderstape afplakken waar je met de voet van je zaag komt, bij het zagen binnenkant boven leggen, aftekenen op het tapeen, en niet hatrd duwen, als je merkt dat er iets misgaat, meteen stoppen...

ohwja, en op een plaat hardboord klemmen tegen het krassen ;)

Electronics development

Pagina: 1