[CCFL]PWM aansturing speculaties...

Pagina: 1
Acties:

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Eerst even wat waarheden:

-CCFL's werken met hoogspanning
-Ze werken op wisselspanning
-Als de spanning verlaagd wordt, gaan ze vanuit het midden uit...

Nu wat stellingen waarvan ik niet weet of het klopt/kan:

-Als de spanning nog hoger gemaakt wordt, dan gaan ze vanuit het midden feller branden (en uiteindelijk kapot)
-Als de spanning wordt gelijkgericht brandt ie maar aan één kant...

Nu wil ik dus (als die laatste stelling klopt) de hoogspanning van de inverter gelijkrichten en gaan schakelen (PWM), zodat ik weer een wisselspanning krijg met een soort offset. Dan kan ik wanneer ik mijn tweekleuren CCFL's heb dus de kleur regelen aan de hand van de PWM verhouding en zo errug vette effecten creeeren... :9~

Kan dit? En zo ja, hoe ga ik dit schakelen? Dacht aan IGBT's of thyristors...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als dit je lukt ben je helemaal de man... :9

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Een PWM met een offset, dat is dus hetzelfde als een wisselspanning op je CCFL maar dan je "aarde" in voltage laten zakken. Geen PWM benodigd >:)

• Benadski
Ik heb geen aarde op mijn ccfl... alleen twee wisselspannings aansluitingen... daarom moet ik een "virtuele offset" toepassen in de vorm van PWM.

Voorbeeld rood/blauwe CCFL:

Laag = CCFL krijgt -900V (Blauw licht)
Hoog = CCFL krijgt +900V (aansluitingen omgedraaid dus rood licht)

code:
1
2
3
4
5
________ = Blauw
___-___- = Blauw - paars
__--__-- = Paars
_---_--- = Rozig
-------- = Rooiig!

Snappu? Lijkt me wel vettig! Maar werkt een gasontladingsbuis op die manier met gelijkspanning?

• Benadski
Shit, heb ff geprobeerd een diode ertussen te zetten (na de inverter), maar nu was het dus *KNAL* en niets meer... :(

EDIT: lama, was de diode... 1N4004 kan nèt geen 900V hebben denk ik... :D

Verwijderd

Benadski schreef op 26 september 2002 @ 16:56:
Shit, heb ff geprobeerd een diode ertussen te zetten (na de inverter), maar nu was het dus *KNAL* en niets meer... :(

EDIT: lama, was de diode... 1N4004 kan nèt geen 900V hebben denk ik... :D
Laat me raden... 400V max.

maar je hebt dus WEL een aarde, ander KIES je er 1 als aarde. Bedenk nu eens dat een van de 2 wisselpolen je aarde is. Dan waggelt die andere lijne eromheen (wisselspanning).

Zet je nu b.v. een 12V accu in serie met die aarde lijn, introduceer je dus een DC component :P :P Maar heb geen ID of een CCFL dat leuk vind???

• Benadski
Hmm, dat klinkt nog ingewikkelder, en dan krijg je dus het probleem dat ik 900V DC moet toevoegen wil ik dus op die 0 willen uitkomen (de spanning zal dan tussen 0 en 1800V (ipv. -900 en +900) schommelen, vind de CCFL niet leuk...

Ik wil het potentiaalverschil niet vergroten, ik wil alleen de periode veranderen...

Welke diode zal ik nu eens pakken... Ik heb ook nog een 1N4148, maar dat doe ik maar niet :P

Heeft iemand nog een HV diode en een CCFL? Wil die ff wat proberen dan?!? :)

EDIT: IK HEB HET GEPROBEERT, MAAR HET WERKT NIET :(

Bevindingen:

• Bij enkelvoudige gelijkrichting gaat de CCFL niet vanzelf aan, maar wanneer deze brandt brandt deze zwakjes.
• Als ie zwakker brandt, brandt ie overal zwakker, het midden blijft aan!
• Bij bruggelijkrichting (zonder afvlakking) brandt ie gewoon goed...

Conclusies:

• PWM aansturing (dimmen) moet goed kunnen bij bruggelijkrichting, zonder dat het midden uit gaat.
• Het is (nog) niet mogelijk om maar één kant te laten branden... (Hier werk ik nog aan...

