[Gentoo]X doet ut niet en compiler crashed

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:38
Misschien zijn dit 2 totaal verschillende problemen, maar mijn vermoeden is dat het enigzins met elkaar te maken heeft.

Ik heb even Gentoo op mijn P400 (dient als server) geinstalled. Tijdens het compilen had ik helemaal geen problemen, ging gewoon goed. De problemen begonnen na het opnieuw opstarten (nadat de kernel was gecompiled). Ik wil XFree toevoegen, maar na verloop van tijd geeft hij een signal 11 (segmentatie fout). Ik naar het bios en de standaardwaarden herstellen en opnieuw proberen. Tegelijkertijd het geheugen en swap gebruik in de gaten houden, maar naar verloop van tijd (een half uurtje) krijg ik op nieuw een segfault. :(

Ik memtest86 downloaden en de hele nacht laten testen op alle tests. Geen problemen gevonden. Geheugen moet gewoon goed zijn (1x Infineon á 256 MB en 1x NEC á 64 MB).

Volgende stap is de 64 MB geheugen er uit roppen. Helpt niets. 64 MB er weer in en de 256 MB er uit. Helpt ook niets. Ik was toen een beetje pissed want wou dat klaar hebben. Dus HDD er uit en op mijn XP aangesloten en de boel compileren. Werkt goed, nvidia drivers er op pleuren werkt gewoon. HDD weer in de server, opstarten werkt de nvidia driver niet :(. Ik krijg een rood blokje in de linker bovenhoek met een knipperend groen blokje daar in. Ik gvd. de geforce2 MX uit de XP er uithalen en in de server bouwen (beetje overkill maar ach), opstarten maar alles wat ik krijg is hetzelfde scherm als met de TNT2 M64 (Powercolor).

Ik het BIOS nog eens nakijken, geheugentimings staan zo laag mogelijk. Nogmaals de standaardwaarden instellen en booten, maar opnieuw helemaal geen beeld.

Als ik met SSH in het log kijk, zie ik Display hang on display :0# (iets in die trend)

Het is een AX59Pro met het nieuwste BIOS. een 350 Watt voeding met een AMD K6-2 op 400 Mhz. Totaal ram is 319 MB. Swap space = 180 MB (schijf is niet zo "big"). Andere processor heb ik al geprobeerd (K6-2 @ 550 Mhz) maar dit biedt geen uitkomst :(. Processor is nooit overgeclocked. Temperatuur zit op 35 graden stressed.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunen zijn?

edit:

Als ik de NV driver pak van XFree werkt het wel, maar is alles verschrikkelijk traag. Konqueror opstarten duurt ongeveer 30 seconden.

Niet alleen Gentoo heeft het probleem. SuSE en Mandrake ook :(

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 26-09-2002 13:36 . Reden: kleine toevoeging ]

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

LoL! Dit is precies wat mij is overkomen! 2~3 Segfaults tijdens het compilen; alles overnieuw moeten doen.
Wat bleek? M'n RAM timings waren iets te aggresief maar er gebeurden geen segfaults bij kleine/korte compiles allen bij hele lange zoals glibc,gcc en X.
Ondanks dat je memtest86 hebt gebruikt (het is geen "silver bullet") zou ik toch maar proberern je RAM timings op safe zetten en als dat goed gaat beetje bij beetje opschroeven.
<EDIT>
Oja, m'n RAM is CAS2-2-2 Infineon PC2100 en mobo een ecs k7s5a.
De "ULTRA" BIOS-optie vond 'ie niet zo fijn meer nadat ik mijn Duron voor een AthlonXP had verwisseld (en dus de bijhorende FSB omhoog was gegaan!)

[ Voor 0% gewijzigd door MBMarduk op 26-09-2002 14:05 . Reden: toelichting erbij ]

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Welke optimalisaties heb je gebruikt bij het compilen? Als je namelijk teveel optimaliseerd (bijv. Athlon XP optimlisatie voor een PI of PII) is het goed mogelijk dat dat segmentation faults oplevert :)
Dus ik zou zeggen: post je compiler flags ff :)

• LollieStick
HOST=i586-blah-blah-blah
CFLAGS MARCH=k6-2 -mmmx -m3dnow -03 -pipe

geheugentimings staan op safe

• LollieStick
iemand? het is tamelijk vervelend om iedere keer via ssh de foutmeldingen te bekijken in plaats van konqueror op de server :S

Verwijderd

Volgens mij gebruik je GCC 3.2

Aangezien dit nog steeds niet "stable" is kan dit een probleem zijn.
Probeer GCC 2.95.x eens....

