Toon posts:

Instabiele server, wat gaat er fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor ons thuisnetwerkje (3 comps) heb ik van een aantal oude onderdelen een server in elkaar gezet om oa. een laserprinter en internet te delen, en als ISDN-fax, intranet- en ftp-server. Dit geheel draait (nog) onder windows 95. De specs:

Pentium 2 266
Asus p2 moederbord
128mb pc100 geheugen (merkloos)
DEC etherworks turbo/tp 10mbit ISA LAN
Eicon diva ISDN-adapter
oud grafisch kaartje (OAK ISA 1mb)

Alles werkt in principe goed en snel genoeg, alleen nu mijn probleem: de server heeft last van 'spontane' crashes. Zonder enige aanleiding loopt er af en toe gewoon een programma vast, en als de server wat zwaarder belast wordt (FTP download over de LAN bijvoorbeeld) gaat windows compleet op z'n gat (blue screens, freezes, etc). En dit heeft volgens mij niets met de instabiliteit van windows 95 te maken, het crashed daarvoor net te 'hard'.

In eerste instantie dacht ik aan een te hete processor, de koeler bleek stuk dus heb ik er een nieuwe koeler op gezet. Nog geen verschil, ik was dus bang dat mijn processor er geweest was. We hebben toen een nieuwe proc. gekocht (een 233mhz), maar de problemen zijn er nog steeds. Ik heb geen idee waar het nu nog aan kan liggen. De voeding is OK en zit in een geaard stopcontact.

Kan dit aan het geheugen liggen? In principe is het toch zo dat dat 'werkt of niet werkt'? En het moederbord? Please help me :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
het kan ook gewoon een driverprobleem zijn.

En misschien zou je toch NT4 of WIn2k kunnen proberen.

Of het geheugen op PC66 zetten, helpt misschien ook.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Lijkt me toch in win95 te zitten, bord is nieuwer dan windows 95, heb je wel alle patches geinstallerd ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Tja... Lastig.

Stap voor stap onderdelen uitwisselen is eigenlijk de enige mogelijkheid om een eventueel hardware probleem in zo'n situatie op te lossen.

Daarnaast zou het gebruiken van iets anders dan Win95 als OS op je server óók voor verbetering van de stabiliteit kunnen zorgen. Win NT draait uitermate stabiel om maar iets te noemen. Je zou eventueel ook Linux kunnen proberen.

Stappenplan:
1a) Check of je de laatste drivers van de gebruikte apparatuur hebt;
1b) Installeer alle Windows 95 updates (zéér belangrijk bij netwerken!);
2) wissel hardware uit met spul waarvan je zeker weet dat het goed is;
3) check interne & externe kabels en connectoren.

Ook met Win95 zou het behoorlijk stabiel moeten draaien...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen op PC66 zetten? Dat gaat toch standaard? (de FSB staat op 66mhz)

Het moederbord heeft eigenlijk altijd goed gedraaid onder windows 95 en ook onder windows 98. Het is zo dat het ding ook vastloopt als er bijna niks gebeurt en alleen internet wordt gedeeld. Dat lijkt me niet aan windows liggen

(hoe goed ik ook weet dat win95 niet bijster geschikt is voor deze taak, als ik een keer tijd heb installeer ik Win2k)

Verwijderd

Ik zou toch eens kijken ofdat je er een ander dimmetje in kan zetten.... het zou mij niet verbazen als je daar het complete prob mee opgelost zou hebben.

je kan tuurlijk ook de mem testen met http://www.memtest86.com/memt29.zip

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2002 14:06 . Reden: spelling :7 ]

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-08 13:00
Aangezien je aangeeft dat het vaak fout gaat bij intensief netwerk verkeer, denk ik dat het wat te maken kan hebben met je netwerkkaart. Misschien is de kaart gaar, of is er een irq conflict. Dus ik zou daar mee beginnen. Volgende stap is de videokaart.
Tipje: gooi alle ISA kaarten er uit en vervang ze door PCI kaarten...

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Ik zou toch voor win2k gaan hoor. Is nog altijd een stuk stabieler.
Als je je server 24/7 aan laat staan blijft win95 het waarschijnlijk niet lang doen...

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Master__R schreef op 26 september 2002 @ 14:08:
Ik zou toch voor win2k gaan hoor. Is nog altijd een stuk stabieler.
Als je je server 24/7 aan laat staan blijft win95 het waarschijnlijk niet lang doen...
Nee, Win95 is niet ideaal als je 24/7 draait. Desondanks zou de desbetreffende pc het _minstens_ een aantal dagen moeten volhouden zonder crashes... Zó beroerd is Win95 niet, hoor.

Oftewel: het ligt niet aan Win95 zélf dat de boel in dit geval zo instabiel is. Drivers & onderdelen checken. En zet er in eerste instantie alleen de allernoodzakelijkste hardware in...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 17:43
Wat ducky_bird ook al zegt.. check je geheugen, daar heb ik veeel problemen mee gehad (plankje van 128mb bleek rot te zijn.... heel de pc kwam niet eens door de win2k installatie heen of hij liep al vast.. plankje eruit, probleem opgelost).

En anders.. kijk eens naar alle oude hardware (videokaart rot, etc)..

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11

Reptile209

- gers -

Of een van je server-programma's heeft een mem-leak of doet "iets raars": zeker als het ernstig mis gaat bij een zware belasting. Kijk eens of je dat kan reproduceren en check eens voor updates.

[edit]
Welke servers draai je precies voor FTP, ISDN en internet sharing?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
oops

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2002 15:16 . Reden: dubbelpost ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 15:12:
Thnx voor alle reacties tot dusver.

Als ik weer wat geld beschikbaar heb ga ik het geheugen eens vervangen (kan toch wel wat extra ram gebruiken) en de netwerkkaart ook, hoewel ik niet denk dat het daar aan ligt. De videokaart is al vervangen door een ander type, wat geen effect had.

De programma's die ik draai:

Bulletproof FTP server
Xitami webserver
RVS-COM ISDN softwarefax
Wingate inet router
PC Anywhere 9.2 (voor het beheer)
Remote disconnection utility (verbinden/verbreken isdn verbinding)
Quake III Arena standalone server
Jiffy schreef op 27 september 2002 @ 11:56:
[...]

Nee, Win95 is niet ideaal als je 24/7 draait. Desondanks zou de desbetreffende pc het _minstens_ een aantal dagen moeten volhouden zonder crashes... Zó beroerd is Win95 niet, hoor.

Oftewel: het ligt niet aan Win95 zélf dat de boel in dit geval zo instabiel is. Drivers & onderdelen checken. En zet er in eerste instantie alleen de allernoodzakelijkste hardware in...
Het blijft vreemd. Ook met windows 95 moet je een stabiel werkende server kunnen opzetten, zeker voor thuisgebruik. Eigenlijk zit er alleen puur noodzakelijke hardware in, behalve misschien de videokaart (daar ligt het probleem niet). Trouwens, waarschijnlijk installeer ik binnenkort toch wel een keer Win2k, maar dat kost vaak toch weer een dag of 2 voordat het lekker werkt en daar heb ik voorlopig even de tijd niet voor.
Pagina: 1