[b]Filmpje: KLIK HIER (1,4 MB Hoe krijg ik eigenlijk dit bestandsformaat omgezet naar DivX?!? VD werkt niet :()

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

als je gaat gelijkrc=ichten, zou ik ook silicium diodees gebruiken: werken sneller...

en het is wel een strak id, maar de uitvoering is duur (lijkt me)

Electronics development

• Benadski
de 1N4007 is een silicium diode... Die heb ik ervoor gebruikt... Trouwens té snelle diodes (schottky) zijn ook niet goed voor een gelijkrichter, die wekken teveel HF stoorpulsen op! :)

Ik denk niet dat het echt moeilijk/duur gaat worden die pwm, je kunt de spanning schakelen met een >1000V transistor/thyristor/igbt/mosfet, als die te vinden is en anders met een buisje! :9

Weet iemand toevallig zo'n transistor?!? Kan wel wat vinden, maar dan kom ik uit op plakken die 1200A kunnen schakelen, beetje overdreven 8)7

Verwijderd

what about de cathode throbber van bit-tech.net ?

• Benadski
Ja, maar daar gaat het midden van het buisje dus uit en kan je volgens mij niet echt een strobo (+/- 10 flitsen/sec) effect mee verkrijgen (correct me if i'm wrong).

Ik heb ook geprobeerd een extra contact toe te voegen door een draadje in het midden van de ccfl te maken, maar dat ging niet... Glas geleidt niet zo best op een lage temperatuur denk ik. :( Misschien dat ik meer geluk heb op hogere spanning/frequenties...

Iemand nog vette ideeen om toch de ccfl maar aan een kant te kunnen laten branden? Ik zat te denken aan het volgende:

• Men maakt een krasje om het glas in het midden...
• Maak daar een extra aansluitpunt aan de CCFL door er een draadje omheen te binden.
• Doe een beetje smeltlijm op en om het draadje en CCFL
• Men schuift een krimpkous over het bedraadde/gelijmde deel en krimpt het goed
• Als het geheel luchtdicht is breekt men de ccfl...
• Nu staat de extra elektrode in contact met het gas...

Zou dit werken?!? Of breng ik zo teveel verontreinigingen in het gas aan? Wil het wel eens proberen... :9 >:)

Verwijderd

werkte een ccfl niet met een cathode en een anode? of werkte een ccfl niet als een tlbuis?
nah correct me if im wrong.

volgens mij gaat het laatste idee niet werken zoals je denkt.
ik dacht dat een ccfl zo werkte:
aan de cathode (negatieve kant) worden elektronen gevormd en deze raken naarmate de cathode warmer wordt los ervan, de anode (positieve kant) trekt de elektronen aan, waardoor ze met een hoge snelheid door de buis schieten. op zich zie je normaal in een vacuum buis hier niets van, hooguit een beetje de afkaatsing van de elektronen aan de anode kant van de buis tegen het glas, want glas geleid voor geen ene meter.
een ccfl kan licht gaan geven door een bepaald gas met een bepaalde eigenschap (dacht dat dat met de aangeslagen toestand van de ionen (of waren het nou juist de atomen ach boeie:)) in het gas te maken had).
ik hoop dat wat ik typ klopte en dat ik nog tenminste iets weet van mn natuurkunde van et vwo :D en dat je er misschien iets aan hebt. lijkt me wel meesterlijk als je het voor elkaar krijgt.

• Benadski
Ehh, volgens mij werkt het niet echt zo, wat jij bedoelt zijn elektronenbuisjes, vroeger gebruikt in radio's en nog steeds in tv's (beeldbuis) of röntgenbuizen...

Een TL of CCFL werkt op wisselspanning, dus heeft geen kathode of anode, alleen twee elektrodes... Daarom is mijn experiment waarschijnlijk ook niet echt gelukt, maar ik heb alweer nieuwe ideeën!

Ga het waarschijnlijk gelijkrichten en dan schakelen met elektronenbuisjes!!!

Dan zou het volgende moeten kunnen:

• Volledig faden, zonder dat de buis (ook niet in het midden) uit gaat (PWM). :9~
• Knipperen, van langzaam tot strobo effect... :9

Lees nog ff mijn vorige post en zeg wat je ervan denkt... :)

• Benadski
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, IK BEN EEN LUL!!! :(

Heb net een buisje gesloopt :'( Nou was dat wel de bedoeling, ik wilde m breken in het midden om een extra elektrode toe te voegen, alleen heb ik gelijk het krimpkousje wat ik daar in het midden heb gemaakt ook lekgeprikt... :( Experiment mislukt door onvoorzichtigheid... AAAAAAAAAAAAAAAA |:(

Binnenkort maar een nieuwe halen en het nog eens proberen... :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

nee, gaat je niet lukken, kan ik je zo zeggen...
dait alles zit namelijk onder een licht vacuum ;)

Electronics development

Verwijderd

Ik zou sowieso het net eens afstropen op TL dimmers... Daar kun je denk ik best eea van leren >:)
Pagina: 1