Enne... waarom kan je server niet gewoon draaien op de NV driver? Op een Server heb je geen acceleratie nodig....
Want ook NVidia drivers leveren nog wel eens problemen op

• LollieStick
Waarom is GCC 3.2 niet stable? GCC 3.2 wordt de nieuwe standaard, dus zeggen dat deze niet stable is is niet waar. Het zal best zo zijn dat 3.2 nog niet zo stabiel is als 2.95.3, maar dit soort problemen horen naar mijn mening gewoon niet voor te komen..

Overigens 2.95.3 werkt ook voor geen meter.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Martin Sturm schreef op 26 september 2002 @ 14:04:
Welke optimalisaties heb je gebruikt bij het compilen? Als je namelijk teveel optimaliseerd (bijv. Athlon XP optimlisatie voor een PI of PII) is het goed mogelijk dat dat segmentation faults oplevert :)
Dus ik zou zeggen: post je compiler flags ff :)

Ehhmm, Athlon XP optimalisatie op een PI of PII draait sowieso niet hoor...
Wat jij bedoelt zijn de -O3 flags en zo. Die zou ik niet hoger dan -O3 (of misschien zelfs -O2) zetten. -O4 en hoger krijg je gegarandeerd gelazer mee.

Verwijderd

LinuxUser schreef op 27 september 2002 @ 10:49:
Waarom is GCC 3.2 niet stable? GCC 3.2 wordt de nieuwe standaard, dus zeggen dat deze niet stable is is niet waar. Het zal best zo zijn dat 3.2 nog niet zo stabiel is als 2.95.3, maar dit soort problemen horen naar mijn mening gewoon niet voor te komen..

Overigens 2.95.3 werkt ook voor geen meter.
gcc 3.2 wordt inderdaad de nieuwe standaard, en het is erg moeilijk om een programma in ontwikkeling te vinden wat niet met gcc 3.2 compileert. rh8, suse 8.1, mdk9, gentoo 1.4, ze hebben het allemaal. debian nog niet, maar ze zijn er mee bezig.

dat het niet stable is? 3.1 is bij mij nog nooit gecrashd (dat bedoelt hij waarschijnlijk niet), en alle programma's die ik heb (behalve de java sdk en openoffice, maar dat terzijde) zijn vanuit de broncode gecompileerd, en ik heb nog nooit iets gehad wat niet compileerde (een stuk of tien 'verouderde' programma's na een patch misschien)

• LollieStick
-O2 zou ik wel eens kunnen proberen. Heb dit nog niet naar omlaag geschroeft. Raadt je -O2 aan of eventueel nog lager?
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 19:34:
[...]

...dat het niet stable is? 3.1 is bij mij nog nooit gecrashd...
Ik denk ook dat hij het gecompileerde resultaat bedoeld (het programma dus). Wat me opvalt op deze bak is dat er regelmatig een kernel panic optreedt. Heb al eens alle kaarten er uit geflikkerd, maar dat hielp niet :(

• LollieStick
iemand? ik dacht dat de kernel zijn eigen flags gebruikte welke opgegeven zijn in Makefile.

• LollieStick
3e *kick*

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zover ik weet maakt het compileren van de kernel onder Gentoo geen gebruik van de march en / of mcpu flags in make.conf. Met betrekking tot -O2 en -O3 kan ik je alleen vertellen dat ik -O3 thuis gebruik en -O2 op mijn werk (stabieler bla bla) en dat die comp thuis (met -O3 dus) stabieler is dan de -O2 comp op mijn werk. Verder kan ik je niet helpen. Sorry en succes.

Verwijderd

Ik heb net zelf mijn cas gebeuren in de bios van SPD naar 3 gezet en in een keer kan ik een aantal programma's zonder segfaults compileren. Ik denk dat je erg goed naar je geheugen moet kijken dus...

Ik ga later (deze nacht) openoffice proberen :) :)

• LollieStick
Mijn cas staat op 3 en op 70 nanoseconde. Ik heb intussen een ac4 kernel 2.4.19 geinstalleerd maar ook dat helpt niets. Iemand nog dingetjes die zouden kunnen helpen?
Pagina: 1